• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla’s niet aan te slepen: verkopen stijgen hard!

Auteur: Onno, gepost 3 juli 2023 om 09:38 – 14 Reacties

Tesla’s niet aan te slepen: verkopen stijgen hard!

De Amerikaanse autofabrikant Tesla doet goede zaken en de autoverkopen stijgen met tachtig procent.

Schreven we vanmorgen nog dat niemand zit te wachten op een tweedehands elektrische auto, komen we nu met het nieuws dat Tesla enorm goed verkoopt. Een nieuwe Tesla, dat willen we blijkbaar allemaal.

Autoverkopen Tesla

Het automerk van Elon Musk heeft goede zaken gedaan het afgelopen kwartaal. Sterker nog, het bedrijf heeft een recordaantal elektrische auto’s afgeleverd. Well done Elon! Dit kwam onder meer doordat de prijzen van de Tesla’s naar beneden gingen om de vraag aan te jagen. Dat is dus goed gelukt. Briljant stukje marketing dat geld lijkt te kosten, maar uiteindelijk meer oplevert.

De cijfers spreken boekdelen: in het tweede kwartaal van dit jaar werden er 466.140 nieuwe Tesla’s geleverd aan klanten. Dat is 83% meer dan een jaar geleden. Indrukwekkende cijfers, waar andere automerken alleen maar jaloers op kunnen zijn. Analisten hadden andere verwachtingen en gingen niet van zulke goede cijfers uit, weet Bloomberg te melden. De prognoses van deze experts waren dat er rond de 448.000 auto’s verkocht zouden worden.

Voorraad

De voorraad van auto’s werd ook kleiner. Dat is vaak goed nieuws, want een voorraad aanhouden is een risico. Het verschil tussen de productie en leveringen daalde tot 13.560 auto’s, dat bijna 4.500 eenheden minder is. De meest verkochte modellen waren de Model 3 en de Model Y. Zij zijn goed voor een whopping 96% van de verkopen.

Autoverkopen Tesla
Autoverkopen Tesla

Alleen in China loopt het merk nog achter op BYD. Dat is tegen het zere been van Elon en daarom heeft Tesla vorige week aangekondigd om de prijzen (nogmaals) te verlagen. Dit keer met 4.5%.

Marketing

Goedkopere auto’s, daar zijn wij altijd gevoelig voor. Dat hielp dus. Maar Tesla gaf nog wat extra gas door wat extraatjes aan te bieden. Denk aan drie maanden gratis opladen (in Amerika), hierdoor werden er nog een paar extra auto’s verkocht.

Mooie cijfers dus. Dat zien we ook terug op de beurs, waar het aandeel Tesla lekker in de plus staat. Het vermogen van Elon zal ongetwijfeld ook een sprongetje doen. Dat is mooi, want de aankoop van Twitter was niet goedkoop.

Foto: Rode Tesla Model S met velgen upgrade, gespot door @vbarchetta

Ook interessant!

  • Tesla Model Y en Model 3 zijn een koopje!
  • 'Vernieuwde Tesla Model 3 wordt meer basic'
  • Tesla-klanten cancellen
    Tesla-klanten cancellen massaal orders Model S/X
  • Hoeveel sneller is een gestripte Tesla Model 3?
    Hoeveel sneller is een gestripte Tesla Model 3?

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Elektrisch, Tesla

Vorig bericht: « Video: Mercedes-AMG CLE 53 getest op de ‘Ring
Volgend bericht: Contractverlenging of niet? Wolff gepikeerd tegen Hamilton »

Lees Interacties

Reacties

  1. TheMaster zegt

    3 juli 2023 om 10:45

    Helaas klopt het artikel over voorraad niet helemaal.
    De 83% is een beetje appels/peren vergelijken. Want Q2 2022 was er vooral in China nog volop Covid. Maar prima, want het is ook 10% gestegen als je kijken naar Q/Q.
    Voorraad van de auto’s werd niet kleiner. Dit steeg met ongeveer 13500. Ook als je dit omrekent met de jaarlijkse hogere productieaantallen, is dit een stijging van (Q1 2023) met 15 dagen productiecapaciteit op voorraad, naar 16 dagen productiecapaciteit. De 16 dagen is alsnog ongekend laag op deze miljoenenschaal. Want ga maar na, alle auto’s die vandaag geproduceerd worden, zijn op 19-07 allemaal verkocht (gemiddeld genomen, want als ze vanuit China naar EU/UK/Canada getransporteerd moeten worden, kost dat gewoon tijd). Dus heel dat voorraad verhaal klopt niet.
    Ook het BYD verhaal klopt niet. BYD zal in Q2 2023 uitkomen op 350.000 verkochte BEV’s. Verder ook in een veel lager marktsegment en lagere marges dan Tesla. Als je BYD gaat vergelijken met de PHEV’s erbij, is dat natuurlijk een scheve vergelijking.

    Hoewel nagenoeg alle ICE fanaten hier voor geen goud in een Tesla willen zitten, is het simpelweg voor de meeste mensen de beste auto met het beste totaalplaatje.

    Login om te reageren
  2. Robert zegt

    3 juli 2023 om 10:50

    Als een Chinese fabrikant zich schuldig maakt aan prijsdumping om (lokale) concurrenten de wind uit de zeilen te nemen schreeuwt de wereld moord en brand en als Tesla zich er (bij herhaling!) toe verlaagt is het hosanna???

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      3 juli 2023 om 11:07

      @Robert: Ja omdat Tesla dat gewoon van zijn eigen marges doet (een stuk marge inleveren en nog steeds winst maken op de auto’s) terwijl de Chinese industrie geholpen wordt door de overheid. Zoals met zonnepanelen is gebeurd. Of ali-expres gratis verzenden etc.
      Het is gewoon marktwerking. Met in dit geval de verkoopaantallen meer prioriteit dan winst, maar ze maken desondanks nog steeds winst op de auto’s.

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      3 juli 2023 om 18:19

      De meeste Chinese elektrische auto’s durf je hier de snelweg niet mee op. Dat zijn kleine stadsautotjea waarmee vergeleken zelfs een Up! ruim is.

      Login om te reageren
  3. ralfast zegt

    3 juli 2023 om 11:24

    De voorraad krimpt niet, maar de voorraad stijging loopt terug. Dat is toch een verschil, want Tesla moet nog altijd 13.5 duizend auto’s op voorraad waarde bijschrijven, gaat al gauw over een half miljoen per kwartaal…

    Login om te reageren
  4. gregorius zegt

    3 juli 2023 om 12:11

    Het is wel knap wat Tesla doet en een beetje anti-autowereld.
    Apple houdt ook het design vrijwel hetzelfde en blijft kleine nieuwe dingen doorvoeren. Terwijl de auto wereld elke 7 jaar een ‘compleet nieuw model’ levert; al weten we nu ook wel dat dat nu niet altijd echt zo is.
    En uiteindelijk zijn die Tesla’s zo gemarket dat het bijzonder auto’s zijn (ze zitten goed inelkaar), maar verder weinig individueel. Mensen waren toch eigenlijk wel gewend dat hun aanschaf van 30-100k redelijk individueel was; al was het maar een reeks opties die als een ‘limited’ badge werden verkocht en/of een Model Year 20xx.
    Maar goed, die model 3 gaat nu al weer 6 jaar mee. De uitvoering is nog steeds karig; het scherm ziet er niet uit en het is ook compleet niet bijzonder om er 1 te zien rijden. Maar wat is het doel van Tesla nu: iedereen in zo’n ding krijgen terwijl de marge kleiner is? En wat dan? Hopen dat ze allemaal over 5-7 jaar updaten naar een nieuwer model?

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      3 juli 2023 om 14:49

      Als ik op straat rondkijk zijn er echt een stuk minder autoliefhebbers dan je zou vermoeden. Misschien dat 1 op de 100 een echt begerenswaardige auto is. De rest is gemotoriseerd vervoer. En dat is wat Tesla dus goed doet: Kijken naar wat de baseline is van wat men van een auto verwacht. Back to basics.

      Geen Duits knuffeldashboard omgeven van ledjes in alle kleuren van de regenboog, waar je mag betalen voor de mogelijkheid bepaalde opties niet te hebben, omdat het wel aanvinken nóg duurder is. Gewoon een technisch goed doordachte auto tegen een redelijke prijs met een licht of donker interieur en de basiskleuren. Onder de 80.000 heb je amper nog wat bijzonders tegenwoordig, tenzij je een middenklasser met 4-cilinder al bijzonder acht, dus wat valt er eigenlijk nog te dromen en behalen?

      Ik denk dat Tesla nu gewoon marktaandeel wil behouden en wil bewijzen dat ze het betere concept hebben dan de concurrentie, voor wie ieder procentje marge wel pijn doet.

      Login om te reageren
      • garp zegt

        3 juli 2023 om 18:27

        @karhengst Yup. Voor ~40k de performance van een snelle 6 cilinder (0-100 ~6sec). Of voor ~50k prestaties die tot kort geleden alleen op een dubbel zo dure übersport sedan verkrijgbaar waren. Beide met instant pedaal respons. Dat maakt rijden überhaupt fijn. En dat is wat menig lease motorblokje met alle ecosnufjes lastig(er) kan.

        Login om te reageren
    • fanboy zegt

      3 juli 2023 om 17:39

      @gregorius: Het is niet alsof ze met verlies verkopen he, dat is niet het geval.

      Login om te reageren
  5. willemveenstra zegt

    3 juli 2023 om 13:32

    Je moet die elektrische troep maar willen. Ik druk er geen euro privé geld in!

    Login om te reageren
    • tfsi zegt

      3 juli 2023 om 16:26

      Denk dat je straks weinig keus hebt helaas
      Ze gaan hier brandstof gewoon uitbannen.

      Login om te reageren
    • tenaci zegt

      3 juli 2023 om 17:13

      Nou ik Willem wel hoor

      Login om te reageren
    • kas_par zegt

      10 juli 2023 om 05:59

      Tja… het kost tijd voordat mensen ontdekken dat nieuwe technologie toch echt vooruitgang is. Het heeft ook lang geduurt voordat de laatste mensen hun paard en wagen toch maar vervingen voor een automobiel, want ja, wie wou er nu geld steken in zo’n automatisch stinkding als je gewoon paarden had??

      Login om te reageren
  6. kas_par zegt

    10 juli 2023 om 06:03

    Doet Tesla toch weer goed. Helemaal snappen die ik het niet, maar ieder zijn ding. Het zijn in mijn ogen nog steeds te dure auto’s, van matige kwaliteit, dodelijk saai en tegenwoordig rijdt iedereen erin lijkt het. Parkeer je jouw kapitale wagentje op de parkeerplaats weer naast nog 12 volstrekt identieke wagens. Dat wil je toch niet? Maar goed, Tesla heeft de autoindustrie veranderd en dat is goed! Qua range, accutechniek en software zijn ze de concurrentie nog steeds voor. Maar niet veel meer.
    Voor mij is elektrisch rijden een no-brainer, maar niet voor Tesla kiezen is dat ook voor mij. Momenteel.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North