Althans, dat claimt het merk.
Tesla’s netwerk van Superchargers breidt zich uit met een behoorlijke snelheid, dus het is als vanzelfsprekend dat de Amerikaanse autofabrikant op een bepaald moment de boel wil updaten. Dit moment is inmiddels aangebroken, vannacht heeft het merk zijn nieuwste generatie Supercharge-laadstations van onder de doeken vandaan getrokken.
De voornaamste verandering komt volgens Tesla in de vorm van de nieuwe architectuur/het technische ontwerp van de Supercharger. Met het nieuwe V3-systeem wordt sowieso sneller geladen, maar ook de stroom hoeft voortaan niet meer gedeeld te worden met een auto die naast je geparkeerd staat. De stroomkast, die goed is voor 1 MW, kan auto’s opladen met een snelheid van 250 kW, ofwel “1000+ mph,” aldus Tesla. Dit is 100 kW meer dan de vorige Supercharger kon leveren.
Tesla zegt dat samen met andere nieuwe features die later onthuld zullen worden, het opladen van een Tesla ongeveer 50 procent sneller afgehandeld zal worden. De nieuwe techniek heeft hierin een groot aandeel, want met de V3 Supercharger kan iedere Tesla op de volledige snelheid opgeladen worden. Volgens de berekeningen van Tesla zal de auto binnen vijf minuten beschikken over liefst 120 kilometer aan range.
De laadtijd neemt overigens niet alleen af door een sneller laadsysteem, volgens Tesla zullen eigenaren hun auto ook in een hoger tempo kunnen opladen door een nieuwe feature, genaamd ‘On-Route Battery Warmup’. Het doet exact als de naam doet vermoeden. Wanneer een Tesla-rijder op weg is naar een Supercharger, dan beginnen de batterijen zich alvast letterlijk op te warmen. Zo weet Tesla nog eens 25 procent van de totale laadtijd af te snoepen.
Dutchdriftking zegt
Altijd fijn bij een roadtrip.
thierryvth zegt
Ik had hier op autoblog begrepen dat Tesla ff van de kaart geveegd zou worden door de grote jongen, ik zie het nog niet gebeuren. Tesla bouwd gewoon verder aan het essentiele snellader netwerk en hoe zit dat met onze duitse vrienden? Is er na het teken van overeenkomst al 1 spa de grond in gegaan?
crepito zegt
@thierryvth: Mercedes introduceert 110kW in 2020.. Audi 150kW maar veel inefficienter. I-Pace hoeven we niet over te beginnen. Alleen Porsche wordt interessant, maar hartstikke duur.
En een Kona etc kan echt max 80kW, meestal 50kW.
crepito zegt
@thierryvth:
– I-Pace: komt niet eens in de buurt
– E-tron, 150kW is wel aardig, maar zo inefficiënt dat km/u alsnog laag zijn
– Kona etc, vaak slechts 50kW en top bij 70-80kW geloof ik
– Mercedes introduceert 110kW met de EQC in 2020…
– Alleen Porsche neemt snelladen serieus, maar die is dan ook erg duur.
Concurrentie komt eraan…
mashell zegt
@thierryvth: ja, er staan al meerdere van die Ionity 350kW snellaadstations.
thierryvth zegt
@mashell: hoeveel?
mashell zegt
@thierryvth: 58 operationeel, 52 in aanbouw, eind volgend jaar 400. Volgens hun eigen website. De concerns er achter hebben in elk geval genoeg geld om het ook waar te maken.
flutterby zegt
@mashell: nu nog de wil..
flutterby zegt
@mashell: hebben we het hier over laders of locaties? Tesla zet rust 16+ laders per locatie neer.
basjaski zegt
@flutterby: Wat Tesla zegt en doet zijn 2 heel verschillende dingen. Er staan er nu 0 (nul) 250kw superchargers.
En de Model S en X mogen niet mee doen.
flutterby zegt
@basjaski: er is er in ieder geval één. En 10.000 met 140 KW.
thierryvth zegt
@mashell: 58 dus dus vs ? x hoeveel laders ?
thierryvth zegt
@mashell: 58 dus dus vs ? x hoeveel laders ? en dat moet je dan delen met alle EV’s ?
Ik wil niet lullig doen maar de voorsprong van Tesla is giga
mashell zegt
@thierryvth: ik kan niet ontkennen dat de voorsprong van Tesla qua laadnetwerk gigantisch is. Dat was de meest briljante zet van Tesla, want zelfs als ze qua auto’s binnenkort voorbijgestreefd zijn lopen ze hiermee enorm voor op de autofabrikanten en vooral de traditionele brandstofverkopers.
Over een jaar of twintig ofzo, op de dag dat Shell failliet gaat, Tesla allang geen auto’s meer maakt staan we wel te laden bij een Tesla supercharger.
crepito zegt
@mashell: En wie kan daar gebruik van maken? Alleen Porsche, maar dat moeten we nog zien.
mashell zegt
@crepito: die Porsche Taycan zal dat wel gaan kunnen. Als ik me niet vergis is de Audi e-tron GT er een zusje van dus die zal ook het hoge laadvermogen aan kunnen.
flutterby zegt
@mashell: en wat kost dat? Vast niet meer dan Tesla’s schandalige 25-28 ct/kWh wat in mainstream media te lezen was, toch?
garp zegt
@flutterby: bij Audi kost dat dan 22 cat/kWh (exclusief opties).
flutterby zegt
@garp: opties? Op stroom? Wit?
Ik dacht dat Audi een fixed fee ging vragen (waardoor je dus laadpaalklevers gaat krijgen) én daar bovenop nog een abonnement nodig hebt.
str8six zegt
@thierryvth: kwestie van geduld hebben.
thierryvth zegt
@str8six: geduld hadden ze in Detroid ook
thierryvth zegt
@thierryvth: Met een T
drogerijst zegt
@thierryvth: *bouwt
ghost zegt
@thierryvth: Tesla bouwt* ?
bitd zegt
@thierryvth: vraag Tesla ook ff alle kabels in de grond te vervangen anders komen er zeer weinig van deze laadstations. Misschien een betere put dan die raketjes van ze.
Gulli zegt
Ik wilde nog even de heren van de tekst, beeld en geluid bedanken voor hun eindeloze stroom aan Geneve-nieuws, en de mensen van het decor en de grime. Ook wil ik Ria van de catering bedanken (de broodjes waren weer heerlijk Ria!) alsook de vrijwillige brandweer van Aalsmeer!
bischero zegt
@Gulli: ik vind ook dat Sjon hier expliciete aandacht verdient deze maand. Hij heeft de vending machine weer gemaakt zodat de KitKat niet meer blijft hangen.
Gulli zegt
@bischero: goed bezig Sjon
crepito zegt
Wat zal er nu gebeuren met de “ik wil gewoon 1000km aan een stuk doorrijden” argumenten?
koen0373 zegt
@crepito: dat is idd geen argument, dat is een drogreden :-). Range is echt een totaal ouderwets begrip. Een horseless carriage.
lekbak zegt
@koen0373: 500 tot 600km is heel goed te doen, met een plaspauze of twee. Tot nu toe was het niet mogelijk om in 5 minuten (twee keer zo lang als een plaspauze duurt bij mij) range erbij te krijgen. Voor mij is er nog steeds geen elektrische auto die voldoet, maar die is met dit bericht wel aangekondigd.
enjoypunani zegt
@crepito: dan zul je minimaal 15 minuten moeten wachten bij die snellader. Kan mij niet heugen dat ik zo lang langs een weg heb gestaan.
harrie zegt
@enjoypunani:
Nee? ff pissen, koffie, broodje.
Best aannemelijke dingen na een rit van 600km aan 1 stuk.
Maar hier zitten natuurlijk allemaal mensen die elke dag in 1 stuk naar Barcelona rijden.
lekbak zegt
@harrie: tientallen, of waarschijnlijk honderden ritten gemaakt van die afstand. Ik heb letterlijk nog nooit zo lang stil gestaan naast de snelweg. Eten en drinken koop ik van tevoren en nuttig ik onderweg. Pissen is het enige wat ik veel doe want drinken houd me scherp. En dat gaat zo snel mogelijk, zonder en seconde onnodig stil te staan.
bmohnee zegt
@lekbak: klinkt als pure topsport dat naar zuid frankrijk rijden
lekbak zegt
@bmohnee: woon/werk verkeer voor mij. Daarom doe ik dat ook zo vaak. En nee, dichterbij wonen werkt niet want mijn werk verplaatst zich.
crepito zegt
@lekbak: Lekker verantwoord. Tevens help je je gezondheid daarmee naar de knoppen.
lekbak zegt
@crepito: ik hou wel op. Het onvermogen om zelf na te denken gaat mij te ver…
crepito zegt
@lekbak: Moet je zelf weten. Ik zou in ieder geval minstens 5 min bewegen als je 3 uur op je gat hebt gezeten.
bmw2coupeeigenaar zegt
@lekbak: Wat voor werk doet u?
lekbak zegt
@bmw2coupeeigenaar: schipper in de binnenvaart.
reactief zegt
@lekbak: Ja heel veilig ook.
Daarom is het advies dat je elke twee uur een kwartiertje rust.
Daarom hebben beroepschauffeurs verplichtte pauzes.
Maar jij bent superman en kan 600km veilig doorrijden met alleen een pitstop rennend naar het toilet. Ook heel ontspannend zeker?
lekbak zegt
@reactief: waarom maken mensen altijd van die domme vergelijkingen zonder zelf na te denken?
Een beroeps chauffeur mag 10 uur rijden op een dag. Dat is een volledige marathon. 600km duurt 6 uur, dat is een halve marathon dus ligt de snelheid hoger. Volledig verantwoord.
reactief zegt
@lekbak: Grappig dat je zegt dat ik niet nadenk.
Vooral dat je daarna een voorbeeld aanhaalt die niet klopt.
Beroepschauffeurs mogen maximimaal 9u rijden, met tweemaal per week een uitzondering tot 10u.
Na 4,5u rijden is een pauze van 45min. verplicht!!! Bij taxichauffeurs is het ingewikkelder, maar redelijk vergelijkbaar.
Voorschriften zijn echter vaak strenger bij bedrijven die zich verantwoordelijk voelen voor de veiligheid.
lekbak zegt
@reactief: ik rij die 600km ook niet elke dag hoor, zelfs minder vaak dan twee keer per week. Die tien uur kan gewoon blijven staan dus.
En ik rij ook nooit 450km aan één stuk, daar zit altijd wel een plaspauze of soms twee tussen. 4,5 uur aan één stuk, met dan na de pauze weer 4,5 uur op die dag lijkt mij toch echt veel heftiger dan 6 uurtjes met een aantal korte pauzes.
reactief zegt
@lekbak: Gelukkig geef je nu wel de nuance dat je vaker stopt ipv geen seconde willen verliezen.
Maar voorgeschreven is die 45min na 4.5u. Die mag je ook opdelen in kwartiertjes. Dus op 6/7 uur rijden 3 keer een kwartiertje pauze en ff snelladen. Veilig en relaxed.
fanboy zegt
@lekbak: 15 minuten om de 3 uur is zelfs voorgeschreven en doen veel mensen ook. Tuurlijk sommigen zullen het na 4 uur doen, en andere proberen een rit van 6 a 7 uur non-stop te doen. Maar dat zijn er niet veel.
Maar goed, dan wacht je toch effe op 350kw laden? Het wordt in ieder geval geen valide argument meer voor 90% van de mensen (want die wilden toch al een pauze nemen).
En die kopers zullen begrijpen dat je de rest van het jaar goedkoper rijdt en tijd bespaart.
Er was laatst al iemand hier op autoblog die eerst een Audi RS-nogwat had en nu een Model S, en met beide naar Zuid-Frankrijk was gegaan naar zelfde plek (1400km denk?). Hij deed er iets van 1,5 uur langer over. Vond ie prima, want hij wist ook dat de rest van het jaar tijd bespaarde door niet te hoeven tanken.
En dat tijdverschil wordt minder en minder met 250kw en straks 350kw.
Daar komt bij dat het voor veel mensen maar 1 of 2 lange ritten in het jaar zijn.
lekbak zegt
@fanboy: met deze ontwikkeling kan je op “mijn manier” prima 600km rijden. Een plaspauze van 5 minuten is best acceptabel, en al heel wat anders dan een kwartier. Dit is wat mij betreft de belangrijkste ontwikkeling sinds de komst van de model S op het gebied van elektrisch rijden.
Dat ik persoonlijk elektrisch rijden absoluut verschrikkelijk vind, en een tesla zo mogelijk nog vervelender vind (een operatiekamer is nog gezelliger…) heeft niks te maken met het technische respect en het feit dat het rationeel gezien veel beter is.
mashell zegt
@lekbak: 5 minuten plassen, 10 minuten op je mobieltje autoblog kijken. Dat kwartiertje is voorbij voordat je het weet.
lekbak zegt
@mashell: als ik onderweg ben heb ik een deadline, ik wil de boot niet missen. En eerder weg is ook zonde van de tijd. Ik kijk wel op autoblog als ik op de plaats van bestemming ben en op het schip wacht. Als ik zeker weet dat ik optijd ben dus.
stephane8200 zegt
@lekbak: kun je ook eerder vertrekken maar dat is misschien flauw om te zeggen.
lekbak zegt
@stephane8200: het kan. En met deze nieuwe laders valt daar ook wel mee te leven. Maar aangezien ik vaak extreem vroeg vertrek (om de spits goed te treffen, tussen de steden in zitten dus of helemaal mijden) wil ik dat zoveel mogelijk beperken. Wat tot nu toe de norm was dat was voor mij echt niet voldoende. En het mag van mij nog wel sneller dan deze nieuwe laders.
stephane8200 zegt
@lekbak: ik snap wat je bedoelt. Was gisteren ook om 8:15u in Brussel. Hoe doe je dat dan met je auto? Neem je die mee op de boot?
lekbak zegt
@stephane8200: jep. Nagenoeg elk schip heeft daar een kraan voor aan boord staan. Een hijsbandje door iedere velg en dan til je de auto zo aan boord (met een breed juk zodat je de boel niet naar binnen trekt).
stephane8200 zegt
@lekbak: OK, interessant. In theorie zou je hem dan – ironisch genoeg op stookolie – kunnen laden, al zal de reder dat waarschijnlijk niet goed vinden vanwege hogere kosten.
lekbak zegt
@stephane8200: hier staat altijd een generator te draaien, op gtl en niet op gewone diesel. Een paar kWh merk je niet, al zou je je best doen om het te meten. Pas als we aan de Walstroom liggen zou het merkbaar zijn, want dat is voor ons schofterig duur. Een elektrische auto zou geen enkel probleem zijn, zolang die <1750kg is want zo sterk is de autokraan.
Overigens is stookolie alleen voor de zeevaart. Kustvaart gebruikt diesel met ik geloof 1000ppm zwavel (iig meer dan wij) en in de binnenvaart mag je sinds 2011 alleen nog op zwavelarme diesel (10ppm volgens mij) varen. Dezelfde specificaties als voor op de weg, maar dan zonder biodiesel en rood van kleur. Biodiesel gaat bederven in onze tanks in de zomer, dan verstoppen filters en vallen motoren stil. Steeds meer schepen varen op gtl, niet omdat het goedkoper is maar omdat deze vaak kleine ondernemers milieubewust zijn (het heeft vaak geen enkel voordeel). Wij varen ook op gtl, en hebben daarnaast nog een enorme installatie die ver in de 90% nox eruit haalt en met extreem goed roetfilter. Nog veel uitgebreider als bij de schoonste vrachtwagens. En wederom, kleine ondernemer met slechts twee schepen die gewoon milieubewust is. Geen zakelijk voordeel.
stephane8200 zegt
@lekbak: dank je voor de uitleg. Weer wat geleerd. Ik ben niet zo thuis in de scheepvaart.
richh zegt
@lekbak: gefeliciteerd, u bent 1 van de uitzonderingen waarvoor een EV niet de toekomst is voorlopig. Beseft u zich wel dat 99,9% van Werkend Nederland meer dan voldoende heeft aan wat zo’n Tesla doet?
stephane8200 zegt
@enjoypunani: kun je 15 minuten veilig op je telefoon gaan kijken. Hoeveel tijd verspilt een mens daar niet aan per dag?
tge1 zegt
@crepito: 120km in 5 minuten is belabberd. Ik tank nu 600km in 40 seconden. Ik ben pas tevreden bij gelijkwaardige laad/tanktijden.
harrie zegt
@tge1:
Goed nieuws voor je, plug hem thuis of op je werk in en het kost je slechts 10 sec.
tge1 zegt
@harrie: Beide niet mogelijk
stephane8200 zegt
@tge1: niet 5 minuten wachten op autoladen maar wel een uur reclame kijken op TV op een avond? Dat is zinvol. Kijk eens naar het grotere plaatje.
tge1 zegt
@stephane8200: Ik kijk amper tot nooit TV. Ik hou me liefst zo kort mogelijk bezig met activiteiten die niets aan mijn geestelijke ontwikkeling toevoegen. Welk grotere plaatje bedoel je trouwens? Het “milieu”?
stephane8200 zegt
@tge1: dan val je in een andere categorie dan ingeschat. Ik kijk ook zelden tot nooit TV of althans geen lineaire TV zoals het genoemd wordt.
Het grotere plaatje is tijd in het algemeen en waar je tijd aan besteedt.
Hangt ook van je dagbesteding of werk af, maar voor mij is tussentijds laden geen tijdsverspilling omdat er altijd wel mail of telefoongesprekken te beantwoorden zijn. Als het al nodig is om te laden. Gisteren naar Brussel heen en weer en daar kan ik, net zoals thuis, voor de deur laden. Als jouw situatie anders is past het voor jou misschien minder goed.
crepito zegt
@tge1: U rijdt formule 1 begrijp ik?
tge1 zegt
@crepito: 30 liter diesel is zo getankt. Icm afrekenen kan je met 2-3 minuten terug op weg zijn.
mashell zegt
@tge1: hmm, 50 liter diesel tanken kost me met afrekenen eigenlijk altijd precies 5 minuten.
lekbak zegt
@mashell: 50 liter diesel geeft >750km range. 5 minuten laden plus aansluiten van de kabel geeft tot wel 120km extra range. Tanken is nog steeds sneller, maar met deze laders begint het verschil wel steeds kleiner te worden. Acceptabel zelfs.
tge1 zegt
@lekbak: Nu de voertuigen nog tegen acceptabele prijzen nieuw aanbieden aan de particulier.
SimonMc zegt
@tge1: je auto tankt ’s nachts ook automatisch vol begrijp ik?
tge1 zegt
@SimonMc: Als jij ‘s-nachts een jerrycannetje diesel in mijn tank komt gooien wel. Als je dat niet wilt dan stop ik een keer per week maximaal vijf minuten bij de pomp om de hoek.
flutterby zegt
@tge1: jij liever dan ik. Ik plug hem wel 2-3x per week in zodat ik niet elke week bij de pomp sta.
PS: en nee ik heb geen oprit.
tge1 zegt
@flutterby: Jij liever dan ik! Ik sta liever een keer een paar minuten bij de pomp dan 2-3 keer per week een half uur van mijn zuivere vrije tijd te verdoen bij zo een electriciteitspaal. Uiteraard is iedereen vrij te doen wat hij/zij wil, maar een electrische automobiel zonder mogelijkheid thuis op te laden is voor mij een no-go. Naast het feit dat ik de idiote bedragen die ze vragen niet als particulier ga neerleggen voor een dagelijkse kilometervreter. En zeker een tweedehands EV komt er niet. Geen idee hoe goed zo een accu na 5 jaar ofzo nog is, tenslotte is het geen mechanisch onderdeel dat in principe tientallen jaren kan meegaan. En een nieuwe accu kost ook een bak met centen, zeker de formaten die ze in automobielen gebruiken. Een fietsaccu kost al meer dan €1000,-.
flutterby zegt
@tge1: hoezo een half uur? Zo lastig is het niet om een stekker in te pluggen hoor. Ik heb namelijk weliswaar geen oprit, maar sta bijna elke dag op dezelfde plek geparkeerd en kan dat bereiken met mijn laadpaal op eigen grond en achter eigen meter.
Is mijn plek bezet dan laad ik in de straat, bij de supermarkt, op het werk of als allerlaatste optie bij de supercharger/Fastned.
tge1 zegt
@flutterby: Dan heb je geluk. Hier in de omgeving is dat niet van toepassing.
caprio zegt
Onvoorstelbaar hou snel de ontwikkelingen gaan bij vooral Tesla. Het grootste nadeel van zoeken en lang wachten bij het laden, verdwijnt nu echt. Top Tesla!
Duitsland houdt het bij mooie beloften maar vooralsnog lopen ze jaren achter. Best wel triest. En dan die vormgeving van die Audi, echt ‚zum kotzen‘
lekbak zegt
Dit is de beste ontwikkeling na de komst van de model S. Een half uur stilstaan na 400km is gewoon veel te lang als je geregeld lange afstanden doet. Maar als je na 200km ff wilt pissen heb je al 520km range (vanaf thuis) en als je dan weer na 200km ff wilt pissen zit je op 640km vanaf thuis. Dan kom je toch in de buurt van een afstand waarna je wel eventjes wat langer aan de kant wilt staan.
Combineer dit met een opgegeven range van 500km en je hebt een auto die voor eigenlijk iedereen (die zonder kar rijdt) voldoet onder alle west Europese condities. Ook als je zoals enkelen heel vaak naar zuid Duitsland of verder rijdt.
fanboy zegt
@lekbak: Nu ik dit lees zal ik je andere reactie wel verkeerd geinterpreteerd hebben. Ik dacht dat je het nog steeds niet genoeg vond.
Nu nog hopen dat 350kw gemeengoed wordt, waarschijnlijk pas over 2 a 3 jaar.
lekbak zegt
@fanboy: het zal nog een jaar of tien duren voordat het voor de meeste mensen bereikbaar word. Kijkend naar de leeftijd van het wagenpark en het feit dat het nu alleen nog maar tesla is die dit aan gaat bieden is vind ik tien jaar optimistisch realistisch. Een jaar of twee voordat de eerste groep ervan gebruik kan maken lijkt me wel een reëele verwachting. Er is nog een lange weg te gaan…
fanboy zegt
@lekbak: Ik verwacht dat iedereen zich helemaal kapot gaat leasen aan elektrische auto’s. Niet alleen zakelijke lease zal overgaan (voor een groot deel), maar de stijging in private lease zal nog sterker zijn.
Elektrische auto’s zijn vooralsnog duurder (wat slechts kwestie van tijd is), maar in de lease kosten zie je terug dat ze niet veel nodig hebben. Dus kunnen ze goedkoop uitkomen in de lease. Dat een Model 3 bijvoorbeeld duur is, maar goedkoper uitkomt in de lease dan een BMW 3 serie, en dan bijna vanzelfsprekend sneller is dan die instapper 3 serie.
Als bovenstaande waar zou worden, betekent ook dat brandstofauto’s heel hard gaan afschrijven in korte tijd. Maar goed, daar is degene met 20 jaar oude auto niet veel mee geholpen.
lekbak zegt
@fanboy: je vergelijkt het met een 3 serie. Maar het overgrote deel rijdt veel goedkopere auto’s (uit het a, b en c segment) en dan ook nog eens op leeftijd.
Die honderdduizenden (miljoenen?) mensen die nu een 8 tot 15 jaar oude Volkswagen, ford, Opel of Peugeot rijden. Deze minimaal laten onderhouden bij de lokale garage en 15k tot 30k per jaar rijden kunnen geen 500 per maand stuk slaan op een auto. Als je dan ook nog gebruik moet maken van publiek laden omdat je in de stad woont is het grootste voordeel van brandstofkosten ook weg.
En dat is maar goed ook, want het stroomnet is er nog lang niet klaar voor. Laadpalen zijn er veel te weinig. Het belastingstelsel moet nog hervormd worden ivm misgelopen belastingen etc. Er is ook gewoon tijd nodig voordat dit allemaal op orde is.
Dat van die belastingen is nog een dingetje trouwens. De overheid kan niet zonder dit geld, dus andere dingen in het leven moeten zwaarder belast worden. Dit gaat ten koste van de algemene koopkracht en dus van het budget wat men aan een auto uit kan geven. Lease word daarmee voor nog minder mensen bereikbaar. Volgens sommigen moet je het autorijden van nu zonder belastingen vergelijken met autorijden van morgen zonder belastingen. Omdat je die belastingen toch gaat betalen. En dan gaat elektrisch rijden opeens heeeeeeel erg duur worden als iedereen dat gaat doen.
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben helemaal voor elektrisch. De verbrandingsmotor is het paard van 100 jaar geleden. Maar het heeft 50 jaar geduurd voordat het paard vervangen was door de verbrandingsmotor. We zijn nog maar een paar jaar bezig nu.
fanboy zegt
@lekbak: Model 3 met 3 serie was een voorbeeld. Je hebt nu ook Koreanen die betaalbaarder zijn. Er komen kleinere auto’s aan zoals de Honda en die Seat. Je hebt wat middenmoot ala Nissan Leaf en E-Golf (maar beide hebben niet geweldige specs). Het A segment is lastig maar zal ook aan de beurt komen.
Ik verwacht zelf dat het ineens heel hard gaat met aankoop elektrische auto’s. En dat gaat her en der misschien inderdaad te snel zijn voor het stroom net en problemen veroorzaken.
Je redenatie over koopkracht snap ik niet. Ja overheid zal belasting ergens anders vandaan moeten halen en zal hervormen, zeker. Maar uiteindelijk hebben ze zelfde hoeveelheid geld nodig, dus zou niet tot koopkracht verlies moeten lijden.
Wel kan welvaart slechter verdeeld zijn, dat is het grootste gevaar. In het verlengde van dat mensen subsidie op een Model S subsidie voor de rijken noemen.
lekbak zegt
@fanboy: over de koopkracht: de kosten van een auto bestaan nu voor een groot gedeelte uit belastingen. Benzine is veel belasting en uiteraard heb je wegenbelasting en de btw op overige zaken.
Ik heb geen zin om exacte reëele bedragen op te zoeken dus dit is eventjes fictief:
Auto van nu kost 500 per maand incl brandstof. Hiervan is 200 euro belasting.
Auto van morgen kost ook 500 per maand, maar hiervan is slechts 50 euro belasting.
De overheid heeft die overige 150 euro aan misgelopen belasting gewoon nodig dus die gaat iets nieuws verzinnen om te belasten.
Je bent in dit voorbeeld net zoveel kwijt aan je auto, maar je bent wel 150 euro meer kwijt aan andere, niet autogerelateerde belastingen. Dit heeft een direct gevolg op de koopkracht. 150 euro per maand minder koopkracht zorgt bij veel mensen voor noodzakelijke bezuinigingen. De auto is na het huis de grootste uitgavenpost (heb je twee auto’s vaak zelfs de grootste) dus daar word direct in gesneden.
Wederom, fictieve bedragen. Maar het principe klopt. Hetzelfde probleem heb je met huizen die van het gas af gaan en zonnepanelen zetten. Gemiste inkomsten voor de overheid dus ze moeten iets anders verzinnen.
fanboy zegt
@lekbak: Vasthoudend aan jouw scenario, betekent dat ze ergens anders belasting vandaan halen, bijvoorbeeld hogere inkomstenbelasting etc. Waardoor de EV rijder in jouw verhaal ook wel negatiever uitkomt, maar de lasten over de samenleving heel anders verdeeld worden. Kan positief of negatief zijn voor welvaart verdeling.
Ik weet niet of jouw verhaal straks nog op gaat. Ik snap je punt, en is nu in zekere zin al aan de gang. Maar ze verhogen vrolijk nog belasting op brandstofauto’s (mrb op diesel omhoog enzo).
Echter, met zakkende prijzen zullen de autokosten ook 150 euro naar beneden gaan in jouw voorbeeld.
De elektrische auto gaat nog wel even door met zakkende prijzen, waardoor het gewoon fors goedkoper wordt en er geen koopkracht vermindering zou moeten zijn. En we maken minder geld naar het midden-oosten over voor olie, waar wellicht Europese economie van profiteert.
Als ze niet goedkoper worden en total cost of ownership gelijk blijft aan brandstofmotor, dan gaat jouw verhaal inderdaad op.
lekbak zegt
@fanboy: ik denk dat als er geen belastingen veranderen de elektrische auto snel goedkoper gaat worden dan met ICE. Maar linksom of rechtsom moeten belastingen betaald worden (wat inderdaad alle kanten op kan gaan).
Het blijft dus zo dat je ex belasting prijzen met elkaar moet vergelijken om op lange termijn een goed vergelijk te kunnen maken. En voordat de ev ex. goedkoper gaat worden dan een ICE ex belastingen (incl op brandstof hè) is er wel heel veel werk te verzetten. Ik betwijfel of het überhaupt gaat gebeuren. Ik denk dat we gewoon minder koopkracht gaan hebben op lange termijn.
Maarja, tot het zover is is de ev behoorlijk voordelig. Ik zou graag de auto van mijn vrouw vervangen voor een elektrische, maar heb het geld er domweg niet voor. Dat wij hele goedkope auto’s rijden is niet uit weelde…
ghost zegt
Superrrrrr mooi!
cazzo046 zegt
En weer heeft de traditionele autoindustrie het nakijken.
Best wel knap wat Tesla doet.
Je moet wel een echte halve zool zijn om nog een nieuwe ICE te kopen van je eigen centen.
fortunato zegt
@cazzo046: Ja idd, een ice is voor een halve zool, 99% wereldwijd en de nieuw verkoop is nog steeds ICE.
Leg even uit waar de andere autobouwers het nakijken hebben dan?? die paar tesla’s die verkocht ?? die vaak ook nog eens van ellende uit elkaar vallen, zo slecht zijn ze gebouwd. dat jij zo’n saaie accudoos wil rijden moet je zelf weten, maar dan heb je hier nog weinig te zoeken , hier komen autoliefhebbers.
cazzo046 zegt
@fortunato: Koop jij lekker een nieuwe ICE voor 40-50K.
Wedden dat die dingen over 4-5 jaar geen zak meer waard zijn?
Recent in een Cayenne en Model X gereden. Kan je verzekeren dat de rij-sensatie geen moer uitmaakt.
Cayenne is net zo goed een emotieloos hok als een Tesla, alleen langzamer.
Heb zelf overigens 7xICE hobby auto, mag ik hier gewoon blijven?
tge1 zegt
@cazzo046: Deze halve zool heeft ook vier brandstofgestookte automobielen staan. Restwaarde boeit me niks, electrische voertuigen zeggen me niks en zijn me veel te onhandig in gebruik.
SimonMc zegt
Ja maar ik kan geen 5 minuten wachten hoor hurr durr… Dat je je auto thuis kan opladen terwijl je in je luie zetel zit, vergeten we ineens. Ik denk dat de meesten hier een tankstation in hun garage hebben ofzo.
lekbak zegt
@SimonMc: in de straat het dorp uit zit een goedkope pomp. Na drie minuten kan ik 600km rijden. Als je 4 keer je kabel in moet steken en opruimen ben je die tijd ook kwijt. En gezien het aantal pompen in nl (en de rest van Europa) is dit voor nagenoeg iedereen het geval.
Met deze ontwikkelingen voldoet elektrisch zeker wel. Maar het is domweg niet sneller, zelfs niet als je altijd met een volle tank van huis gaat. Wat dus niet voor iedereen haalbaar is omdat lang niet iedereen thuis kan laden.
flutterby zegt
@lekbak: alsof iedereen in dorpen/wijken woont waarbij elke uitgang toevallig een pomp staat.. Ik ben zeker 10 minuten kwijt als tank leeg is en in de spits nog wel langer..
lekbak zegt
@flutterby: dan ben jij echt de uitzondering. Er zijn maar weinig wijken waar geen pomp staat op de hoofdweg uit de wijk. En er zijn al helemaal weinig mensen die geen pomp tegenkomen op hun meest gebruikte routes.
E34M5Touring zegt
@simonmc: Ja dus? Als ik elke avond m’n auto aftank begin ik ook vol. Kost me 5min. Zo’n veelgebruikt non argument dat…
pantarhei zegt
@e34m5touring: jij rijd ook elke dag meer dan 400km natuurlijk, logisch dat je elke avond bij de pomp staat ;-)
misterBo zegt
Tesla heeft niet een electrische auto maar een compleet transportplatform ontwikkeld. Straks met de hyperloop en/of raket ook voor lange afstanden (incl je auto)