Er is weer eens iets mis met nieuwe Tesla’s. Wat is er nou weer aan de hand?
Tesla heeft weer wat te stellen met technische problemen, dit keer met hun nieuwste “Full Self-Driving” (FSD) computer. Het gaat om versie AI4.1, die door een kortsluiting compleet uitvalt. Dat betekent niet alleen kapotte functionaliteiten, maar ook frustraties en extra batterijverbruik voor klanten die soms maanden moeten wachten op een oplossing.
De storing kan zich voordoen bij splinternieuwe Tesla’s, soms al na een paar kilometer, maar ook pas na duizenden kilometers. Als de computer ermee stopt, verdwijnen functies zoals actieve veiligheidssystemen, ruitenwissers op automaat, navigatie en zelfs de achteruitrijcamera. Dat laatste is extra pijnlijk, want zulke camera’s zijn wettelijk verplicht in nieuwe auto’s.
Hoe gaan we dat oplossen Tesla?
Tesla’s oplossing? De complete computer vervangen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want de wachttijden lopen op tot februari voor sommige klanten. Er schijnt een tijdelijke software-oplossing te zijn, maar zelfs daarmee blijven veel functies buiten werking.
Precieze cijfers ontbreken, maar bronnen binnen Tesla schatten dat duizenden auto’s hier last van hebben. Klanten klagen ook dat hun auto’s in een soort “update-lus” blijven hangen, waardoor de batterij elke dag zomaar 5 kWh verliest terwijl de auto gewoon geparkeerd staat. En dat is natuurlijk een nachtmerrie als je geen thuislader hebt.
Amerikaanse media melden dat dit probleem eigenlijk zou moeten leiden tot een terugroepactie, maar Tesla heeft nog niets officieel aangekondigd. Ook de Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst NHTSA is benaderd, maar het blijft stil. Ondertussen stromen de klachten binnen op de NHTSA-pagina’s voor de Model Y en Model 3.
Wat betekent dit voor de eigenaren van een Tesla?
Naast de frustratie van kapotte functies maken klanten zich zorgen over snellere batterijdegradatie en slijtage aan andere onderdelen. Voor een merk dat bekendstaat om zijn innovatie en technologie, is dit een behoorlijke smet op het blazoen. Laten we hopen dat Tesla snel met een structurele oplossing komt. Want zeg nou zelf: een hypermoderne elektrische auto die strandt op z’n eigen tech? Dat kan echt niet.
Zo, weer wat voer voor discussie. Wat vinden jullie: kinderziekte of gewoon slecht management? Of gewoon negeren, schouders ophalen en alle Tesla-rijders uitlachen?
Laat maar weten in de comments.
Met dank aan Ruben voor de tip!
schuimbekje3 zegt
Het begin met remote niet meer bij de auto kunnen voor accu status of sentrymode. Daarna deed het beeldscherm niets meer. Bij tesla dachten ze aan eendefecte computer maar na 3 dagen hadden ze een firmware install gedaan en weer op pad gestuurd. Hier ook 5 tot 10% accu leger per dag. En af en toe zwart beeld op het scherm.
ouwedibbes83 zegt
Dat lijkt me onprettig rijden, als elk moment het beeld op zwart kan springen. Model 3 of Y?
schuimbekje3 zegt
model y… wanneer wifi of bluetooth uitvalt, dan ben je de sigaar, ik kon nog naar tesla rijden… zonder beeld
rwdftw zegt
Ik heb geen flauw idee hoe groot het percentage is wat uitvalt. Er gaan heel veel Model 3 en Y modellen de deur uit maar ik heb niet het idee dat 50% ofzo ineens kapot gaat. Ook niet of je veilig bent als je een paar 1000km probleemloos hebt afgelegd.
Ik weet wel dat het ding van het ene op het andere moment kapot kan gaan.
kas_par zegt
ik hou het op het laatste. het is een ieder vergeven die nog een Tesla van enkele jaren oud rijdt. ik snap ook wel dat je leasecontract nog loopt of dat je de auto niet makkelijk verkoopt. Maar rijd je in een recentere Tesla? Mijn god, wat gênant! Het is altijd al veel geld geweest voor een saaie wagen van bijzonder matige kwaliteit en geen service, maar inmiddels moet je wel echt een plaat voor de kop hebben om Tesla nog te overwegen… Naast dat je Elon’s poging de wereld over te nemen niet zou moeten willen steunen.
dtwo zegt
Maar geldt dit alleen voor Tesla’s met FSD? Dat lijkt het artikel te suggereren.
rwdftw zegt
Aangezien FSD gewoon een software update is van 1 klikje, en Tesla zover mogelijk wil standaardiseren om kosten te verlagen…. Is er waarschijnlijk maar 1 bord voor alles. Dus ook al heb je geen FSD besteld, de hardware zit erin.
ty5500 zegt
“Ook de Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst NHTSA is benaderd, maar het blijft stil.”
Met buddy Trump denk ik dat die in de toekomst best veel stil gaat zijn voor Tesla
mashell zegt
Musk heeft zich natuurlijk met Trump geassocieerd om zijn propaganda platform Twitter weer relevant te krijgen en te zorgen dat Trump geen dingen doet die nadelig zijn voor Tesla , Twitter en Space X. Maar wat gaat er gebeuren als de nummer 1 en nummer 2 grootste narcisten van de planeet de onvermijdelijke ruzie krijgen?