Helaas werd dat voor twee Amerikanen op de harde manier onthuld.
Tesla’s zijn naast het commercialiseren van de elektrische aandrijflijn ook hard bezig met overige techniek. Zo zit er een hele hoop spul in de modellen van het Amerikaanse merk wat ook in een benzineauto gezet kan worden, maar vanwege de futuristische aandrijflijn passen dito features goed bij de auto. Sinds Tesla Version 10 uitrolde vorige week is daar weer een rits nieuwe features aan toegevoegd. De ster van dit artikel is Smart Summon.
Smart Summon is zo ongeveer de eerste stap in gedoogde volledige autonomie. Waar Summon eerst kleine stukjes in een rechte lijn kon rijden, kan de auto nu letterlijk voor komen rijden en doet zijn best om met alles rekening te houden. Autopilot heeft immers de tech aan boord om vol met ogen en oren te zitten, het mag alleen nog niet op de openbare weg zonder je handen van het stuur te houden. Op parkeerplaatsen en dergelijken mag je nu in principe Smart Summon gebruiken.
Ook op je oprit kan het nu een manier zijn om de auto uit een benarde situatie te krijgen zonder dat je de deur in hoeft te ‘schuifelen’. Twitteraar AB (wij zijn het niet) kwam op de harde manier erachter dat 99 procent kans van niet alsnog één procent betekent van wel. Iemand moet die één procent zijn.
Be forewarned @Tesla @elonmusk Enhanced summon isn’t safe or production ready. Tried in my empty drive way. Car went forward and ran into the side of garage. Love the car but saddened. #Tesla #TeslaModel3 pic.twitter.com/tRZ88DmXAW
— AB (@abgoswami) September 28, 2019
De Tesla van AB raakte de garage op zijn oprit in Summon-modus. Meer oproepen op Twitter duiden op kleine oepsies met Summon. Twitteraar Chris heeft zelfs een video van hoe zijn Model S genoeg afstand laat aan de ene kant, en daarmee zijn spiegel tegen de wand schampt aan de andere kant.
Appears to steer into wall prior to impact. pic.twitter.com/OHqg7NWxdr
— chrisfenton (@chrisfenton) September 7, 2019
We mogen wel ongeveer zeggen dat Tesla de beste autonome systemen aan boord heeft. Toch zijn zelfs de allerbeste systemen niet vrij van kinderziektes. Logisch, fanatiek Twitteraar Elon Musk hoeft dit maar uit te vinden en hij stuurt een groepje engineers pas naar huis als dit probleem ‘over the air’ opgelost is. Of hij legt de verantwoordelijkheid bij de koper, het blijft immers een Amerikaanse zakenman.
Smart Summon kan besteld worden op elke Tesla die is uitgerust met het duurste Autopilot-pakket. Als het systeem het goed doet, nogmaals, er is een kans dat deze twee Amerikanen gewoon een slechte dag hadden, werkt het ongeveer zo:
Hubert zegt
Zolang ze het thuis in eigen garage of oprit proberen, lijkt mij niet veel aan de hand.
dakarbemo zegt
@hubert: Nu kan een Tesla ook “zichzelf” parkeren, soort van zelfde feature, maar wie op Twitter spoort ziet dat ook bij de Wallmart en Coostco regelmatig fout gaat en t ding tegen andere autos aan knuffelt en schuurt.
mike_berckmoes zegt
@dakarbemo: en daarvoor is de desbetreffende persoon zelf verantwoordelijk voor.
Zoals in de update more staat vermeld. U bent ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor alle schade die geleden worden onder dit soort features. Vanwege het simpele feit dat je zelf de controle hier over hebt. Je moet de knop “summon” continu ingedrukt houden. Laat je hem los staat de auto ook zo goed als direct stil. Doet u dit niet dan kan de auto prinselijk ergens tegen aan rijden.
Ook het testen opbdrukkere locaties is gewoon per dom. Vooral als het de eerste paar keer zijn van het proberen.
blackmilo zegt
@mike_berckmoes: dus die vent is gewoon blind geweest, hij is zelf niet production ready. Misschien nog een paar jaartjes naar school voordat hij kan lezen.
dakarbemo zegt
@mike_berckmoes: Snap je punt niet echt. Dat bestuurder verantwoordelijkheid heeft doet niets af aan t feit dat deze feature voor brokken zorgt. Tis ook niet dat Tesla heel hard pushed tegen het heersende narratief bij de wat minder automotive betrokken eigenaren/burgers dat Tesla’s zelf kunnen rijden. Laatst serieus nog was er een dametje in t ziekenhuis na een operatie die niet mocht rijden die letterlijk meldde dat de wel naar huis kon rijden want haar auto was zelfrijdend… geen grap, 100% serieus.
Hubert zegt
@dakarbemo:
Ach, en anders OTA uitduiken introduceren. Probleem opgelost.
fmgarcia zegt
Die wielen op de header zien er niet verkeerd uit! De rest wel
stephane8200 zegt
@fmgarcia: dat zijn gewoon 19” wielen. Die heb ik ook en toevallig ook dezelfde kleur auto.
hooesi zegt
@stephane8200: komt erg dichtbij zo he
stephane8200 zegt
@hooesi: haha ;) Ik heb geen FSD dus ook geen Summon, vooral ook omdat ik het onzin vind en in NL het ook niet toegestaan is.
carlover12 zegt
Elon Musk komt uit Zuid Afrika, en blijft dus geen Amerikaans zakenman.
maarteno zegt
@carlover12: hij is inmiddels Amerikaans staatsburger dus Amerikaans dus Amerikaanse zakenman. Zo profileert hij zijn bedrijven ook hoor.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@maartenoosterbaan: een immigrant dus! Laat het Trump maar niet horen…
chriscross zegt
@svenska_aeroplan_ab: dadelijk zet hij er nog een muur omheen
porker zegt
@svenska_aeroplan_ab: Trump stamt zelf ook van emigranten af, dusss
SimonMc zegt
@porker: Iedereen in Amerika ( behalve Indianen ), stamt van emigranten af.
ericc zegt
Indien ze achter hun stuur hadden gezeten, was hun wagen niet beschadigd. Hoe leg je dit uit aan de verzekering?
Mijn auto is zelf tegen de garagepoort gereden??? Je blijft altijd verantwoordelijk of het nu je auto is die ergens tegenaan knalt of je hond die een ander persoon bijt!
gregorius zegt
@ericc: simpel. Heb jij op het knoppie gedrukt? Dan ben je zelf verantwoordelijk.
En Tesla zal waarschijnlijk wel 250 pagina’s aan niet-te-lezen disclaimers hebben, die je met 1 klik weg kan drukken, waar in staat dat zij niet aansprakelijk zijn en dat je daarmee akkoord gaat.
berlinetta zegt
@gregorius: Een disclaimer is juist een eenzijdige verklaring waarmee je niet akkoord gaat. Als je er wel mee akkoord gaat is het geen disclaimer, maar een overeenkomst.
gregorius zegt
@berlinetta: ok. sorry. User license agreement.
Zo’n ding waar je een hokje afvinkt voordat je verder kan klikken.
berlinetta zegt
@gregorius: Haha een licentieovereenkomst is weer iets heel anders. Laten we het er maar op houden dat het algemene voorwaarden zijn.
flutterby zegt
@ericc: Ik snap het probleem niet. Bij een Allrisk verzekering betaalt de verzekeraar de schade en gaat jou premie omhoog, tenzij je de schade op iemand anders kan verhalen.
Of je niet weet wie, wat of hoe de schade is ontstaan is irrelevant. Of de auto zelf reed of niet is ook irrelevant. Jou auto, jou probleem.
luckylennart zegt
Ik weet nog wel iemand die een spatscherm over heeft ;-)
alassad zegt
@luckylennart: helaas verkeerd model en kleur
fransananas zegt
@alassad: niet het verkeerde model. Kleurtje wel
SimonMc zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mpgc zegt
Rijassistentiesystemen die de (inschattings)fouten van bestuurders helpen voorkomen zijn een groot goed. Dit soort gimmicks zijn in mijn ogen overbodig en onnodig gevaarscheppend. Kan bovendien helemaal geen kwaad af en toe een paar meter te lopen voor je weer in je auto stapt.
skinny058 zegt
@mpgc: Wel eens op een parkeerplaats klemgezeten tussen 2 auto’s, zodat je niet of nauwelijks je auto inkomt? Heel handig om je auto met afstandsbediening een stukje vooruit of achteruit te laten rollen. BMW heeft dit al jaren.
kempenaer zegt
@skinny058:
Nee, eigenlijk nooit meegemaakt.
dwfc zegt
@skinny058: het systeem van BMW is idd. wel gebruiksvriendelijk en handig.Misschien niet zo gesofistikeerd als dat van Tesla maar het werk t.o.h ( gelukkig ) foutloos. Is aanwezig op mijn 745 e, ik maak er dagelijks gebruik van om de parkeerplaats op bureel te verlaten. Zeker als die aan de smalle kant is en je deze in met een 90° bocht moet inrijden. Systeem onthoud de laatste 50 gereden meters en door een duw op de knop bolt hij zonder problemen uit het parkeervak.
mashell zegt
@mpgc: Amerikanen lopen niet graag, die hebben niet voor niets drive-trough restaurants uitgevonden. En hoewel deze features an sich inderdaad maar redelijk zelden nuttig zijn vormen ze wel een belangrijke stap naar autonoom rijden.
Dutchdriftking zegt
Tja, mijn vrouw doet het ook in 99% van de gevallen goed. Moet je haar auto eens zien……
davelepeef zegt
@dutchdriftking: ik zet ook liever jouw vrouw in mijn auto :)
johnwaters zegt
Zijn we nu écht al te lui geworden om een auto te besturen?
kminne zegt
Dat ziet er uit als ongeveer 13.000 euro schade.
wimof zegt
@kminne: In dat geval stuur ik hem naar Arthur Tussik.
mike_berckmoes zegt
Wat wel jammer is aan dit artikel is dat er niet vermeld staat wat Tesla meld voor je deze feature kan gebruiken.
Vrij vertaald zegt deze dat u zelf verantwoordelijk blijft en zelf de bestuurder blijft.
Dit heeft te maken met het feit dat u zelf de knop “summon” moet ingedrukt houden. Als u deze los laat stopt de auto. Dus altijd opletten als u dit doet. Genoem mensen die 0,0 schade hebben zelfs als de auto het verkeerd aan het doen was.
driek zegt
@mike_berckmoes: de suggestie wekken dat je een zelfrijdende auto levert, van de daken toeteren dat je de beste bent en in de kleine lettertjes de verantwoordelijkheid afschuiven op de bestuurder.
Laf. Als Musk ballen heeft en achter zijn grote mond staat neemt hij de verantwoordelijkheid voor systeemfouten en vergoedt de schade onvoorwaardelijk.
kempenaer zegt
Typisch Musk, preproductie zaken op de markt gooien. Te veel hooi op de vork nemen. Te weinig geduld, precisie, klantbetrokkenheid en vakmanschap om een goed product af te leveren. Dat dit doden veroorzaakt, neemt hij op de koop toe. De openbare weg gebruiken als testcircuit. Immoreel en een taak voor de overheid om deze fabrikant veel strakker te gaan kaderen want zelf doet hij het niet en de fansla’s zijn kritiekloos kuddevee.
mashell zegt
@kempenaer: na veel geprocedeer heeft Uber uiteindelijk haar illegale dienst ook van de markt gehaald. We kunnen de Europese verkeersveiligheid dus nog wel redden. Maar het is een serieus probleem, grote Amerikaanse concerns die wereldwijd hun producten die wel aan de Amerikaanse wetgeving voldoen maar niet aan de lokale en waar hele kuddes mensen zomaar in mee gaan, want gratis, zodat ministers niet het lef te hebben er tegenin te gaan. De dingen die facebook, google, tesla etc doen kunnen eigenlijk helemaal niet binnen ons wettelijk kader.
dees zegt
@kempenaer: Is toch wat tesla altijd doet? Software die in de beta fase zit uitbrengen en de data terug sturen naar data. Om zo goedkoop test kilometers te maken. En als wat mis gaat dan stuurt Tesla een brief naar de eigenaar waarin staat dat ze hun mond moeten houden en er niet over mogen praten.
balboni zegt
@kempenaer: dronken van de azijn, op dit tijdstip al? Foei!
bernoulli zegt
Vanavond is Tesla aan de beurt in Radar.
tig3r zegt
Summoron…
dees zegt
Tesla de beste autonome systemen aan boord heeft?
Ja volgens Tesla zelf, volgens onafhankelijke onderzoeken en officiele statistieken zijn ze verre van de beste.
driek zegt
@dees: ze hebben wel de beste marketing. Met bijna nul investering in reclame is er geen bedrijf dat zoveel in het nieuws is als Tesla.
Elke tweet van St. Elon is goed voor duizenden reacties.
driek zegt
@driek: heeft iemand al een Tesla en een Waymo in een praktijktest vergeleken?
https://www.google.com/amp/s/www.engadget.com/amp/2019/08/20/waymo-is-rain-testing-its-self-driving-cars-in-florida/