
Verrek, dacht je geen onderhoud te hebben aan je EV, blijken Tesla’s onbetrouwbare krengen te zijn…
EV’s hebben veel nadelen, maar ook een paar voordelen. Althans dat horen we altijd van de adepten. Een ervan is dat in theorie, een EV minder onderhoud nodig heeft over de levensduur van de auto. Een elektrische motor heeft namelijk niet alleen geen ziel, maar ook veel minder bewegende onderdelen. Vandaar dat het ook een bedreiging vormt voor arbeidsplekken bij fabrikanten.
Nu is dat allemaal mooi in theorie, doch een auto is meer dan een motor. En in de praktijk blijken Tesla’s dan wel eens te falen als het aankomt op betrouwbaarheid. Bijvoorbeeld in Duitse TüV-keuringen, waar de Model 3 niet lang geleden het slechtste scoorde van al. Dat lijkt in Denemarken niet anders te liggen, want de Forenede Danske Motorejere (FDM, de Deense ANWB, inclusief fleece truien) bericht dat Tesla Model 3’s van modeljaar 2020 grafslecht scoren in de jaarlijkse veiligheidschecks.
De Model 3 van dat bouwjaar moest daar vorig jaar ook aan voldoen en maar liefst in een kwart van de gevallen (23%) resulteerde dat in een faal. Met name als het gaat om remmen, sturen, verlichting en vering/demping doen de problemen zich voor. Gelukkig niet in de belangrijkste aspecten qua veiligheid dus. Oh wacht…
Nu zegt zo’n getal op zich natuurlijk niks zonder context. Hoe doen andere auto’s het in deze test? Wel, een stuk beter. Bij andere EV’s waarmee FDM het vergelijkt, is het percentage fouten 9%. Op 4.668 Tesla’s werden 1.392 fouten gevonden. 1.051 units faalden de test. Lone Otto van de FDM denkt niet dat het bij nieuwere modellen beter zal zijn:
We have no reason to believe that younger generations of the Tesla Model 3 will differ significantly from the 2020 generation when it comes to defects and the failure rate.
Wel is hij benieuwd of de Model Y beter zal scoren. Die is dit jaar voor het eerst aan de beurt. Wij zijn vast benieuwd, maar hebben er een hard hoofd in…
Je moet tegenwoordig niet veel moeite doen om redenen te vinden om geen Tesla te kopen.
Is het mogelijk om het eens een dag niet over Tesla te hebben? Serieus elke dag wel tenminste een artikel. Vandaag 2, gisteren 2, eergisteren 2, eer-eergisteren 1… Het houdt niet op…
Het is een beetje oud nieuws:
https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-model-s-presteert-ontzettend-slecht-in-duitse-apk-keuringen-2976322
https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-model-3-wordt-massaal-afgekeurd-3573429
Tesla wordt tot op het bot gehaat door de redactie zo lijkt het. Zelfs BMW krijgt minder aandacht. Of mag ik dat niet schrijven?
Wil je dat op Nederland betrekken dan heb je hier (https://opendata.rdw.nl/Keuringen/Open-Data-RDW-Geconstateerde-Gebreken/a34c-vvps/data_preview) alle afkeurpunten van alle kentekens te pakken. Dan moet je die even combineren met de gegevens van de site van RDWdata.nl waar ieder kenteken van ieder merk te vinden is. Dan even een kruisverband leggen tussen beide en je weet hoeveel afkeur er is onder de Nederlandse Tesla’s.
@audirs3 : het zijn nu eenmaal spraakmakende vervoermiddelen. Zowel in positieve als negatieve zin. Dat, in combinatie met een tegen een obsessie aanschurkende preoccupatie met EV’s in het algemeen en die van Musk in het bijzonder, is waarschijnlijk de reden van de zondvloed aan berichten over Teslala’s. Dus zulke berichten zullen nog wel even aanhouden. Gewoon skippen als je ervan van slag raakt.
Als we toch mee bezig zijn met aanvragen: ook graag minder BMW
De ziel van een brandstofmotor is als het karakter van een Alfa. Compleet ontastbaar. Ondertussen voelt een goede elektrische auto als verlengstuk van jezelf. De response is beter dan een ongeblaze blok, met de trekkracht van een turbo en ook nog eens te bedienen met minimale input.
De accu heeft nog wel beperkingen, maar stroom is letterlijk overal beschikbaar en je hoeft niet naar een speciale plek om voor veel geld weer verder te mogen rijden.
Telt dit niet enkel als je een laadpaal thuis hebt? Er zijn er genoeg die naar een speciale plek moeten om te gaan laden. Of minstens een stuk wandelen omdat ze thuis geen laadpaal hebben. Hoe is dat anders dan het ‘tanken’?
Ik zou met een EV naar een speciale plek moeten rijden om te laden. Dat laden zal snel moeten gebeuren juist omdat het op een speciale plek gebeurt en zal derhalve niet per sé goedkoop zijn. Bijkomend nadeel is dat je uit verveling door het wachten je telefoonverslaving verder zit te voeden… of moddervet wordt bij het aangrenzende tankstation.
Alsof je het over de satisfyer hebt van mn vrouw. Blijft toch anders qua beleving als ik haar mag geloven.
Tsjah iemand die vind dat een auto een verlengstuk van zichzelf is zegt al genoeg toch ;-) kans is vrij aannemelijk dat die ook een iphone heeft, vind die vast ook een verlengstuk van zich zelf ;-)
Niet best eh, laten we dat voorop stellen. Maar er zit meer achter deze cijfers. Mijn ouders die van hun zuurverdiende centjes een gloednieuwe auto kopen en daar zuunig mee om gaan, 16k km per jaar ofzo, zo’n auto heeft ook minder te slijten dan een leasebak die bloedjesnel is en geen eigendom van de persoon die er mee rondscheurt. Al zijn er natuurlijk ook benzine lease auto’s waar zo mee omgegaan wordt. Denk zelf dat hoe groter het percentage leaseauto’s van ieder willekeurig model, des te slechter het model scoort.
Vergelijk met andere EV’s was ook niet positief voor Tesla… kan me niet voorstellen dat de lease/koop verhouding heel anders zou zijn bij non-Tesla’s
Klopt, Heb een collega gehad die met z’n volvo D4 ieder weekend naar Zwitserlands heen en weer knalde. Wagen was binnen no time versleten.
klopt, volgens mijn ervaring ;-) Geheel subjectief dus.
Niet heel vreemd, ze zijn relatief zwaar, sterk en snel. Dat is niet exclusief voor Tesla, maar het helpt niet.
Daarnaast zitten Tesla’s op bepaalde vlakken gewoon niet zo lekker in elkaar, dat zou ook voor ophanging, remmen kunnen gelden. Alleen weet ik dat dus niet, dat is meer een aanname.
Wat mij betreft is het grootste probleem van EV’s, dus zeker niet alleen Tesla iets anders. Namelijk dat de batterijen gewoon minder worden en niet eenvoudig en relatief goedkoop kunnen worden hersteld of vervangen.
Gewone auto’s gaan ook stuk, slijten ook, maar die kunnen, vooral de wat simpelere modellen, wel relatief goedkoop fatsoenlijk onderhouden worden.
Op zich denk ik dat het goed kan dat dit nog gaat veranderen, betere techniek, meer ondernemers die erin springen.. maar een achteraf garage die je nog een nieuwe koppakking in je Toyota kan leggen zonder dat het de bankrekening leegtrekt, zie ik niet gebeuren mer batterij revisies en vervanging.
Ik denk dat daar ook de belangrijkste oorzaak ligt van de snelle afschrijving. Net als bij grote dure luxe limousines en SUV’s, die zijn ook niet goedkoop te onderhouden en schrijven dan ook enorm af, terwijl de simpele kleintjes waarde blijven houden.
Batterijen minder worden? Ja, maar veel minder snel dan jij denkt: https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5486212/levensduur-autobatterij-thuisbatterij-accu-langer-dan-gedacht#:~:text=Batterijen%20in%20auto's%20en%20huizen,miljoen%20kilometer%20mee%20kunnen%20afleggen.
Eerste generatie model3 hadden garantie dingetje met achterlampen -vocht- , ophanging (vocht draag armen) dus dat die punten naar voren komen vind ik niet zo gek.
Verder , zoals elke EV rijder moet doen, af en toe goed die remmen gebruiken. Leuk dat one pedal drive maar je remmen zijn gebaat met beetje gebruik zo nu en dan.
Als je alleen maar van keuring naar keuring rijdt en nooit voor onderhoud gaat/moet, dan is het toch heel logisch dat er bij de keuring defecten aan het licht komen?
De elektrische Hyundai wil(de) elke 15.000 kilometer een onderhoudsbeurt. Tesla laat gerust een paar ton rijden en zegt dan nog, komt volgend jaar wel…..
Ik denk dat ergens in het midden een optimum zit. Maar een genuanceerd artikel scoort niet zo best, snap ik ook wel.
Ik heb begrepen dat het probleem is dat Tesla geen onderhoudsschema voorschrijft. Als je ieder jaar of iedere x kilometer naar de garage gaat worden problemen daar geconstateerd en opgelost. Als je geen onderhoud voorschrijft blijkt bij de veiligheidsinspectie dat er problemen zijn.
Het is dus weer een voorbeeld dat de onorthodoxe benadering van de auto door Tesla zijn nadelen heeft.
Tesla onbetrouwbaar dat zal allemaal wel maar ik heb gelachen om de fleecetruien grap.
Nou wat een shock, het onderstel van een vrij zware snelle auto die ook nog regelmatig wordt afgetrapt is aan slijtage onderhevig.
Gelukkig zijn vervangingsdelen goedkoop en zit de auto dusdanig makkelijk in elkaar dat je neefje van 12 hem op de oprit kan repareren.