Inhale…exhale…just got a couple mill in the mail…
Ferrari heeft vrijwel stilzwijgend hun jarenlange verbintenis met Philip Morris International (PMI) verlengd, het bedrijf achter sigaretten-keizer Marlboro. Dat is opvallend omdat sigaretten-reclame al bijna een decennium lang verboden is bij alle races in de F1. Tijdens de Grand Prix van Bahrein in 2008 was de merknaam Marlboro voor de laatste keer te zien op de Ferrari. Destijds was dat echter al een uitzondering, omdat in de meeste landen de reclames voor sigaretten al eerder in de ban waren gedaan.
Decennialang vormden de autoracerij en sigaretten-reclame een legendarische twee-eenheid. Lotus was in 1968 het eerste F1-team dat zwichtte voor de tabaks-pegulanten, toen het aan de start verscheen als Gold Leaf Team Lotus, een sigaretten-merk van Imperial Tabacco. Later volgden velen andere teams en groeiden sommige liveries uit tot cult classics. Wat te denken van de John Player Special Lotussen en de Marlboro-McLarens. Het lijstje van sigaretten-merken die ooit op F1 auto’s prijkten is bijna eindeloos.
In de jaren na de harde ingreep in de vrijemarkteconomie om daar definitief een einde aan te breien, omzeilde Ferrari nog even de regels door aan de start te verschijnen met de ‘streepjescode-livery’. Hoewel de naam Marlboro niet meer op de auto stond, deed de auto daarmee nog steeds denken aan een pakje sigaretten van het merk. Maar ook voor deze handige ‘oplossing’ werd vanaf seizoen 2010 een stokje gestoken.
De powers that be slaagde in hun opzet, tot frustratie van de teams en van sommige fans. De teams moesten op zoek naar andere grote sponsors en voor fans was het uit nostalgisch oogpunt ergens wel jammer dat link tussen paffen en racen verbroken werd. Bij Ferrari gebeurde echter iets geks: Philip Morris bleef bakken met geld in het team pompen, ondanks dat de naam Marlboro niet meer op de auto’s mocht staan.
Gisteren gaf het team prijs dat de ‘samenwerking’ tussen de twee partijen die inmiddels al 40 jaar duurt wéér verlengd is. Ferrari bracht dit uitgebreide statement over de kwestie naar buiten:
Ferrari N.V. announces that Scuderia Ferrari has renewed its multi-year partnership with Philip Morris International. The agreement continues the collaboration of over 40 years between Philip Morris International and Scuderia Ferrari.
Dat was het. Twee hele regels. En denk niet dat Philip Morris weinig geld overmaakt aan Ferrari. Precieze bedragen worden niet genoemd maar het gerucht gaat dat er bedragen mee gemoeid zijn van tientallen miljoen per jaar. Wat Philip Morris daarvoor terugkrijgt is de vraag. Waarschijnlijk kunnen honcho’s of relaties van het bedrijf af en toe een race bezoeken en met de ellebogen tegen die van Kimi, Seb en voormalig Marlboro-honcho Maurizio Arrivabene aanschurken. Of dat tientallen miljoenen waard is? Je zou zeggen dat de vraag stellen hem beantwoorden is.
lincoln zegt
Roken is stoer .. period ..
ikbenmnzus zegt
@lincoln: Yeah! bijna net zo stoer als Lincoln .. Period ..
str8six zegt
@ikbenmnzus: je zus is on d’r. Period.
Jochempie zegt
Triest natuurlijk, maar goed, energiedrankjes zijn ook slecht voor je.
lincoln zegt
@jochempie:
Red Bull consumenten zijn gayfags .. period ..
VeniVidiVici zegt
@lincoln: Dan ben jij dus ook een Red Bull consument… pe… ach zoek het uit…
hollandsemarokkaan zegt
@lincoln: Dus ik ben een gayfag? Insert Borat stem: thats nice
lincoln zegt
@hollandsemarokkaan:
Als je erbij gaat roken ben je een stoere gayfag ..
hollandsemarokkaan zegt
@lincoln: bingo
lincoln zegt
@hollandsemarokkaan:
Period ..
Jochempie zegt
@lincoln: You and your bloody period!
moveyourmind zegt
Uit echt stoere auto’s komt rook… period…
coffeecup zegt
Marlboro verkoopt deze advertentieruimte weer door
FieRo zegt
@coffeecup: period ?
I mean: honestly ?
FieRo zegt
@fiero: seriously?!
hollandsemarokkaan zegt
@fiero: ech waa?
FieRo zegt
@hollandsemarokkaan: seriously is ech waa sadiky..
marc94 zegt
@coffeecup: zeer logische verklaring. Ik weet niet of het je vermoeden is of dat je het ergens vandaan hebt maar ik zie de logica wel.
coffeecup zegt
@marc94: ik heb dit nieuws mét die toevoeging toevallig gisteren ergens gelezen.
Op de airbox recht achter de helm kun je het witte Marlboro driehoekje herkennen.
De rest verkopen ze allemaal door.
Edge zegt
@coffeecup: Klopt helemaal. Het is voor Ferrari vooral een makkelijke manier om geld binnen te harken. Philip Morris koopt je sponsorruimte, waardoor je altijd verzekerd bent van een vast bedrag aan sponsorinkomsten. Vervolgens verkoopt Philip Morris weer een stukje ruimte aan bijvoorbeeld Ray Ban en verdienen ze hun uitgaven enigszins terug. Het leuke is echter dat Ray Ban toch nog met Ferrari om tafel moet voor bijvoorbeeld de licenties van de zonnebrillen met Ferrari logo, waardoor Ferrari zelf ook weer profiteert van de door Philip Morris verkochte sponsorruimte.
kilum zegt
@Edge: dat niet alleen. Sigaretten reclame is lang niet overal verboden. Nu kan Malborro ook reclame maken met Ferrari F1 auto’s of coureurs.
super zegt
Weet zeker dat ik in Monaco een paar jaar geleden nog marlboro/ferrari reclame heb gezien op billboards dus klopt niet helemaal dat het vanaf 2008 helemaal weg was. De laatste grand prix heb ik er eigenlijk niet meer op gelet dus weet niet of het nu wel helemaal afgelopen is. OK, effe gegoogeld en het is er nog steeds: http://f1.imgci.com/PICTURES/CMS/10500/10536.jpg
granlusso zegt
@super: Voor mijn gevoel is het al minstens 15 jaar verboden. Maar goed, er werd ook gezegd dat het in diverse landen al verboden was alvorens Ferrari de laatste keer met Marlboro-livery in Bahrein reed.
super zegt
@granlusso:
ja, zie nu dat dat plaatje van 2015 is, van daarna kan ik niets meer vinden, dus misschien hebben ze het in monaco nu ook verboden. In 2010 hadden ze in elk geval nog dit soort reclames: http://www.monacohebdo.mc/wp-content/uploads/2010/06/Panneau-Pub-Marlboro-DSC_5839%C2%A9MH.jpg
bakingmynextbenz zegt
Tientallen miljoenen en geen eens een reclame uiting op de auto, seriously? Rijdt elke peukendraaier/werknemer van Philip Morris nu in een lease Ferrari?
jack_abarth zegt
Ik meen dat het logo, dus dat wit rechthoekig vlak met daarin die rode driehoek het logo van Marlboro is.
super zegt
@jack_abarth:
ja, zoiets: https://i.redditmedia.com/a7tN2Om53TJupi0bXQY3XrsPX9VKn4DHr90xB0ZuDGA.jpg?w=961&s=1d2c3be99a335f971c0792568ca547d4
jack_abarth zegt
@super:
Exact!
sleurs zegt
@jack_abarth: Daar zat ik ook al aan te denken. Het zou me niets verbazen dat dat er op staat om nog altijd te verwijzen naar Marlboro. Alle voor 2014 F1 fans weten toch wat daar jaren lang gestaan heeft, dus ergens blijft de merknaam Marlboro gewoon hangen in je hoofd.
jorden zegt
@jack_abarth: beetje ver gezocht als je het mij vraagt.
On-topic:
Een nieuwe grote sponsor is Heineken en dat heeft mijn huisarts ook nog nooit geadviseerd. Even min als een blikje frisdrank met 6 suikerklontjes.
De directie van Philip Morris wordt iedere GP op een groots Bongo Bongo feest getrakteerd!? Het slaat echt nergens op. Ze moesten zogenaamd pas nog een fabriek sluiten hier, waardoor mensen op straat stonden. Voor miljoenen een onzichtbare sponsor deal is dan heel logisch.
desjonnies zegt
Och, de moeder van Lodewijk Asscher is immers commissaris bij deze leverancier van tabaks verslaafden die ieder jaar voortijdig 19000 leden verliest en daar hoor je nooit iemand over.
Is 100% politiek correct hoor!
super zegt
@desjonnies:
wat doet iemand wiens moeder comissaris ergens is bij de pvda? verklaart een hoop.
lincoln zegt
@desjonnies:
Irene Asscher .. de moeder der sjekkiedraaiers ..
Lekker soosjaal ..
Gulli zegt
Hah, Ferrari NV, want SpA was te duur ?
kraai zegt
@gulli: die emoticons dat is echt voor tieners.
Gulli zegt
@kraai: omg echt waar!? Ik ga er meteen mee stoppen! ? ? ????
kraai zegt
@gulli: omg? O my god? En dan weer Nederlands, om af te sluiten met emoticons. Wat ik zeg voor tieners.
Gulli zegt
@kraai: erover door blijven zagen is voor kleuters. En nou naar bed! Hup!
benzinehoofd zegt
@kraai: Jij vertaalt omg zelf naar Engels; kan net zo goed voor “o, mijn god” staan.
En speciaal voor jou: ?
guido4scuderia zegt
Ik ben in 2012 uit genodigd geworden voor de gp van Spanje om een bezoek te brengen in de pitbox van Ferrari (deze Vip kaarten heb ik via mijn werk kunnen bemachtigen).
Waar volgens mij 80% van al het Ferrari personeel toch stond te roken. Op de kaarten stond ook scuderia Ferrari Malboro. Volgens mij kregen ze per gp een pallet malboro peuken. Want er stonden toch wel altijd 10personen bij elkaar te paffen
kraai zegt
@guido4scuderia: stonden ze wel in een bushokje? Anders moet had je de ARBO erop af moeten sturen.
marinepower zegt
Wees een bink: rook en drink!
viezefreddyw zegt
Roken is tegenwoordig een taboe. Je bent een tokkie als je dat doet.
Soms mis ik de tijden dat mensen je lieten voor wat je was. Lekker boeiend als iemand een peuk opsteekt.
gregorius zegt
Mooi toch?
Als de staat echt zou willen dat je zou stoppen met roken, zouden ze nog veel meer kunnen verdienen.
Doen ze niet, want het levert ook lekker op.
Prima als de rokers in hun eigen huis lekker doorpaffen en goed belasting betalen.
Leeftijd om peuken te kopen mag echter wel omhoog van me: 21.
Elke pukkelkop van 19 die dan gaat zeiken dat ie eerst wel peuken mocht kopen, mag je dan gelijk een ram voor zn harses geven.