Na een uitbreiding in Europa en China wil de elektrische autobouwer het thuisfront gaan versterken. In het midden van Amerika moet daarom een extra Gigafactory gebouwd worden.
Tesla is een autofabrikant waar je als klant lang op moet wachten. Neem de Model 3. In 2016 mocht de wereld die voor het eerst zien, pas drie jaar later mocht de eerste Nederlander de auto in ontvangst nemen. Op dit moment heeft het bedrijf zelfs net zoveel voertuigen op de planning staan als dat het nu bouwt: de Cybertruck, Semi en Roadster, tegenover de S, 3 en X. De productie van de Y wordt inmiddels gestart, die hangt in dit verhaal er dus tussenin.
Het probleem is eenvoudig: de productiecapaciteit. Tesla kan met haar fabrieken simpelweg niet aan de vraag voldoen. Musk wil kennelijk dit probleem op gaan lossen: op Twitter zegt hij namelijk nog zo’n Gigafactory te willen bouwen. Na zijn uitstapjes naar Shanghai en Berlijn gaat hij weer aandacht schenken aan het thuisfront, de volgende Gigafactory moet in Amerika komen te staan. Centraal Amerika, om precies te zijn.
Wie bovenstaande Tweet negeerde en nu denkt aan Costa Rica en Panama: niet die Centraal-Amerika. Nee, de vijfde Gigafactory komt wel in de Verenigde Staten van Amerika te staan. In deze fabriek gaan ze straks Model Y’s bouwen voor de oostkust van het land. Voor die fabriek is Musk nu locaties aan het scouten, maar het lijkt alsof er nu twee plekkies in the running zijn.
Naast Texas, denkt Musk namelijk ook aan Nashville, Tennessee. Dat schrijft Techcrunch op basis van anonieme bronnen. Naast de Model Y, wil Tesla in deze derde Amerikaanse Gigafactory ook de Cybertruck in elkaar schroeven. Mocht dit nieuws kloppen, dan zou Tennessee wel een hub worden voor elektrische auto’s. Volkswagen en Nissan bouwen in de staat namelijk ook EV’s.
Op dit moment heeft Tesla twee Gigafactories in de Verenigde Staten. In Nevada produceren ze accupakketten en elektrische motoren voor de Model 3, in New York maken ze zonnecellen. Tesla heeft ook niet-Gigafactory-fabrieken, zo produceert het bedrijf in Californië de modellen S, 3 en X. In Tilburg staat er ook zo’n niet-Giga-fabriek. In Berlijn moet straks de vierde Gigafactory komen te staan, in Shanghai worden sinds kort auto’s geproduceerd. Al wordt de fabriek volgens onderstaand YouTube-filmpje nóg groter.
ghost zegt
Ik zie echt niet in wat er zo boeiend aan die mega factories is..just a shit factory creating shitbricks..
flutterby zegt
@ghost: de term komt oorspronkelijk van de accu productie boven de 1 Gigawatt/uur per jaar en dat was destijds vrij uniek.
ghost zegt
@flutterby: aaahw oké, dat wist ik dan weer niet! Thanks Captain!
ericc zegt
In Detroit staan er veel fabrieken en loodsen leeg en de werkloosheid is ernorm.
Waarom niet daar een lege fabriek inrichten?
Zal wel weer te maken hebben met welke staat de meeste belastingsvoordelen bied en subsidies uitreikt om deze fabriek te hebben. Ook niet vergeten dat het verkiezingen zijn dit jaar in de US.
lekkerlinksrijden zegt
@ericc: u geeft zelf het antwoord
Hubert zegt
@ericc,
Mensen in Detroit area zijn te duur.
Hij zet liever een fabriek in de middle of nowhere en laat daar lekker goedkoop de immigranten aan de slag.
flutterby zegt
@ericc: Tesla heeft enorm geïnvesteerd in de “‘machine that makes the machine”. Om de productielijn te stroomlijnen is het goedkoper om daarvoor een nieuw pand neer te zetten. Daarnaast zal mij niet verbazen dat ze voor Berlijn een kopie van Shanghai neerzetten en met deze nieuwe productielijn ook weer deze basis gebruiken met tweaks voor de Cybertruck.
Doordat de Cybertruck geen lak nodig heeft kan de spuitcabine overslagen worden.
Dutchdriftking zegt
Idioot eigenlijk hoe snel Tesla nu groeit. Men heeft een enorme aanlooptijd gehad, maar niet voor niets, over 5 jaar wordt er zo idioot veel geld verdiend door dit concern!
ghost zegt
@dutchdriftking: trap er niet in..
flutterby zegt
@dutchdriftking: verdiend..? Winst is pas recent een ding en nog minimaal ter opzichte van de concurrentie.
Dutchdriftking zegt
@flutterby: klopt, de afgelopen tien jaar heeft bizar veel geld gekost, maar dat gaan ze met gemak terug verdienen in de komende tien jaar.
flutterby zegt
@dutchdriftking: mits ze autonomie onder de weg krijgen zeker, maar zo niet dan hebben ze de afgelopen jaar extreem veel uitgegeven hoor. Al lijkt het modelgamma nu redelijk compleet en is de focus enkel op productiecapaciteit verhogen.
jag1960 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pietertjep85d zegt
Als het Texas maar niet wordt. Daar mag Tesla nog steeds geen auto’s verkopen en onderhouden… Auto’s moeten daar via een dealer worden verkocht. Bij Tesla koop je rechtstreeks van de fabrikant.
Esprit_de_Flandre zegt
Mss wordt dat wel deel van de deal.
“Wij zetten de fabriek hier als jullie de dealer-regel loslaten…”
appeltaartislekker zegt
Een normale fabriek dus…
caprio zegt
Met deze voorspoedige groei van Tesla zien de old school automerken de taart snel kleiner worden
mustang750supersnake zegt
detroit zou vet zijn en getuigen van flink wat lef!
EN n goede stap daar in de states…die stad ligt al jaren op z’n gat….