De wapenwedloop voor de beste batterij is los.
Gezien het feit dat Tesla tegenwoordig bijna een synoniem is voor de elektrische auto, zou je wellicht denken dat Tesla zelf ook alle batterijen bouwt voor haar modellen. Doch dat klopt niet, want de Amerikaanse autofabrikant betrekt haar accu’s al jaren van toeleverancier Panasonic en meer recentelijk ook met LG Chems. De deal met Panasonic is wel een beetje ingewikkeld, want Tesla is wél eigenaar van Gigafactory 1 waar batterijen van de band afkomen, doch Panasonic is officieel eigenaar van de productielijnen in diezelfde fabriek. Big business is gonna big business…
Toch wil Tesla stiekem zelf haar eigen batterijen gaan bouwen, zo liet Elon Musk in zoveel woorden in juni al weten. Het bedrijf wil haar lot in eigen handen hebben en niet afhankelijk zijn van andere partijen. Dat gaat zover dat Tesla ook bezig is om te kijken of het zich kan inmengen in de winning van grondstoffen voor batterijen. Maar Musk wilde daar verder niet teveel over kwijt, waarschijnlijk omdat hij zijn plannen niet wil laten dwarsbomen door de concurrentie.
Wel is dankzij de kwaliteitspublicatie Electric Autonomy inmiddels duidelijk geworden dat Tesla stiekempjes het Canadese Hibar Systems heeft overgenomen. Hibar Systems werd al in de jaren ’70 opgericht door Duits-Canadees Heinz Barall en specialiseert zich in de fabricage van batterijen. In april kreeg het bedrijf nog een beurs van de Canadese overheid ter waarde van twee miljoen Canadese Dollars om een efficiënt fabricageproces voor Li-Ion batterijen te ontwikkelen, specifiek bedoeld voor massa-opslag van elektrische energie.
Tesla heeft de deal niet zelf bekend gemaakt, maar Electric Autonomy kwam erachter dat het bedrijf sinds oktober als een dochteronderneming van Tesla geregistreerd is, nadat het bedrijf op 16 september haar eigen website uit de lucht haalde. Het verhaal past in het plaatje dat CNBC eerder dit jaar schetste waarin het claimde dat Tesla in het geniep een geheim ‘batterij lab’ heeft opgezet. Sowieso sleepte het merk eerder ook al de diensten van batterij-pionier Jeff Dahn binnen en kocht het in februari Maxwell Technologies, een fabrikant van ultracondensatoren.
Musk is dus lekker bezig. Maar hij moet ook wel, want hoewel het soms wel zo lijkt zullen andere partijen ook niet stilzitten. Heb jij er vertrouwen in dat Tesla haar leidende rol in de EV-game op deze manier kan vasthouden of is het nog steeds een kwestie van tijd voordat de (nog) grotere jongens met miljarden gaan smijten en Tesla uitknijpen als een ingedroogde citroen?
kempenaer zegt
Blijkbaar is tesla niet tevreden met de huidige generatie accu’s en de vorderingen die panasonic maakt.
De accu is inderdaad de achilleshiel van de bev, al meer dan 100 jaar, en nog steeds.
Ik tankte dit weekend een e-klasse diesel vol. Actieradius gaf 1225 km. In 3 minuten geregeld. Stop met het weggooien van belastinggeld aan de bev.
jpoers zegt
@kempenaer: succes om 1225km in 1 ruk leeg te rijden.
Volvo_440_turbo zegt
@jpoers: perfect mogelijk, ik heb het ook al eens gedaan en kon nog 100km verder bleek bij het tanken
jpoers zegt
@Volvo_440_turbo: nou 1225km, is toch minimaal 12uur rijden. Sorry maar zolang houdt mijn blaas dat echt niet uit.
tierelier zegt
@jpoers: Trek een luier aan, zou je goed staan
jpoers zegt
@tierelier: kan ik ze van jou lenen dan?
Volvo_440_turbo zegt
@jpoers: als je een weekje niet drinkt, easy :D
seba zegt
@jpoers: kan makkelijk, 1300km in 10 uur met twee tank stops. Een goede plan, uitgerust en stevige voet is dan wel een vereiste
RutgerK zegt
@seba: Ik weet niet waar jij naartoe gaat op vakantie en in welke periode maar gemiddeld 130 km/u over 1300 kilometer is vandaag de dag niet meer te doen. Voor gemiddeld 130 km/u moet je uren lang proberen 145 km/u te rijden. Zelfs door Duitsland lukt dat niet meer.
Op de gehele reis ben je misschien 3,5 uur minder kwijt maar aan de andere kant hoeft dat helemaal geen winst te zijn voor het uiteindelijke doel. Vertrek je om 4 uur in de ochtend dan kom je om 15u in de middag aan om doodop te crashen in bed. Die reisdag doe je toch verder niets. Met een EV kom je om 19u aan en doe je hetzelfde. Sterker nog met een EV houd je 160 euro aan kosten in je zak om misschien te kunnen overnachten op je reis.
seba zegt
@RutgerK: welke datum weet ik immers niet maar ik vertrok om 01:00 in de nacht op a7 richting Duitsland, cc op 140km/h de hele a7, vervolgens richting de Poolse grens met snelheiden tussen 140 en 180km/h en als laatste stukje Polen gepakt waar ze echt super snelwegen hebben en 140km/h toegestaan is. In Polen rond 160km/h op cc. Het is echt te doen maar of zou ik het nog een keer doen? Denk het niet, stukjes door rijden vind ik prima maar de hele route is mij nu net even te veel. En wat je zeg, drukte op de weg neem steeds toe net als weg werkzaamheden – helaas.
jpoers zegt
@kempenaer: succes om in 1 ruk die 1225km leeg te rijden. Ik slaap nog een nachtje en vertrek morgen weer met een volle accu, zonder dat mijn handen weer stinken naar de diesel.
SpeedGeek zegt
@jpoers: Het is de bedoeling dat de diesel in de tank gaat.
jpoers zegt
@SpeedGeek: ja daarom snap ik ook niet waarom die stomme pistolen altijd stinken.
lekbak zegt
@jpoers: zo ga ik dinsdag juist geen nachtje slapen maar lekker ‘s nachts 650km rijden. Dat gaat jou weer niet lukken met in totaal 10 minuten stilstand. Ieder zo z’n eigen. De ev is nog lang niet zover dat die voor iedereen geschikt is…
porker zegt
@lekbak: nee. Niet voor iedereen. Wel voor 99% van het dagelijkse gebruik. Blijf maar lekker die ene vakantiereis noemen als excuus om te dieselen. Net als mensen die perse een suv willen omdat ze een keer per jaar een karretje trekken of een keer gaan skiën. Of een station vanwege het laadgemak tijdens daar is ie weer de jaarlijkse vakantie. Bullshit mensen, stekkeren is niet zo lekker als een V8 maar met al die flauwe 120pk
Dieseltjes is het toch al lang niet leuk meer rijden. Probeer eens een ev, weekje, ach probeer het maar niet ook. Komt vanzelf.
Volvo_440_turbo zegt
@jpoers: Om de hele dag achter een vrachtwagen te slipstreamen om thuis te raken? Zie ik anders wel regelmatig. En vraagje, als jij vroeger diesel tankte, gebruik jij dan niet van die handschoentjes of doekjes die altijd gratis beschikbaar zijn? Met deze tip, tijd om terug te dieselen zou ik zo zeggen ;)
olivier420 zegt
@kempenaer: Ik gooide m’n auto gister nog vol, 900 km maar wel langer dan 3 minuten. Die pomp aan de A4 bij shell is me een partij langzaam joh.
#nuttelozeinformatie
bassx zegt
@kempenaer: Op gebied van de batterijen is Panasonic voorloper. De Model S en X hebben de oude 18650 “penlites” in het accupakket en de Model 3 de nieuwere 2170 met hogere energiedichtheid. De laatstgenoemde is ontwikkeld samen met Tesla.
Er zijn best veel redenen te bedenken waarom Tesla dit zou willen, om een betere batterij (cell) te ontwikkelen dan Panasonic hoort daar niet bij.
alfalfa zegt
@bassx: ehh, waarom niet een getere accu willen maken?
bassx zegt
@alfalfa: Hoe bedoel je groter? Er zitten nu een kleine 2.000 18650 batterijen in een Model S. Mocht Tesla een groter accupakket willen dan kunnen ze meer batterijen van Panasonic erin stoppen.
alfalfa zegt
@alfalfa: Sorry, moest zijn: waarom zou Tesla niet betere accu’s willen naken.
maxhunter zegt
@kempenaer: goed punt. Zonder 1223km range kun je eigenlijk niet spreken van een echte auto. Laten we gelijk dan ook maar elke andere auto verbieden met minder range op een volle tank. Oja, en een boete opleggen voor elke keer dat je die 1223km niet uit de tank weet te persen.
topcom zegt
@kempenaer: met die instelling zouden we nog steeds enkel met paard en wagen rijden…
sollie1984 zegt
@kempenaer: Ik stem op jou!
laptom zegt
@sollie1984: Ik niet. Visie als Trumph, niet verder als een gemiddelde neuslengte.
schreute01 zegt
@kempenaer: je bent een visionair. Diesel heeft de toekomst!
fanboy zegt
@kempenaer: Wat een armoede om steeds te moeten tanken joh, als je ook gewoon iedere dag met vol rijbereik kan beginnen.
chrisvis zegt
@kempenaer: groot gelijk. Op vakantie rijd ik altijd een goede 1000km en ik overnacht. In het terugkomen heb ik al onafgebroken 1500 a 2000km gedaan met enkel een paar stops voor eten en benzine(stop is 15 a 25min). Zoiets krijg ik met een ev niet voor mekaar…
harrie zegt
@kempenaer:
Stop met het weggooien van belastingeld in je dieselhok.
550maranello zegt
@kempenaer: ach ik heb de nodige grote diesels gereden en er staat nog steeds een dikke V8 in de garage, maar voor woon werk heb ik sinds kort een I3 uit 2017. Goedkoper kan niet. 0,- MRB, 70,- bijtelling per maand en een volle tank van 200km voor een habbekrats. Mijn Toeareg kostte alleen aan MRB al meer dan 250,- per maand, om van de bijtelling nog maar te zwijgen…
subzero079 zegt
@kempenaer: wat een onzin, geen hond rijdt 1200 km in een keer en laden doe je ‘s nachts.
Buiten dat, subsidieert de overheid het ook niet omdat ze denken dat laden sneller gaat dan tanken. Dus gefeliciteerd, je comment slaat compleet nergens op!
vondick zegt
Ik denk dat ze voorlopig nog wel even het mooiste op batterijtechniek voor auto’s zullen leveren. Alleen zal het verschil langzaam steeds kleiner worden. Wellicht als VAG en Daimler hun eigen batterijenontwikkeling en productie op gang beginnen te krijgen dat ze er dmv de tientallen miljarden wel voorbij steken.
lekkerlinksrijden zegt
We horen de laatste tijd zeer weinig over de vloeistof accu’s waar men al ” zo ver” mee was en dubbele actieradius zou betekenen. Iemand daar nog nieuws over?
fanboy zegt
@lekkerlinksrijden: Vloeistof accu’s? Ik dacht dat het juist de solid state accu’s moesten gaan worden.
laptom zegt
@fanboy: Inderdaad, solid state komt eraan. Samsung is er al ver mee. Geen vreemde grondstoffen meer en 100% milieu vriendelijk.
Volvo_440_turbo zegt
@lekkerlinksrijden: ik begin ook oud te worden jongen, vaak zeg ik het omgekeerde van wat ik denk ;)
lekkerlinksrijden zegt
@Volvo_440_turbo: jullie hebben helemaal gelijk, bedankt voor de terechtwijzing ;-)
RiKe zegt
Het zou mooi zijn als hier eens een “wedstrijd” voor ontstaat tussen de fabrikanten. Misschien schiet het dan eens op om het betaalbaar te maken
mashell zegt
@rike: als je de trend hierboven leest, men verlangt een actieradius als bij een diesel, gaat het voorlopig niet goedkoper worden maar vooral veel duurder.
Ik voorzie in de toekomst elektrische auto’s die in alle varianten dezelfde motor hebben maar waar het prijsverschil komt van het accuformaat. Het basis model kan 200km op een lading, het top model kan 600km maar is wat trager en flink duurder.
RiKe zegt
@mashell: Wat dus exact de reden is waarom dit hele concept niet gaat werken. Het gebruiksgemak is er simpelweg niet op het niveau van de brandstof auto. Bovendien hebben we in ons landje helemaal de capaciteit niet om al die auto’s (stel dat iedereen wel over gaat) op te laden, of de kabels in de grond kunnen wel eens gaan smelten door overbelasting.
mashell zegt
@rike: nonsens. Zonder enige aanpassingen aan het electriciteitsnet kunnen we allemaal wel gaan laden. Er zit een enorm verschil in de belasting van het electriciteitsnet tussen overdag en s’nachts, dat verschil is prima in te zetten om electrische auto’s op te laden. En als je dat elke nacht kunt doen omdat elke parkeerplaats een laadpaal heeft dan is een range van 200km ook helemaal niet zo klein en is het gebruiksgemak zelfs groter dan nu.
w0ut zegt
Snap het nieuws gehalte hier niet echt van. Elke fabrikant is momenteel toch bezig met zelf (betere) batterijen te ontwikkelen, knowhow/patenten in handen te krijgen en supply garanties voor de komende jaren op te zetten. En niemand gokt hierbij op 1 paard.
nissanfairladyz zegt
@w0ut: Nee, de enige auto fabrikant wie zo grootschalig een batterij productie falaciteit heeft is Tesla. Ik vraag me dan ook af hoe dat straks gaat met de Volkswagen ID3.
Waar is die magische fabriek van Volkswagen als Tesla meer als 50% van de wereldwijde batterij capaciteit opslokt. En dat is wereldwijde lithium batterijen inclusief alle mobieltjes en laptops. Dan blijft er nog maar bar weinig over voor alle andere fabrikanten.
Hoe kunnen ze ooit leveren??? Tesla zal dat wel kunnen met die continu opschalende fabriek. En de lithium prijs gaat zelfs omlaag vanwege de harder stijgende aanbod dan de vraag van lithium.
mashell zegt
@nissanfairladyz: die magische fabriek bouwt VW in Salzgitter. Nu kopen ze, net als iedereen, gewoon nog de cellen in. Daimler en BWM hebben een eigen batterij fabriek geprobeerd maar dat was niet rendabel te krijgen.
dwfc zegt
Lees onderstaande eens, het is geen discussiepunt over de kwaliteit van hun product maar over het businessmodel van het bedrijf. Ter info, de grootste aandeelhouders zijn et Chinese technologieconcern Tencent, het Saudische staatsinvesteringsfonds PIF en de Amerikaanse miljardair Larry Ellison en ja ook … Panasonic. “Het zou best kunnen” dat er een betaalachterstand is bij Panasonic en laatste voor zijn openstaande post een pakket aandelen heeft gekregen …. ietwat Zalando ook heeft gepresteerd bij een hoofdleverancier ….
https://www.finanzen.nl/aandelen/nieuws/tesla-heeft-totaal-gefaald-als-belegbaar-bedrijf-en-aandeelhouders-zijn-de-pineut-1028472891
mashell zegt
@dwfc: Telsa wordt nog steeds gerund als startup. Bij startups zijn er drie opties. De meest waarschijnlijke het gaat failliet omdat er op een gegeven moment geen nieuw kapitaal kan worden aangetrokken. Ietsjes minder waarschijnlijk, het wordt overgenomen en gaat op in een ander bedrijf. Of het groeit uit tot een stabiel winstgevend bedrijf, maar dat gebeurt bijna nooit. Ik zie een Shell of zo nog wel eens Telsa overnemen, dat superchargernetwerk is zeer waardevol.
dwfc zegt
@mashell: Laatste heb ik hier al eens 1 of 2 jaar terug gepost. Dat netwerk is van onschatbare waarde.
dwfc zegt
Betreft de discussie wat is nu het beste, diesel, benzine, hybride , EV kunnen jullie nog lang aan de toog hangen. Wat jullie of wij vinden maakt geen punt. De EU zal bepalen wat we rijden. In 2020 mag de max. uitstoot van een autofabrikant zijn gamma nog 95 co² bedragen, vandaar er veel hybride plug ins worden losgelaten op de markt. Eens ze dit bijstellen naar bv 50 co² is het auf wiedersehen voor de andere aandrijfnormen en rest er enkel nog Hybride en EV. Wen er maar alvast aan ….
barendbotje zegt
@dwfc: Wellicht is een unit achter je cijfers handig, kg g mg? Verder zeggen deze cijfers 9/10 mensen niks, voor de mensen die niet in de materie thuis zijn moet je t relatief geven in vergelijking met de huidige uitstoot. Dus een reductie van x %, dan pas kan men veelal een beeld vormen van of t wel of niet haalbaar is
dwfc zegt
@barendbotje: Idd. ik zal dit voortaan doen, het is met alles zo , 10 op 100 zijn mee … 90 op 100 niet …. maar de moraal van het verhaal is dat de EU beslist en niet de burger.
realhustler zegt
Ik zou graag een ev rijden. Echter kan het nog niet betalen. En ik ben bang dat binnenkort de overheid accijns en mrb mis begint te lopen aan EVs en dat er manieren komen om dat te compenseren, bv met extra belasting op laden bij laadpalen. Als EV bereikbaar wordt, dan gaan ze de brandstof accijns op het laden zetten, en is de gewone man met een ev de sjaak. En de manager met lease ev plus oprit en eigen laadstation en zonnepanelen, die blijft eerst nog buiten schot, en als ze die gaan pakken, dan altijd minder dan de gewone man, want tja, de baas betaald de leaseauto en laadkosten. Hoogstens wordt de bijtelling meer. En bijtelling voelt oneerlijk en werd / wordt over geklaagd, maar is in praktijk altijd voordeliger, anders reden ze wel privé.
realhustler zegt
O ja, en over de infrastructuur, bij mijn werk in de buurt zijn ze al een tijd bezig met 2 dingen: kabels in de grond stoppen en een zonnepark bouwen. Het eerste is nog steeds niet klaar, en zonnepark al een tijdje. Maar niet operationeel, de kabeljongens zijn nog bezig. Infrastructuur is blijkbaar meer werk dan duizenden zonnepanelen plaatsen. En waar laten ze al die stroom die in mei-juni in de middag wordt opgewekt? In the USA zetten ze de zonneparken even uit in de middag, lol.
realhustler zegt
Gelukkig gaat het langzaam. Ik denk in NL gaat het mis zodra één of een paar gerenomeerde fabrikant(en) een auto lanceert
– met 100 kw vermogen
– actieradius 500 km
– plek voor 5 met bagage
– trekhaak geen probleem
– 20.000 euro
-direct leverbaar
-koop – lease & private lease
Want:
Bijtelling is zowat niks, geen mrb, geen accijns, geen bpm, onderhoud is lager, niet tanken, het loopt gelijk storm, en de belasting en regelgeving kan niet zo snel reageren dus de schatkist loop gelijk een paar miljard mis. Lachen.
tttijn zegt
We zijn pas net begonnen met het uitzoeken hoe we elektriciteit kunnen opslaan. Als ik zie hoe snel de ontwikkeling hierin gaat komt dit helemaal goed.
supertjeduc zegt
Ik lees in een of ander technisch blad op het werk elke maand dat er weer een nieuw type accu is uit gevonden of sterk verbeterd
Ongeveer de halve wereld is daarmee bezig
Zal best wel goed komen kijk eens wat de ontwikkeling is bijv een mobiele telefoon