Met een Tesla heb je de grootste kans op een dodelijk ongeluk. In de VS in ieder geval.
Tesla is al sinds jaar en dag bezig met het ontwikkelen van rijhulpsystemen ter bevordering van de verkeersveiligheid. Nu klinken de nieuwsberichten over dodelijke ongelukken met Autopilot niet zo veelbelovend, maar je moet natuurlijk kijken naar de statistieken. Zijn Tesla’s vaker of minder vaak betrokken bij een dodelijk ongeluk?
Het Amerikaanse iSeecars heeft dat uitgezocht, op basis van data van de National Highway Traffic Safety Administration. Daarbij hebben ze gekeken welke auto’s statistisch het vaakst betrokken zijn bij een dodelijk ongeluk (voor de inzittenden). Het onderzoek richtte zich op ongelukken tussen 2017 en 2022, met auto’s in de bouwjaren van 2018 tot en met 2022.
Wat blijkt? Tesla was van alle merken het vaakst betrokken bij een dodelijk ongeval. In de VS zijn er met een Tesla 5,6 dodelijke ongevallen per miljard gereden mijlen. Dat klinkt misschien weinig, maar het gemiddelde is 2,8. Op nummer twee en drie volgen Kia en Buick, met respectievelijk 5,5 en 4,8 fatale ongelukken.
Nu moeten we natuurlijk niet te haastig zijn met het verbinden van conclusies aan deze cijfers. Deze dodelijke ongelukken hoeven niet de schuld te zijn van Autopilot, het kan ook zijn dat Tesla-bestuurders gewoon roekelozer rijden en/of minder opletten. Dat laatste kan wel indirect de schuld zijn van Autopilot.
Bij de modellen stond er overigens geen Tesla op één, maar een Hyundai Venue. Dat is een compacte cross-over, die gepositioneerd is onder de Kona. We kunnen ons niet voorstellen dat de eigenaren van deze auto’s roekeloos rijden. Dat geldt wellicht wel voor de eigenaren van de nummer 2 (een Corvette) en 4 (een 911). De Tesla Model Y staat op nummer 6 van de gevaarlijkste modellen.
Bron: iSeecars
Robert zegt
Zijn deze cijfers ook gerelateerd (of gecorrigeerd) naar de verkoopaantallen? Anders zeggen zulke percentages natuurlijk niet zo veel.
Dutchdriftking zegt
Exact mijn gedachte. Ik gok dat als je in de VS de pick-up verkopen er vanaf haalt dat de meest verkochte personenauto een Tesla is.
evandaalen zegt
Het is per gereden miljard mijl, dus dan is het wel gecorrigeerd.
a_buis zegt
Maar als we nou veel meer Tesla‘s rondrijden dan rijden er ook meer Tesla‘s miljarden kilometers of zie ik dat verkeerd?
gasterplancke zegt
Het is per gereden mijl. Dus totaal aantal auto’s per type en gereden afstand is hierin gecorrigeerd.
bitd zegt
Verkoopaantallen zeggen juist niets, gaat om gereden KM, een auto in de garage kan je moeilijk mee verongelukken.
Ian zegt
Kan me nog herinneren dat de Ford Mondeo als een van de eerste ABS had. Gebeurde toen ook meer ongelukken mee dan met auto’s zonder ABS. Bestuurders waanden zich veilig en gaan dan meer risico nemen was het verhaal toen.
Mogelijk zelfde aan de hand met tesla en de autopilot functie?
lekkerlinksrijden zegt
Volgens mij was het probleem van ABS in het begin dat het rempedaal gaat “trillen”. als je flink remt en dat de bestuurders daardoor het rempedaal los lieten en dus juist een ongeluk kregen/maakten
gasterplancke zegt
Het zou aardig zijn als de gegevens onderscheid mogelijk aken tussen gereden mijlen et respectievelijk zonder autopilot. Maar dat zal lastig zijn omdat je ook niet weet of die ten tijde van het ongeval aan of uit stond. En aan de bestuurder kun je het waarschijnlijk niet meer vragen. De conclusie dat Autopilot tot meer doden leidt kun je in elk geval niet trekken.
goodvibrations zegt
Ik vind het aantal ongevallen ook wel interessant..
En wat hier niet mee genomen wordt is de factor veiligheid.. Dat Kia met een kleine auto laag scoort volgt ook uit het feit dat die minder veilig is.
Heb ook een collega die van alles doet behalve opletten met auto pilot aan.. dus een hoger ongeval gemiddelde verbaast mij niets (op basis van gedrag, niet dat het een slechte auto is oid).
audirs3 zegt
Data die totaal niet gecorrigeerd is voor postcode (stedelijke vs landelijke gebieden), geslacht, leeftijd bestuurder, vermogen, formaat of gewicht van de auto, etc etc.
Ook zegt een merk niet zo veel, een individueel model veel meer. De ‘gevaarlijkste’ modellen zijn de Hyundai Venue, Chevrolet Corvette, Mitsubishi Mirage, Porsche 911 en Honda CR-V Hybrid, met tot 5x hogere dodelijke ongevallen.
De 911 en Corvette laat zich raden waarom, die anderen worden misschien vaker door bejaarden gereden? Of vaker in stedelijke gebieden? Ik speculeer, maar de titel van dit artikel (alleen Tesla) is echt heel suggestief.
chrisvis zegt
Tja…in de usa gaan ze er ook vanuit dat de fsd(full self driving) een wondermiddel is. Heb het zelf niet en de gewone autopilot heb ik nog maar zelden op een foutje kunnen betrappen. Wel eens een vervangwagen gehad die de optie fsd wel had en die vond ik merkbaar nerveuzer en was meer te betrappen op foutjes. De regels daar zijn ook wel een beetje anders dan hier, als je hier een aantal sec niet op de baan let dan grijpt het systeem in en schakelt het zichzelf uit, ik denk dat dit in Amerika totaal niet het geval is als ik sommige filmpjes bekijk op YouTube