Iedereen die een Tesla door een muur wil rijden opgelet!
Mocht je bovenstaande inclinatie hebben kan je namelijk maar beter snel handelen. Vanaf morgen krijgen Tesla’s met Autopilot 2.0 namelijk een software update waardoor ze ‘Automatic Emergency Braking’ (AEB) krijgen. Het gaat om alle auto’s die uitgerust zijn met de tweede generatie van Tesla’s automatische piloot. Deze verbeterde blikken chauffeur werd in oktober van vorig jaar ingevoerd.
Tesla’s hadden eerder ook al een automatische remfunctie in geval van een dreigend ongeluk, maar met de introductie van Autopilot 2.0 werd dit systeem de prullenbak ingegooid. Dankzij de nieuwe sensoren en technologie die Tesla gebruikt voor de tweede generatie van het systeem, kon de oude AEB-functie niet een-op-een overgenomen worden. Je zou kunnen zeggen ‘wacht dan even met dat hele nieuwe systeem invoeren’, maar dat is niet hoe Tesla rolt. De Amerikanen beloofden bij de introductie in oktober dat vóór het einde van het jaar alle Tesla’s weer AEB zouden hebben.
Dat liep dus echter een klein beetje anders, want AEB 2.0 is nu pas klaar voor gebruik. Voor de belangrijke Amerikaanse consumentenorganisatie Consumer Reports (CR) is deze gebroken belofte overigens voldoende reden om de modellen van Tesla alleen voor vandaag een lagere rating te geven. Een woordvoerder van CR zegt hierover:
“We’ve been waiting for this important safety feature, which is standard equipment on much cheaper cars.”
Wanneer AEB daadwerkelijk weer op de auto’s zit, gaan ze die rating weer herzien. Beslis zelf of dit een voorbeeld van sneue symboolpolitiek is, of een terecht signaal aan Elon dat ook hij zijn beloftes moet nakomen.
Elon zelf gaf eerder aan dat hij verwacht dat de AEB-functie van Autopilot 2.0 het aantal ongevallen waarbij de airbags je een klap voor de harses geven met 90 procent verlaagt. In het geval van de eerste generatie Autopilot was dat nog 40 procent, maar de nieuwe versie is uiteraard veel en veel beter.
Dutchdriftking zegt
Zo tijd worden dus
stfu zegt
“maar met de introductie van Autopilot 2.0 werd dit systeem de prullenbak ingegooid.”
Lieve Telegr..uh..Autoblog, het is nooit ‘de prullenbak ingegooid’. Het moest opnieuw getest en gecodeerd worden voor de nieuwe hardware.
madmarky zegt
@stfu: En dus was het maandenlang niet beschikbaar. Wat is volgens jou het verschil met in de prullenbak gooien voor de eindgebruiker?
hjtop zegt
@madmarky:
Voor alle autopilot hardware v1 is het gewoon blijven werken en niet weggegooid
stfu zegt
@madmarky: prullenbak gooien klinkt als ‘weg ermee, laat maar zitten’, terwijl ze juist met iets beters komen.
bitd zegt
@stfu: heb je nieuwe hardware gekregen?
stfu zegt
@bitd: heb jij een nieuwe motor gekregen toen jouw merk een verbeterde invoerden? Nee dus ;) Heb de auto nu een jaar ongeveer.
bitd zegt
@stfu: nee, maar er is niets uitgehaald! Bij de Tesla klaarblijkelijk wel.
stfu zegt
@bitd: ik heb gewoon emergency braking hoor…
ardonjr zegt
Handig als je moet invoegen.. pleur je hem gewoon voor een Tesla.. die dingen remmen toch wel. Of bij oversteken in de stad.. Ik vind het wel. handig
unknown234 zegt
@ardonjr: Zou in het oostblok in de steden aanzienlijk wat gewonden schelen. Lekker zwalkend oversteken was nog nooit zo makkelijk.
kennone zegt
@unknown234: alles wat niet automatisch remt klapt er dan gewoon boven op..
Onehp zegt
@ardonjr: en… BAM!
Sorry, nog versie 1 erop ;)