De Amerikaanse autofabrikant Tesla doet goede zaken en de autoverkopen stijgen met tachtig procent.
Schreven we vanmorgen nog dat niemand zit te wachten op een tweedehands elektrische auto, komen we nu met het nieuws dat Tesla enorm goed verkoopt. Een nieuwe Tesla, dat willen we blijkbaar allemaal.
Autoverkopen Tesla
Het automerk van Elon Musk heeft goede zaken gedaan het afgelopen kwartaal. Sterker nog, het bedrijf heeft een recordaantal elektrische auto’s afgeleverd. Well done Elon! Dit kwam onder meer doordat de prijzen van de Tesla’s naar beneden gingen om de vraag aan te jagen. Dat is dus goed gelukt. Briljant stukje marketing dat geld lijkt te kosten, maar uiteindelijk meer oplevert.
De cijfers spreken boekdelen: in het tweede kwartaal van dit jaar werden er 466.140 nieuwe Tesla’s geleverd aan klanten. Dat is 83% meer dan een jaar geleden. Indrukwekkende cijfers, waar andere automerken alleen maar jaloers op kunnen zijn. Analisten hadden andere verwachtingen en gingen niet van zulke goede cijfers uit, weet Bloomberg te melden. De prognoses van deze experts waren dat er rond de 448.000 auto’s verkocht zouden worden.
Voorraad
De voorraad van auto’s werd ook kleiner. Dat is vaak goed nieuws, want een voorraad aanhouden is een risico. Het verschil tussen de productie en leveringen daalde tot 13.560 auto’s, dat bijna 4.500 eenheden minder is. De meest verkochte modellen waren de Model 3 en de Model Y. Zij zijn goed voor een whopping 96% van de verkopen.
Alleen in China loopt het merk nog achter op BYD. Dat is tegen het zere been van Elon en daarom heeft Tesla vorige week aangekondigd om de prijzen (nogmaals) te verlagen. Dit keer met 4.5%.
Marketing
Goedkopere auto’s, daar zijn wij altijd gevoelig voor. Dat hielp dus. Maar Tesla gaf nog wat extra gas door wat extraatjes aan te bieden. Denk aan drie maanden gratis opladen (in Amerika), hierdoor werden er nog een paar extra auto’s verkocht.
Mooie cijfers dus. Dat zien we ook terug op de beurs, waar het aandeel Tesla lekker in de plus staat. Het vermogen van Elon zal ongetwijfeld ook een sprongetje doen. Dat is mooi, want de aankoop van Twitter was niet goedkoop.
Foto: Rode Tesla Model S met velgen upgrade, gespot door @vbarchetta
TheMaster zegt
Helaas klopt het artikel over voorraad niet helemaal.
De 83% is een beetje appels/peren vergelijken. Want Q2 2022 was er vooral in China nog volop Covid. Maar prima, want het is ook 10% gestegen als je kijken naar Q/Q.
Voorraad van de auto’s werd niet kleiner. Dit steeg met ongeveer 13500. Ook als je dit omrekent met de jaarlijkse hogere productieaantallen, is dit een stijging van (Q1 2023) met 15 dagen productiecapaciteit op voorraad, naar 16 dagen productiecapaciteit. De 16 dagen is alsnog ongekend laag op deze miljoenenschaal. Want ga maar na, alle auto’s die vandaag geproduceerd worden, zijn op 19-07 allemaal verkocht (gemiddeld genomen, want als ze vanuit China naar EU/UK/Canada getransporteerd moeten worden, kost dat gewoon tijd). Dus heel dat voorraad verhaal klopt niet.
Ook het BYD verhaal klopt niet. BYD zal in Q2 2023 uitkomen op 350.000 verkochte BEV’s. Verder ook in een veel lager marktsegment en lagere marges dan Tesla. Als je BYD gaat vergelijken met de PHEV’s erbij, is dat natuurlijk een scheve vergelijking.
Hoewel nagenoeg alle ICE fanaten hier voor geen goud in een Tesla willen zitten, is het simpelweg voor de meeste mensen de beste auto met het beste totaalplaatje.
Robert zegt
Als een Chinese fabrikant zich schuldig maakt aan prijsdumping om (lokale) concurrenten de wind uit de zeilen te nemen schreeuwt de wereld moord en brand en als Tesla zich er (bij herhaling!) toe verlaagt is het hosanna???
fanboy zegt
@Robert: Ja omdat Tesla dat gewoon van zijn eigen marges doet (een stuk marge inleveren en nog steeds winst maken op de auto’s) terwijl de Chinese industrie geholpen wordt door de overheid. Zoals met zonnepanelen is gebeurd. Of ali-expres gratis verzenden etc.
Het is gewoon marktwerking. Met in dit geval de verkoopaantallen meer prioriteit dan winst, maar ze maken desondanks nog steeds winst op de auto’s.
Flutterbear zegt
De meeste Chinese elektrische auto’s durf je hier de snelweg niet mee op. Dat zijn kleine stadsautotjea waarmee vergeleken zelfs een Up! ruim is.
ralfast zegt
De voorraad krimpt niet, maar de voorraad stijging loopt terug. Dat is toch een verschil, want Tesla moet nog altijd 13.5 duizend auto’s op voorraad waarde bijschrijven, gaat al gauw over een half miljoen per kwartaal…
gregorius zegt
Het is wel knap wat Tesla doet en een beetje anti-autowereld.
Apple houdt ook het design vrijwel hetzelfde en blijft kleine nieuwe dingen doorvoeren. Terwijl de auto wereld elke 7 jaar een ‘compleet nieuw model’ levert; al weten we nu ook wel dat dat nu niet altijd echt zo is.
En uiteindelijk zijn die Tesla’s zo gemarket dat het bijzonder auto’s zijn (ze zitten goed inelkaar), maar verder weinig individueel. Mensen waren toch eigenlijk wel gewend dat hun aanschaf van 30-100k redelijk individueel was; al was het maar een reeks opties die als een ‘limited’ badge werden verkocht en/of een Model Year 20xx.
Maar goed, die model 3 gaat nu al weer 6 jaar mee. De uitvoering is nog steeds karig; het scherm ziet er niet uit en het is ook compleet niet bijzonder om er 1 te zien rijden. Maar wat is het doel van Tesla nu: iedereen in zo’n ding krijgen terwijl de marge kleiner is? En wat dan? Hopen dat ze allemaal over 5-7 jaar updaten naar een nieuwer model?
karhengst zegt
Als ik op straat rondkijk zijn er echt een stuk minder autoliefhebbers dan je zou vermoeden. Misschien dat 1 op de 100 een echt begerenswaardige auto is. De rest is gemotoriseerd vervoer. En dat is wat Tesla dus goed doet: Kijken naar wat de baseline is van wat men van een auto verwacht. Back to basics.
Geen Duits knuffeldashboard omgeven van ledjes in alle kleuren van de regenboog, waar je mag betalen voor de mogelijkheid bepaalde opties niet te hebben, omdat het wel aanvinken nóg duurder is. Gewoon een technisch goed doordachte auto tegen een redelijke prijs met een licht of donker interieur en de basiskleuren. Onder de 80.000 heb je amper nog wat bijzonders tegenwoordig, tenzij je een middenklasser met 4-cilinder al bijzonder acht, dus wat valt er eigenlijk nog te dromen en behalen?
Ik denk dat Tesla nu gewoon marktaandeel wil behouden en wil bewijzen dat ze het betere concept hebben dan de concurrentie, voor wie ieder procentje marge wel pijn doet.
garp zegt
@karhengst Yup. Voor ~40k de performance van een snelle 6 cilinder (0-100 ~6sec). Of voor ~50k prestaties die tot kort geleden alleen op een dubbel zo dure übersport sedan verkrijgbaar waren. Beide met instant pedaal respons. Dat maakt rijden überhaupt fijn. En dat is wat menig lease motorblokje met alle ecosnufjes lastig(er) kan.
fanboy zegt
@gregorius: Het is niet alsof ze met verlies verkopen he, dat is niet het geval.
willemveenstra zegt
Je moet die elektrische troep maar willen. Ik druk er geen euro privé geld in!
tfsi zegt
Denk dat je straks weinig keus hebt helaas
Ze gaan hier brandstof gewoon uitbannen.
tenaci zegt
Nou ik Willem wel hoor
kas_par zegt
Tja… het kost tijd voordat mensen ontdekken dat nieuwe technologie toch echt vooruitgang is. Het heeft ook lang geduurt voordat de laatste mensen hun paard en wagen toch maar vervingen voor een automobiel, want ja, wie wou er nu geld steken in zo’n automatisch stinkding als je gewoon paarden had??
kas_par zegt
Doet Tesla toch weer goed. Helemaal snappen die ik het niet, maar ieder zijn ding. Het zijn in mijn ogen nog steeds te dure auto’s, van matige kwaliteit, dodelijk saai en tegenwoordig rijdt iedereen erin lijkt het. Parkeer je jouw kapitale wagentje op de parkeerplaats weer naast nog 12 volstrekt identieke wagens. Dat wil je toch niet? Maar goed, Tesla heeft de autoindustrie veranderd en dat is goed! Qua range, accutechniek en software zijn ze de concurrentie nog steeds voor. Maar niet veel meer.
Voor mij is elektrisch rijden een no-brainer, maar niet voor Tesla kiezen is dat ook voor mij. Momenteel.