Met dit apparaatje kan jouw Tesla straks weten of je een rugzak of een baby op een achterstoel hebt zitten.
Moderne auto’s zitten vol met software en sensoren die jouw leven prettiger en vooral veiliger moeten maken. Soms kunnen deze veiligheidsfuncties er echter ook voor zorgen dat je leven ietsjes minder prettig wordt. Neem de gordel in een auto. Sommige auto’s – waaronder Tesla’s – maken geluidjes als je als persoon op een stoel zit en je de gordel niet om hebt. Dit is natuurlijk hartstikke handig voor als er mens op zit, maar het is wat minder handig als het niet om een mens gaat. Stel dat je een zware rugzak of boodschappentas op zo’n stoel zet, dan gaat je auto ook piepen als een gek.
Tesla heeft daar echter een oplossing voor bedacht. Bij de Amerikaanse telecommunicatieagentschap FCC hebben ze namelijk gevraagd of ze een speciale soort radar mogen gebruiken. Het gaat om een radar die werkt met mmWave-golven, dit zijn radiogolven die op een hele hoge frequentie werken. Met dit radarsysteem scant een Tesla continu een auto en de inzittenden, om zo meer informatie over de passagiers te weten. Zo kan je Tesla door bijvoorbeeld een deken ‘kijken’ en zien of daaronder een baby ligt, of dat het gewoon een stapeltje met dekens is. Daarnaast kan het systeem kleine bewegingen als een hartslag of ademritme opvangen. Zo kan de auto het verschil tussen een mens en een object herkennen.
De auto zou deze informatie kunnen gebruiken voor de gordelwaarschuwingssignalen, al hebben Musk & co ook andere implementaties in gedachten. Zo kan dit radarsysteem beter het formaat van een persoon meten, waarmee airbags beter ingezet kunnen worden. Ook zou de auto kunnen weten of er een kind is achtergelaten in een hete auto. Op die manier zou voorkomen kunnen worden dat het kind komt te overlijden. Volgens Reuters sterven er jaarlijks ruim vijftig Amerikaanse kinderen doordat ze werden achtergelaten in een te hete auto.
Het systeem zou overigens ook een wapen in de strijd tegen inbrekers kunnen worden. De radar meet namelijk in een cirkel van 2 meter om de auto heen en zou daarbij ‘indringing’ kunnen opmeten. Kapotte ruiten moeten voor de radar eveneens geen geheim meer zijn.
De FCC geeft niet meteen toestemming voor de Tesla-radar, maar vraagt Amerikanen hun mening over het systeem te geven. Of Tesla het als los apparaat wil verkopen, of het in wil bouwen in nieuwe auto’s, is niet duidelijk.
frank2b zegt
Ik weet niet of ik wel wil dat een auto -en al helemaal een ‘connected’ auto – dit allemaal gaat registreren.
Zaken zoals hartslag behoren al gauw tot medische gegevens, en dat zijn speciale gegevens volgens de AVG. Alleen een zorgverlener mag dit soort gegevens vastleggen, en ik was niet erg van plan die aan een commerciële opportunist over te dragen.
Niet alles wat kan, moet.
Van zegt
Mysterious cars.
moveyourmind zegt
Een radar die voorkomt dat de auto begint te piepen als je een zware krat met boodschappen bovenop de baby op de achterbank van de auto zet.
En ook nog eens zorgt dat de alarmbellen niet afgaan als je een baby in een rugzak achterin pleurt.
Volgens mij heeft die Musk niet zoveel met kinderen op.
goodvibrations zegt
Jemig.. Die Elon weet straks precies wat je (Samen?) uitspookt in je auto… Eerst autopilot ontwikkelen en nu ff kijken wat je al dan niet verzint als bezigheid ?…
nissanfairladyz zegt
Idd, zo durf ik geen sex meer te hebben op de achterbank. :(
mcshine zegt
Heel fijn! Vaak genoeg mijn hond op de achterbank gehad, terwijl de melding gordel los weer komt. Zeer irritant.
luittinke zegt
Even op de sloop of marktplaats kijken naar een insteekje voor in de gordel
mashell zegt
@luittinke: of de hond op marktplaats zetten…
nissanfairladyz zegt
Doe die hond dan ook zijn gordel om.
robert110 zegt
Het zou niet nodig moeten zijn, alles op de achterbank, kind, rugzak of hond zou een gordel om moeten hebben. Waar geen gordel omheen kan doe je in de achterbak, anders komt de hele bende naar voren bij een aanrijding.
lpgbarrel zegt
@robert110: Eens
nissanfairladyz zegt
Of de ‘frunk’
lekbak zegt
@robert110: precies. Alles wat zwaarder is dan een leeg waterflesje ligt in de kofferbak, op de vloer onder de stoel of zit netjes in de gordel. Bij mij geen losse objecten op de achterbank of voorstoel.
potver7 zegt
…En als die Tesla ‘ziet’ dat er een baby onder een stapel dekens ligt, belt-ie dan meteen volautomatisch de politie?
Yzord zegt
Wat AB weer niet vermeld is hoe Musk dit wil gaan bewerkstelligen. Dmv mmWave sensoren te gebruiken die op 60Ghz werken oftewel het 5G netwerk via zijn duizenden satellieten volgepropt in de ruimte.
Even alle aluhoedjes gedachtes buiten wegen gelaten wil ik wel even het volgende aanmerken. Het 60Ghz netwerk is een ‘slecht’ netwerk. Om een sluitend netwerk te kunnen krijgen moet men om de 100m een 60Ghz paal hebben staan. Dit betekent in de praktijk dat om de 4 lantaarnpalen ergens een mast komt te staan. En persoonlijk vraag ik mij af of dit wel gezond is. Deze palen zullen dus in directe verbinding blijven staan met de vele duizenden satellieten van de heer Musk.
De vraag is dus, willen we wel dat belangrijke data in de handen vallen van hem? Ik niet. De heer Musk begint zich te scharen onder het bonte gezelschap van Google, FB, Amazon en Apple. Allemaal US bedrijven die wel heel erg veel data van ons naar binnen trekken.
Afijn, ik was al geen Tesla fan, maar met deze nieuwe stap begin ik mij af te vragen wat de daadwerkelijke redenen zijn van de heer Musk. Want de twee basisprincipes sinds de introductie van het internet komen hier wel weer direct naar voren. En dat is “gemak dient de mens” en “de mens is nog te dom om te kunnen poepen”.
Kijk gewoon uit wat je in je leven haalt. Na internet en social media komt nu internet of things heel erg dichtbij wat we straks niet meer uit ons leven kunnen bannen. En wanneer dat gebeurt dan zijn we letterlijk digitale slaven geworden van een paar grote bedrijven. En dat zijn allemaal Amerikaanse bedrijven. En hun maar janken over Huawei.
lekbak zegt
@Yzord: er is een groot verschil tussen China en de vs. Hoewel ze beide uit zijn op financieel gewin en macht gaat groei van China ten koste van ons. Waar groei van de vs ook goed is voor onze economie. Als ik moet kiezen tussen machteloos en armoe of machteloos en welvaart dan kies ik voor welvaart. Voor de vs dus.
Verder is er bij ons in huis niks met het internet verbonden wat geen telefoon of laptop is. Geen slimme apparaten voor ons (de omvormer van de zonnepanelen inclusief).
dare2think zegt
Wat AB weer niet vermeld is hoe Musk dit wil gaan bewerkstelligen. Dmv mmWave sensoren te gebruiken die op 60Ghz werken oftewel het 5G netwerk via zijn duizenden satellieten volgepropt in de ruimte.
Toen ik deze zin las moest ik even grinniken. Het is zó kort door de bocht en zó ‘ik heb ooit ergens een klok horen luiden’ dat ik twijfel of meer uitleggen zin heeft.
Een mmWave radar is een fundamenteel ander apparaat dan een 5G zender/ontvanger. 5G kan absoluut niet in de ruimte komen. En Tesla’s zijn altijd al verbonden met ‘Tesla’, of dat nu via 4G, 5G(zou dom zijn) of een eigen communicatiesysteem van Tesla is.
Yzord zegt
Leg het dan uit ipv te roepen “twijfel of meer uitleggen zin heeft” te typen. Je legt het al uit namelijk. De mmWaves sensoren werken op 60-64Ghz band en de data (of eerder spionage) ervan zal in de toekomst allemaal via de satellieten gaan. Kan je nog heel naif zijn door te zeggen dat ze een 4G netwerk hebben, maar die zal op den duur overal uitgefaseerd worden.
En de data ervan zal in de nabije toekomst door het 5G netwerk worden opgevangen en via dat netwerk richting de satellieten worden gestuurd.
In February 2015, SpaceX asked the FCC to consider future innovative uses of the Ka band spectrum before the FCC commits to 5G communications regulations that would create barriers to entry, since SpaceX is a new entrant to the satellite communications market. The SpaceX non-geostationary orbit communications satellite constellation will operate in the high-frequency bands above 24 GHz, “where steerable earth station transmit antennas would have a wider geographic impact, and significantly lower satellite altitudes magnify the impact of aggregate interference from terrestrial transmissions”
Ze gaan dus werken via het Ka-band
The term mmWave refers to a specific part of the radio frequency spectrum between 24GHz and 100GHz, which have a very short wavelength. This section of the spectrum is pretty much unused, so mmWave technology aims to greatly increase the amount of bandwidth available. Lower frequencies are more heavily congested with TV and radio signals, as well as current 4G LTE networks, which typically sit between 800 and 3,000MHz. Another upside of this short wavelength is that it can transfer data even faster, though its transfer distance is shorter.
Dus alles wat je zegt is gewoon verzonnen. De mmWaves-sensoren gaan via de Ka-band werken icm de satellieten via het 5G (en 6G) netwerk.
mashell zegt
Ehh nee… Je koppelt aantal dingen op creatieve wijze aan elkaar waardoor het totale onzin wordt, om het positief te benoemen, je hebt een stukje science fiction geschreven.
5G in Nederland: 700-, 1400, 2100 MHz + 3,5 en 26 GHz. Dus 60-64 GHz is geen 5G, want zoals je zelf zegt hoe hoger de frequentie hoe korter de afstand waarop je ontvangers nodig hebt, je wilt dus voor een communicatienetwerk het liefst lage frequenties.
Die radar signalen in die 60-64 GHZ band zijn dus maar een klein stukje effectief. Uitsluitend binnen de auto dus. Radarachtige systemen werken met een echo dus ook de ontvanger zit in de auto. Er wordt om een persoon te detecteren dan ook niet van een extern (4G, 5G) netwerk gebruik gemaakt, maar wel van signalen in de 60-64 GHz band en voertuig interne detectie.
Je stukje over space X is een verzoek voor een alternatief gebruik van de frequentieruimte in plaats van 5G, dat lijkt het niet geworden te zijn. Nergens staat ook dat 5G via satelliet gaat (hoe zou dat ook kunnen, je hebt om de zoveel meter een station nodig?).
Maar ik vind dit best amusant hoe je creatief van alles aan elkaar koppelt.
Als we ons ergens zorgen over willen maken, is dit allemaal wel zo gezond voor die kinderen op de achterbank? Kan zo’n detectie niet eenvoudiger en veiliger met video of een infrarood ontvanger?
Yzord zegt
We zullen het zien. Zal je naam onthouden om in de toekomst aan te tonen dat de mmWave sensoren gebruikt gaan worden voor andere dingen dan te kijken of er een baby op de achterbank zit.
Fijn weekend
Ps, sinds 2012 heb ik van alles voorspelt wat allemaal is uitgekomen. De streken van Google, FB, de opkomst van BTC en de reden waarom het internet, tor en de smartphone is uitgevonden. De mmWave sensoren zullen 100% in de toekomst voor andere dingen worden gebruikt welke nu onder de noemer “gemakt dient de mens” worden tentoongesteld, maar die onder de noemer “de mens is nog te dom om te kunnen poepen” zullen vallen in de toekomst.
Ik gun het je van harte dat je in je fantastische bubbel zit. Dat meen ik echt. je hebt daardoor een stuk minder stress dan wat ik heb. Maar wat zal het voor de meeste een donderslag zijn wat er in de toekomst zich allemaal af gaat spelen.
Ik ben blij voor je dat je je amuseert om mijn verhaal, maar ooit zul je je deze conversatie herinneren.
Daarom nogmaals, geniet van je weekend.
dare2think zegt
Wat @mashell en ik proberen te stellen is dat er natuurkundig gezien weinig klopt van je verhaal, los van onze eigen mening of je wel of niet mmWave zou moeten willen. Dat maak je er zelf bij. Jouw reactie was dermate geschreven dat ik twijfelde of een gedetailleerde discussie over de natuurkunde zin zou hebben, en uit je reactie aan @mashell blijkt dat dit inderdaad geen zin heeft. Mijn baan bevindt zich trouwens in deze sector.
Persoonlijk heb ik wel mijn reserves bij een dergelijke detectie omdat er door de mmWave radar wel een klein elektromagnetisch veld aangelegd wordt in elke auto en daarvan zijn de effecten nog niet voldoende bekend omdat het een nieuwe toepassing betreft. Een goede tussenoplossing is denk ik dat autofabrikanten de consument een mogelijkheid moeten bieden om het uit te zetten, net zoals iedereen de keuze heeft om wel/geen mobiele telefoon te hebben. Als ik zie dat er in Amerika elk jaar 40 kinderen omkomen omdat ze in de auto achtergelaten zijn, dan heeft het systeem zeker een voordeel.
Arnoud zegt
Wel handig dat je auto je straks kan vertellen of je per ongeluk je kroost i.p.v. je rugtmet lunch en laptop hebt meegenomen.
pivavar zegt
Zij, niet hun
tge2 zegt
Zodra zo een Tesla mijn biertje kan openmaken en kan uitschenken met de perfecte schuimkraag en het daarbijhorende glas wil ik er een. Zolang dat niet kan blijf ik bij Mazda.
mashell zegt
En je Mazda schenkt je nu al wel een perfecte “sake”?
tge2 zegt
@mashell: Nee, maar de Tesla ook niet. In de Mazda kan ik nog wel schakelen en bochtige weggetjes trotseren met het dak eraf.