Het lijkt zo makkelijk, maar het is verre van de ‘perfect crime‘.
Iedereen die wel eens een proefrit heeft gemaakt in een nieuwe of gebruikte auto en de sleutels krijgt overhandigd, zal erover hebben nagedacht hoe eenvoudig het is om deze simpelweg niet terug te brengen bij de dealer. Dit daadwerkelijk doen, dat is een andere zaak. Sommigen hebben blijkbaar geen rem op zulke gedachten. Een tekenend voorbeeld hiervan werd dit weekend op heterdaad betrapt in Apeldoorn door de Landelijke Eenheid Noord-Oost.
De verdachte die de politie zondagavond aantrof achter het stuur van een nieuwe Porsche Cayenne, had de auto een dag eerder meegekregen van een dealer in Enter. Blijkbaar rook de Twentse verdeler geen onraad toen het de sportieve Duitse SUV meegaf aan het figuur. Toen de dealer na enige tijd in de gaten kreeg dat de auto niet terug zou keren, nam het contact op met de politie.
Nadat de politie melding had gekregen van het vergrijp, ging het op zoek naar de Cayenne. Na “intensief speurwerk” (lees: het waarschijnlijk bekijken van de GPS-data van de Cayenne) wist de politie de auto aan te treffen in Apeldoorn. Het is niet duidelijk wat voor straf de verdachte boven het hoofd hangt.
Dutchdriftking zegt
Pannekoek! En door dit soort idioten is het tegenwoordig zo’n gedoe om een proefrit te maken….
mikje90 zegt
@dutchdriftking:Maar die sukkel blijft ook in de buurt rijden, waar hij hem oorspronkelijk gestolen heeft. Dat vind ik misschien wel nog dommer.
mar10us zegt
@mikje90: Enter ligt niet echt in de buurt van Apeldoorn toch..?
mikje90 zegt
@mar10us: het is er niet heel ver vandaan.
Dutchdriftking zegt
@mikje90: Tja, waarschijnlijk geen doel om de auto door te verkopen maar gewoon om de blits te maken bij je vrienden. Niet dat dit echt lukt op handelaarsplaten, maar dat gaat er bij dergelijke tokkies niet in.
Stefje zegt
@dutchdriftking: waarschijnlijk was het gewoon een geregistreerde demo. Maar je hebt wel gelijk; alleen een sukkel wil de blits maken in een gestolen auto…
sleepyj zegt
@dutchdriftking: op de tweede foto zie je de gele platen door de ruit van de politieauto. Dus aan waarheid grenzende waarschijnlijkheid dat het een geregistreerde auto is.
mikje90 zegt
@dutchdriftking: smaak heeft hij ook niet, want hij is voor zo’n kakkende hond gegaan i.p.v de normale cayenne.
realhustler zegt
Ik vrees dat dit ‘civiel’ is. Want de auto is vrijwillig meegegeven, inclusief sleutels etc.
cpp1 zegt
@realhustler: eerder ‘debiel’
krikke240z zegt
@realhustler: Binnenkort bij de dealer: u wilt een testrit? Tussen de struiken op de parking vindt u een breekijzer, schroevendraaier, tang en hamer. Veel rijplezier meneer!
berlinetta zegt
@realhustler: Dat zou zomaar kunnen. Het Wetboek van Strafrecht zegt namelijk niks over hoe lang je een proefauto mag lenen. Dan zou het inderdaad aankomen op gemaakte afspraken tussen de dealer en de klant. Waarschijnlijk heeft de dealer algemene voorwaarden waar in staat dat een klant aansprakelijk is voor schade indien hij de proefauto niet op tijd terug brengt. De vraag is dan wel of die algemene voorwaarden voorafgaand aan de proefrit op de juiste manier ter hand zijn gesteld aan de klant. Bovendien vraag ik me af of de dealer wel schade heeft geleden.
porker zegt
@berlinetta: je tekent een overeenkomst (civiel). Je er niet aan houden (staat een maximale tijd voor in overeenkomst) is wederrechtelijk “gebruik”. Strafrecht wel degelijk dus.
clemensa zegt
@porker: Eens, dit is wel degelijk strafrecht. Het wegnemen met het oogmerk om wederrechtelijk toe te eigenen is diefstal. Dat de dealer zelf de sleutels heeft meegegeven voor een proefrit doet daar niet aan af. Daarnaast kan de dealer de proefrijder uiteraard civielrechtelijk aanpakken en eventuele kosten op hem verhalen.
berlinetta zegt
@porker: Je niet houden aan een overeenkomst is op zichzelf bezien niet strafbaar in de zin van het Wetboek van Strafrecht. Dat is er namelijk niet in vermeld. Er staat alleen in Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek dat je je verplichtingen uit een overeenkomst moet nakomen, maar dat maakt het nog niet strafbaar als je dat niet doet. Dit heeft echter betrekking op de verhouding tussen de klant en de dealer onderling.
Het zou wel kunnen dat de politie dit opvat als een eventuele poging tot diefstal of iets dergelijks, maar dan moeten ze dat wel maar zien aan te tonen. Zou goed kunnen dat het mogelijk is hoor. Ik zei ook niet dat het absoluut geen strafbare gedraging is, maar ik zie het ook eerder als een civielrechtelijke zaak.
tristan114 zegt
@berlinetta: Verduistering (art 321 strafrecht)
berlinetta zegt
@tristan114: Dat zou kunnen. Echter loop je ook hier tegen het probleem aan dat justitie moet kunnen aantonen dat diegene het oogmerk had om de auto zich wederrechtelijk toe te eigenen. Ik denk dat dat nog best moeilijk te bewijzen is. Maar goed, wie weet zit ik er naast. Ik zit niet zo diep in het strafrecht.
Stefje zegt
@berlinetta: alleen aannemelijk te maken als ie dit grapje vaker flikt. Mee gemaakt dat ze bij mij auto voor uurtje op kwamen halen en ik na 4 uur de politie gebeld heb omdat ze niet meer terug kwamen. Stond ergens in de buurt in een woonwijk. Kerel deed het vaker en was veroordeeld tot 4 maanden cel.
koffiekopje zegt
@porker: Welke overeenkomst? De laatste 3x dat ik een proefrit gemaakt heb heb ik 1x wat getekend. Ik lees contracten. Helemaal. Er stond niets in over hoe lang ik mocht rijden, alleen afhandeling in geval van schade etc.
jwcroy82 zegt
https://youtu.be/eZW1XpW_Uws Tijdens zijn daad dit gedraaid in de Porsche
fordje zegt
Proefritje van meer dan een uurtje moet kunnen of 24 uur?
karhengst zegt
@fordje: lijkt me ook bij een auto van een dergelijk bedrag. Maar als je “voor sluitingstijd” afspreekt dan is het wel zo netjes dat ook na te komen.
24 uur is wel lekker overigens. Kan je er nog ff een nachtje over slapen en de ervaring in laten zinken en de volgende dag nog ff dat testen waar je voorheen niet aan gedacht had.
koffiekopje zegt
@karhengst: Lexus -> 48u geloof ik
monsieurleloure zegt
@koffiekopje: Terwijl dat niet eens nodig is, na 5 minuten weet je al dat je hem wil hebben.
mashell zegt
@monsieurleloure: misschien. Maar als de proefrit in de middag valt dan kan zo’n knullig 12uurs digitaal klokje, dat in de middag dus niet de juiste tijd aangeeft, in de CT200h er voor zorgen dat je die wagen never nooit niet wilt. Zo’n prominente ergernis midden op het display, dat gaan we ons zelf niet vier jaar aan doen.
monsieurleloure zegt
@mashell: Grappig dat je daar over begint, ik reed gister in mijn IS200 en zag inderdaad dat ie geen 16:00 aangaf maar 4:00, ik besefte als je tijdens het rijden het verschil tussen dag en nacht niet weet , beter helemaal niet kan rijden.
Ik vind het juist schitterend dat Lexus vasthoudt aan dat jaren 80 digitale klokje, net zoals VW met die infantiele ruitjesbekleding op de stoelen bij de GTI
jpsienen zegt
@monsieurleloure: Mashell is van het type dat ‘s nachts met zijn zonnebril in de disco staat. Lekker laten gaan. Als je auto’s gaat beoordelen op de klokjes die erin zitten, heb je ergens een afslager gemist volgensmij..
ko4n zegt
@fordje: auto van zon bedrag lijkt me een wat langere proefrit echt niet onredelijk. Moet je dat natuurlijk wel netjes afspreken met de tegenpartij.
RiKe zegt
De straf voor de verdachte? Volgens Nederlandse traditie een keer “foei” horen met een wijzend vingertje.
granlusso zegt
@rike: Dat denk ik niet. Waar baseer je dat op?
jipino zegt
@granlusso: hij heeft te veel op dumpert gezeten, daar roept iedereen zulke onzin over zogenaamd zwakke straffen in Nederland.
autogeak zegt
@jipino: als je voor de rechter kijkt zie je hoe ontzettend mild ze zijn. Het is echt te triest voor worden.
mashell zegt
@autogeak: nee, je ziet hoe begripvol de rechter is. En hoe verstandig ook. Zo’n rechter weet dat als je iemand voor iets kleins in de gevangenis smijt deze als een echte crimineel er weer uit komt. Aan kansarmen grote boetes opleggen heeft ook geen zin, die boetes kunnen immers niet met voedselbank bonnen betaald worden.
ozzytrk zegt
@jipino: Autoblog en Dumpert mijn 2 favo Nlse apps.
RiKe zegt
@granlusso: berichtgeving over praktisch elke misdaad o.a..
joosstra zegt
Dit is toch gewoon een uitbreiding van de activiteiten van de valetservices rondom Schiphol. Onder het motto : als de klanten geen auto’s meer komen brengen, gaan wij ze halen. Hoe kun je anders gratis in een auto rijden ?
kniesoor zegt
1e zin : rare gedachte. Als je je de auto waar je mee proef gaat rijden kan veroorloven, komt die niet op.
n0zem zegt
@amghans: niet? Noem mij maar raar dan.
vaakbenjetebang zegt
@amghans: Nou ja, ik heb er nooit aan gedacht als in “ik heb de neiging om deze auto nooit meer terug te brengen”, maar wel vaak gedacht dat het opvallend is hoe veel meer papierwerk en gedoe er bij het huren van een Aygo bij Bo-Rent komt kijken dan bij het regelen van een proefrit in iets duurs, en dat er in die zin veel minder in je weg staat om de kluit te belazeren als je een demo-auto meeneemt dan als je een huurauto hebt.
iphonistvongates zegt
Kan je als dealer zijnde (vooral) in het duurdere segment niet een RAT in laten bouwen in de onboard electronica? Hopelijk heeft de dealer duidelijk op papier staan wat de maximale duur is van de testrit anders gaat de persoon gewoon vrijuit.
berlinetta zegt
@iphonistvongates: Zie mijn reactie. De dealer kan zoiets wel in zijn algemene voorwaarden opnemen, maar dan moet hij die algemene voorwaarden wel op de juiste manier ter hand stellen aan de klant. Daar gaat het in de praktijk nog wel vaak mis.
renskuhh zegt
@berlinetta: vaak wordt van te voren afgesproken hoelang de klant ongeveer van plan is om te rijden, waarneer er bijv. een uur is afgesproken en na 2 uur is de klant nog niet terug dan gaan er belletjes rinkelen. Ook zijn alle schades en boetes voor de bestuurder.
berlinetta zegt
@renskuhh: Maar dan wordt dan vaak mondeling gedaan. Heb je al bewijsproblemen. Daarnaast worden er dan geen afspraken over schadevergoeding gemaakt, los van de vraag of er uberhaupt schade is. Het beste is om als dealer algemene voorwaarden op te stellen en daarin een boetebeding op te nemen als de klant zich niet aan de afspraken houdt en deze algemene voorwaarden voorafgaand aan de proefrit te overhandigen aan de klant en de klant hiervoor te laten tekenen. Dan zit je veilig.
psycholander zegt
@berlinetta: Dat heeft Porsche ook :) toevallig vorige week nog moeten ondertekenen incl boetes als je hem te laat terug breng om meer dan zoveel km rijd. Netjes een avg verklaring erbij dat je tijdens de rit ook gevolgd kan worden via de gps module in de auto.
berlinetta zegt
@psycholander: Dat doen ze goed. Als je helemaal compleet wil zijn, moet je ook nog in de overeenkomst vermelden dat je wel schadevergoeding in plaats van een boete mag vorderen zodra het bedrag van de schade het bedrag van de contractuele boete overschrijdt. Dan zit je pas echt veilig.
dailydriver zegt
@berlinetta: je tekent toch een overeenkomst. Doormiddel een proefrittenformulier. Kopie rijbewijs.
berlinetta zegt
@dailydriver: Dat is maar net de vraag of dat is gebeurd. Daarnaast is niet bekend wat er in die overeenkomst staat.
sabrerator zegt
@berlinetta:
Vanuit de verzekeraar worden ook eisen gesteld.
Minimaal een proefritformulier, getekend door de proefrijder, met minimaal een afgesproken tijdsduur voor de proefrit. En natuurlijk de gebruikelijke gegevens. En controleren of degene die de proefrit wil maken ook daadwerkelijk in het bezit is van een rijbewijs.
Daarvan nummer noteren.
Voor de AVG mochten BOVAG-bedrijven voor de duur van de proefrit een kopie rijbewijs achterhouden (was circulaire van van de Autoriteit Persoonsgegevens), hoe dat nu is geregeld weet ik niet.
In mijn werk doe ik ook preventie-inspecties voor een verzekeraar bij autobedrijven en gebruik van proefritformulier is verplicht. Anders geen dekking of minimaal een eigen risico van 50% van de waarde.
berlinetta zegt
@sabrerator: Daarmee kom je idd al een heel eind. Maar als er dan alsnog geen afspraken zijn gemaakt over een eventuele schadevergoeding of boete, dan sta je nog niet zo heel sterk. Je kan dan in principe alleen teruggave van de auto vorderen.
tge1 zegt
Al die moeite voor zo een moloch.
emping zegt
@tge1: wat is een moloch?
KEV9 zegt
hoezo de agent blurren? openbare weg.. als de verdachte op de foto had gestaan was het wat anders geweest maar de agent is gewoon op straat op de openbare weg
mashell zegt
@soulmaster: de agent verdiend privacy. Die heeft de dienst A6 immers niet zo netjes geparkeerd.
KEV9 zegt
@mashell: Die A6 staat keurig geparkeerd, de politie heeft andere regels dan ons waar zij aan zich moeten houden, als de omstandigheden het vragen mogen ze hem zelfs bij iemand in de voortuin parkeren.
felixff zegt
@Soulmaster: Die agent is, anders dan jij of ik, niet vrijwillig daar op de openbare eeg, die moet daar zijn om zijn werk te doen. Wil jij foto’s van jezelf online hebben terwijl jij op je werk zit?
9114life zegt
Moeilijk om die terug te vinden is het niet hoor. Gewoon de “Car Connect” app openen en klikken op “voertuigpositie”.
iannuzi zegt
Ook netjes geparkeerd.
vdue zegt
@iannuzi: in de kansenwijk
exclusivecarspotter zegt
Dit is de betreffende auto : Porsche Cayenne Coupé MJ2020
https://www.autoscout24.nl/aanbod/porsche-cayenne-coupe-mj2020-benzine-bruin-9e615eaa-0686-4642-aa06-ace5aa1df448
ericd zegt
Fraai als coupé die Cayenne.
ozzytrk zegt
5 jaar cel graag. En elke dag moet ie een uitlaat in zn achterwerk krijgen