Het is ook nooit goed!
Vanmiddag heeft Tesla gemeld dat het wederom een nieuw productierecord heeft bereikt. De Amerikaanse elektrogigant is nog altijd heer en meester in het segment dat het zelf heeft groot gemaakt en sluit 2018 met een groot aantal positieven. Echter, lang niet alles is rozengeur en maneschijn, zo heeft de beurs inmiddels uitgewezen.
We beginnen met het goede nieuws. In het vierde kwartaal van 2018 groeide de productie van Tesla flink door. In totaal werden er liefst 8 procent meer auto’s geproduceerd dan in Tesla’s vorige meest succesvolle kwartaal – het derde kwartaal van afgelopen jaar. Tesla wist in drie maanden tijd 85.555 auto’s te produceren en heeft daarmee ongeveer 1.000 auto’s per dag uit de fabriek zien verdwijnen. Het moge duidelijk zijn dat de Model 3 nog altijd de voorkeur krijgt, want 61.394 van de ruim 85.000 auto’s kwamen voor de rekening van de kleinste Tesla. De Model S en Model X zijn goed voor de overige 25.161 exemplaren.
Tesla heeft in diezelfde periode eveneens 8 procent meer auto’s afgeleverd bij zijn klanten en vestigt ook hier weer een nieuw record. In Q4 werden er 90.700 auto’s aan de man gebracht en ook hier is het de Model 3 die een groot deel van de eer mag opstrijken. De auto werd in de laatste drie maanden 63.150 keer afgeleverd. Dit is 13 procent meer dan een kwartaal eerder. De Model S en Model X werden respectievelijk 13.500 en 14.050 keer afgeleverd.
Ondanks alle problemen kan Tesla dus wel degelijk terugkijken op een succesvol jaar, want over het geheel van 2018 bracht het liefst 245.240 auto’s aan de man. De Model 3 is hofleverancier met 145.846 stuks, de Model S en Model X komen gezamenlijk nog bijna 50.000 exemplaren tekort om aan het totaal van de kleinste Tesla te komen. De grotere, duurdere bolides werden afgelopen jaar 99.394 keer verkocht.
Hoewel dit alles op het eerste gezicht buitengewoon goed klinkt, worden de cijfers toch niet helemaal goed ontvangen. Dit heeft in eerste instantie te maken met het feit dat de productiecijfers niet overeenkomen met de verwachtingen. De analisten van Wall Street hadden namelijk verwacht dat Tesla meer auto’s ging produceren. Als gevolg van de tegenvallende resultaten is het aandeel in de tussentijd ongeveer met 7,5 procent gezakt.
Tesla komt toekomstige klanten overigens ook enigszins tegemoet, want in het licht van de veranderingen aan de zogenaamde ‘federal EV tax credit’ worden alle prijzen van de huidige Tesla-modellen met 2.000 dollar verlaagd. Deze Amerikaanse subsidie voor elektrische auto’s is per 1 januari gedaald van 7.500 dollar naar 3.750 dollar en zal de komende maanden zelfs stapsgewijs verdwijnen.
evdw zegt
Die prijsverlaging van 2000 dollar geldt alleen voor mensen in de USA begreep ik, wel belangrijk om erbij te vermelden.
alassad zegt
@evdw: tot nu toe toch de grootste markt
moveyourmind zegt
Best een hele mooie prestatie, vorig jaar heeft Tesla ruimschoots méér auto’s verkocht en gebouwd als de drie jaren daarvoor bij elkaar opgeteld.
porsche911s zegt
Nou, als ik zie en hoor wat voor problemen er zijn met de afleveringskwaliteit. Krassen lijnen die niet goed lopen e.d. Vaagheden die niet mogen bij een nieuwe auto. Is die 2000 wel
Heeeeel slap.
SpeedGeek zegt
Als je het filmpje van Engineering Explained moet geloven is het een beetje treurig qua afleveringskwaliteit:
https://youtu.be/FSLTNjGI8hw
lekkerlinksrijden zegt
@SpeedGeek: filmpje gezien, maar is dit bij meer gevallen zo? Vaak met internet zie je de slechte gevallen en de goede niet. Ik zou graag getallen willen zien
SpeedGeek zegt
@lekkerlinksrijden: dat vroeg ik mij ook af ja.
Engineering Explained heeft vaak feitelijke correcte en informatieve video’s op zijn pagina staan.
Na het zien van deze video en de vertraagde levertijd van een jaar begint mijn zwager toch te twijfelen over zijn order.
stfu zegt
@speedgeek: levertijd van een jaar? Eerder enkele weken tot maanden.
SpeedGeek zegt
@stfu: Hij heeft de reservatie al in 2017 gedaan….
flutterby zegt
@speedgeek: misschien moet je zwager ook het filmpje van Engineering Explained kijken waarin hij uitlegt waarom die deze auto gekozen heeft. Deze is ná het filmpje opgenomen die jij noemt.
lincoln zegt
@speedgeek:
Een fag die gaat tjenken over panelgaps en krasjes is nou niet echt iemand die enginering gaat explainen ..
Tenzij het een petrolhead was ..
SpeedGeek zegt
@lincoln: heel goed onderbouwde reactie Lincoln.
Rob zegt
@lincoln:
Krasjes horen niet op een nieuwe auto.
Desalniettemin valt het filmpje inderdaad wel erg tegen voor iemand die zich “Engineering Explained” noemt.
Anderzijds, als dit werkelijk ‘Everything thats wrong with Tesla 3’ is, dan is het dus een steengoede wagen. Ze moeten alleen wat meer tijd nemen om ze in elkaar te zetten.
crepito zegt
@SpeedGeek: Helaas worden Tesla’s soms nog steeds zo afgeleverd. In 2018 net zo veel geleverd als alle jaren ervoor, je voelt de chaos..
Maar wel meteen gefixed met gratis loaner in de tussentijd.
El-Loco zegt
@SpeedGeek: “everything that is wrong with my Model 3″… en dan 4 wijkende panelen aanwijzen plus wat krasjes die de transporteur ook veroorzaakt kan hebben. Niet superboeiend dus
SpeedGeek zegt
@el-loco: Natuurlijk kan dat en wie weet is het wel een maandag ochtend productie. Maar mag je dat verwachten bij een gloednieuwe auto? Nota bene bij een merk dat zich wil meten met de Duitse premium merken. En is Tesla niet deels verantwoordelijk voor het transport en levering aan de klanten?
Ik denk overigens dat het gemiddelde instapmodel uit Frankrijk of Duitsland hier geen last van zal hebben.
En vraag jezelf eens af El-Loco, als jij je nieuwe auto ophaalt? Zou jij hier dan mee akkoord gaan of zou je het toch weg lachen als een boer met kiespijn?
El-Loco zegt
@SpeedGeek: het is natuurlijk onacceptabel, dat zonder meer. Als ik iets meer tijd had genomen voor mijn reactie had ik kunnen vertellen dat het filmpje een beetje typische YT-clickbait was. Zoveel was er nou ook weer niet mis, als je zo’n titel neerzet verwacht je haperende displays en afwijkend gekleurde deurpanelen.
stfu zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
iphonistvongates zegt
45 Minuten na de opening van de beurshandel op de NYSE stond de prijs van het aandeel Tesla 9,5% in de min. Ik verwacht dat de Tesla CFO in navolging van Apple’s CFO zich gaat beraden om productiecijfers/verkoopcijfers niet meer te openbaren. Het begint op een bubbel te lijken die op barsten staat.
olivierc zegt
@iphonistvongates: Hoe kan dit een bubble zijn als ze steeds meer en meer wagens produceren waarvoor mensen op de wachtlijsten staan?
evdw zegt
@iphonistvongates: Ik zou zeggen, mooi koopmoment want beetje overdreven reactie. Het zal me niets verbazen als het Techbedrijf Tesla dezelfde koers ontwikkeling graag krijgen als een Apple of Amazon op de lange termijn.
olivierc zegt
@evdw: Gans de markt heeft een pak slaag gekregen dus als je gelooft dat de markt een overreactie had dan is het de moment in aan te kopen in de gevestigde waarden. Tesla is nog geen gevestigde waarde, vraag me af of ze het ooit gaan worden. Eens de premium merken (vooral de Duitse) met elektrische wagens komen zal Tesla het voelen. Maar ondertussen heeft Tesla wel naam voor zichzelf gemaakt, dus het kan alle richtingen uit.
pramm zegt
@olivierc: wanneer de premium merken serieus met elektrische auto’s komen, hebben we het al snel over 2022. Er is er momenteel nog niet 1 die zelf een fabriek voor de productie van cellen op de agenda heeft staan.
De ev van Audi is opnieuw uitgesteld. In eerste instantie omdat ze de software niet voor elkaar kregen, nu omdat de deal met of voor de levering van cellen niet goed genoeg beklonken lijkt. De prijs vanbde cellen van lg is met ruim 10% gestegen. En als je als autofabrikant niet wilt afnemen, prima er staan er legio in de rij, want ook Hyundai etc kunnen de ev’s niet aangesleept krijgen door het tekort aan cellen.
En het enige wat je ziet gebeuren is dat de Chinese fabrikanten en Tesla hun cel productie uitbreiden en de gevestigde orde de automobilist dan maar in de conventionele auto probeert te krijgen. Want daar maken zij zelf wel marge op en hebben ze nog enorme r&d op de balans staan die ze niet al te snel willen hoeven afschrijven.
evdw zegt
@olivierc: Het kan inderdaad nog alle richtingen uit maar voorlopig ligt Tesla mijlenver voor de concurrenten. Het duurt echt nog jaren voordat ze op datzelfde nivo zijn als Tesla en ondertussen zit Tesla natuurlijk ook niet stil. Het voordeel van Tesla is dat ze vanuit de basis hebben gebouwd aan dit platform en EV concept.
Voor de gerenommeerde en conventionele autobedrijven moet de complete organisatie het roer gaan omgooien wat natuurlijk ontzettend veel geld en ook tijd kost.
bischero zegt
@evdw: het roer omgooien in productie is 1, maar Tesla’s volgende grote stap gaat richting MaaS zijn. De voertuigen zijn slechts het middel, niet meer het doel. En hoe Koekkoek die Elon af en toe ook mag over komen, het is een strateeg die niet aan morgen / over 10 jaar denkt maar in concepten en plant wat hij nodig heeft om die te ontwikkelen en uit te voeren.
mashell zegt
@bischero: wat je wilt Telsa’s in de Maas gaan kieperen? Serieus Mobility as a Service heeft Tesla al lang, voor Schiphol staan hele rijen op je te wachten. Maar hun autopiloot is nog lang niet goed genoeg om die wagens on beheerd te laten rond rijden om je op te kunnen halen.
bischero zegt
@mashell: reken maar dat je straks een maandbedrag gaat betalen bij ze en naar believen een Model 3 in Osaka kunt pakken, om tijdens je tour door Europa met je gezin de Model X pakt en bij je zakenreis in Florida een roadster. Of zoiets, wat Elon ook verzonnen heeft. Gaat me erom dat hij mijlen vooruit denkt en ‘omdenken’ niet schuwt (in tegendeel)
mashell zegt
@iphonistvongates: een bubbel die op barsten staat is inderdaad een goede omschrijving van de beurs.
basjaski zegt
Beloofd was 500K Teslas voor 2018. Totaal? 260 duizend. En heel veel kut kwaliteit.
Das geen feestje.
bischero zegt
@basjaski: deel je eigen ervaring eens, ik ben oprecht geïnteresseerd in de zaken die je bent tegengekomen.
roadster1976 zegt
Zullen we in 2019 alleen maar positief nieuws over Tesla doen? Ja? Ok!
basr32 zegt
Saaie bakken…
Gulli zegt
Dat moet je anders zien, de analisten zagen weer dollartekens en toen die uiteindelijk kleiner bleken dan ze hadden gewild waren ze teleurgesteld. Dat Tesla nog steeds groeit maakt ze niet uit, ze hadden natuurlijk méér groei (en dus meer dollars) willen zien.
Ga lekker op bitcoin speculeren jongens