… maar dat is niet het hele verhaal.
De Amerikaanse EV-bouwer wist in Q1 van dit jaar maar liefst 2,7 miljard USD bij elkaar te harken. De omzet steeg met 134% ten opzichte van Q1 2016, bovendien was genoemd bedrag 3,4% hoger dan wat analisten hadden voorspeld. Goed nieuws dus voor ome Elon, maar de winst is ook niet onbelangrijk.
En ook die steeg. In Q1 zat Tesla voor 330,3 miljoen USD “in the hole”, zoals die vent van Bar Rescue zou zeggen. Dit verlies is 17% hoger dan in Q1 2016. Verliezen bij Tesla hebben vaak te maken met de gigantische investeringen die het bedrijf doet. In dit geval zou het komen door de aankoop van SolarCity en Grohmann, een Duits bedrijf dat productierobots bouwt.
Toch zijn de vooruitzichten gunstig. De Model 3 komt er hard aan en onlangs lieten we je de eerste plaatjes van het ding zien. Volgens planning poept de fabriek later dit jaar 5.000 van die EV’s per week uit. Verder gaat het aantal verkoop- en onderhoudscentra met 30% omhoog en wil men richting het einde van 2017 maar liefst 10.000 superchargers hebben staan. Bovendien wist Tesla qua beurswaarde autoreus GM voorbij te streven.
dieselkameel zegt
Wat voor reserves heeft ome Elon eigenlijk? De omzet groeit al jaren, hartstikke goed natuurlijk, maar het lijkt wel alsof ze ook met het jaar verliesgevender worden. Ik kan me voorstellen dat investeerders na een aantal jaar toch wel een keer winst willen gaan zien bij Tesla.
Aan de andere kant is de snelle ontwikkeling ook wel te begrijpen, Tesla zal de angst ook wel hebben dat er binnenkort een elektrische auto uitkomt van een ‘ouder’ merk, die de concurrentiestrijd kan winnen van hun auto’s..
granlusso zegt
@dieselkameel: De hype rondom merken als Tesla is ontzettend belangrijk voor investeerders. Zolang de populariteit zo extreem blijft groeien, kan Tesla het zich veroorloven om verlies te blijven maken. Nu is Tesla natuurlijk anders dan een Snapchat, Uber of Whatsapp, mede omdat het fysieke producten verkoopt, dus dat zal de urgentie om winst te maken wat meer op de prioriteitenlijst zetten.
Kern is dat investeerders in dit soort bedrijven een lange adem hebben wat betreft geduld, en zij zullen dan ook gedurende een langere periode flink geld blijven investeren.
alassad zegt
@dieselkameel: 4 miljard us dollar cash-on-hand
stfu zegt
@dieselkameel: er wordt vooral steeds meer geinvesteerd in de toekomst. Dat doen andere merken tot nu toe nog te weinig. En Tesla is meer dan een fabrikant van 2 auto’s, het hele energieverhaal wat ze verkopen levert ook goed op. Of je nu wil of niet, we gaan sowieso allemaal naar duurzame energie.
dieselkameel zegt
@stfu: Thanks voor de info allemaal! De investeerders zullen dus ook heilig overtuigd zijn van het belang van de elektrische auto en het welzijn van de planeet en niet enkel belust op geld verdienen, mooi dat dat soort mensen er zijn.
Wat zullen de gasten van de grote oliemaatschappijen een teringhekel hebben aan meneer Musk trouwens. Vaak proberen zij patenten op te kopen voor elektrische auto’s, maar ik heb nou niet het gevoel dat hij zich zal laten uitkopen.
FelixF zegt
@dieselkameel: Heb je voorbeelden van dat soort patenten die door oliereuzen zijn opgekocht? Of roep je maar wat?
dieselkameel zegt
@felixf: https://www.google.nl/amp/s/amp.theguardian.com/business/2016/may/20/oil-company-records-exxon-co2-emission-reduction-patents
Esprit_de_Flandre zegt
@dieselkameel: Net even dat artikel gelezen. Interessant, en jammer genoeg niet verrassend.
Aangezien ze toch maar die patenten aangenomen hebben om het gebruik ervan tegen te gaan, vind ik het wel gepast om die patenten gewoon in beslag te nemen, en vrijelijk beschikbaar te stellen voor iedereen.
Verder verdienen ze een proces aan hun been, en dat mag gerust onder de noemer: misdaden tegen de mensheid. Als al die technologieën destijds in de jaren ’60, ’70 en ’80 al in gebruik waren genomen en verder werden ontwikkeld, hoeveel miljoenen kankergevallen e.d. zouden er dan niet vermeden zijn? Het was gewoonweg een trage, verborgen genocide, en dus mogen ze er ook op die manier voor afgestraft worden…
dieselkameel zegt
@Esprit_de_Flandre: Oliemaatschappijen, farmaceutische industrie, banken en verzekeringsmaatschappijen. Dat zijn de echte maffioso
marinepower zegt
@dieselkameel: vergeet vooral de grootste niet: Regeringen!
Gulli zegt
Kan iemand me eens uitleggen wat die grote bedrijven hebben met hele toko’s overkopen?
Het komt in mijn ogen een beetje over als; ik lust wel een blikje cola, laat ik heel de AH overnemen.
Tesla heeft robots nodig, laten we de fabriek kopen.
Apple heeft accu’s nodig, laten we de hele fabriek kopen.
Lincoln heeft puntjes nodi .. nou ja je snapt wat ik bedoel ..
Author zegt
@gulli: Allemaal naar het voorbeeld van Standard Oil van John Rockefeller, één van de rijkste mensen ooit. Moeite van het opzoeken zeker waard!
PeugeotGTI zegt
@mauritsh: Dat is inderdaad een interessant verhaal, maar heeft weinig te maken met Tesla. John D. Rockefeller wilde een monopoly op de raffinage van olie en ging over lijken om dat te bereiken. Hij leende miljoenen om dat doel te bereiken, terwijl Musk al miljardair was voor hij begon met Tesla. Daarnaast was Rockefeller de meest gehate man in Amerika in die tijd, omdat hij allerlei geheime deals sloot om de concurrentie buitenspel te zetten. Musk is ambitieus, maar lijkt niet van plan te zijn ten koste van alles hegemonie te bereiken.
Author zegt
@peugeotgti: het ging me bij die vergelijking niet zozeer om het ethische aspect, maar meer om het feit dat Rockefeller de gehele productieketen in handen kreeg. Dat lijkt me wel degelijk vergelijkbaar met waar (bijvoorbeeld) Tesla mee bezig is.
PeugeotGTI zegt
@mauritsh: Dat klopt inderdaad. Het grote verschil is dat Rockefeller álle concurrenten opslokte, terwijl Musk alleen de know-how, patenten en apparatuur in huis haalt.
PeugeotGTI zegt
@mauritsh: En waar blijven de commentaren van alle rechtse rakkers uit de Parijse Boxster discussie? Nu heb je 50% van je kudo’s (1 vd 2) van een linkse stinkhippie gekregen (@peugeotGTI). Ik had wel meer inhoudelijke reacties op je relevante comment verwacht..
Author zegt
@peugeotgti: Tja, het blijft internetje hè ;) Thanks in elk geval dat jij er wel op in wilde gaan, dat geeft de burger moed!
pomoek zegt
@gulli: Verschillende redenen. Sommige bedrijven hebben veel geld op de plank liggen waar niets mee wordt gedaan. Door een overname vergroot de omzet en het kapitaal wordt gebruikt om winst te maken. Dat is althans de bedoeling. Soms (vaak?) wordt na verloop van tijd een dergelijk onderdeel weer afgestoten bij een herstructurering.
In het geval van Tesla is de denkwijze volgens mij: Waarom betalen voor accu’s als je die ook zelf kan maken? Zeker als je er enorm veel gaat afnemen is het interessant om die zelf te produceren. De marge die je betaald aan de leverancier kun je dan in eigen zak houden.
mikkeloentje zegt
@gulli: Ik hoop dat die laatste failliet gaat erdoor.
dieselkameel zegt
@gulli: achterwaartse integratie, iets wat IKEA ook doet. Die hebben ook hun eigen bossen waar zij het hout vandaan halen. Heeft een paar voordelen:
– Je bent minder afhankelijk van een ander
– Je hebt de kwaliteit meer in eigen hand
– De concurrenten kunnen niet het zelfde kopen, omdat jij het al hebt.
Vooral bij patentrechten is die laatste vrij belangrijk en ik denk dat Tesla daarom alles als een gek aan het opkopen is. Ik vraag me af dat wanneer een Volkswagen of Mercedes met een elektrische auto komt, hoe goed die zal zijn. Ik denk persoonlijk dat Tesla bang is dat die merken een betere en vooral beter bereikbare auto neer zullen zetten.
Ozan zegt
@dieselkameel: nu ga ik aan mezelf twijfelen, was het nou verticale of achterwaartse integratie om al je toeleveranciers op te kopen?
dieselkameel zegt
@ozan: het komt op het zelfde neer volgensmij, de schakel die achter je zit in het productieproces neem je over daar komt het op neer. Je snapt men punt iig
Gulli zegt
thx @dieselkameel @pomoek @mauritsh klinkt plausibel idd. Het enige dat ik me kon voorstellen was idd de marge in eigen zak houden, maar dan nog leek de hele toko overnemen me een paardenmiddel. Maar met de overige verklaringen erbij lijkt het me idd wel nuttig om het zo te doen.
Dat verhaal van Rockefeller ken ik deels, misschien nog maar eens induiken idd :)
Edge zegt
@gulli: Het is meer “ik lust wel een blikje cola, laat ik de hele Coca Cola overnemen”. Je haalt met zo’n overname namelijk niet alleen het product in huis, maar ook de mensen die erachter zitten en hun kennis, ervaring en patenten. Zeker op de lange termijn kan dat goedkoper zijn dan telkens te moeten inkopen of licenties op patenten te moeten afnemen.
Gulli zegt
@Edge: betere vergelijking idd :)
Ozan zegt
@gulli: het is wel precies de reden dat Philips zo groot is geworden, zij zijn dan ook de pioniers geweest in ‘verticale integratie’.
Ze begonnen met het maken van gloeilampen en hebben één voor één alle toeleveranciers gekocht. Philips had op een gegeven moment eigen fabrieken voor glas, gloeidraadjes, bakeliet en zelfs een eigen golfkartonfabriek voor de verpakkingen.
Esprit_de_Flandre zegt
@gulli: Soms is het gewoon een kwestie van technologie sturen in de gewenste richting. Amazon kocht ook een klein robotbedrijfje dat kleine magazijnrobots maakte. Dat bedrijfje was echter nog niet winstgevend, zoals vaak bij nieuwe technologie. Amazon zag echter het potentieel, nam het over, pompte er een paar miljoen in, en was zo zeker dat ze er gebruik van zouden kunnen maken. Op z’n eentje zou dat bedrijfje er veel langer over gedaan hebben om honderden en zelfs duizenden van die robotwagentjes te maken…
amauryg zegt
@gulli: Simpel, door alle tussenstappen van het productieproces zelf over te nemen minimaliseer je enerzijds risico, en anderzijds kosten. Elke tussenpersoon houdt nu een procentje bij voor zichzelf, terwijl dit niet het geval is indien je deze stappen kan internaliseren!
dieselaer zegt
@gulli: verticale integratie is iets wat bedrijven graag doen om leveringszekerheid te forceren. Is wel risicovol, zeker voor een jong bedrijf als Tesla, omdat het veel management / interne controle vraagt. Normaal zie je het in stabiele industriën waar de winstmarges onder druk staan. Wat dat betreft is de strategie van Tesla wel redelijk verrassend.
davidw zegt
Allemaal leuk en wel zo’n model X. Onderweg naar de wintersport iedere 250km aan de kant gaan staan om hem 45minuten vol te laden. Nee, bedankt.
granlusso zegt
@davidw: Dat is erg kort door de bocht. De actieradius wordt alleen maar beter, evenals de faciliteiten om zo’n auto op te laden. Het is nog verre van ideaal, dat ben ik met je eens, maar ontwikkelt zich enorm.
davidw zegt
@granlusso: dat zegt apple van mijn iPhone al 10jaar en die gaat nog altijd maar 1 dag mee. Net zoals tien jaar geleden. Eerst zien, dan geloven.
quincy zegt
@davidw: Als je bedenkt wat je iPhone sinds die tijd meer kan en hoeveel sneller deze is geworden, is het eigenlijk alleen maar knap dat ie nog steeds dezelfde tijd mee kan. En hetzelfde is van toepassing op electrische auto’s. Er zit zoveel meer functionaliteit in en nog steeds kan een Tesla (afhankelijk van het model) in de praktijk in ieder geval wel 300km halen.
Maar het is natuurlijk makkelijker technische vooruitgang teniet te doen door te zeggen je iPhone na 10 jaar nog steeds maar 1 dag mee gaat.
Ozan zegt
@davidw: maar je hebt dus een iPhone, toch? ;)
stfu zegt
@davidw: Allemaal leuk en wel zo’n Volkswagen Golf maar die ene keer per jaar dat ik naar de IKEA moet en zal alles erin passen. Moet ik een andere auto huren om hem vol te kunnen laden met spullen. Nee, bedankt.
audirijder zegt
@stfu: Huur een aanhangwagen bij de IKEA. Ik ken geen trieste gevallen die een grote auto kopen voor de Ikea, maar jij overweegt het dus wel.
dieselkameel zegt
@stfu: Hebben ze iets op uitgevonden, Thuisbezorging heet dat. Ideaal, je hoeft zelf niet met de handel te slepen en soms zetten ze het nog in elkaar ook!
stfu zegt
@dieselkameel: Dan hebben ze voor wintersport ook wat uitgevonden: vliegtuig. Bedoel maar, je kan bij elke auto wel een minpunt zoeken.
dieselkameel zegt
@stfu: Klopt ben ik met je eens, maar in welke auto kun je wel normaal een IKEA bankstel of een flinke kast vervoeren? Nou mag ik niet klagen met een Volvo station, achterbank plat en je kunt er zelfs een koelkast in kwijt.
stfu zegt
@dieselkameel: Ja, wellicht een verkeerd voorbeeld. Maar ik vind het nogal wat om een heel interessante en fijne te laten staan omdat je reis naar wintersport iets langer duurt ;)
jack_abarth zegt
@stfu:
Het is inderdaad het hele jaar genieten, en een paar keer per jaar zul je concessies moeten doen. Maar dat is toch eigenlijk bij elke auto, niet dan?
stfu zegt
@davidw: allemaal leuk zo’n normale auto, maar 200 euro betalen voor branfstof van en naar wintersport ipv (in mijn geval) niets betalen. Nee, bedankt. Moet ik nog even doorgaan?
davidw zegt
@stfu: Mensen die een wagen prijdcategorie Model X kunnen betalen, betalen de benzine niet zelf. Daarvoor heb je een vennootschap of een baas die je een tankkaart geeft.
willeme zegt
@stfu: ik ben absoluut niet tegen de elektrische auto. Integendeel. Er zitten veel voordelen aan en voor de korte termijn lijkt het de toekomst te zijn.
Dat gezegd hebbende, Tesla’s zijn niet al te beste wintersportauto’s. Wel op locatie (vaak AWD, instant koppel, prima wegligging). Maar lange stukken autobahn op hoge snelheid is gewoon niet mogelijk. Je bent niet in 5-7 uur op locatie maar je moet een expeditie opzetten en zoeken naar veel laadpunten.
De lage prijs om vol te laden vind ik overigens absolute kul. Omdat een klein gedeelte elektrisch rijdt en we allemaal het goede voorbeeld willen geven kost dat nu nog niets. Op het moment dat 90 procent van het wagenpark op elektriek rijdt, zal de overheid absoluut zijn gemiste inkomsten op accijnzen willen terugzien. Drie keer raden wat er dan belast gaat worden.
Dannkost het alsnog 200 euro om in Oostenrijk te komen en duurt het ook nog eens 10 uur voordat je er bent.
dieselkameel zegt
@willeme: Gewoon dikke diesel dus voor Willeme als ik het zo begrijp? De range van elektrische auto’s is nog niet opgewassen tegen die van de normale diesel of benzine auto. Wanneer ik met de Volvo naar München ga hoef ik pas op de terugweg weer te tanken om en nabij Bottrop. Ik kom uit Twente dan weet je de afstand ongeveer.
Wanneer dit met een Tesla zou moeten sta je enkele keren stil om te laden, nu kan ik rustig 150-160 rijden terwijl de auto nog ‘, redelijk’ zuinig is.
Daarnaast vind ik de Tesla nog veel te duur met de verhouding wat hij biedt. Als de hype er meer af is en de techniek beter alledaags toepasbaar is zou ik het zeker overwegen.
stfu zegt
@willeme: Het is wel mogelijk maar niet handig. Hoe rustiger je rijdt, hoe sneller je op je bestemming bent (want minder vaak laden). Maar wat je zegt klopt, dat is voor mij ook het enige nadeel van elektrisch rijden, maar ik rij doorgaans vrij rustig (behalve optrekken dan;)) en heb vaak honger, dus vind niet echt een ramp om te moeten pauzeren voor wat eten of drankje.
Veel stroom zal steeds meer groen worden, dus dat is onzin. In een EV kan tenminste nog groene energie, in een brandstofauto niet. Plus laden gaat alleen maar sneller in de toekomst.
willeme zegt
@stfu: Je moet jezelf inderdaad afvragen hoe vaak je daadwerkelijk grote tocht door Duitsland maakt.
Maar je gaat compleet voorbij aan het feit dat de stroom nu nog goedkoop is. Het maakt niet uit of deze groen is of niet. Als iedereen overgaat op elektriek zal de overheid ongetwijfeld daarop inspelen met leuke belastingen om de gemiste accijns op te pakken. Twee zekerheden in het leven: de dood en belastingen ;)
Gulli zegt
@willeme: snelladen is volgens mij al bijna net zo duur als tanken. Alleen thuis aan de stekker is echt voordelig, zeker als je het combineert met panelen op je huis
stfu zegt
@gulli: Bij Tesla gratis of je betaalt ongeveer 15 euro.
Gulli zegt
@stfu: Hmm ok, waar is dat laden dan zo duur? Ik hoorde een collega laatst klagen dat hij met ‘de prijzen van snelladen’ net zo goed weer op brandstof kon rijden.
stfu zegt
@gulli: Fastned. Als je daar geen abbo hebt betaal je echt veel. Daar komen veel Tesla eigenaren dan ook niet.
porsche928 zegt
@davidw: je moet toch om de 200km stoppen km te rusten!
davidw zegt
@porsche928: ik stop wanneer ik voel dat het nodig is. En dat rusten hoeft geen 45minuten te duren.
Boomer zegt
@porsche928: Ik dacht dat een Tesla juist alles voor je deed. Dus na 200 km in een Tesla moet je rusten… Ik reed in mijn diesel 2 jaar terug met 1 stop naar de winstersport. Dalt lukt nu niet meer met mijn hybride, maar 200 km is wel echt knullig, dan zit ik net lekker.
davidw zegt
@airc: ik rij mijn wintersportvakanties altijd met 1 keer stoppen. Ga vier keer op een jaar skiën. Voor mij geen Tesla voor ik garantie heb dat je er 1000km mee doet.
stfu zegt
@davidw: dan ga jij toch lekker brandstof rijden, geniet ik wel van elektrisch :)
davidw zegt
@stfu: perfect. In een 535xd passen trouwens ook aardig wat ikea-spullen hoor. Achter een Model S past trouwens geen trekhaak, wist je dat?
stfu zegt
@davidw: Als ik dat zou willen had ik wel een X gekocht ;)
fanboy zegt
@davidw: Dus jij maakt maar 250 kilometer met een auto die 500 kilometer biedt?
Tuurlijk dat haal je niet altijd, maar 250 is onzin. Daarnaast kun je 80% snelladen en weer verder, hoef je dus echt geen 45 minuten te wachten maar 15 minuten of 20 minuten.
Dan gaat je reisprogramma ineens lijken op dat van een verstandige normale chauffeur.
davidw zegt
@fanboy: Wel, toen ik afgelopen januari meereed met iemand naar Oostenrijk (niet harder als 130km/u gereden in Duitsland), moesten we toch echt wel iedere 250km stoppen. Feiten zijn wat ze zijn, sta hier niet te liegen. Iedereen weet trouwens dat die opgaven van die fabrikanten vaak voor geen meter kloppen.
aarsgewei zegt
@davidw: allemaal leuk en wel maar iedere week tanken met je ouderwetse plofmotor terwijl de model x elke ochtend een volle accu heeft. Ik weet niet hoeveel dagen per week jij meer dan 300km rijdt, denk de meeste mensen zelden. Voor deze mensen is een tesla niet handig nee. Rij zelf een lekkere v8, maar de meeste argumenten tegen electrisch rijden zijn weinig rationeel.
davidw zegt
@aarsgewei: Ik doe daarvoor helaas te veel kilometers.
jack_abarth zegt
Even voor de zekerheid, is de omzet 134% t.o.v. van vorige jaar en dus een stijging van 34% of is het daadwerkelijk een stijging van 134%? (groot verschil namelijk).
911targa zegt
Het bericht is vreemd. In de jaarrekening van Tesla Q1 staat:
Vehicle production in Q1 increased by 64% compared to a year ago, which enabled us to set new quarterly records of 25,051
Voorraden auto’s hebben ze niet.
Als de verkochte auto’s nu 2x zo duur waren, was het artikel te begrijpen.
Waarom koopt Tesla hele industrieën? Omdat het verdienmodel van Tesla zuigt en ze het zullen gaan verliezen van de bestaande autofabrikanten. Als je nu makkelijk geld kunt ophalen, investeer je het in bedrijfstakken waar je wel potentie inziet.
Is een Tesla schoon? Ja, maar helaas rijdt deze op stroom uit kolengascentrales. Dus de uitstoot is niet bij de auto, maar bijv op de Maasvlakte. Een auto van 2.500 versnellen en vertragen incl ludicrous mode, is inderdaad absurd! Dat kost veel energie en die energie wordt vnl opgewekt in kolengascentrales. Kortom: een hype en die is met name gestimuleerd in NL door fiscale wetgeving: wetgeving bedacht door ambtenaren die met broodtrommeletjes in de trein en op de fiets zitten en niets met auto’s hebben.
stfu zegt
@911targa: https://decorrespondent.nl/6601/waarom-de-elektrische-auto-nu-al-groener-rijdt-maar-er-betere-argumenten-zijn-om-over-te-stappen/694075842075-4e3a4cf5
Er kan tenminste groene energie in! Ik laad voornamelijk met zonnepanelen (werk thuis, dus de auto ook vaak). Nu jij meer met je vieze olie en uitlaatgassen recht in je longen.
911targa zegt
Ik vind je reactie nogal agressief. Als iemand een mening verkondigt, die niet de jouwe is, kan je beter argumenten aanvoeren in plaats van iemand van alles en nog wat toewensen.
Feit is, dat 2.500 kg versnellen veel energie kost. Op school heb je mogelijk geleerd E=1/2mv2. Een Tesla verbruikt dus grofweg het dubbele aan energie om te versnellen dan een conventionele auto.
Komt nog bij: cadmium, nikkel, barium etc wordt gewonnen op plaatsen en daar is enorm veel vervuiling. Deze materialen worden vervoerd in schepen die varen op stookolie. Wordt niet meegenomen in het bepalen van uitstoot.
Goed. Lood, cadmium enn kwik in je bloed is ook niet gezond!
@stfu:
stfu zegt
@911targa: daarom stuur ik je toch die link? Lees dat even door. Als je kijkt naar efficiëntie is een elektromotor ook nog eens veel beter dan een brandstofmotor. Of komt er brandstof gratis bij als jij je gas los laat?
911targa zegt
In denk dat de redenering van De Correspondent (de link) gemankeerd is en incompleet is.
Een voorbeeld: ze berekenen de gemiddelde CO2 uitstoot van de Nederlandse elektriciteitcentrales en gebruiken daar de gegevens van 2014 voor. Helaas maar waar: er zijn in 2015 2 kolencentrales bijgekomen. Engie heeft in Rotterdam een grote kolencentrale gebouwd en Essent op de Eemshaven (een schande dat dit heeft kunnen gebeuren trouwens; its all about the money). Dit betekent dus, dat stroom per saldo viezer is, dan in het rekenvoorbeeld.
Ook de volgende elementen lijken niet in de berekening te zijn opgenomen: het gewicht dat significant hoger is van een elektrische auto, transportverliezen van elektriciteit door 380 kV kabels (er ontstaat hitte) en zo zijn er nog wat ontbrekende factoren in het artikel.
Eigenlijk is er maar 1 goede remedie tegen de opwarming van de aarde, maar dat zal niet aardig klinken: verbied het krijgen van meer dan 2 kinderen. Sorry.@stfu:
stfu zegt
@911targa: Ik heb geen kids en wil ze ook niet ;) En eet minder vlees.
fanboy zegt
@911targa: Wat is het nou? Een kolen of een gascentrale?
Anyway, een Tesla op stroom uit een kolencentrale is nog steeds schoner dan een diesel. Op een gascentrale vele malen schoner zelfs. En op zonnepanelen, windmolens…
En we zijn langzaam bezig de kolencentrales te sluiten.
Daarbij komt dat het met zo’n elektromotor weinig uit maakt of je nou in 4 seconden of in 8 seconden naar de 100 gaat, als je vervolgens toch die 100 blijft rijden. Ja er gaat tijdelijk belachelijk veel energie doorheen, maar het is niet zo dat dat nou veel minder efficient is dan langzamer optrekken zoals dat het geval is bij een benzine of diesel auto.
En elektrische auto’s regenereren natuurlijk weer bij afremmen.
911targa zegt
Kolen worden vergast, dus het is een kolenvergascentrale of kolengascentrale.
Dat het versnellen van 0-100 in 4 of 8 s gebeurd, maakt wel degelijk uit voor het energieverbruik. Lastig uit te leggen, maar je kan ook niet alles snappen toch? @fanboy:
davidw zegt
Heel dat gezeik over gratis electriciteit houdt ook ooit op. Gratis = betaald door iemand anders. De staat is trouwens té verliefd voor haar inkomsten uit accijnzen, die gaan snel met iets nieuws komen.
fanboy zegt
@davidw: Ze gaan zeker met iets nieuws komen, want die belasting moet ergens van worden betaald inderdaad.
Maar het dagelijks laden via een thuis stopcontact kan nooit extra belast worden, want ze kunnen het onderscheid niet maken tussen al het stroomverbruik.
snel70 zegt
Het logo van Tesla is niet bedacht op een lange carrière zoals het er nu uitziet. Wellicht kunnen ze daar ook een software update voor doen zodat het er wel uit gaat zien? Het ziet er nu net uit als een tshirt aan een hanger…
stfu zegt
@snel70: https://electrek.co/2017/01/24/tesla-logo-cross-section-electric-motor/
snel70 zegt
@stfu bedankt voor de link, nu is het nog lelijker ; )