Faalhaas.
Gisteren vertelden we je over de epische (schimmen)strijd die op het punt leek te staan zich te ontvouwen op de Nürburgring komende week. Afgelopen week werd bij de introductie van de Taycan trots vermeld dat de auto loeisnel is op de ‘Ring. Zo hoort dat immers bij de introductie van een nieuwe auto. Je licht je beoogde clièntele zo goed mogelijk in over alle nuttige eigenschappen van je nieuwe product, zoals beenruimte, bagageruimte en Nürburgringtijden.
Elon Musk vond het echter een goed idee om alle shine te stelen van de Taycan en die via spiegels in de ruimte door een scherpe ringtijd te zetten met een Tesla Model S om te leiden naar diezelfde Tesla Model S. Geef ‘m eens ongelijk, na alle plaagstootjes die Porsche aan Elon uitdeelde in het verleden. De wraak van de Muskias: uitgerekend in de week dat Porsche de Taycan op eigen bodem aan het publiek wil tonen op de IAA, zou Tesla eens even lekker een scherpere tijd op de klokken zetten dan de 7:42 die de Taycan deed.
Volgens Road&Track kan dit snode plan echter mogelijk alweer in de prullenbak voordat het tot de eerste echte poging komt. De Amerikaanse kwaliteitspublicatie nam namelijk contact op met de Nürburgring om meer informatie te verkrijgen over de recordpoging. Als antwoord kreeg men echter een ‘euhm, nou ja, ich weiß nicht, als ze iets willen proberen, dan hebben ze het ons jedenfalls niet verteld’ te horen.
En ja, dat kan toch een probleempje zijn. Je kan namelijk vaak wel zomaar even een rondje doen op de ‘Ring, maar voor zo’n ‘recordpoging’ wil je het rijk alleen hebben. Dat is een heel ander verhaal. De dagen waarop dit kan zijn gelimiteerd en volgens het circuit zelf voor dit seizoen al volledig volgeboekt. Kortom, leuk plan met best de nodige positieve puntjes, maar de uitwerking en afwerking laat te wensen over. Enfin, misschien kan Elon zijn enorme overredingskracht die hij laatst in China toonde nog een keer inzetten en krijgt hij toch nog wat gedaan bij die Duitsers.
UPDATE: reactie van Tesla: “We kunnen bevestigen dat we volgende week deel uitmaken van de de Industry Pool Testing community op de Nürburgring.”
Dat zijn overigens geen ideale omstandigheden om de allerscherpste tijd neer te zetten, want de baan moet worden gedeeld met andere fabrikanten die prototypes testen. Om de laatste secondes eraf te schaven is dat dus niet ideaal, maar we zullen in ieder geval wel een redelijke indicatie van het snelheidspotentieel van de Model S op de Nurburgring krijgen. Wordt vervolgd dus!
dees zegt
Denk dat het gewoon de gebruikelijke BS was van Musk
kempenaer zegt
@dees:
Het mooiste zijn de presentaties van een nieuw model tesla.
Die Musk al hakkelend op het podium en een zaal vol klimaatbang klapvee. Hilarisch en potsierlijk tegelijk.
Dutchdriftking zegt
Haha heerlijk.
jack_abarth zegt
Of ze hebben ‘m al lang gereden en komt de tijd nu pas officieel naar buiten….
cabriohater zegt
@jack_abarth: Lijkt mij niet mogelijk. Vorig jaar lukte het de Tesla raceauto’s nog niet eens om een paar rondjes op een normaal circuit te doen.
ericc zegt
Ze voorspellen regen in de Eifel. De weergoden zijn Muskje niet goed gezind.
flutterby zegt
Als ze alleen al een rondje halen zonder overhitte dan vind ik het al een hele presentatie! Er is geen schaamte in verliezen van Porsche op het circuit.
kempenaer zegt
@flutterby:
Je hebt blijkbaar geen hoge pet op van Tesla, je legt de lat wel heel laag.
flutterby zegt
@kempenaer: haha dat zijn er een aantal hier niet met je eens, maar vergeet niet dat de Model S uit 2012 komt en nooit is gemaakt om het circuit op te gaan. Als ze binnen het ontwerp enigszins in de buurt komen van Porsche is dat toch een bijzondere prestatie, want een rondje zonder overhitting komt al snel in de buurt met dat vermogen.
Oh en Elon, neem ook de Model 3 performance mee graag. Die heeft by design al betere koeling.
rhellema zegt
@flutterby: best lastig hè om sarcasme te ontdekken in een stukje tekst!
flutterby zegt
@rhellema: de Model 3 doet probleemloos 20 km op vol vermogen. Het zou best reëel zijn als meer techniek dan alleen de motor bij de Raven update naar de S is gekomen.
rhellema zegt
@flutterby: best lastig dus?
chriscross zegt
Of Porsche heeft het verzoek ingediend dat elk verzoek uit Amerika geweigerd moet worden
kempenaer zegt
@chriscross:
Of niet.
kareljansen zegt
@chriscross: bouwt ie toch gewoon de ring na (desnoods op mars)
tortuga zegt
@kareljansen: de eerste heuvel de lucht in vanwege de (nog mindere) downforce
maximusnl zegt
De afwerking is niet top, zowel van de poging als de auto. En dat zeg ik als Tesla rijder.
kempenaer zegt
@maximusnl:
“Niet top” is een eufemisme. Het is een drama. Maar voor een lage bijtelling en geen mrb gaan Hollandertjes ver. Karig maar waar.
RuVi zegt
@kempenaer: wat een onzin. Heb je wel eens in een recente tesla gereden of gezeten? Ja de S uit 2013 was van binnen niet goed afgewerkt maar die gasten zitten ook niet stil he?
JanJansen zegt
@rudyv: als zelfs Porsche bang is voor Tesla geeft dat toch wel een beetje het niveau aan.
gwnbmw zegt
@kempenaer: die slechte afwerking zou ik niet eens erg vinden, als we niet het over een auto zouden hebben van een ton en meer.
pramm zegt
@gwnbmw: we hebben het over auto’s van onder de ton. Begint bij 87.800.
acizane80 zegt
@pramm: mag een auto onder 100000euro dan een slechte afwerking hebben? Als je bekijktbdat concurrenten zoals merc a-klasse, een BMW 1 série of een Audi a3 zelfs een betere afwerking kennen dan een doorsnee model s, x of 3 dan vind ik dat schandalig. Ik moet er ook bij vermelden dat de model s van de laatste paar jaar buiten beschouwing is. Daar heb ik niet veel klachten over gelezen. Maar vooral de model 3 en de fouten die tesla daar maakt verwacht je niet voor een prijs vanaf een goede 45000 euro.
pramm zegt
@acizane80: Kijk even naar de post waarop ik reageer.
gwnbmw zegt
@pramm: vergelijk het dan met een bmw 5 serie, een mercedes c klasse etc. Zelfs de meest kale modellen hebben i.i.g. gewoon nette afwerking.
pramm zegt
@gwnbmw: Velen hier roepen elkaar prachtig na over de matige afwerking van de Tesla’s. Maar het merendeel hier heeft er nog nooit in gezeten. Je zal mij niet horen zeggen dat een tesla dezelfde afwerking heeft als een BMW, maar ja, zo heeft ieder merk haar eigen afwerking. Tesla heeft er voor gekozen het interieur zeer open te houden. Velen vinden dat vreselijk, ik vind het zelf erg prettig. Met mijn 2,02 m lengte, pas ik maar moeilijk in de “cockpit” van een BMW, maar zit ik vrij goed in een Tesla. Mijn eigen Tesla uit 2015 is niet op hetzelfde niveau als van de Tesla’s uit 2019, maar ook na 4 jaar blijft het interieur eigenlijk prima. Vrij van rammeltjes, of andere storende geluiden, waar dat bij andere merken waarin ik heb gereden, meestal niet lukte. Enkel voor het dakraam ben ik een paar keer terug gemoeten voor wat gekraak.
Dus zoals gezegd, de Tesla is anders afgewerkt dan andere merken. Of het daarmee minder prettig is, minder fraai is, of kwalitatief minder, das persoonlijk.
gwnbmw zegt
@pramm: als jij naast je tesla staat, kan je dan tussen de deuren door kijken? Zit er een gat tussen de bumpers dat het lijkt alsof je tegen iemand aan bent gereden? Want dat is de afwerking waar ik het over heb. Het interieur van een tesla is over het algemeen prima, misschien iets te clean en plastic fantastic af en toe.
pramm zegt
@gwnbmw: Ook dat is een schitterend voorbeeld van hoe iedereen elkaar napraat, zonder echt zelf dat te hebben ervaren of gezien. Ook dat was echt een serieus issue bij de eerste leveringsjaren, maar sinds eind 2014 / begin 2015 is dat enorm veel beter geworden en tegenwoordig enkel nog incidenteel (maar dat gebeurt bij andere merken eveneens). Bij mijn auto zitten echt geen kieren, groter dan gebruikelijk bij de gerenommeerde merken. Ik ben benieuwd of hetgeen je hier noemt jouw eigen constateringen zijn, of die van anderen?
Op mijn werk zijn er ca. 10 model s-en, waarbij er bij geen enkele auto rare gaps zitten. En nu meer dan 10 model 3’s waarbij dat ook prima in orde is.
gwnbmw zegt
@pramm: is enkel mijn persoonlijke ervaring, zoals je zelf zegt wel met de wat oudere model S. Toch vrij vaak gezien dat er gekke panel gaps inzitten op de vreemdste plekken, alsof ze er aftermarket in zijn gezet.
sanderz28 zegt
@kempenaer: dit dus, helaas de instelling van een groot deel autorijden Nederland. Goed voorbeeld was ook de outlander een paar jaar geleden.
sabrerator zegt
@sanderz28:
En is dat erg?
Niet iedereen is autogek. Het overgrote deel van de bevolking interesseert auto’s geen ruk. Als het maar rijdt en goedkoop is.
En daar is niks mis mee.
jeebee zegt
Porsche heeft vast zelf al een rondje met een S op de ring gedaan :-)
autodrome zegt
Die taartschep is echt nodig?
bullzeyersn zegt
@autodrome: meen me te herinneren dat dit een concept is voor een soort one-make Tesla race serie
autodrome zegt
@bullzeyersn: dan is het record dus ongeldig? De taycan was toch in standaardtrim?
pramm zegt
@autodrome: die nemen ze niet mee. Er wordt gekeken naar een race met Tesla’s. Dat zijn uitgeklede race geprepareerde auto’s
balboni zegt
Leuk, informatief artikel weer: chapeau!
kempenaer zegt
Die leipe Musk kan beter wat meer aandacht besteden aan de enorme kwaliteitsissues van tesla’s, zoals:
Roesten model 3, regenwater via achterklep in koffer model 3, kortsluiting door regen, slecht functionerende autopilot en dynamische cc,
spontaan in de fik vliegen en
nauwelijks te blussen, slechte
lakkwaliteit, enorme en ongelijke panel gaps, led lampen die prematuur kapot gaan, telefonisch zeer slecht bereikbaar bij problemen, charge port hangt er bij model 3 scheef in, etc, etc.
Een auto fatsoenlijk afleveren lukt ook al niet, getuige deze reactie van een teslafiel:
“De deuren sluiten niet optimaal (goed, maar niet zo mooi als zou kunnen), ik heb bekleding aan de binnenkant welke steeds een stukje loskomt en lelijk in de auto is gezet (stijl boven achterbank boven het zijraam). Ik zie al op het oog dat verschillende stukken bodypanel niet op de mm goed zitten. Er zit nog een gekke, twee “golf” aan de bestuurderskant van mijn frunk klep met de vinger te voelen, maar amper te zien. Ik zag diverse imperfecties in de lak, die hopelijk via de detailer te repareren zijn. Onder andere diverse krasjes. Ik heb niet eens naar de kleine “pitjes” gekeken die sommigen meldden op het forum. De auto was erg lelijk schoongemaakt. Poetsmiddel en vezels van de poetsdoeken zaten in alle gleuven. Een smeervlek boven in de headliner van de achter passagier aan de bestuurders kant.”
De enige reden dat Tesla kan bestaan tot nu toe is omdat het gesteund wordt door excessieve fiscale bevoordeling door linkse klimaatalarmistische overheden.
Stoppen met die waanzin en snel.
Als straks al die accu’s gesloopt moeten gaan worden dan ontstaan pas echt milieuproblemen en geloof niet in die onzin dat ze uit die tesla’s gesloopt kunnen worden en in je garage gezet als zogenaamde stationaire opslag van electriciteit.
Autoweek lijkt inmiddels volkomen te zijn overgenomen door klimaatdrammers.
elemento zegt
@kempenaer: ze moeten ook in duitsland laten fabriceren. Amerikaanse standaarden zijn gewoon slecht.
detroitv8 zegt
@elemento: dat is tegenwoordig echt niet meer waar. Doug Demuro roemde vorige week de nieuwe Lincoln Aviator ($80k) door de puike afwerking, waar de Duitsers nog wat van kunnen leren. Tesla moet gewoon wat meer tijd nemen in hun ontwikkeling.
papa zegt
@detroitv8: ik kan die man niet aangluren…
drdre1 zegt
@detroitv8: waar de Duitsers nog wat van kunnen leren heeft ie volgens mij niet gezegd. Maar dat Lincoln van ver komt en nu z’n kwaliteit goed voor elkaar heeft lijkt idd het geval. Maar dan zijn er nog wel tig andere Amerikaanse merken die mss ook wel een kwaliteitsverbetering kunnen gebruiken.
raceface zegt
@detroitv8: blije kerel is dat….
wat ik van die kwaliteit vind bepaal ik zelf wel?
olivier420 zegt
@kempenaer: Jeetje. Je klinkt als een boze blanke man die in een hoekje dreigend en tierend staat te verkondigen wat “hunnie” allemaal wel niet verkeerd doen.
“autoweek lijkt inmiddels compleet overgenomen”. Poepoe.
Waar maak je je zo druk om man.
Neem nog een biertje.
balboni zegt
@kempenaer: alles goed met jou?
hiostu zegt
@kempenaer: Accu’s zijn voor 100% te recyclen. Je lijkt een beetje gefrustreerd en selectief aan het quoten van wat klachten op internet. Ik heb een heleboel collega’s die nul klachten en alleen maar lof hebben over hun Tesla’s. Alleen zetten die dat niet op internet.
Ben je soms een aantal keer vernederd bij een stoplicht door een Model 3?
oneeeeeschade zegt
@kempenaer: jij snapt er niks van
flutterby zegt
@kempenaer: kom anders eens bij mij kijken daar is niets op aan te merken. Er zit wel een coating op vanwege zwakke lak en de voorruit was niet perfect schoon, maar verder niets te klagen.
Dan kan je zien dat er tenminste één Model 3 wel correct in elkaar zit, want van de meeste van jou punten zijn het ook maar enkele exemplaren op meer dan 100.000 auto’s.
jeebee zegt
@kempenaer: hmmm en OT? Zelfs met roest en smeervlekken en afvallende lak kan je hard? En het ging ook nog over de S en niet de 3 ;-) Relax! ;-)
sabrerator zegt
@kempenaer:
Het zit je wel hoog hè.
mp014 zegt
Typisch Amerikaans dit! Wij gaan dit doen…… Oh kan dat niet? Nou ja, dan doen we het toch, we gaan wel even met ze praten wat ja…. wij zijn Amerikanen pfffffff
kobus1967 zegt
Wollen sie noch ein Gigafactory oder nicht?
ghini zegt
Hoeveel kost een ritje op de ring? Hoeveel kost het om alle slots op een dag te kopen?
kareljansen zegt
@ghini: als je 50 kaartjes koopt en de boel een beetje ophoudt, dan moet dat wel lukken inderdaad. Waarschijnlijk goedkoper dan afhuren..
tjorque zegt
Dan doet hij het toch gewoon op de Nülnbulg ling, je weet wel die exacte kopie in China…
ghost zegt
Ben ik de enige die de hele vergelijking Tesla Vs Taycan nu al helemaal zat is?
Het zal mij ronduit een biet zijn. Als de Porsche de helft slechter presteert, zou ik nog de Porsche kiezen. Tesla is een auto voor Nerdjes, het zijn prima auto’s daar niet van maar houd het gewoon bij prima saaie kilometervreters, en laat Porsche performance auto’s bouwen..vergelijking van niks dit.
oneeeeeschade zegt
@ghost: en alsnog maak je zelf de vergelijking ?
ghost zegt
@oneeeeeschade: euh nee?!
notsobig zegt
@ghost: Klinkt mij alsof je de vergelijking zat bent omdat de Porsche niet als winnaar uit eruit komt en je dat lastig te verkroppen vind…
ghost zegt
@notsobig: nee je begrijpt mij verkeerd, maakt mij niks uit wat de uitkomst is. Tesla heeft al bergen verzet in autoland, goed genoeg toch? What’s more to prove ?
sjonniedeluxe zegt
Volgens mij zei hij alleen maar dat de model S op de ring zou zijn. Misschien de verre achterneef tijdens een touristenfahrt
911targa zegt
Tesla en Porsche zijn andere auto’s. Een Porsche rij je mee en met een Tesla verplaats je je. Dat een Tesla gaat verliezen, is niet iets waar ze zich voor hoeven te schamen; prima auto’s voor het doel (verplaatsen).
Ja, een Porsche is leuker en ja, een Tesla heeft de wereld van vervoer beïnvloed.
notsobig zegt
@911targa: Altijd grappig hoe Porsche liefhebbers zicht altijd in allerlei bochten wringen om toch de Porsche beter te vinden als cocurrende auto die eigenlijk gewoon beter zijn. Net zoals de GTR die voor minder veel sneller waren, waar geen beleving in zou zitten…
drdrift zegt
Het enige wat Tesla recycled is geld.
billymobiel zegt
Heb zowel een Tesla als een Porsche. De Tesla waarbij de bestemming het doel is en de Porsche als de rit het doel is. In mijn Porsche zitten meer kraakjes en is de afwerking slechter dan in mijn Tesla.
arhanso zegt
Tesla hoeft niet a la minuut het record te breken. Dat kan volgende week of maand ook wel… ;-)