Twintig miljoen auto’s. Zoveel verwacht Musk dat Tesla in 2030 kan bouwen, bijna twee keer zoveel als VW nu doet.
Enkele jaren geleden was het voor de consument en leasert die een leuke, niet te goedkope elektrische auto wilde rijden, vrij makkelijk. Er was namelijk eigenlijk maar één keuze: de Tesla Model S. In de jaren daarna is Tesla meer auto’s gaan produceren, maar is de concurrentie ook heviger geworden. Het wordt steeds lastiger om een autofabrikant te vinden die niet minimaal één volledig elektrische auto verkoopt.
Je zou denken dat door die concurrentie, Tesla ook verwacht relatief minder elektrische auto’s te verkopen. Dat het marktaandeel van Tesla in de elektrische automarkt zal slinken. Elon Musk lijkt daar echter andere ideeën over te hebben.
That’s total market, not all Tesla. We do see Tesla reaching 20M vehicles/year probably before 2030, but that requires consistently excellent execution.
— Elon Musk (@elonmusk) September 28, 2020
Op Twitter schrijft hij namelijk per 2030 twintig miljoen elektrische auto’s per jaar te kunnen leveren. Althans, dat is zijn verwachting. Twintig miljoen klinkt misschien als nogal veel… omdat het ook nogal veel is. Dat is bijvoorbeeld bijna twee keer zoveel Tesla’s als dat VW in 2019 aan auto’s leverde. Toen leverde Volkswagen namelijk ‘slechts’ 10,97 miljoen auto’s. Dat is ook veel als je kijkt naar wat Tesla in 2019 wist te produceren, namelijk 365.232 auto’s.
Maar ook qua marktaandeel is het een nogal bizar cijfer. Musk denkt namelijk dat tegen 2027 er jaarlijks dertig miljoen nieuwe elektrische auto’s verkocht zullen worden. Natuurlijk, drie jaar later zullen daar wat meer auto’s bij zijn gekomen, maar je hebt het dan nog steeds over een totale elektrische-automarkt van rond de veertig miljoen. Daarvan verwacht Musk dus ongeveer de helft te verkopen. Een megalomane gedachte, of een Musk-voorspelling die wél uit gaat komen? Over tien jaar moeten we het antwoord weten.
ericd zegt
Graag dan wat andere modellen en vooral meer en beter design werk. Ze lijken allemaal op elkaar. Getting booooring.
sonnybonds zegt
net als VW ook boring
Ot92 zegt
Als de concurrentie blijft achterlopen, dan misschien, maar zoals gewoonlijk roept Elon dit voor aandacht…
monsieurleloure zegt
Ik hoop van harte dat ie dat waarmaakt.
flutterby zegt
@monsieurleloure: tot heden is hij alles nagekomen, alleen de planning is soms te scherp. Er was een tijd dat iedereen riep dat een elektrische auto nooit leuk en winstgevend gemaakt kon worden. Daarna was het landen van raketten volgens de experts onmogelijk.
Persoonlijk vind ik het ambitieus, maar niet onwerkelijk. De concurrentie lijkt geen tot amper geld te verdienen aan hun EVs, dat is geen schaalbaar concept.
dakarbemo zegt
LOL! Cognitieve dissonantie much? Moet ik je een lijst van 100+ statements geven die nog steeds niet eens benaderbaar zijn? Iets met Million Robotaxi’s die geld voor je zouden gaan verdienen in 2017 en later 2019…. :)
“De concurrentie lijkt geen tot amper geld te verdienen aan hun EVs, dat is geen schaalbaar concept.” Nee, tesla liep giga binnen toen ze begonnen met Model-S en X etc. T idee hiervan is dat je nieuwe techniek en capabilities opbouwt (kost centen) en deze daarna over langere termijn als t meeste geleerd is erop kan teren en dus winst maken, dan telt het dat je veel, goed, met goede dealer/onderdelen netwerk/service kan maken. Geheel verwacht/normaal dat de switchende fabrikanten niet snel ook winstgevende EV’s maken. Ik ben dan ook nog geheel vol vertrouwen dat de gevestigde orde voldoende slagkracht heeft om op de langere termijn nog steeds grote spelers te zijn.
flutterby zegt
@dakarbemo: Oh, en wat dan van uitspraak van de CEO van Nissan dat het een uitdaging wordt om winstgevend te blijven als een groter aandeel EVs verkocht wordt? Nissan is pionier EVs maken en zouden dat inmiddels wel onder de knie moeten hebben.
dakarbemo zegt
Nissan is dan ook een bedrijf wat überhaupt met de conventionele producten al jaren problemen heeft met verkopen etc….
monsieurleloure zegt
@ flutterby,
Heb meer vertrouwen in Musk dan Winterkorn , Diess en consorten.
Dit is zijn eigen opgerichte bedrijf die andere zijn gewoon veel te goedbetaalde loonslaven.
We gaan een mooie tijd tegemoet , de ID3 zou fabuleus zijn in het echt blijkt het allemaal wel weer mee te vallen as usual bij VW.
dakarbemo zegt
“Dit is zijn eigen opgerichte bedrijf” not true.
Jan zegt
@monsieurleloure:
Ik niet, die batterijen zijn de naam ‘auto’ niet waardig
moveyourmind zegt
En dat is nog lang niet alles!
Musk is ook bezig met het bouwen van een luchtkasteel dat zo giga-gigantisch groot is dat alleen al in het toilet de Wolfsburg, wat ook al geen klein kasteel is, wel tien keer in past. En dan blijft er nog genoeg ruimte over om comfortabel te kunnen kleien, kan je nagaan.
Pascal zegt
En wat heb jij zoal bereikt in de afgelopen 10 jaar?
wimof zegt
Weinig, gewoon geleefd, niemand zand in zijn ogen gestrooid.
moveyourmind zegt
Kijk, jij begrijpt het.
moveyourmind zegt
Zou niet weten wat ik bereikt heb of zou hebben moeten bereiken.
Met dat soort onbenulligheden houd ik me totaal niet bezig.
Pascal zegt
Ah, dan hou je inderdaad genoeg tijd over om de ambities van anderen af te doen als luchtkasteel. Inspirerend!
SimonMc zegt
Dit afgezaagd riedeltje van brandstofminnende “autoliefhebbers” terzijde, kan ik zo 1-2-3 niet bedenken wat Musk compleet uit de duim heeft gezogen? Geef eens 1 heel concreet voorbeeld?
tge2 zegt
@SimonMc: Tesla bestaat door de doorgeslagen belastingtrucjes voor particulieren van overheden wereldwijd. Niet meer en niet en niet minder.
mashell zegt
Tesla heeft knappe dingen laten zien (Model S, Model X met falcon doors en de min of meer betaalbare Model 3) maar de laatste tijd blijft het bij conceptcars die misschien ooit in productie gaan en andere wilde beloften. De batterij lijkt een beetje leeg te zijn.
SimonMc zegt
Aha, je hebt battery-day niet gezien dus.
De zogenaamde conceptcars ( cybertruck, semi-truck en roadster ) en diens cijfers, waren gepresenteerd met voorspelde technologische vooruitgang in gedachten. Met andere woorden: eerst moesten de batterijen en zijn, dan pas de auto’s. 200.000 Euro voor een auto is veel geld, maar niet voor een die 0-100 onder de 2 seconden doet, een top van 400 km/u heeft en een autonomie van 1000 km…en daarvoor moeten eerst de juiste batterijen er zijn.
mashell zegt
@SimonMc: als de batterijen er nog niet zijn dan zijn het geen zogenaamde concept cars maar heel echte concept cars.
En eerlijk gezegd vond ik battery day tegenvallen. Niet de gehoopte revolutie maar gewoon evolutie en pas over X jaar op de markt.
SimonMc zegt
Ik vond het wél een revolutie. Hitteproblemen zijn in één klap opgelost. De cellen zijn nu ook verschaalbaar, wat niet kon zonder te veel interne weerstand te creëren. En op het einde van de rit, zou een batterij 50% minder moeten kosten om te assembleren.
Ik vond het vooral een revolutie, omdat de batterijen al van de band rollen in beperkte oplage ( Tesla Model S Plaid ) en het een kwestie is van het productieproces in orde te krijgen, en dit zou binnen 3 jaar al, moeten leiden tot een auto die 25.000 dollar kost. 3 jaar is echt niks. Ook kan men tegen dan kobaltvrije batterijen maken én heeft men een manier gevonden om nagenoeg onuitputtelijk lithium te hebben. Al dat zonder kinderslaven en de natuur naar de botten te helpen ( zover ik weet ).
osmo zegt
Ik wil zelfs deze week al Euromillions winnen! Blijven dromen Elon…
Shaw zegt
Beetje “succes-dronken” die Musk. Laat hem maar eens met een facelift laat staan opvolger komen van zijn eerste auto. Zie buiten NL maar sporadisch een Tesla. Dit soort uitspraken “2x groter dan blabla” zijn typisch Amerikaans; eerst claimen en roepen, om daarna keihard te werken om het voor elkaar te krijgen.
basman147 zegt
Die heeft goed spul gerookt.
fendercd60 zegt
Ik hoop het niet. Nog meer lelijke auto’s op de weg.
fabian159 zegt
Kan best, in België worden bedrijfswagens vanaf 2026 verplicht elektrisch, als je dan ziet dat een klein land als België al goed zal zijn voor minimaal 300.000 elektrische auto’s dan haal je wereldwijd gerust die 30 miljoen.
zeevink zegt
Ambitie uitspreken ✅ Ambitie waarmaken is een tweede. Wat wel in zijn voordeel spreekt is dat er over 10 jaar in bijna alleen maar elektrische auto’s gemaakt zullen worden. En laat Tesla nou de meeste ervaring hebben van iedereen in het bouwen ervan. Dus gek is zijn gedachte niet als je dat meeneemt in overweging.
mashell zegt
Heeft Tesla wel de meeste ervaring? Ze hebben twee modellen in twee varianten (S + X en 3 + Y) op de markt volkswagengroep heeft nu de eUp! (is al een oudje) op de markt, de Audi E-tron, de Taycan en de ID.3. In aantallen loopt Tesla nog voor maar als de ID.3, ID.4, El Boro dingens en vooral de Enyaq gaan lopen konden ze wel eens al snel Tesla ook in aantallen voorbij gaan.
flutterby zegt
@mashell: Volkswagen wil in 2025 1,5 miljoen EVs produceren. Tesla haalt die capaciteit eind volgend jaar al.
Waar Volkswagen vooral goed in is 1001 modellen op de markt brengen, maar voor dit jaar hebben ze nog even snel bij MG aangeklopt voor wat EV credits omdat ze het zelf niet kunnen.
MetalLaires zegt
Nu op 7000 auto’s per week, en bij 2030 50.000 auto’s per dag…
Als RTS speler zou ik zeggen: Unlimited Resources?
jdmsander zegt
Hoop dat ze failliet gaan saaie auto’s
pramm zegt
Je mag ook gewoon een andere auto kopen hoor. Als ik alle bedrijven een faillissement toewens die me tegen staan of geen producten maken die ik interessant vind lijkt me vrij nutteloos.
Pascal zegt
Aha! U rijdt zelf iets spannenders dan zeker?
SimonMc zegt
En ik hoop dat jij punctuatie leert gebruiken. Iedereen mag dromen, he?
snowbird zegt
Niet mijn favoriete merk..( saaie ontwerpen…en meer..”) zal er nooit eenkopen…meer Polestar en Cadillac in nabij toekomst. Ieder z’n smaak..
crepito zegt
Tesla is volgende maand failliet. Of was het vorig jaar? Of 2017? – aldus alle experts op AB.
fanboy zegt
Wederom ambitieus en meestal haalt hij zijn eigen deadlines niet. Toch zou dit ook een ding kunnen zijn wat hij uiteindelijk gewoon waar maakt, misschien 5 jaar later.
Pascal zegt
Misschien een gevalletje “reach for the moon and land among the stars”. De ambitieloze anti-ev brigade die hier veelal rondhangt interesseert het uiteindelijk toch niets. Die zoeken vooral naar een stok om mee te slaan. Meestal is dat ‘panelgaps’ of Elon die een belofte een paar maanden te laat nakomt. Bij die groep is het toch nooit goed.
potver7 zegt
Ik wist niet dat VAG te koop stond?
fulloptions zegt
DAN. ALS komt mijn strot uit. Neee beterrrr.
SimonMc zegt
FOUT.
toyotafortuner zegt
Zeg Elon, mag ik ook wat van dat spul wat je rookt/drinkt/gebruikt
gillis zegt
Het gaat Tesla helemaal niet om de auto’s
Hun primaire business model is het verkopen van batterijen, aandrijvingen, aansturingen etc.
Daarmee lopen ze ver voorop de rest van de markt. Ze hebben een zeer geavanceerde productiestraten voor al deze zaken.
VAG heeft dat ook, maar dan met oude tech. Zomaar eventjes al je fabrieken ombouwen gaat niet zomaar. Wat dat betreft is het makkelijker om vanuit het niks te starten.
Tesla is goed bezig.
mashell zegt
@gillis: Tesla heeft tegenwoordig wel degelijk het doel om een autofabrikant te zijn. Niet zozeer de concept ontwikkelaar die je schetst. Ook niet zo gek, Tesla heeft veel geld in vele ronden bij investeerders opgehaald en die vragen om aantallen.
flutterby zegt
@gillis: dat was zo tot ze aan de 3 begonnen, nu is Tesla met name bezig om de productielijn zo voordelig mogelijk te maken. Het resultaat uit zich in de Cybertruck (geen lak, simpel plaatwerk).
De fabriek in Shanghai wordt zijdelings bevoorraad. Hier kan het onderdeel opgeslagen worden waar het op de auto toegepast wordt. Simpel, elegant en goedkoop.
Arie Jan zegt
Tesla heeft het knap gedaan de laatste jaren. Echter verwacht ik dat de concurrentie toch ook de overhand gaat nemen op elektrische auto’s en dat zal drukken op de afzet van Tesla. Zij hebben immers een sterkere naam, betere productie en simpelweg meer geld. Daarnaast wordt Tesla vaak gekozen omdat er nog te weinig alternatieven zijn.
blikmetwielen zegt
De model s is een mooie wagen.
De rest ziet er niet uit.
Word ook wel eens tijd dat ze een nieuw model van de s gaan maken.