Tesla wordt zelfs ingehaald door de meest ouderwetse dino’s van de autoindustrie?
Als we kijken naar het automobiele spectrum heb je pioniers en hopeloos verouderde meuk. Tesla is in veel opzichten de toekomst. Elektrische auto’s met hoogstaande technologie, bruikbare range, bizarre prestaties en een enigszins acceptabel prijskaartje. Aan de andere kant staat de bedrijfswagen-divisie van Dodge: RAM.
RAM is tegenwoordig een merk op zich en verkoopt de bedrijfswagens waar ’toevallig’ ook de pickups vallen. En omdat die pickups heel bruikbaar zijn om als personenauto in te zetten, kan RAM ze relatief goedkoop bouwen. Er is helemaal niets bijzonders aan de techniek van de RAM 1500. De basismotor is een atmosferische V6, maar voor 2.300 dollar extra (ja, echt) heb je de 5.7 Hemi. Een ‘verstandige’ V6 diesel is ook mogelijk, maar die kost 5 mille, dus dat doet niemand.
Cybertruck
Kortom: nu Tesla met een elektrische pickup komt (de beeldschone Cybertruck), is de RAM 1500 de meest achterhaalde auto ooit. Maar zelfs bij RAM zijn ze bezig met elektrificatie, ze verkopen het alleen nog niet. Net als bij andere Amerikaanse merken heeft RAM aangegeven dat er een elektrische pickup op den duur komt.
Vandaag wordt er een teaser vrijgegeven. De RAM Revolution – zoals de auto gaat heten – is een geheel elektrische pickup.
Er is nu ook een website gelanceerd die je op de hoogte houdt van alle vorderingen ten opzichte van alles omtrent de nieuwe Ram 1500 BEV. De website kun je hier checken
Ram wil een beetje interactie met de klant, onder de noemer Ram Real Talk Tour. De 1500 is de meest winstgevende auto voor het Stellantis-concern, dus het model moet wel aanslaan. De nieuwe elektrische pickup van RAM zal komen te staan op een specifieke versie van het STLA-platform, met uiteraard een ladderchassis.
Tesla wordt zelfs ingehaald door RAM?
De accupakketten die erin komen hebben een capaciteit van 159 kWh tot 200 kWh. Volgens Stellantis moet je ongeveer 800 km (!) op een volle accu kunnen rijden. Echter, we weten niet of dat ook geld voor een zwaar beladen RAM pickup met een boot erachter.
De auto zal eerst in concept car-vorm verschijnen en dan later als productiemodel. Het platform van dit apparaat gaat ook gebruikt worden voor de grote SUV’s van Jeep en Dodge. De introductie voor de RAM Revolution staat gepland voor 2024.
Dan gaat het nog spannend worden. Inmiddels zijn Rivian (R1T), Ford (F-150 Lightning), GMC (Hummer EV) en Chevrolet (Silverado EV) sneller met een elektrische pickup dan Tesla. Het zou toch wat zijn als zelfs de archeologen en paleontologen van RAM de bollebozen van Tesla de loef af steken, nietwaar?
Meer lezen? Dit zijn de 25 snelste pickups!
flutterby zegt
Jammer dat het weer over Tesla moet gaan in plaats van de RAM. Gezien ze beide niet verkrijgbaar zijn is het maar de vraag wie er eerder is. Ik durf echter wel te stellen dat Tesla als eerste één miljoen elektrische pickups gaat leveren. Zeker met 200 kWh worden dit echt geen hoge volumes.
ty5500 zegt
Sneller zijn met wat pickups is mooie marketing maar ook niet meer dan dat. Dacht de productie van Ford ev’s alweer stil lag door het chiptekort. Ondertussen zit Tesla aan een miljoen ev’s, de rest van deze Amerikaanse fabrikanten hun aantallen elektrische auto’s druk je in duizendtallen uit.
fanboy zegt
@flutterby: 200kWh pickups is wel een markt voor hoor, alleen niet hier.
De Rivian is nu uit, een fantastisch ding. Stelt in bijna niks teleur. Maar die Amerikanen hangen er dan een 3 ton gewicht achter, meestal groot ook, en dan blijft er alsnog weinig van het rijbereik over. Dat is dan vaak de 130kWh versie. Want de 180kWh versie heeft Rivian nog niet uitgebracht.
Het zijn gigantische accu’s maar er is een use case voor. Beter dat dan 50kWh in een flinke Sprinter doen zoals ze hier in Europa doen, veel te zuinig.
flutterby zegt
@fanboy: tuurlijk, maar met de verkoop van 125.000 EVs met 200 kWh verkoop je 500.000 Model 3 SR’s. Echt hoge volume worden het niet.
fanboy zegt
@flutterby: zo werkt het natuurlijk niet. Mensen kopen daar gigantisch veel pickups.
flutterby zegt
@fanboy: voordat je ze kan verkopen met moet je wel de materialen inkopen. Tesla is veel ambitieuzer in groei en zal veel meer contractueel vastgelegd hebben. Minder kWh en efficiënter zal helpen om meer aantallen te leveren, ergo mijn punt.
willeme zegt
@flutterby: De Cybertruck werd als eerste elektrische pickup met veel bombarie gelanceerd. Inclusief prijzen voor de diverse configuraties. Die auto is er nog niet, terwijl de concurrentie wel de auto’s al uitbrengen.
Die accupakketten zullen meespelen en Tesla is ijzersterk in het opschalen van de productie (kwaliteit daargelaten), maar voorlopig is die Cybertruck nog niet leverbaar. Op het moment dat zelfs RAM je voor is, duurt het wel heel erg lang ;-)
flutterby zegt
@willeme: tot nog toe levert alleen Rivian uit hoor..
willeme zegt
@flutterby:
De Ford, Chevy en Hummer zijn al af en marktintroductie zal spoedig volgen. De Cybertruck lijkt in een soort voortijdig concept-stadium te zitten. Een paar jaar geleden was er nog een overzicht met specs en prijzen. Die zijn inmiddels weggehaald. het zou mij verbazen als de Cybertruck nog dit jaar verschijnt. Uiteraard hoop ik het wel, want ben erg benieuwd naar het apparaat. Maar in de meeste gevallen waren er nu dan wel iets meer geluiden zoals met de Model X, 3 en Y ook het geval was.
flutterby zegt
@willeme: ik verwacht de CT ook niet dit jaar, en zowel dan niet met duizenden. Echter betwijfel ik of de concurrentie dit jaar met duizenden komen of dat ze een “Lucid-je” doen door nog geen honderd auto’s te leveren zodat ze “geleverd” zijn.
Van Tesla verwacht ik dat wanneer ze eindelijk beginnen ook gelijk 100.000 leveren binnen een jaar tijd.
willeme zegt
@flutterby:
Dat is een zeer interessante stelling.
Het valt of staat met de accu’s en chips, denk ik.
Persoonlijk zie ik Tesla daarin beter scoren. Om het concept van de CyberTruck straatlegaal te krijgen, zie ik meer uitdagingen. Wel zullen de productiekosten lager uitvallen.
Het is natuurlijk wel zo dat GM, Ford en Dodge jarenlange ervaring hebben met de productie van honderdduizenden pickups per jaar. Ondanks dat ze enorm laat begonnen zijn, zijn het natuurlijk geen koekenbakkers.
Qua Lucid en Rivian is het nog maar de vraag hoe snel ze kunnen opschalen. Lucid lijkt mij overigens een echte niche-speler, dus die gooien het niet op maximale productie denk ik.
Als een merk als Ford of Chevy de productie op orde heeft, vraag ik mij wel serieus af of er nog wel behoefte is aan de CyberTruck om in dat soort getale verkocht te gaan worden.
flutterby zegt
@willeme: gezien GM de Bolt volledig uit productie heeft gehaald zou ik niet durven claimen dat ze opeens op schaal een EV kunnen produceren. Als trouwe kijken van de Sandy Munro en Rich Rebuild op YT is duidelijk dat een EV in elkaar schroeven totaal anders is dan een brandstofauto. Interieur en exterieur is een eitje, de techniek integreren en packagen is een kunst.