Het blijft opletten met Full Self Driving…
Een aantal jaar geleden leek het erop dat auto’s in no-time volledig autonoom zouden rijden. Het blijkt echter toch allemaal niet zo makkelijk te zijn. Het is nog altijd zaak om heel goed op te letten, ook al heb je een Tesla met Full Self Driving. Of misschien moet je dan juist extra goed opletten.
Uiteraard wordt dit systeem continu verder ontwikkeld, maar de nieuwste update blijkt niet op alle punten een verbetering. Er zijn namelijk klachten dat de Tesla met de nieuwste update van Full Self Driving (12.5.1.3 om precies te zijn) af en toe een klein foutje maakt: door rood rijden.
Op Reddit werd dit probleem aangekaart door een Tesla-rijder, wiens auto al vier keer een rood licht had genegeerd. Hij bleek niet de enige te zijn met dit issue: meerdere gebruikers melden dat ze hetzelfde hebben meegemaakt.
Het is niet duidelijk hoe grootschalig dit issue is, maar dit is wel een gevalletje: iedere keer is er eentje teveel. Gelukkig beseffen de bestuurders (in ieder geval die op Reddit) wel dat ze met experimentele technologie rondrijden. Ze konden dus nog tijdig ingrijpen en er zijn voor zover bekend nog geen ongelukken gebeurd door deze bug.
Via: The Byte
Allison Burgers zegt
Het is ook nooit goed. :’-)
https://www.autoblog.nl/nieuws/zelfrijdende-tesla-stopt-te-vroeg-en-levert-gevaar-op-3388649
mashell zegt
Het wordt tijd dat ze de stekker er uit trekken…
RutgerK zegt
Gisteren hebben vier tieners met hoge snelheid hun auto tegen een boom gezet. Er brak een dikke tak al die op de auto viel. De vier zijn zwaargewond afgevoerd naar het ziekenhuis.
De Tesla Model 3 was kennelijk veilig genoeg dat alle vier het ongeluk overleefd hebben. De Tesla vloog niet in brand. Ik herhaal de Tesla vloog niet in brand!
Terug naar het belangrijke nieuws over Tesla’s. ;-)
mashell zegt
Wat wil je hiermee zeggen? Dat Tesla’s niet alleen door rood rijden maar ook tegen dikke bomen aan?
Passieve crash structuur van Tesla is gewoon erg goed. Actieve veiligheid nog niet op hetzelfde niveau.
Trojan zegt
Actieve veiligheid is bij Tesla uitstekend op orde. Ik heb de mijne 5 jaar lang niet op 1 fout kunnen betrappen bij zaken zoals lane-assist, dode hoek detectie, brake assist (ook 1x nodig gehad vanwege een kettingbotsing voor me) detecteren van potentiële ongelukken (piept uitbundig als hij gevaar ziet) en city-braking +ABS werd een keer automatisch getest toen er een fietser de weg op vloog.
Het is FSD wat je bedoelt, daar heb ik me wel regelmatig groen en geel aan geërgerd (met name phantom-braking) en zeker de versie waarmee we hier in de EU rondrijden staat nog echt in de kinderschoenen.
RutgerK zegt
Wil er maar mee aangeven dat auto’s ook levens kunnen redden. Beetje tegenwicht tegen het constante gezeik over EV’s en Tesla’s in het bijzonder.
De Reddit gemeenschap bestaat volgens mij ook wel uit lui die dingen uitproberen. FSD is in een eeuwige Beta. Staat heel vaak aangegeven dat het geen autonoom rijsysteem is en de bestuurder ten alle tijden moet opletten. Dat hebben ze gedaan en er geen geen slachtoffers gevallen.
MIjn moeder had een Focus First Edition. Daar bleef het gas soms van hangen na een bocht. Was ook een ‘software’ probleempje. Auto’s van Toyota/Lexus waren in de beginjaren van 2000 verantwoordelijk voor 56 doden vanwege auto’s plots versnelde en niet meer geremd konden worden.
Ik bedoel te zeggen dat een beperkt aantal constateringen in de VS dat een nieuwe update een bug lijkt te hebben niet tot de conclusie lijkt dat ‘Tesla’s door rood rijden na een update’.
cossiekiller zegt
Als mijn Tesla al 4 keer een rood licht zou genegeerd hebben, zou ik me schamen om dat openbaar te zeggen. Dan trek je je echt niks aan van het leven van andere mensen