If it ain’t broke..
Nog niet zo heel lang geleden konden we niet anders dan concluderen dat Tesla enorm goed bezig is op het moment. Zo’n 10 jaar geleden kon je enkel een verbouwde Elise met obesitas kopen bij Musk en zijn kompanen. Tegenwoordig bestaat het gamma uit vier auto’s (Model S, 3, X en Y) en staan de pickup, vrachtwagen (Semi) en Roadster op de planning. Kortom, ze zijn daar lekker bezig.
Als het gaat om bouwkwaliteit, kunnen ze nog wel wat leren van Audi of Lexus. Echter, bouwkwaliteit is niet hetzelfde als betrouwbaarheid. Volgens de laatste berichten vindt Tesla dat Tesla’s zeer betrouwbaar zijn gebleken. Het merk houdt nauwkeurig in de gaten wat de punten van aandacht zijn bij de Tesla garages en wat blijkt: dat viel heel erg mee. Ja, er zijn de nodige afwerkingsmissers, maar de hardware functioneert uitstekend. Sterker nog, volgens Tesla zijn reguliere onderhoudsbeurten compleet overbodig.
Op zich zit daar natuurlijk wel enige logica achter. De elektromotor heeft slechts één bewegend onderdeel, terwijl er bij de verbrandingsmotor enorm veel onderdelen zijn die bewegen en dus ook slijten. Aangezien een Tesla in eerste instantie veel op de motor afremt (voor de regeneratie), gaan de remmen langer mee dan bij een gelijkwaardige auto.
Voorheen was het mogelijk om een Tesla te voorzien van een onderhoudspakket van 3 of 4 jaar. Die komen per direct te vervallen. Voor mensen die hun een onderhoudspakket hebben aangeschaft, is Tesla zo sympathiek om de waarde van de resterende periode terug te storten. Ondanks dat de onderhoudsintervallen er niet meer zijn, zal er af en toe wel wat aan gesleuteld moeten worden. Denk aan wielen balanceren (16.000 km), remvloeistof check (2 jaar) en airco service (afhankelijk van type). Nu de monteurs iets minder te doen hebben, kunnen ze misschien meehelpen om nieuwe auto’s te bezorgen.
Meer lezen? Deze Tesla Model S occasion heeft meer dan 500.000 km gelopen!
mashell zegt
Elke 16 duizend kilometer de wielen laten balanceren? Zijn die Tesla wielen ovaal of zo?
406_v6 zegt
@mashell: en dan zijn ze nog niet eens lek…moet je eens een lekke band hebben met je Tesla..
Gulli zegt
@406_v6: als hij aan de goede kant van de band lek gaat zijn ze weer rond ?
tstile zegt
@mashell: Het zijn Amerikanen he. Het liefst zouden ze elke 5000km de olie verversen maar dat gaat helaas niet. Vandaar deze oplossing.
TimoBac zegt
@tstile: waarom doen ze dat? Ik heb er een jaartje gewoond maar heb nooit begrepen waarom ze het doen. Sowieso iedere 8.000 km.
B00G1E zegt
@timobac: Geen idee waarom maar mijn Kia Sportage 2.0T-GDI moest elke 3000mijl nieuwe olie in volgens onderhoudsschema (om je 10jr garantie te behouden).
Pas na weet ik veel hoeveel oliebeurten wees men mij erop dat als ik full-synth zo doen ik slechts elke 7500mijl nieuwe olie moest hebben.
Voorheen altijd diesel lease bakken in NL gehad dus wist dat ook niet.
wimof zegt
@b00g1e: Dus zit ik snor met mijn oude T4, een oliewissel om de 30.000km en niets bijvullen ondertussen.
Trouwens bij de nieuwe modellen is dat nog steeds zo.
Verversen om de 30.000km
bertorelli zegt
@timobac: https://www.quora.com/Why-are-oil-change-intervals-in-cars-in-the-U-S-far-shorter-than-for-the-same-models-in-Europe
Andere olie blijkbaar.
mikje90 zegt
@mashell: uitlijnen doen ze daar gewoon op vrijdagmiddag om 16:00 met pils.
racerx zegt
@mashell: Zou dat wellicht komen omdat de motoren direct op de wielen zitten? Just guessing…
wimof zegt
@racerx: Ik denk dat ze doen om controle op banden slijtage te hebben (en dus banden te verkopen) .
Met dat koppel en acceleratie zullen ze niet veel langer meegaan als je niet oplet.
Heb ooit die grap met een Q7 3.0l 211pk gehad. klant had zijn wagen goed gebruikt dat bij zijn eerste beurt (30.000km)zijn 4 banden (21″) en alle schijven en remblokken versleten waren.
hotze zegt
@wimof: oh zo’n type stoplichtracer. Na 30.000 de remschijven vervangen, dat lukt me bij 200.000 nog niet eens.
flutterby zegt
@mashell: Veel vermogen en een hoog gewicht is een recept voor snelle slijtage. Gelijk accelererende benzine zullen niet veel langere onderhoud interval hebben en dan heet het gelijk een beurt.
mashell zegt
@flutterby: ten opzichte van sportwagens met vergelijkbare prestaties is het niet exotisch, maar in vergelijking met andere zakelijke wagens is het wel absurd snelle bandenslijtage natuurlijk. Hoef je niet zo vaak naar de dealer voor onderhoud maar sta je wel met grote regelmaat bij het bandencentrum. Lood om oud ijzer… Mijn BMW dealer heeft veel lekkerder koffie dan het bandencentrum. Ik weet niet eens zeker of dat wel koffie is, misschien is het wel gerecycled water waarmee de monteurs hun handen hebben gewassen, dat is ook zwart…
olivier420 zegt
@mashell: zo’n bakkie dat als je het kopje iets te hard neer zet, het residu de lucht in dwarrelt. omnomnom
flutterby zegt
@mashell: en waarom moet een BMW naar de dealer voor banden en een Tesla naar de bandenboer? De banden van Tesla zijn waarschijnlijk niet op voorraad bij de bandenboer omdat er een foam laag in zit zodat ze minder geluid maken. Met z’n lawaaimachine onder je motorkap heb je natuurlijk dat niet nodig, maar in een stille Tesla wel.
Gewoon naar het service center dus..
volvo480gtt zegt
@flutterby: het zou zomaar kunnen zijn dat de banden iets draaien in de velgen. Vandaar de herbalancering.
evdw zegt
@mashell: Na 16000km zijn de banden op door het enorme vermogen en koppel en ja, dan moeten er nieuwe banden op die je, inderdaad, altijd eerst moet balanceren.
kennone zegt
@evdw: dat is nog niet eens zo heel vreemd. Ik kon /- net een jaar doen met een setje voorbanden en dan had ik dat jaar ongeveer 10.000km gereden. Echter wel enkel de voorbanden, maar als je een beetje koppel hebt gaat dat idd best rap!
volvo480gtt zegt
@mashell: het zou zomaar kunnen zijn dat de banden iets draaien in de velgen door het grote koppel. Vandaar de herbalancering.
Dutchdriftking zegt
Als de toekomst minder onderhoud aan je auto betekend is dat toch een prettig vooruitzicht.
mashell zegt
@dutchdriftking: daar denken de garagehouders en hun Bovag heel anders over.
Dutchdriftking zegt
@mashell: tja dan krijgen we net als in de F1 sneller slijtende banden…
Frenkyboy zegt
@dutchdriftking: niet als je een garagebedrijf hebt :)
Dutchdriftking zegt
@frenkyboy: tja alles veranderd dus ook dat.
wimof zegt
@dutchdriftking: Er komt wel iets voor in de plaats. door de tientallen jaren werd het onderhoud eenvoudiger en dachten we dat ons business model in gevaar kwam. Helaas voor de klant kwamen er andere dingen voor in de plaats. Bvb banden werden 4 x duurder, remschijven die nu vervangen moeten worden enz. Blijkbaar lees ik hier dat bij Tesla de banden maar +- 15.000km meegaan, rekent aardig door in de kilometerkostprijs.
moveyourmind zegt
Dus als je een onderhoudspakket hebt afgesloten krijg je het geld van de nog resterende periode terug…
Maar wie betaalt dan de onderhoudskosten in die resterende periode? Is dat dan de klant of gaat Tesla alsnog opdraaien voor (on)voorziene onderhoudskosten?
flutterby zegt
@moveyourmind: onvoorziend onderhoud bestaat niet, dat zijn het reparaties van slijtage onderdelen.
hplh zegt
@moveyourmind: ik neem aan van tesla. Aangezien zij de overeenkomst verbreken.
dper4mance zegt
Daarom hebben zowat alle model S’en al een of meerdere keren een nieuwe drive unit, velen een nieuwe accu etc. Zou zo’n ding niet uit de garantie kopen.
RuVi zegt
@dper4mance: onzin. Die voorbeelden zijn er, maar is zeker niet de regel.
dakarbemo zegt
@rudyv: dit is echt geen onzin hoor. De auto’s van de eerste jaren hebben echt allemaal stuk voor stuk nieuwe drive units gekregen en ook een stuk of 6 nieuwe faalhandgrepen.
dakarbemo zegt
@dper4mance: Denk dat de Tesla’s anno nu wel redelijk uitontwikkeld zijn., zou vooral als de pest wegblijven van Tesla’s van voor 2016 ong
dutchneon zegt
@dakarbemo: nee hoor ik heb er zoeen zit een nieuw type accu in en 3e type drive unit… ze hebben de oude auto gewoon ook naar het hoge plan getild
dakarbemo zegt
@dutchneon: meer ook omdat dr misschien nog andere delen zitten bij deze toen hele “groene” fabrikant die later de geest geven structureel.
pignon zegt
Is gewoon een superauto voor degene die een vervoersoplossing wil. Elektrificatie gaat de hele autobranche op z’n kop zetten.
Ook ik houd van mooie auto’s met een verbrandingsmotor, maar als je nuchter punten gaat tellen wint de EV uiteindelijk.
justsomebody zegt
@pignon: ik,wil,helemaal niet nuchter zijn maar leef van pure emotie
lekkaah zegt
@justsomebody: zoals een kwaaie dronk?
justsomebody zegt
@lekkaah: absoluut geen kwaaie dronk, daar is het leven te kort voor, mijn motto; een dag niet gelachen is een dag niet geleefd, WEL recalcitrant als het gaat over ipad-laders en aanverwante. Ik moet dat altijd weer uit mijn systeem krijgen door even met mijn 6 cilinder op, satansap een rondje te blazen ;-)
lekkaah zegt
@justsomebody: hehe i understand :)
kobus1967 zegt
@justsomebody: ben een man van money en vlees, oorbellen goud ik rook berry hayze?
sanderp zegt
Wij van wc-eend
fanboy zegt
Volgens mij gingen ze ook nog 5% sneller worden middels software update.
hans_kreeft zegt
Nog ff dit.tesla heeft 3 modellen de y moet nog komen in 2021 pas .
ghost zegt
Wij van WC-eend..
stfu zegt
Ze adviseren nog wel 1x per 2 jaar of 40.000 km. Zie Model 3 onderhoudspakket. Staat ook gewoon op hun website.
SimonMc zegt
Ah, remmen moeten ze toch ook wel kunnen onderhoudsvrijer maken? Een spoiler die omhoog komt a la Bugatti Veyron/Chiron en een Foucault-rem moeten de klus toch wel kunnen klaren, niet?
stfu zegt
@SimonMc: uh, remmen slijter amper he. Regeneratief remmen heet zoiets.
SimonMc zegt
@stfu: ik heb het inderdaad een beetje slecht verwoord. Ik bedoelde er eigenlijk mee dat ze misschien een systeem zouden kunnen vinden, dat bijna geen onderhoud meer vraagt. Men spreekt immers in de tekst over dat bv de remvloeistof na een tijd moet vervangen worden.
autodrome zegt
@willeme: hoe kom je er toch bij dat een elektromotor maar 1 bwegend onderdeel heeft? Het is wat complexer dan dat, tuurlijk is het eenvoudiger dan een verbrandingsmotor maar jij laat het allemaal wel erg makkelijk lijken. Een betrouwbare elektromotor is echt niet eenvoudig te engineren en ontwikkelen