Tesla blijft maar scoren als een speer en zet weer een afzetrecord neer.
De auto industrie heeft het maar moeilijk dezer dagen. Gisteren schreven we nog over Duitsland, waar sinds 1975 niet meer zo weinig auto’s meer gebouwd zijn als vorig jaar. Toch is het niet allemaal kommer en kwel. Tesla blijft namelijk maar op wonderbaarlijke wijze alle problemen trotseren en afzetrecord na afzetrecord te boeken. En ook dit kwartaal is het weer raak.
In Q1 van 2022 zette Tesla namelijk 310.000 auto’s af bij klanten. Dat zijn er nipt (2.000) meer dan in Q4 2021. Tesla’s productie was wel ietsje lager dan in Q4 2021, maar dankzij de nodige voorraad kon het merk alsnog meer auto’s afleveren. Het aantal van 310.000 is een stijging van 69 procent (noice) ten opzichte van Q1 2021. In dat kwartaal leverde Tesla slechts 184.400 auto’s af.
De Model Y en Model 3 nemen nog steeds het leeuwendeel van de afzet voor hun rekening. De twee modellen zijn samen goed voor 295.324 hopelijk tevreden klanten. De Model S en Model X, Tesla’s toppers, zijn een stuk zeldzamer. Daarvan werden er samen ‘slechts’ 14.727 afgeleverd.
Gedurende het kwartaal moest de fabriek in Shanghai nog twee keer een korte periode dicht dankzij COVID-19. Was dat niet het geval geweest, had Tesla dus nog wat meer auto’s kunnen bouwen. In Q2 kan Tesla dus best mogelijk voor het volgende afzetrecord gaan. Het aandeel Tesla zal maandag wel weer door de grens van 1.100 Dollar heen knallen. Man man man…Die Elon blijft ook maar gaan. Is Tesla dan toch inevitable?
potver7 zegt
Niet om Tesla te bashen, maar in een periode waarin de populariteit van EV’s wereldwijd sterk groeit is het niet zo heel moeilijk om kwartaal na kwartaal groeicijfers te laten zien. Sterker nog, als Tesla niet zou groeien dan zou er iets grondig mis zijn.
De grote vraag is dus: hoe ontwikkelt het marktaandeel van Tesla zich ten opzichte van de EV-concurrentie? Dat we daar niks over lezen zegt waarschijnlijk genoeg.
Paul58 zegt
@potver7: dat is wellicht niet zo moeilijk als het lijkt wat betreft groei in een steeds meer populair wordende markt. Wat overigens wel moeilijk is, is zorgen dat de populariteit van EV’s wereldwijd stijgt. Tesla heeft daar zeker een flink aandeel in gehad. Aan de andere kant vind ik de jaarlijkse groei /winst toch redelijk knap omdat Tesla ook de ene na de andere giga investering doet de laatste jaren.
flutterby zegt
@potver7: het is makkelijker te verdubbelen van 50.000 p/j dan van 500.000 p/j, procentueel groeien andere misschien sneller (zie Rivian en Lucid) maar in aantallen komt niemand in de buurt. Een verbetering van Q1 over Q4 is ook vrij uitzonderlijk, meestal is Q1 altijd minder in de auto wereld.
Nu met twee gloednieuwe fabrieken erbij is weer 50% voor Tesla dit jaar al bijna zeker, al heb ik zelf mijn twijfels bij de massale verkoopt van Duitse Y’s vanaf €66.000. Die markt is redelijk verzadigd op gebied van elektrisch. Dit jaar zal er ook zeker geen goedkopere hatchback volgen en met de Y en een hatchback (Model 2 / $25k Tesla / mini-Y) verwacht ik ook niet veel markt voor de Model 3 en zullen ze die blijven importeren.
monsieurleloure zegt
@potver
Iets in mij zegt dat dat wel snor zit bij Tesla.
luittinke zegt
In Nederland misschien, met alle subsidies en tegemoetkomingen, maar daar buiten ook?
Weet het niet, maar bijvoorbeeld in Frankrijk zag ik ze veel minder dan in NL afgelopen jaar. En nee, mijn bezoek was alles behalve representatief, maar het viel me wel op
Pascal zegt
De verkoop is juist in Nederland vrij laag de laatste tijd, maar wereldwijd ziet het plaatje er heel anders uit.
tjorque zegt
@luittinke kijk eens naar de bevolkingsdichtheid van Frankrijk…
In vergelijking met NL (en B) is Frankrijk een gigantisch land. ik denk dat dit ook meespeelt in de perceptie.
luittinke zegt
Daarom ook mijn opmerking dat mijn waarneming niet representatief was. Maar zelfs rondom Parijs viel het mij op dat er veel minder EV’s reden dan rondom Amsterdam of Rotterdam bijvoorbeeld.
P1m zegt
March saw Tesla make its usual end of quarter shipping push, with the Tesla Model 3 taking top spot at 3,882 units. The diminutive Dacia Spring took second place (2,111), and the Peugeot e-208 came in third (1,842).
Bron; https://cleantechnica.com/2022/04/03/france-plugin-ev-share-hits-21-4-as-diesels-reach-record-low/
flutterby zegt
@luittinke: welke subsidie in Nederland? Mij kost die privé hetzelfde als zakelijk en met 66k valt die ruim buiten SEPP.
luittinke zegt
Betaalt u net zo veel houderschapsbelasting als een even zware benzineauto?
moveyourmind zegt
Afzetrecord?
Moet dat niet record afzetten zijn met die enorme prijsverhogingen bij Tesla.
lekkerdwars zegt
@moveyourmind: margeoptimalisatie noemen ze zoiets. Maar oprecht knappe aantallen met in weze 2 modellen die ‘niemand’ te pruimen vindt..
Pascal zegt
Ach gut, je zou nog haast denken dat het een commercieel bedrijf is.
Redrum zegt
Elk ander merk geeft ze cadeau weg…..uhu
wimof zegt
Ik merk dat DATS een H2 station plant naast mijn deur en Colruyt kennende zullen er nog (veel) volgen.
Eerder een H2 (Toyota) dan een elektrische die ik naast mijn deur niet laden kan.
Pascal zegt
Wel te hopen dat er niet net 2 auto’s voor je getankt hebben, want dan mag het station eerst weer een half uurtje op druk komen voordat je aan de beurt bent. Toch zonde dat er bij de productie van waterstof zo’n 30% tot 50% energie verloren gaat in de keten voordat het in je auto terecht komt.
DeWitteCondor zegt
@Pascal: ik zie het nut van waterstof voor de consument ook niet. Weer een extra infrastructuur voor nodig. Zonde. Zeker als laadtijden afnemen en range toeneemt wordt dat steeds minder interessant lijkt mij.
Wellicht voor vrachtverkeer of als je op de toendra woont wel een oplossing.
flutterby zegt
@dewittecondor: infrastructuur kost ook veel van het milieu, lekker de huidige fossiele brandstoffen blijven gebruiken want daar zijn we nog lang niet vanaf. Pas wanneer energie positief in de beurt komt zal waterstof (financieel) interessant worden.
Pascal zegt
@dewittecondor ja mee eens, er zijn hele mooie toepassingen te vinden voor waterstof maar de personenauto is daarvan niet de meest voor de hand liggende.
mashell zegt
En heb je al protest aangetekend? Zo’n waterstofbom naast je huis wil je toch niet?
flyerbunch zegt
Mensen schakelen ondertussen over naar EV. Ja Tesla had het beste z’n huiswerk gemaakt en grote voorsprong, maar nu steeds meer premium merken met EV komen en concurrentie gaan bieden zal dit zich gaan stabiliseren. Zeker wanneer de volgende generatie van solid state batterijen komt rond 2025.
Pascal zegt
Tesla is al enige tijd niet meer de enige nee, ik denk op zich ook niet dat ze hadden verwacht dat voor altijd te blijven. Geen idee wat solid state met wijzigingen in marktaandeel te maken heeft trouwens. Zodra die techniek interessant is gaan die er uiteraard bij Tesla ook gewoon in,
flyerbunch zegt
Vw neemt notities van Tesla vanwege hun productieproces. Een Model Y kan men in 10u produceren, een ID3 doet daar 30u over.
DeWitteCondor zegt
@flyerbunch: een panel gap grap is dan ook snel gemaakt met dit feitje …
frank2b zegt
Afzetrecord. Is de link naar afzetten met opzet gelegd?
mashell zegt
Die verkopen van die Model S en X vallen me tegen, in hun grootste afzetmarkt (de VS) zijn de gefacelifte Plaid versies leverbaar maar blijkbaar zitten er maar weinig mensen op te wachten.
DeWitteCondor zegt
@mashell: die zijn dan ook wel schreeuwend duur. Zeker als je meeweegt dat de Model S een design heeft van 10 jaar oud.