Een grote afzet is lang niet alles.
Een relatief nieuw merk als Tesla zal ongelooflijk trots zijn op zijn verkoopcijfers in bepaalde gebieden. Met name in Europa zijn er bepaalde afzetmarkten waar de elektrische auto’s als warme broodjes over de toonbank vliegen. Maar Tesla begint langzaam maar zeker te ondervinden dat je niets hebt aan kwantiteit als de kwaliteit er niet is om het te onderbouwen.
Uit een artikel van Bloomberg is namelijk gebleken dat het merk flinke problemen kent met het helpen van zijn klanten. Met name in Noorwegen, Tesla’s grootste afzetmarkt in Euroa, wordt het geteisterd door een behoorlijke groep ontevreden klanten. En zeker nu de Model 3 (rijtest) daar in grote getallen op de weg terechtkomt, lijkt het einde nog niet in zicht te zijn.
Tesla heeft in Noorwegen problemen met het verzorgen van service voor zijn klanten. Door de duizenden Model 3’s die er recentelijk zijn bijgekomen, zit het tot de nek in het werk en kan het lang niet iedereen goed of op tijd uit de brand helpen. En aangezien de auto’s kwalitatief niet van de hoogste plank komen, heeft de service-afdeling geen tijd de klanten direct van dienst te zijn. Ondanks dat Tesla naar verluidt druk bezig is met het openen van nieuwe centra en het werven van nieuw personeel, zal er niet snel een einde komen aan de problematiek. De Model 3 is daar momenteel een van de bestverkochte voertuigen.
Het moge duidelijk zijn dat de klanten minder tevreden zijn. Uit een tevredenheidsonderzoek is gebleken dat het merk op de 51ste plek staat. Dit terwijl dit vorig jaar nog de vierde positie was.
gove zegt
jankers
qriss zegt
@gove: Waarom jankers?
Als ik de verhalen om me heen hoor, auto’s die nieuw afgeleverd worden met beschadigde bekleding, krassen op de velgen, stof onder de lak, zwarte vingervlekken op het plafond etcetera, daar zou ik zelfs bij een occasion (als deze de schades vooraf niet had) niet mee akkoord gaan, en dan krijg ik zelfs nog een bloemetje.
Bij een auto van deze prijs verwacht je in ieder geval een “schone” aflevering, dat een Tesla bij lange na de bouwkwaliteit van zelfs een Koreaan niet kan evenaren spreekt voor zich, daar heeft een merk simpelweg meer ervaring voor nodig, maar een auto zonder beschadigingen afleveren dat kan toch niet zo moeilijk zijn?
Als een klant dan ook nog weggestuurd wordt met het verhaal, we hebben het te druk, bel later maar voor een afspraak, en dan zonder uitleg over wat dan ook (autopilot) de straat op wordt gestuurd, ik snap niet dat mensen de auto’s niet gewoon laten staan.
Ik ben een groot fan van de innovaties achter Tesla, maar ze moeten toch echt stappen gaan maken om echt te kunnen concurreren met grotere, oudere merken.
lincoln zegt
@qriss:
Leasers zijn nou niet bijster slimme lui ..
Maar dat ze te dom zijn om een paar vlekjes te verwijderen gaat er zelfs bij mij niet in ..
lekkerlinksrijden zegt
@lincoln: nee het probleem bij de consument neerleggen dat is lekker. Het moet gewoon schoon en met name goed zijn bij aflevering. Daar zijn fabrikant, importeur en eventueel dealer voor verantwoordelijkheid, laat dit Tesla allemaal zelf zijn
lincoln zegt
@lekkerlinksrijden:
“Een krasje in de velg van een huurauto” ..
Nuff said ..
burninrubber zegt
@lekkerlinksrijden: waarom happen jullie allemaal, nog nooit van de internet troll gehoord?
qriss zegt
@lincoln: Een paar vlekjes? Zwarte vingervlekken op witte dakbekleding, krassen op de velgen, stof onder de lak, dat zijn gewoon grove productiefouten en horen simpelweg niet thuis hier.
Dus jij gaat je nieuwe iPhone ook eerst vrolijk zonder mekkeren vrijmaken van oude vingervlekken en stof voordat je hem gebruikt?
Of nadat je de schilder laat komen, alle tape nog van de muren trekken, want achja, de verf zit er toch op en daarvoor heb je betaald?
lincoln zegt
@qriss:
Sociale huurwoning volk zit idd vol pretenties .. en zijn niet echt handig ..
Vanquish zegt
@lincoln: Aii, de meeste van je reacties zijn geestig. Maar nu zit je ernaast.
evdw zegt
@lincoln: Om leaserijders niet bijster slim te noemen is natuurlijk best wel dom.
Ik ben het wel met je eens dat dit doorgaans geen mensen zijn die zelf wel even wat kleine issue’s met hun auto kunnen oplossen. Van die “mannen” die voor een zachte band de leasemaatschappij of ANWB bellen.
lincoln zegt
@evdw:
Laatste qualitiycontrol ligt bij de dealer en het poetsbedrijf die em moet opleveren ..
Al schijten ze em op de tesla fabriek helemaal vol ..
Gaat bij elk merk zo ..
Heeft Tesla ansich nix mee te maken ..
evdw zegt
@lincoln: De dealer en degene die hem poetst is ook Tesla he. En als je 100 auto’s per dag moet doen ipv 10 met hetzelfde aantal mensen dan heeft dat natuurlijk impact.
lincoln zegt
@evdw:
Nope .. dat zijn externe toko’s ..
flutterby zegt
@evdw: waarom zou ik zelf de band verwisselen als iemand anders dat voor mij kan doen? Het ligt er maar net aan waar ik ben en waar ik heen moet.
dutch zegt
@evdw: die ‘mannen’ willen gewoon waar voor hun geld.. waarom zelf dingen oplossen als je al betaald om anderen die ‘problemen’ voor je op te laten lossen?
dawwg zegt
@evdw: “Van die “mannen” die voor een zachte band de leasemaatschappij of ANWB bellen.”
Uhhhmm, daar betaal je dus voor, ontzorging. Ervoor betalen, maar er geen gebruik van maken, is pas dom.
Maar goed, zelf een band vervangen is meestal sneller dan wachten op hulp…
wildewesten zegt
@lincoln: “leasers zijn nou niet bijster slimme lui” hier moet ik je even corrigeren hoor. Als je in loondienst bent en je mag een leaseauto in deze prijsklasse uitzoeken heb je het goed voor elkaar en neem ik aan dat er ergens in dat koppie wat goed zit. Het gros van de kopers zal wel ZZP zijn en om zo’n bedrag bij elkaar te sprokkelen of te kunnen financieren moet je ook wel wat kunnen. Jij vindt het blijkbaar raar dat mensen niet akkoord gaan met vlekken of schade in/op een auto van €70k+
lincoln zegt
@wildewesten:
Alleen hele slimme mensen gaan naar de dealer om een vlekje in het interieur van andermans voertuig te laten verwijderen ..
Ja ja .. dan zit het wel goed in je koppie ..
dawwg zegt
@lincoln: Nee, ‘echt’ slimme mensen geven 70K uit aan een wit interieur met zwarte vegen ….
thierryvth zegt
@lincoln: Dat rondhangen op Autoblog doet je verstand geen goed, de diversiteit van leaserijders is net zo groot als de mensen die brood kopen
pa045 zegt
@qriss: als dit het probleem is waar Tesla mee in het slijk getrokken moet worden, is de mensheid hun tijd verstreken. K.t als er een vlekje zit. Maar wanneer dit een groter probleem is als echt stranden met een auto, moet je stoppen. Weg wezen. Verstop je in je hol. Ga nergens meer heen. Kijk niet verder dan jouw slaapkamer.
Mensen zijn zwijnen..
autodrome zegt
@gove: Jonguh, weet je wel waar je het over hebt? Je praat met meel en Saharazand in de mond.Ga jezelf eens inlezen voordat je onzin uitkraamt. Tesla heeft grote kwaliteitsproblemen, van niet gespoten plaatdelen in de motorkap, loszittend interieurwerk tot compleet falende elektronische systemen.
Ze zijn te snel gegroeid en kunnen niet aan de vraag voldoen waardoor haastwerk en ‘shortcuts’ gebruikt worden die de kwaliteit niet ten goede komen. Hoezeer ik ook bewondering heb voor Tesla en de guts van Elon Musk, deze mestberg moeten ze asap oplossen anders gaat het merk ten onder zoals velen voor hun ….
thierryvth zegt
@autodrome: alweer, ze zouden toch ten onder zijn zodra de Duitsers electrisch gingen
oneeeeeschade zegt
@autodrome: “niet gespoten plaatdelen in de motorkap” hoor je wel wat je zegt? Wie maakt dat uit? Als ik bij mijn BMW de deur open doe zie ik ook een half ongespoten voorscherm. Is gewoon een keuze door de fabrikant (en besparing). Niks mis mee.
ghost zegt
Beetje zoals veel bedrijven op den duur, en met name in tijden van enorme groei, zich het hoofd stoten…ze nemen wel mensen aan en alles maar die worden doorgaans niet dusdanig goed ingewerkt dat het 1op1 is wat de vertrouwde medewerkers al doen.
Enige wat ik niet snap is hoe je product kwalitatief minder kan zijn bij grotere vraag, met een grotendeels geautomatiseerde productielijn zou dit gewoon dezelfde standaard moeten hebben, of laten we nu ineens de touwtjes een beetje vieren? Klanten wachten doorgaans toch al best een tijdje dus waarom niet ietsjes langer als dat de kwaliteit ten goede komt of nemen ze bij Tesla de chevy Corvette als maatstaf voor het afwerkingsniveau?!
fanboy zegt
@ghost: kwaliteit zou in principe niet afhankelijk moeten zijn van kwantiteit inderdaad, gezien er een proces voor is.
Echter, er zal wel niet genoeg tijd of mensen zijn om de auto’s na te lopen of even de achterklep netjes af te stellen bijv.
Hoe dan ook, dit zijn problemen die te verwachten waren als je zo hard groeit.
Eerst waren ze er niet, toen verkochten ze wat Model S-en, en nu zijn ze het best verkopende automerk in het land (Noorwegen)
Onehp zegt
@fanboy: artikel is niet helemaal correct, de Model S was reeds in 2014(!) de meest verkochte auto in Noorwegen, het is dan dat deze steeds meer leeftijdsprobleempjes beginnen te krijgen en de eigenaars weer op de stoep van de dealer staat, tezelfdertijd dat er veel Model 3 geleverd moeten worden…
flutterby zegt
@ghost: de kwaliteit en consistentie hiervan is bij de Model 3 is aanzienlijk beter dan de S en X, maar ja het helpt niet als een je boot vult met Model 3’s met de verkeerde koplampen..
volvov70 zegt
@flutterby: Boot vol M3’s met verkeerde koplampen? Heb je meer info?
flutterby zegt
@volvov70: is op meerdere forums langsgekomen, maar niet door de media opgepakt (geen komkommertijd). Wel gedurfd om hier naar de Model 3 te referen als M3!
gebruikersnaam3 zegt
@ghost: Kwaliteit wordt ook niet slechter van meer produceren. De kwaliteit was in de basis gewoon slecht. Dat is een algemeen bekend/ berucht punt van Tesla.
towi1989 zegt
@ghost: ik verwacht dat dit hoofdzakelijk komt doordat de standaard voor een ‘premium’ product in de eu een heel stuk hoger ligt dan in de US.
maxhunter zegt
@towi1989: ik heb een Model S en kan dit beamen. Lasnaden en dergelijke zijn minder mooi afgewerkt dan in de Mondeo die ik hiervoor reed. Je kunt voor dit soort dingen terug gaan en dan helpt Tesla je ermee. Ik erger me er niet aan en geniet van al het andere dat de auto biedt. Wat ik echt heel veel beter vindt is de service die je krijgt als je belt. Ze kijken op afstand even in de logging van je auto en de volgende dag krijg je een update die het probleem verhelpt. Bij Ford moest ik voor alles naar de dealer en hadden ze net niet genoeg verstand van software gestuurde zaken. Voor en nadelen dus.
vingers zegt
@ghost: Ik maak nergens op uit dat de daadwerkelijke kwaliteit heel slecht is. Maar meer ieder probleempje die je hebt wordt niet opgelost of over veel te lange tijd omdat er geen goede ondersteunende service centra zijn. Als er ergens iets loszit van je nieuwe auto verwacht je dat dat meteen wordt opgelost en dat je niet een half jaar moet wachten. Het is niet ongewoon dat nieuwe auto’s in hun eerste jaren nog wat dingetjes tegenkomen. Maar wel dat het niet wordt opgelost.
mopar zegt
@ghost: Het blijft een Amerikaanse start up. Waar de grote merken als Cadillac en Ford nu eindelijk auto’s op Europees niveau zijn gaan bouwen heeft tesla nog een lange weg te gaan.
Het is vrij duidelijk dat ze vrijwel al hun R&D in de aandrijflijn en systemen hebben gestoken. Dat heeft ook gewerkt aanzien Tesla’s nog steeds de best rijdende en meest geraffineerde onderstellen hebben van elke elektrische auto. Daar heb je alleen weinig aan als het iedere keer dat het regent een halve liter water door je raamrubbers heen komt
Hopelijk doen ze er wel snel wat aan want die gigantische voorsprong die ze hadden begint zo langzaamaan te verdwijnen.
evdw zegt
@ghost: Is niet zo lastig lijkt me toch? Als je dezelfde aantal foutjes hebt per aantal geproduceerde auto en dat aantal gaat fors omhoog maar je mensen om dit te fixen blijft achter dan heb je een groter kwaliteitsprobleem dan voorheen.
dees zegt
@ghost: Probleem is dat veel van deze dingen als sinds het begin spelen en niet pas sinds dit jaar.
De bouw kwaliteit is niet top, het hele distributie gebeuren van onderdelen is zeer slecht (Musk wil alles opnieuw uitvinden).
En de lak is zeer slecht.
911targa zegt
“How it is made” heeft een uitzending in een Porsche fabriek en ook een uitzending in een Corvette fabriek. “It all looks pretty good” hoor je een Amerikaanse fabrieksarbeider zeggen in korte broek en hip hop op de achtergrond.
In de Porsche fabriek (vul maar in).
breakingpoint zegt
@911targa: eet men braadworst met hoem pa pa op de achtergrond?
fanboy zegt
@breakingpoint: Sieht gut aus! Jetzt Wochenende, saufen!
pomoek zegt
@911targa: Sorry, daar ben ik te lui voor, vertel het me!
kreukelzone zegt
@pomoek: “Es sieht alles ziemlich gut aus” denk ik.
Die Duitser zal natuurlijk niet in het Engels lullen.
911targa zegt
@kreukelzone: ??
jack_abarth zegt
@911targa:
“Das ist Schön”! Mit der Deutsche slagen op de achtergrond??
lekkaah zegt
@911targa: daar is arbeid dan ook een stukje goedkoper.. Bij Porsche wordt er veel meer geautomatiseerd/door machines gedaan want daarmee wordt geld bespaard, in Amerika is arbeid ‘het nog waard’
lincoln zegt
@911targa:
LOL ..
Een acteur die een reclame folder ging oplezen ..
Hoe dom kan je zijn ..
911targa zegt
@lincoln: mr. dr. ir. Lincoln: je denkt zeker ook dat de maanlanding in een studio plaatsvond en de aarde niet rond is (anders zouden ze er immers afvallen).
lincoln zegt
@911targa:
Zo dom dus ..
boomhauwer zegt
@911targa: tausendjahrige Reich?
911targa zegt
@boomhauwer: je voldoet aan de wet van Godwin:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Godwin
Godwin zelf vond dat smakeloos.
frank2b zegt
@911targa: …. gehen wir jetzt los mit ganz großen schritten!
monsieurleloure zegt
@911targa: laat mij maar in de gezellige Corvettefabriek werken ipv van zo’n steriele Porsche fabriek
911targa zegt
@monsieurleloure: oké, mss ken jij de uitzendingen. Ben het totaal met je eens! Staan die Porshah medewerkers in standaard overalls en witte handschoenen terwijl ze bij de Corvette broek op gympies, korte broek en bierpens werken. Goed, de medewerkers Porsche krijgen een bonus, waar ze dus echt heel veel recht op hebben!
Dutchdriftking zegt
Tja, op zich niet heel raar. Hopelijk kunnen ze het probleem snel aan de voorkant oplossen. Service aan de achterkant is fijn, maar in de basis een goed product leveren werkt een stuk beter.
potver7 zegt
Groeistuipen, is niet gek en ik neem aan dat ze hard werken aan capaciteitsverbetering.
terazino zegt
Tesla heeft het Apple syndroom. Een trouwe schare fans die niet te beroerd is veel te veel geld neer te leggen voor de geboden kwaliteit. Als dat clubje uiteindelijk doorheeft dat ze bij de poot genomen zijn en de service te wensen over laat (dat heeft Apple dan nog wel redelijk voor elkaar) is het snel gebeurd. Een luchtbel die op knappen staat, in ieder geval als de investeerders niet nog meer geld erin gaan pompen.
mopar zegt
@terazino: Met de uitzondering dat het met de bouwkwaliteit van Apple producten wel altijd snor zit. Zijn zowat de best gebouwde consumer electronics die je kan kopen. Als hun OS nou maar net zo robuust was als hun afwerking.
stephane8200 zegt
@mopar: inderdaad en de vergelijking met Apple gaat verder ook scheef op resultaat en grootte. Apple’s market cap is meer dan 1 triljoen en van Tesla ‘slechts’ 33 miljard. Dat is een factor 30 kleiner.
nautique206 zegt
@mopar: klopt dat zijn de onderdelen die ze bij Samsung vandaan halen
mopar zegt
@nautique206: Ja want de behuizing en de assemblage van iPhones vinden plaats in Korea zeker. Samsung is een tech gigant maar speelde tot voorkort qua design tenminste aardig leentjebuur bij Apple. Is ook niet erg, als je inspiratie moet opdoen dan maar meteen bij een van de beste.
nautique206 zegt
@mopar: Samsung verdiende meer aan de iPhone X dan aan de Galaxy 8
mopar zegt
@nautique206: dat heeft niets met bouwkwaliteit en ontwerp te maken.
frank2b zegt
@mopar: Applespul wordt dan ook in China gefabriceerd.
mopar zegt
@frank2b: Maakt weinig uit waar ze gebouwd worden. Is gewoon een stukje quality control wat er mist bij tesla. BMW en Mercedes produceren ook auto’s in China en die worden echt niet allemaal door duitsertjes in elkaar gezet. Bij tesla is er gewoon duidelijk minder aandacht voor kwaliteitscontrole dan bij andere merken.
fanboy zegt
@terazino: Er zit alleen een foutje in je vergelijking. Apple is bepaald geen zeepbel en een succesvol bedrijf geworden.
Vroeger vond ik het overigens ook duur en onzinnig, maar ik heb een ultrabook die echt een stuk slechter werkt dan de macbook van mijn vriendin, terwijl die van mij duurder is. Als de totaaloplossing goed werkt, dan is het mensen het waard.
Bij Tesla’s is de afwerking een stuk lager, maar dat doet ook niet af en het totaalplaatje dat gewoon werkt. Namelijk een soepele snelle auto die ook nog eens goedkoop rijdt.
terazino zegt
@fanboy: Dat Apple een zeepbel is heb ik ook niet gezegd, :-). Apple heeft meer toekomst dan Tesla, dat is 100% zeker naar mijn idee. Het enige waarop ik ze vergelijk is dat beide overpriced producten maakt. De failrate van Apple producten (zowel mobile als pc en laptop) is vele, vele malen hoger dan Windows en Android spullen. Het oppakken van service gerelateerde zaken heeft Apple natuurlijk ook veel beter voor elkaar dan Tesla.
stephane8200 zegt
@terazino: Apple heeft meer toekomst en jij bent koning statistieken met failrates?
Apple is momenteel is momenteel het grootste bedrijf ter wereld. 2x zo groot als Alibaba en 100 miljard meer dan Amazon. Bijna 1 triljoen US$. Je mag kritisch zijn maar de realiteit logenstraft je gedachtengang alleen een beetje.
Tesla is op geen enkele manier met Apple te vergelijken. Wat jij overpriced noemt is puur op basis van het technische product. Productwaarde is groter dan alleen de fysieke componenten.
Mag ook volgens die redenering aannemen dat je ook altijd de meest betrouwbare auto, electronica en degelijke, merkloze kleding koopt en je de boodschappen bij de Aldi doet? Toch allemaal hetzelfde. Lekker functioneel allemaal.
flutterby zegt
@fanboy: ach zo kan je ook zeggen dat de eerste modellen van Apple totaal geen technologische hoogstandjes waren. Ze integeren goed, maar komen maar weinig met nieuwe techniek. Design over vorm.
Tesla wordt daarentegen gerund door een echte techneut. De techniek moet hoogwaardig zijn en de afwerking komt later wel. Nieuwe snufjes zijn gaaf, maar de puntjes op de i zetten is niet sexy. Ik zie het overal in de IT. Opleveren, over de schutting en een nieuwe project.
yippiekaye zegt
Dit was toch te verwachten. De kwaliteit was altijd al beneden peil maar de early adaptors accepteerden dit. Nu gaan de “gewone” leaserijders met de auto’s rijden en die verwachten wel een goed product. Geen half afgebouwde, beschadigde auto..
frank2b zegt
Uit het artikel: “En aangezien de auto’s kwalitatief niet van de hoogste plank komen, heeft de service-afdeling geen tijd de klanten direct van dienst te zijn.”
Dus? De serviceafdeling heeft geen tijd voor de klant omdat een kameel ook twee bulten heeft? Trouwens, de kwaliteit is van de bovenste plank, of de serviceafdeling komt uit de kast, of de klant blaast de hoogste noot. Maar dan alleen bij hoge nood, uiteraard.
Zo kijken we de aap uit de boom, dus.
kroezeder zegt
Kwaliteit model 3 is best wel ok.
Maar bij aflevering had ik de volgende punten.
Krasje in de lak (opgelost)
Rubber hing los (opgelost)
Auto was vies (zelf gedaan)
Verder is het geen Bmw maar prima auto
jpjdemaat zegt
@kroezeder: Prima auto, maar als je in vergelijking de prijs van een BMW M4 ziet (€55k.), dan verwacht je toch wel meer dan “prima”.
kroezeder zegt
@jpjdemaat: 55 k m4 waar haal ik die ? Ben wel benieuwd kom niet onder de 100k met wat opties
jpjdemaat zegt
@kroezeder: Sorry ij bedoelde de M2.
ericd zegt
Ontevreden? Dan komt de angry Daffy Duck look wel van pas.
plastichero zegt
1 van de 1ste bedrijven die om gaat vallen bij aanvang van de nieuwe crisis..
mwti zegt
Wat zijn de overeenkomsten met Tesla en Feyenoord?
stephane8200 zegt
@mwti: Geen woorden maar daden? Ze komen van Zuid? Ze spelen allebei niet in de Champions League?
Ze zoeken geen troost bij Troost? Uhm…ik weet het niet.
mwti zegt
@stephane8200: allebei gelieft en allebei niet de top.