Teslarijders die niet alert zijn wanneer de autopilot aan staat. That is brand new information!
Het voordeel van een oude auto rijden, is dat je nog kunt genieten van de geneugten van het echte autorijden. Nog dat ouderwetse gevoel dat je een machine bestuurt in plaats van dat je passagier bent van een ruimteschip. In 1900 dacht men zo even paarden, maar dat terzijde.
Nog een voordeel van een oude wagen is dat je minder snel bent afgeleid. Tegenwoordig zijn er enorm veel systemen op de markt die het rijden je zoveel mogelijk uit handen willen nemen en dat bedoelen we heel erg letterlijk! Op dit moment gaat Tesla daar het verst in.
Teslarijders niet alert
Een onderzoek van de MIT (Massachusetts Institute of Technology, best een slim clubje mensen daar) heeft uitgewezen dat Teslarijders minder goed opletten wanneer de Autopilot is geactiveerd. Het onderzoek duurde meer dan een jaar, nog altijd sneller dan de scriptie van ondergetekende. Men volgde de bestuurders van de Tesla Model S en Model X voor meer dan een jaar.
Dat deed men niet door ernaast te gaan zitten, maar met een high-tech systeem dat zowel de auto als de bestuurder kan monitoren. Dit systeem kan alle belangrijke autofuncties in de gaten houden, alsmede de snelheid, locatie, zithouding van de bestuurder en het zicht aan de voorzijde.
Data
Na het verzamelen van alle data van meer dan een half miljoen mijlen, kwam men tot een schokkende conclusie. Teslarijders zijn niet alert als de Autopilot ingeschakeld is. De meeste bewegingen die de ‘chauffeurs’ maakten, waren volgens het onderzoek niet gerelateerd aan het autorijden.
Men keek namelijk vooral naar beneden (telefoon?) of naar het midden (waar het enorme scherm aanwezig is). Nu kwamen deze bewegingen ook voor als er zelf gereden werd. Echter, met Autopilot aan was men veel langer met een telefoon of scherm bezig.
Via: Tech Crunch.
Charles Taycan 4S zegt
Logisch. Als je een fijn sturende auto hebt wil je gewoon zelf rijden en daar van genieten! Als je wilt slapen of je jezelf wil laten rijden pak je gewoon de trein!😉
tinnemans zegt
@pascal; en gister was hij nog je confrere. Hoe snel bekoelt de liefde wanneer iemand een andere mening heeft.
Maar ik ben het wel met je eens dat het heel erg vreemd is om, op een website voor autoliefhebbers notabene, mensen te treffen die graag zelf rijden. Straks komt er nog iemand die van het geluid van een V8 geniet. Het moet niet gekker worden!
Pascal zegt
@tinnemans m’n opmerking ging over het aantal herhalingen, niet over de inhoud. De inhoud kan ik me prima in verplaatsen, zeker als je Porsche rijdt.
Sempiternal zegt
@pascal maar hij heeft een punt :)
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: liefst gewoon een auto die beide kan, meeste auto’s echter doen beide niet.
Daremaster Co zegt
Op bochtige weggetjes in de Eiffel of de Alpen is het idd genieten om zelf te rijden, maar niet op weg ernaartoe op de snelweg en autoweg..
Pascal zegt
Niet heel verrassende uitkomst. Het is al een tijdje bekend dat wij mensen er helemaal niet goed in zijn om alert te blijven bij het overzien van een geautomatiseerd proces.
mashell zegt
Precies. Een mens kan zich gewoon niet concentreren als er niks gebeurd. Wat we eigenlijk nodig hebben is een enkele stap van rijden met een bestuurder naar autonoom. Waarbij de ontwikkelingen in de achtergrond worden gedaan in laboratoria in simulaties. De strategie van Tesla met Autopilot, FSD in vele versies die steeds een klein beetje beter worden op de openbare weg laten gebruiken is voor de mens in bestuurderstoel eigenlijk helemaal verkeerd.
Pascal zegt
Klopt, we moeten zo snel mogelijk naar een systeem waarbij we niet meer op hoeven te letten. Tesla gebruikt ook simulaties maar is van mening dat data verzamelen in de buitenwereld onvermijdelijk is om de talloze real-world ‘edge-cases’ te leren en op te lossen. Dat dit niet zonder gevaar is staat vast. Het verschil in aanpak tussen de verschillende automerken is mooi te zien in dit filmpje: https://youtu.be/SVuBBAWbOTk
Ongeacht wat je van hun aanpak vindt maakt Tesla alleen al in de afgelopen maanden zulke grote stappen richting autonoom rijden, dat je inmiddels al meerdere signalen hoort dat andere merken die kennis straks gewoon bij ze gaan inkopen ipv zelf ontwikkelen.
mashell zegt
Dat filmpje is natuurlijk schaamteloze propaganda van de Tesla kerk. Mercedes mag gewoon niet al die experimenten op de openbare weg die Tesla (eigenlijk ook niet) mag. Die games zijn irrelevant. Die uitspraak van meneer Musk “als radar en video het oneens zijn, welke geloof je dan” geeft precies aan waar het probleem ligt. Musk, zegt video heeft meer detail maar het juiste antwoord is dan kies je voor veiligheid en zet je het voertuig stil. We hebben incidenten gehad waarin Tesla’s inreden op overstekende witte vrachtwagens, video alleen is gewoon goed idee.
Pascal zegt
Is dat werkelijk je conclusie uit dat filmpje? Allrighty then!
p993 zegt
@mashell: lijkt me niet…tenzij je in een sneeuwbui gewoon achter de haard van je slot blijft zitten….sommigen moeten dan toch de weg op.
Sempiternal zegt
@mashell 100% eens. De mens is van nature lui en wat dommig. Haal een beetje actief gedrag weg (een vinger) en men neemt gelijk dr hele hand (ik doe een dutje). Het is ietwat gechargeerd maar ik hoef niet aan de andere kant van die tesla Model X te zitten als die in je crasht.
Neemt natuurlijk niet weg dat dit gedrag bij elke vorm van semi autonome functies plaats vindt. Alleen is het minder sexy om te roepen “VW rijder zit niet op te letten en klapt met autonome functies op voorligger”
Sempiternal zegt
Ik val van m’n stoel van verbazing…. Had dit echt niet verwacht…. Wat een domme mensen. Die tesla rijders…
flutterby zegt
@Sempiternal: gelukkig worden berijders van andere merken nooit afgeleid en is er totaal geen probleem met smartphone gebruik achter het stuur.
Mijn laatste ervaring met Volvo was juist dat het dat de traagheid van het infotainment mij afleid van de weg. Gelukkig kon die prima de lijntje volgen en afstand houden. Controleren van een autonoom systeem geeft mij veel meer rust dan het allemaal zelf doen. Hoe goed de systemen ook zijn, ik rijd zelf wat dynamischer.
Sempiternal zegt
@flutterby ik was sarcastisch :) Ook ik irriteer mij mateloos aan de selectieve verontwaardiging.
En tsja de smartphone… gék word ik er van in de woonwijk of op de snelweg. “Ja maar ik heb m op mijn schoot en dan mag het.” Dat het mag zegt nog niet dat het goed is.
flutterby zegt
@Sempiternal: het is hier soms lastig om sarcasme van stommiteit te scheiden ;)
sportabgasanlage zegt
Als ik naast een chauffeur zit die niet van zijn/haar telefoon af kan blijven, bied ik altijd aan om het stuur over te nemen. En anders het vriendelijke verzoek om de telefoon weg te leggen, of mij ergens bij een bushalte of treinstation af te zetten zodat ik mijn reis wat veiliger kan voortzetten.
quincy zegt
‘Nog een voordeel van een oude wagen is dat je minder snel bent afgeleid.’
Dit zou dan moeten zijn ‘Nog een voordeel van een goed onderhouden oude wagen zonder issues is dat je minder snel bent afgeleid.’. Want een oude wagen met kuren kan natuurlijk ook zeer afleidend werken ;-)
mashell zegt
Hoe meer onderdelen er van je Alfa afvallen hoe minder ze kunnen afleiden.
sportabgasanlage zegt
Hoe meer er af valt, hoe minder er kapot kan gaan, toch?
lithiumion zegt
Ik denk dat deze resultaten niet alleen zijn voorbehouden aan “Tesla-rijders”… misschien had de titel beter kunnen zijn: ‘Rijders niet alert met autopilot aan’. Net iets minder suggestief…Het onderzoek is dan wel gedaan in een auto van Tesla, de enige fabrikant die deze semi werkende optie biedt. Tsja… eigenlijk kudo’s voor Tesla dus.
alino zegt
Titel had ook gewoon “rijders niet alert” kunnen zijn. Helaas zijn het niet enkel Teslarijders of andere bestuurders met autopilot aan die niet alert zijn. Wat je allemaal op de baan ziet gebeuren. Het valt al op als je met de auto rijdt, maar des te meer als je eens met de motor op een druk moment op de baan bent.
Pascal zegt
De smartphone is zonder twijfel de grootste bron van (verkeers)ellende. Aan het rijgedrag kan je vaak al goed zien wie er zitten te appen.
mashell zegt
En waarom verplichten we Google en Apple niet daar iets aan te doen? Dat tijdens het rijden het scherm op zwart gaat. Ja, dat is vervelend voor de pubers op de achterbank, maar een kleine prijs voor de verkeersveiligheid. En rode auto’s tellen blijft altijd leuk!
alino zegt
tja, wat dan als je op de bus of trein zit? Allemaal een zwart scherm dan. Want je telefoon kan niet automatisch een onderscheid maken tussen bestuurder en passagier. Vandaar dat je bij zowat alle navigatie apps moet bevestigen dat je niet aan het rijden bent. Maar dan ben je natuurlijk terug bij af.
Apple (en waarschijnlijk ook Google) heeft al verschillende opties om de afleiding door smartphone tijdens het autorijden tot een minimum te beperken. De”niet storen tijdens autorijden” functie kan je automatisch laten activeren wanneer je rijdt en helemaal naar wens instellen. Als je echt niet kan wachten kan je je berichten laten typen door Siri (wat al vrij goed werkt).
Het is geen kwestie van geen mogelijkheden hebben, maar de typische redenering “ik kan goed genoeg autorijden om 2 dingen tegelijk te doen of verslaving aan het ding of social media.
Pascal zegt
Scherm op zwart in alles wat rijdt lijkt me nogal rigoreus, maar o.a. Apple heeft al de functie dat de telefoon op een auto-stand gaat zodra er verbinding met een carkit is, of Apple Carplay in gebruik is. Die optie blokkeert o.a. al je notificaties en is nu optioneel, mogen ze van mij ook best wel verplicht maken.
sportabgasanlage zegt
Het onderzoek is uitgevoerd onder Teslarijders en niet onder andere merken, dus de titel van het onderzoek klopt. Dat het aannemelijk is dat het voor andere merken ook geldt, maakt niet uit. Zo zijn de regels van wetenschappelijk onderzoek.
Dutchdriftking zegt
Een onderzoek van stichting open deur?
sportabgasanlage zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
flyerbunch zegt
Weinig verrassend idd, maar dit komt mede omdat Tesla zogenaamd blijft aanprijzen dat het volledig autonoom rijden betreft wat niet klopt uiteraard.
sportabgasanlage zegt
Volledig autonoom is pas veilig als alle verkeersdeelnemers autonoom zijn. Zolang de mens invloed heeft op het weggedrag, zullen er altijd ongelukken blijven gebeuren.
Pascal zegt
Mee eens, ik ben er wel van overtuigd dat autonoom rijden ook voor die tijd minstens 100x zo veilig is te maken als een mens nog zelf te laten rijden.
mt03 zegt
Ik check ook even m’n mail en WhatsApp etc. Even uitgebreid muziek zoeken.
Zonder autopilot is dat een stuk lastiger 😏