Kijk, dat krijg je ervan. Populistisch beleid zorgt ervoor dat Tesla’s kneiterduur gaan worden.
Iedereen is bang voor China. Ze hebben meer discipline dan wij, ze kunnen beter rekenen en ze zijn met veel meer mensen. Straks kunnen ze ook beter Nederlands praten als ons. Voorheen was het nog een opkomende economie, maar tegenwoordig is daar geen sprake van.
We hebben allemaal gezien dat er ineens enorm veel Chinese automerken zijn bijgekomen in korte tijd. Een gedeelte hiervan probeert ook in Europa voet an de grond te krijgen. Uiteraard is dit een zeer onwenselijke situatie, want als de Chinezen komen met betere auto’s voor minder geld, zorgt dat voor een slechte concurrentiepositie van onze eigen waar. Dus kwamen er importtaksen (tot wel 38,1%). Waarom innovatie aanmoedigen als je middels financieel protectionisme je de economie van je natie tijdelijk kunt laten floreren?
Chinese producten
Nou, omdat je iets niet leuk vindt, wil niet zeggen dat je er niet mee te maken hebt. De EU is een mooi voorbeeld ervan. Mensen stemmen massaal PVV en nu heb je dus een hoop zetels die niets voor elkaar gaan krijgen. De EU verdwijnt er namelijk niet mee. We hebben nu gewoon een extra delegatie naar het verdomhokje gestuurd. Goed bezig, jongens! Nu is er zat op de EU aan te merken: omdat ze bang waren voor rechtse populisten, zijn ze alvast rechts populistisch beleid gaan voeren omdat ze bang waren dat de rechts populisten aan de macht zouden komen.
Want ondanks dat we met zijn allen tegen China zijn, kopen we massaal spullen uit China. Al die premium Amerikaanse Apple-producten worden gewoon door Foxconn in China gemaakt. En al die premium Amerikaanse Tesla Model 3’s komen er ook grotendeels vandaan. Sterker nog, kenners zeggen dat de Model 3 uit China beter in elkaar zijn geschroefd dan de Amerikaanse Model 3’s.
Tesla’s worden kneiterduur
Tesla meldt dat door importtaksen die zijn aangekondigd, de auto’s duurder gaan worden. Dat vermelden ze op hun website. Of beter gezegd, de Tesla-websites van Duitslan, Frankrijk, Ierland, België en Hongarije. Hoeveel de auto’s duurder gaan worden, vermeld Tesla niet.
De prijsverhoging voor de Tesla Model 3 gaat in op 1 juli 2024, aldus EV-pionier. Volgens Tesla komt het enkel door de importtaksen die nu geheven gaan worden door de EU op Chinese goederen.
Via: Reuters.
Fotocredit: Een verse gefacelifte Model 3 door @780bertone via Autoblog Spots!
Meer lezen? Deze gekke modellen proberen hun Chinese roots te verhullen!
lekkaah zegt
Huh, dus zo’n beetje de hele Westerse wereld (incl. de US en EU) gaat importtaksen heffen/verhogen, maar dit is de schuld van Nederlanders en de PVV??
Alfa5 zegt
Ja, ook de auteur is niet vies van een beetje (boel) polariserend kort door de bocht denken. Zoals een hoop PVV stemmers met hem doen.
wimof zegt
Weer een door Musk gevonden reden om zijn wagens duurder te maken
Trojan zegt
Ja want hij verdient zo goed aan importheffingen.
Johanneke zegt
Dit is wel waar ik bang voor ben, het niveau van sommigen. Er is maar 1 ding goedkoper geworden de afgelopen jaren en dat zijn Tesla’s. Dan komt er een importheffing en iemand zijn 1e gedachte is: ja hoor musk maakt het vast weer duurder. Dan ben je zo ver van de realiteit verwijderd.
Joris24 zegt
“Waarom innovatie aanmoedigen als je middels financieel protectionisme je de economie van je natie tijdelijk kunt laten floreren?”
Beetje dooddoener dit, want dit is helemaal niet waar het om gaat. De chinezen kunnen hun auto’s zo goedkoop op onze markt dumpen door diefstal van technologie (dus veel minder initiële R&D kosten), gebruik van kinder/dwangarbeid en het erop na houden van hele andere normen en waarden, waar wij in het westen niet aan willen.
Protectionisme is een lelijk woord, maar je kunt niet eindeloos productie blijven uitbesteden aan een land als china, want je werkgelegenheid sijpelt langzaam weg en straks is er voor het westen niks meer over. Op alleen kennis ga je geen hele europese unie laten floreren. Als we een mondiaal gelijk speelveld willen waarin we accepteren dat de concurrent technologie steelt en kinder/dwangarbeid gebruikt, zullen we hier de onderzoek-en ontwikkelkosten ook drastisch terug moeten draaien en de uurlonen dito om te kunnen concurreren. Dus decennialange economische groei teniet doen. En in geval van een pandemie bijvoorbeeld de overheid de deuren van flatgebouwen dicht laten lassen omdat ze dat beter vinden voor uw gezondheid, want al die dictatioriale maatregelen die de burger daar onder de duim houden maken ze ook zo goedkoop.
Zegt u het maar.
potver7 zegt
Volgens mij zijn de importtarieven een antwoord op Chinese staatssteun, die door de EU zorgt voor oneerlijke concurrentie. Diefstal van R&D en eventueel kinderarbeid staan er los van.
Maar het blijft een dingetje waarom dit soort tarieven wel gelden voor automobielen, maar niet voor zaken als kleding, of allerlei andere producten die we massaal uit Aziatische landen halen omdat ze daar veel goedkoper te produceren zijn. Vaak juist omdat arbeidsomstandigheden en milieubepalingen aanzienlijk minder streng zijn dan in de EU.
Joris24 zegt
Omdat wij niet meer investeren in Europese kledingindustrie en allerlei andere producten die we uit Azië of lagelonenlanden halen. Wij investeren wel in de toekomst als het om bijvoorbeeld elektrisch rijden of hoogstaande techniek zoals ASML gaat. Die voorsprong en de (toekomstige) opbrengsten uit die R&D willen we niet ook nog kwijt raken, want dat maakt ons uniek.
Kledingindustrie zijn we al decennialang kwijt, en veel andere (bulk)chemie ook, dus die zijn ook niet meer concurrerend met het westen. Dat wil niet zeggen dat je die niet zwaarder zou mogen belasten vanwege de impact op milieu en mens die het heeft in lagelonenlanden, maar de impact van die productie op onze kansen en welvaart is gewoon minder dan die van moderne technologie. Tikkie verhaspeld geschreven, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
mashell zegt
Misschien is het wel de bedoeling van de populisten dat Tesla de Model 3 naast de Model Y in Berlijn gaat bouwen, Tesla’s in premium German Qualität. Of gewoon alleen nog de Model Y levert, kiest toch bijna iedereen al voor.
Johanneke zegt
Ze kunnen die wagens toch in Duitsland maken nu?
Robert zegt
Inderdaad. Ze moeten nog wel wat (kweek)bos kappen om de productiecapaciteit wat verder op te hogen, maar gezien het feit dat er op dit moment (naar verluidt) meer voorraadmodellen worden gebouwd dan auto’s die daadwerkelijk al zijn verkocht, loopt dat ook niet zo’n vaart.
Willy500E zegt
Je kunt ook zeggen; de verkoop van Tesla’s verloopt al niet meer zo vlot en zal met deze maatregelen alleen maar verslechteren. Diegene die geen Tesla wil kopen maakt het ook niks uit dat deze zogenaamd duurder wordt.
FiXeR zegt
Wat een kutartikel zeg. Als Europese merken, die netjes hier alles produceren hun auto’s proberen te verkopen in China krijgen ze te maken met nog veel hogere tarieven. Nu zijn we eindelijk een keer een beetje protectionistisch tegenover onze interne Europese markt en dan krijgen we dit soort artikelen? Waarom zouden de Chinezen massaal zonder importtax hun troep op onze markt mogen droppen, maar andersom niet?
mashell zegt
Omdat wij in Europa geloven dat vrijhandel de beste oplossing is en protectionisme iets is voor bange leiders van ontwikkelingslanden. Want dat is wat China gewoon nog is, een ontwikkelingsland.
cloverleaf zegt
China heeft een permanent bemand ruimtestation, het langste hogesnelheidsnet ter wereld, de grootste marine ter wereld en zijn verreweg de grootste producent ter wereld in de auto industrie. China een ontwikkelingsland noemen is je aller reinste waanzin!
Als er één land protectionistisch handelt is het China. Een bedrijf dat zich wilt vestigen in China moet verplicht een joint venture afsluiten, en daarbij de bedrijfsgeheimen vrijgeven. Twintig jaar kop in het zand van de VS en de EU. Daar zien we nu het resultaat van.
mashell zegt
Yep al die dure prestige projecten zouden ze eigenlijk beter niet doen. Er leven heel veel mensen in China, heel veel op het platteland in armoede of als uitgebuite arbeidskracht in de fabrieken, als je alleen naar die hogesnelheidslijn en de glimmende torens in de miljoenen steden kijkt dat wordt je op het verkeerde been gezet. Het is helaas echt nog een ontwikkelingsland en daar schaamt het zich soms wel en soms niet voor. Die joint venture regels zijn niet meer zo streng, Tesla China is bijvoorbeeld geen joint venture.
MrSkyline zegt
“Straks kunnen ze ook beter Nederlands praten als ons.”
Ik ben geen kei in spellen, maar dit is wel slordig hoor.
Jurgen zegt
Volgens mij heeft de grapjas deze er bewust ingezet 😂
werf76 zegt
Bedoel je nou spelling of grammatica? Ook wel slordig. Oftewel, maak je niet druk.
alassad zegt
Zie je het cynisme niet?
Joost zegt
Die lijkt me bewust.
En dan is ie juist heel sterk ;)
Tijsbeer zegt
Als de artikelen hier op Autoblog verder geen of zelfs slechts weinig fouten zouden bevatten was dit inderdaad een uitermate goede grap geweest. Nu vind ik deze echter enigszins misplaatst en zelfs een beetje triest.
William zegt
Toch bizar dat Tesla itt al die Chinese nieuwkomers wel een fabriek in de EU heeft. Maar daar geen Model 3 wil of kan maken. Of het is winstgevender om ze helemaal uit China te halen?
Wolflow zegt
Geely’s dochter Volvo gaat nu ook in België produceren
https://fortune.com/2024/06/09/volvo-ev-production-ex30-ex90-geely-china-belgium-eu-tariffs/
Klojum zegt
“Straks kunnen ze ook beter Nederlands praten als ons.”
als ons… Dat is niet zo moeilijk als je zelf niet eens weet hoe de Nederlandse taal in elkaar steekt.
RutgerK zegt
Er staan er genoeg stil bij Gigafactory in Texas toch?
Ook een goede reden om de (snellere) Performance uit de VS te laten komen.
Mini Joe zegt
Willem, mag dit wel van Japie?
tommycooker zegt
Musk kreeg net zijn bonus van 50 miljard dollar goedgekeurd. Dus hij kan wel wat missen.
En de nederlandse recyclingbedrijven willen graag regels tegen de spotgoedkope grondstoffen uit azie, die ervoor zorgen dat plastic recyclen niet meer uit kan. Dus we hebben wel wat protectionisme nodig. Benieuwd wat de nieuwe regering gaat laten zien…
rs6avant zegt
Populisme aanklagen, om dan zelf te grossieren in populistische onzin… 🫠
Er is een reëel, onderbouwd vermoeden dat China illegale staatssubsidies geeft aan autobouwers, om hetzelfde trucje toe te passen dat reeds voor zonnepanelen heeft gewerkt. Onder prijs de verkopen, concurrenten wegduwen, en dan vervolgens diezelfde concurrenten overnemen wanneer ze het moeilijk krijgen. Don’t teach an old dog new tricks.
Dat argument over iPhones gaat overigens ook helemaal nergens over. Er is een wezenlijk verschil tussen westerse bedrijven die spullen in China laten produceren, en zich niet alleen aan de lokale wetgeving moeten houden, maar ook gedwongen moeten samenwerken met een Chinese partner (die dan banden heeft met de CCP), en Chinese bedrijven die illegale handelspraktijken toepassen in het buitenland.
mashell zegt
“Er is een reëel, onderbouwd vermoeden” daar gaat de rechtstaat, we veroordelen op basis van vermoedens….
We hebben het eerder gezien, de VS deed alles van Huawei op basis van vermoeden van spionage in ban, zelfs Google mocht geen software meer leveren maar de EU kon geen enkel bewijs voor de claims van de VS vinden.
Er wordt veel geroepen maar zolang er geen bewijzen zijn kun je maar beter niks doen, als de EU hiermee een handelsoorlog ontketend zijn we allemaal slechter af. Een auto is een veel gecompliceerder product met veel meer emotie en binding (met de dealer bijvoorbeeld) dan een zonnepaneel. Ik werk in de autoindustrie en ben er van overtuigd dat concurrentie scherp houdt en ben niet bang voor concurrentie. Chinese telefoons leveren betere specs voor minder geld dan Apple en Samsung maar daar lukt het ze ook niet de markt over te nemen.
smeck zegt
De oprichter van Huawei werkte hiervoor als hoge pief bij de inlichtingendienst van China, een beetje alsof een oud CIA agent een telefoon ontwikkeld. Niet echt bepaald vergezocht dat die telefoons een achterdeurtje voor de Chinese overheid hebben.
Mocha Joe zegt
Als ik zo snel even zoek lijkt de Telsa fabriek in Duitsland zonder subsidies gebouwd te zijn, terwijl in China wel subsidies zijn uitgegeven (openbaar). Een Chinese Model 3 start vanaf € 41.990, en een Duitste Model Y vanaf €45.990. Dat is geen schokkend prijsverschil. Natuurlijk is arbeid in China goedkoper en de Model Y is bovendien een grotere auto. Wat bij betreft dus inderdaad klassiek protectionisme, aangejaagd door de oude garde autofabrikanten die de nieuwe EV merken niet bij kunnen benen.
TWJ zegt
Wat een compleet losgeslagen en idioot artikel zeg haha.
Jezus autoblog. Vet leuk dat jullie af en toe wat artikeltjes van Jalopnik naar het Nederlands vertalen en hier en daar even een persberichtje voorzien van wat lollige grapjes maar serieuze journalistiek die geo-politiek omvat is duidelijk een brug te ver.
Hou het nou gewoon bij lollig doen over de grote grillen van BMW, dat Tesla slecht gebouwd zijn en doe af en toe een leuk auto-gerelateerd filmpje.. review of een “mijn auto” segmentje en houd het daarbij want dit is echt bedroevend om te lezen.
donjunior zegt
“Straks kunnen ze ook beter Nederlands praten als ons”
– De ironie in deze zin.
degrotemuis zegt
Importheffing goed! Chinese overheid steunt Chinese merken, maken onze goede Europese merken kapot met hun lage prijzen!!!!1!!
Maar zodra diezelfde Chinese merken in Europa produceren is die importheffing opeens niet meer nodig? Vervalt de staatssteun uit China aan het moederbedrijf dan opeens of zo? Volgens mij kan je nog steeds prima alles kapot concurreren met productiefaciliteiten binnen Europa. Als het echt puur om de staatssteun en dumping voorkomen zou gaan, is dit niet bepaald een nuttige zet, je dwingt alleen tijdelijk de productie naar Europa tot de concurrentie kapot is. Kost misschien iets meer staatssteun, maar dan nog kan je dat gevaarlijke machtsblok krijgen waar iedereen het over heeft.
Dus ja, dit neigt meer naar protectionisme, behoud van industrie en voorkomen dat Europese merken daar steeds meer produceren. Europese merken die trouwens ook staatssteun en Europese subsidies ontvangen en ook modellen in andere lage lonen landen produceren.
mashell zegt
“Volgens mij kan je nog steeds prima alles kapot concurreren met productiefaciliteiten binnen Europa.”
Volgens jou kan dat maar hoe dan? Europese wetgevingen, Europese belastingen, Europese werknemersrechten worden dan allemaal van toepassing en dat lijdt tot een Europese kostprijs.
romanzy zegt
Wat een onzin…
Amerika heeft de importbelastingen verhoogd naar 100%. Tesla’s worden in Duitsland geproduceerd en er staan er duizenden weg te kwijnen op de luchthaven van Berlijn omdat niemand ze koopt. Bovendien maak je er politieke onzin van, met je rechts en links gelul. U wilt uw salaris behouden, net als iedereen in Europa. De lonen zijn in Europa echter vier tot vijf keer hoger dan in China. Hoe kunnen onze bedrijven concurreren met Chinese bedrijven en de lonen hoog houden? Kunt u daar een zinnig antwoord op geven? Natuurlijk niet… Wat een gezeik.
mashell zegt
“Hoe kunnen onze bedrijven concurreren met Chinese bedrijven en de lonen hoog houden?”
Simpel door betere producten te leveren. ASML maakt betere wafersteppers dan wie dan ook, kan gewoon in Nederland. We moeten dus vol op kwaliteit inzetten.
Kan een land met lage lonen iets net zo goed tja, dan vloeit het werk daarheen. In de software engineering hebben we werk naar India en Oost Europa maar dat het kwam ook wel weer terug daarvandaan, ze konden daar toch niet hetzelfde als wij hier. De uitdrukking die wij bij protectionisme in het achterhoofd moeten houden is: angst is een slechte raadgever.
martijnev zegt
Dan Wei is een Chinees
Towel986 zegt
Ik denk dat het goed is om de Europese fabrikanten te beschermen tegen oneerlijke concurrentie. Doe dat dan maar ook voor al die weg-werp-meuk van sites als Ali Express die hier de (digitale) winkels vullen! Mensen leren niet duurzaam te leven als weggooien en vervangen simpeler is dan zuinig zijn en laten repareren. Beetje offtopic, maar persoonlijke irritatie aan dit soort ingrepen. Ok, on topic:
De opportunist in mij baalt, want m’n 8% bijtelling topper is volgend jaar mei 5 jaar oud en dus aan de beurt. Doorrijden mag, maar waarom zou ik “oud” rijden en nieuw betalen?
Ik heb een Polestar 2 op het oog. Qua bijtelling is het al minder feest dan eerst, maar met die importheffing er bovenop wordt het nog duurder.
Het is dat ik geluk heb met m’n zonnepanelen en laadpaal aan huis, anders denk je toch: EV rijden? Graag of helemaal niet. De baas betaalt toch, lekker weer dieselen of satansap rijden zolang het nog kan.
M3 comp. zegt
Tjonge jonge wat een gelul allemaal. Sorry hoor. We worden allemaal gewoon genaaid. Nederland is volgens mij het enige land die BPM heft. Daarbij de extra import belasting heffen op Chinese producten ter bescherming voor onze producten???? Lulkoek, is gewoon WEER een verdienmodel. Als ze het eerlijk willen doen en extra belasting willen heffen op Chinese producten, moeten ze dat geld volledig in de concurrerende producten stoppen, zodat wij (de consument) deze producten hier kunnen kopen tegen Chinese prijzen. Zie jij dat gebeuren?? Nee natuurlijk niet. De staat en de grote jongens lachen de ballen uit hun broek, en wij maar betalen😉