Tesla heeft grote ambities, maar om deze doelen te halen zal het met meer modellen moeten komen.
Elon Musk is een man met een visie. En geld. Om nog meer geld binnen te harken worden er indrukkwekkende doelenstellingen beschreven bij Tesla. In 2030 zou het bedrijf graag 20 miljoen auto’s per jaar willen afleveren. Onhaalbaar? Misschien niet, Misschien wel. Maar feit is dat Tesla wel met meer modellen op de proppen moet komen.
Meer modellen van Tesla
Dit heeft de analyseafdeling van de bank Bernstein verteld aan Autocar. Op zich is het ook niet hogere wiskunde: om zoveel auto’s te verkopen moet je een groot publiek aanspreken. Dat doe je alleen maar als je veel verschillende auto’s kan aanbieden.
Het publiek was enigszins teleurgesteld toen Musk op ‘Investor Day’ afgelopen 1 maart niet een nieuwe auto aankondigde. Wel zei hij dat er nieuwe efficiënte werkprocessen komen, die de kosten van toekomstige voertuigen zullen verlagen en het Amerikaanse bedrijf in staat zullen stellen zijn productie te laten groeien.
Echter, het doel is dus 20 miljoen auto’s in 2030. Dat is veel meer dan nu. Het bedrijf verkoopt nu 1,31 miljoen voertuigen met vier modellen. Even in perspectief zetten: de grootste autofabrikant van dit moment,Toyota, verkoopt bijna 10 miljoen voertuigen per jaar.
Nummer 1 worden
‘Greed is good’ kennen wij nog uit een Amerikaanse film. Tesla volgt dat motto en gaat voor marktdominantie. Maar het bedrijf heeft maar vier modellen en waarvan er twee toch echt oud worden. Kijk, Tesla heeft de prijzen onlangs verlaagd van de Model Y en Model 3 om de verkopen op te krikken, maar daar gaan ze het niet mee redden.
Musk is het daar niet geheel mee eens. Hij zegt dat de wens om een Tesla te bezitten ‘extreem hoog’ is. Alleen de prijs is de beperkende factor. Daar kan hij een punt hebben, want zou jij ook niet een Tesla overwegen als die zeg maar 20k kost?
Goed, Tesla heeft aangekondigd dat het met 10 modellen de 20 miljoen auto’s per jaar kan halen. Er komt al een Cybertruck aan, dat gewoon een gaaf ding is. En we hebben eerder al een roadster gezien.
Op welk ander model zit jij te wachten?
linkador zegt
Cyberbusje of Cyberamphicar
Robert zegt
Gezien het feit dat Tesla als een van de weinigen in staat is ook echt auto’s met winstmarges te bouwen, zou een (relatief) betaalbare auto (nieuwprijs < €25.000, of zelfs < € 20.000) moeten gaan bouwen. Als een moderne adaptatie van de T-Ford, VW Kever of 2CV.
En Tesla, stop nou eens met die luchtfietserij.
ouwedibbes83 zegt
Op welk model ik zit te wachten? Voor de vrouw, die autorijden toch niet zo leuk vindt, zou een compacte elektrische auto best een optie zijn. Heeft ze t gevoel dat ze groen bezig is en voedt je dat ding met eigen zonnepanelen.
Daarnaast voelt zij zich ook nog aangetrokken door t design van Tesla, dus ik zie een kans als Tesla nog compactere auto’s gaat aanbieden. Kun je er ook veel van wegzetten, als 2e auto voor veel mensen.
Dutchdriftking zegt
@ouwedibbes83: Dit dus. De tweede auto van Tesla moet zoiets worden als witgoed. Ieder huishouden heeft er eentje.
Flutterbear zegt
Wanneer leren die analisten eens dat Tesla geen reguliere autofabrikant is? De marge die ze maken is omdat ze voordelig mogelijk auto’s willen maken. The best part is no part en hoe minder diversiteit in het aanbod hoe sterker het massaproductie in hun voordeel werkt.
Afgelopen investerday hebben ze uitgebreid uitgelegd hoe de volgende generatie EVs ook met een prijspunt van $25k excl BTW nog marges gaan maken. Dat doen ze juist door heel veel van hetzelfde te produceren, niet om veel varianten te bieden.
Heck ze gebruiken nu zelfs dezelfde koeling in de goedkoopste Model 3 als in de Model S Plaid die supercars bij kan houden, enkel meer radiatoren en pompen. Daarom is de Y ook z’n flauw aftreksel van de 3 met de verhoogde stoelen. Schaal maakt marge.
ookopautoblog zegt
Is dit plaatje compleet anders binnen het aanbod van de VAG-groep?
TheMaster zegt
Ja, want het is de manier waarop alles gaat. Een ID3 duurt volgens mij 30 uur om te maken. Een Model 3 10 uur. De next-gen auto wordt nog veel sneller gemaakt. VW heeft al aangegeven wellicht in 2026 of later de 10 uur te proberen. Maar die plannen zijn volgens mij afgeschoten en wordt uitgesteld.
https://www.youtube.com/watch?v=Hl1zEzVUV7w&t=2895s&ab_channel=Tesla
Alles pre-fab maken is wel de toekomst. Dit zie je bij huizen b.v. ook gebeuren. Goedkoper en sneller. Tesla gaat simpelweg heel de automotive markt “kapot” maken om met hele lage prijzen alles te verkopen. Dit zie je heel dit jaar al gebeuren met de Model Y. Let maar op de komende maanden, dit wordt verkooprecord op verkooprecord.
Flutterbear zegt
Zelfs Toyota gaf een dag voor de investerday van Tesla aan dat de Y een “marble of engineering” was. Vervolgens kondigt Tesla de dag erna aan dat de volgende generatie nog efficiënter gebouwd wordt.
Volkswagen is juist koning diversiteit in productielijn met gemiddeld 10 dezelfde auto’s per segment.
none1234 zegt
Bij BMW iig niet, daar lijkt elk interieur hetzelfde.
basman147 zegt
Je kan beter vragen wanneer Tesla leert dat consumenten zo niet in elkaar steken? Voor hele grote groepen mensen is het juist belangrijk dat ze iets rijden dat anders is (wat Tesla niet meer is als er 20 miljoen per jaar van worden verkocht). Die hebben geen trek om in dezelfde auto als de buurman rond te rijden.
Daarnaast is het vrij duidelijk dat de markt zich afkeert van “normale” sedans zoals de Model 3 en de S, om maar niet te spreken van de markt voor minivans zoals de Model X en Y. Als ze 20 miljoen stuks per jaar willen gaan verkopen (en dat zou dus een marktaandeel van 30% zijn als we uitgaan van de cijfers van vorig jaar…) is het ook wel handig als ze auto’s gaan verkopen die mensen daadwerkelijk willen kopen, en niet alleen maar omdat ze zo goedkoop zijn want dan ben je wel gedwongen om die marges net zo hard weer weg te geven.
Weet niet of de aandeelhouders daar nu wel zo blij mee zijn…
CYBRTRK zegt
”Voor hele grote groepen mensen is het juist belangrijk dat ze iets rijden dat anders is” Voor de meeste mensen maakt dat niks uit, kijk maar naar de hoeveelheid VW Golf/Polo die rond rijden in Nederland
”Daarnaast is het vrij duidelijk dat de markt zich afkeert van “normale” sedans zoals de Model 3 en de S, om maar niet te spreken van de markt voor minivans zoals de Model X en Y. Als ze 20 miljoen stuks per jaar willen gaan verkopen (en dat zou dus een marktaandeel van 30% zijn als we uitgaan van de cijfers van vorig jaar…) is het ook wel handig als ze auto’s gaan verkopen die mensen daadwerkelijk willen kopen, en niet alleen maar omdat ze zo goedkoop zijn want dan ben je wel gedwongen om die marges net zo hard weer weg te geven.”
Misschien moet je eens kijken welke auto’s op dit moment goed verkopen, namelijk de crossovers zoals de Model Y. En de model 3 en Y verkopen vrij goed op het moment, dus blijkbaar bouwt Tesla al auto’s die mensen daadwerkelijk willen kopen.
basman147 zegt
“Voor de meeste mensen maakt dat niks uit, kijk maar naar de hoeveelheid VW Golf/Polo die rond rijden in Nederland” En toch heeft de Golf nooit meer dan 5% marktaandeel in Europa gehad. Schijnbaar is er dus toch vraag naar andere merken/ modellen. Nogmaals, als Tesla 20 miljoen auto’s per jaar wil verkopen (en dus 30% marktaandeel wil halen) gaat ze dat niet lukken met alleen de huidige modellen of zelfs maar aangevuld met een Model 2 en de Cybertruck. Met de huidige modellen zitten ze alleen in het D en E segment. Een Model 2 zou dat naar hey C-segment uitbreiden. Alleen die segmenten alleen zijn simpelweg niet groot genoeg voor die hoeveelheid auto’s.
Flutterbear zegt
Waarschijnlijk leert Tesla dat zodra hun huidige auto’s niet meer verkopen.. Tot heden, en mijn teleurstelling, willen alle leaserijders een Tesla zodra die afgeprijsd wordt.
none1234 zegt
Ik denk niet dat het met Tesla te maken heeft, maar met elektrisch rijden.
TheMaster zegt
Nou, aandeelhouders zullen blij zijn met het volgende;
Op dit moment verkoop Tesla in Europa het beste met de EV’s. 34305 stuks, dat is meer dan VW en Audi bij elkaar!
Best verkopende auto; Model Y, 25.002. 1 na beste, XC40; 6736.
Zelfs als je de Enyaq, ID3, ID4, Q4 E-tron en Seat …. bij elkaar optelt, heb je nog niet de aantallen van de Model Y. Dus waarom zou je het jezelf moeilijk maken door 5 verschillende auto’s te maken met tientallen variaties?
none1234 zegt
Precies, maar de vraag is of het publiek (als bij de Apple producten) deze marge gaan accepteren, en in een illusie gehouden kunnen worden dat ze zogenaamd een exclusief product hebben.
De tijd van de domme early adaptors is nu wel voorbij, ik zie de massa niet echt kiezen voor iets met 20k-50k marge. Die zijn echt niet blind en die zien echt wel verschil tussen wat ze bij de ene leverancier wel krijgen en bij de andere gebakken lucht is.
En aangezien elektrische autos nu eenmaal makkelijker te produceren zijn dan conventionele, kan je alleen maar concluderen dat de competitie meer ipv minder zal zijn in de toekomst.
Ik vraag me af of die melding over 20kk autos per jaar dan ook niet een een of andere stunt/afleidingsmanoeuvre is voor huidige meer ter zake zijnde activiteiten. Fan boys kunnen alleen die 20kk zien, als je dat zou weghalen uit het nieuws, is er dan duidelijk goed nieuws gemeld voor de korte termijn?
flyerbunch zegt
Tesla heeft zo zijn eigen prioriteiten blijkbaar.. Benieuwd in welk jaar die Roadster zal uitkomen, als hij ooit nog komt.
Aon zegt
Volkswagen zou met een brommer moeten komen: de volkswagen brommer.
scrmeagle zegt
Tesla wat is dat?