Heeft Elon Musk teveel Disneyfilms gekeken of is de man een visionair?
Dat laatste sowieso, maar ook een visionair kan zich natuurlijk vergalopperen. Zover is het nog niet gekomen want de om- en afzet van Tesla gaan crescendo. Tegelijkertijd blijft kapitein Musk maar geld verbranden waardoor het verlies eveneens steeg. Die verliezen zijn vooral toe te schrijven aan investeringen (productiecapaciteit voor de Model 3 en de ontwikkeling van de Model Y) en overnames (SolarCity).
Onlangs werd Grohmann aan het lijstje met overnames toegevoegd. Deze toko bouwt productierobots en heeft dus ook de nodige know-how in huis. Precies dáár is het Musk om te doen. Hij gelooft namelijk heilig dat autobouwers in de nabije toekomst het verschil kunnen maken met productiemethoden en robots spelen daarbij een steeds grotere rol. Niet geheel toevallig is Tesla hard bezig met die techniek. Om het in de woorden van Musk zelf uit te drukken:
“getting good at building the machine that builds the machine”
De software die hierbij wordt gebruikt is volgens Musk (nog) veel complexer dan de enen en nullen die de Model S, Model X en Model 3 aan de praat houden. Hij heeft er dan ook een hard hoofd in dat andere fabrikanten erin zullen slagen om Tesla op dit vlak bij te benen, niet in de laatste plaats omdat conventionele fabrikanten in eerste instantie bezig zijn met hardware en de software pas daarna komt. Bij Tesla gebeurt het eerder andersom.
Interessante theorie dus, maar hoe zit het met de uitgesproken wens om groter te worden dan Apple? Tesla is GM intussen al voorbij met een marktwaarde van 51 miljard USD. Apple stelt daar een marktwaarde van (hou je vast) 776 miljard dollar tegenover. Musk heeft dus nog even te gaan, maar één ding is zeker: het vaart een andere koers dan bestaande fabrikanten en de toekomst zal uitwijzen of dat een juiste beslissing is. Jullie idee?
mashell zegt
Heeft Musk nog nooit een rondleiding gehad in een moderne autofabriek? Robots overal. De hele reden dat VDL Nedcar heeft overgenomen is zodat ze nog meer robots aan BMW konden leveren.
Overigens geloof ik er niks van dat de software complexiteit van een productierobot hoger is of zelfs maar in de buurt ligt van dat van een infotainmentsysteem. Dat moet je ook niet willen, die productierobots moeten begrijpelijk en betrouwbaar zijn en 24/7 draaien.
fanboy zegt
@mashell: Een infotainment systeem is toch niet ingewikkeld? Het is hooguit veel werk.
Navigatie koop je in, beetje snelheid weergeven enzo, en door de bergen met opties en instellingen heen kunnen navigeren.
Dat is wat anders dan in een 3D omgeving werken met allerlei bewegingen en uit te rekenen paden, zonder met de robot dwars door het product heen te rammen. Maar ook dat wordt natuurlijk allang gedaan door iedereen.
Volgens mij doelt Elon Musk meer op het grotere plaatje, van de hele productielijn verder automatiseren. Kosten verlagend enzo.
mashell zegt
@fanboy: een infotainment systeem is bijzonder ingewikkeld. Dat doet niet alleen navigatie, maar ook radio, mediaplayer, telefoonbediening, DVD, TV, klimaat instellingen, auto instellingen etc, het heeft tegenwoordig vaak ook een internetconnectie (wat op zich al weer een stapel communicatieprotocollen is). Dan zit het aan meerdere bussen, kan het vaak meerdere displays aansturen, ondersteund spraakbediening en moet het ook nog snel reageren op gebruikers input. De complexiteit van een infotainment systeem is groter dan die van een smarthone en vergelijkbaar met een PC.
fanboy zegt
@mashell: Ik bedoelde juist dat het niet super complex is, alleen heeel veel werk. Navigatie zou ik niet makkelijk willen noemen (algoritmes voor het berekenen van paden) maar wie gaat daar nou nog iets voor schrijven? Dat koop je in.
Radio is een achtergrond dingetje van de juiste frequentie uit het geheugen erin plempen.
Snel reageren op user input is ook niks nieuws. Zoals je al zegt, het zijn gewoon dingen waar iedereen mee te maken heeft (ook in PC of smartphone) in een omgeving met meerdere threads en/of processen.
Het is allemaal alles behalve nieuw, het is alleen veel werk en het zit nu in een auto. En ze maken het zich wat moeilijk door dat alle fabrikanten hetzelfde proberen te maken ipv hergebruik.
Daarom noem ik het paden berekenen van robotarmen. Al lekker complex, maar net als navigatie is het al gedane zaak door veel bedrijven.
Meneer Musk doelt duidelijk op iets innovatiefs, waarmee je je kan onderscheiden. In dit geval efficientere productie. En hij doelt duidelijk op meer dan een vrij programmeerbare en beweegbare robotarm, want die gebruikt iedereen al.
mashell zegt
@fanboy: navigatie is in vergelijk met een internetverbinding zelfs relatief eenvoudig. En inderdaad koopje die gewoon in, inmiddels zijn al die navigatiestacks ook wel ongeveer even goed. De kwaliteit wordt bepaald door de kwaliteit van de verkeersinformatie. Ook zo’n internetstack koop je gewoon in (lees: je neemt linux) daarmee valt de hoeveelheid werk wel weer mee. Maar het wordt wel alsmaar meer functionaliteit. En daarmee neemt ook de complexiteit toe, het moet wel allemaal blijven samenwerken, op zo goedkoop mogelijk hardware.
JanJansen zegt
@mashell: een navigatie systeem inkopen is de eerste stap naar een middelmatig product. Dit is precies wat tesla anders doet dan alle andere fabrikanten.
Hoe kan je anders software updates naar je auto sturen zodat hij weer efficiënter wordt, autonoom kan rijden, bugfixes enz.
BMW snapt dit inmiddels ook en zijn aan een inhaalslag bezig.
potjak zegt
@mashell: Hij gelooft heilig dat autobouwers in de nabije toekomst het verschil kunnen maken met productiemethoden en robots spelen daarbij een steeds grotere rol staat er in de tekst. Hij is bezig met “the next thing” in productiemethoden.
mashell zegt
@potjak: maar daarin is hij toch niet uniek. Dat geldt voor de hele (auto)industrie.
bokkepoot zegt
@mashell:
Inderdaad, als je kijkt wat BMW en VAG en alle toeleveranciers in hun fabrieken hebben staan valt die megafactory in USA wel mee..
pramm zegt
@bokkepoot: Wat uniek is, is dat er machines worden ontwikkeld, die zelf voor optimalisatie van het proces moeten gaan zorgen.
potjak zegt
@mashell: je ziet het anders dan ik. Hoe jij het ziet maakt het inderdaad niets uit. Maar een robot kan ook een zelfsturende nano robot zijn of opgebouwd uit micro organismen. Je weet niet waar Elon op doelt, geeft uiteraard nog niets vrij. Ik neem aan dat hij met iets onconventioneels gaat komen waarmee het huidige productieproces zoals wij die nu kennen achterhaald zal zijn.
Erik zegt
@mashell: robots bij de huidige productielijnen werken alleen doordat mensen ze aanzetten, aansturen en vertellen wat ze precies moeten doen. Wat Musk wil zijn robots die volledig autonoom werken en zelf kunnen ingrijpen in het productieproces als het aan de lopende band mis gaat. Zal ik niet meer meemaken in mijn leven maar zie het wel gebeuren veert in de toekomst.
Hij zal Tesla groot brengen net zoals hij dat o.a. ook met PayPal heeft gedaan.
joost1990_2 zegt
Maar… de producten van Tesla zíjn toch al groter dan de producten van Apple?
blacksquad zegt
Persoonlijk vind ik de Tesla inc. revolutie geweldig! Ik zie het wel gebeuren, helemaal als ik het innovatie vermogen van Tesla met Apple vergelijk!
kwakmare zegt
@blacksquad: Tesla zit naar mijn idee in de innovatiecurve waar Apple zat toen de eerste iPhone uitkwam. Doorontwikkeling gaat goed maar de mate van pure innovatie zal in een soort plateaufase komen.
Ik ben het sterk met je eens dat deze revolutie top is en ik hoop dat de technologie voor snel voor Jan Modaal beschikbaar wordt…..nog wel eerst wat innovatie voor nodig (laad-snelheid verhogen, range verlengen, kosten verhogen, laad-netwerk vergroten,..)
lincoln zegt
Mijn idee ??
Tja .. ik ben een NLer ..
Dus weet niet beter dan dat ambitie een hele slechte eigenschap is ..
En mensen met die eigenschappen een slechte toekomst moet wensen ..
mzonneveld zegt
En Gordon kan hoed zingen…
cossiekiller zegt
Is zo’n model X nog niet groot genoeg?
stfu zegt
Ik raad vooral aan om hem te horen spreken, dan snap je pas hoe zijn hoofd werkt. Die teksten op AB geven toch een iets te Hollandse sfeer en visionairschap wordt in NL minder begrepen. Men vergeet wel eens dat ie diverse succesvolle bedrijven heeft (gehad) en dat ie enorm veel voor elkaar heeft gekregen. Dus bekijk vooral zijn laatste TED interview. https://www.ted.com/talks/elon_musk_the_future_we_re_building_and_boring
pomoek zegt
Grappig, ik lees net dat Tesla door anderen is opgericht en dat Musk dus niet e oprichter van Tesla is. Hij is er wel al praktisch vanaf het begin erbij maar goed.
Apple begon pas begin deze eeuw echt hard te groeien. Het was zo rond 2000 slechts 7 miljard waard. Tesla is opgericht in 2003, en is pas zo rond 2014 begonnen met groeien. Nu dus 50 miljard, in 2013 iets van 5 miljard. Daarbij komt dat Tesla echt cutting edge is en bakens verzet terwijl Apple (sorry fanboys) naar mijn idee vooral bestaande technologie goed weet te verpakken en te vermarketeren. Dus tja, waarom niet?
lekbak zegt
@pomoek: omdat marketing veel belangrijker is dan het product. Marketing is alles, marketing is marktwaarde. Het is afwachten of Tesla dat goed op orde kan houden. Wel zijn ze nu erg goed bezig.
BaRa zegt
@pomoek: hangt er maar van af wat je innovatie noemt. Er is een verschil tussen “iets nieuws introduceren” en “iets nieuws nuttig maken”. Apple is niet zo sterk in dat eerste, wel sterk in dat tweede. Omgekeerd is dat ook typisch de meerwaarde van de meeste andere fabrikanten: wel met het nieuwe komen, maar niet met het toegevoegde voordeel. De enige die op dat vlak Apple wat naar de kroon steekt, is Google. Maar hun benadering is anders, want ze schromen er niet voor om naar buiten te stappen met “producten in ontwikkeling”. Als dat bij Apple gebeurt, is dat typisch een verkeerde inschatting.
pomoek zegt
@bara: daar ben ik het met je eens. Ik zou zelfs willen zeggen dat Apple dat briljant doet.
esprit84 zegt
Op het moment dat Tesla accupakketten voor oa defensie zal gaan leveren, evenals de energie-walls voor thuis dan zie ik ze met gemak Apple voorbij schuiven. Ook daar Apple al jaren niet meer innoveert en het moet doen met onvolledig ingelichte fanboys als clientèle
fanboy zegt
@esprit84: Ach, ik ben geen onvolledig ingelichte Apple fanboy (ondanks mijn naam hehe) maar toch voor zo’n Macbook gekozen.
Ik had zelf al een “ultrabook” uit categorie 1500 a 1600 euro van Dell, en de Macbook kost hetzelfde. Nou is die Dell prima qua hardware, maar irriteert me vanwege de slechte drivers en Windows bugs (maar ligt voornamelijk aan drivers volgens mij). Die Macbook heeft dat allemaal veel minder (ook niet perfect), waar mijn Dell amateuristisch over kan komen.
fanboy zegt
@esprit84: Maar veel innovatie is er inderdaad niet meer, dat klopt helemaal. Dat is wel een ander verhaal met Tesla.
esprit84 zegt
@fanboy: de manier waarop het macOS omgaat met de hardware is (meestal) beter/efficiënter dan een windows pc. Je kunt op die manier met veel mindere specs veel betere resultaten halen.
Ik vind het altijd opmerkelijk dat mensen denken dat je voor vormgeving / video / muziek / iets creatiefs een Apple nodig zou hebben, en hoe blind dat vaak om die reden gekocht wordt. En hoe boos mensen worden als ik ze uitleg, ik bedoel uitlach, nadat ze veel te veel machine hebben gekocht voor wat ze gaan doen.
fanboy zegt
@esprit84: Klopt wel. Maar mijn punt is meer als je een goede laptop wil voor bijvoorbeeld 1500 euro, betaal je voor de Macbook niet meer dan voor een Windows ultrabook, waar je vroeger een hoop meer moest betalen voor een Macbook.
En ook al ben ik totaal geen Apple gebruiker (nog steeds niet), heb ik toch de illusie dat de Macbook een stuk langer mee zal gaan dan mijn Dell. Niet alleen qua defecten, maar qua bruikbaarheid.
Mijn Dell heeft alweer een Windows versie die achterloopt.
sracert zegt
Robotisering ja hoor niet tegen te houden, alleen door de natuur natuurlijk!. Hoop doet leven.
Dutchdriftking zegt
Zullen we over 80 jaar net zo over hem praten als we nu over Henry Ford doen?
mashell zegt
@dutchdriftking: ik hoop voor Musk van niet. Henry Ford staat bekend om zijn productieconcept en zijn heel erg foute politieke ideeen.
lincoln zegt
@mashell:
Idd .. zoals gratis taallessen voor buitenlanders .. 40 urige werkweek .. gezond voedsel voor arbeiders .. mannen en vrouwen dezelfde kansen en lonen .. gezonde werkplekken .. filantropie .. milieu bewustwording ..
Fouter gaat het niet worden ..
lekbak zegt
@lincoln: daar staat hij niet om bekend. Zijn bewondering voor Hitler (al dan niet terecht) staat hij wel om bekend.
lincoln zegt
@lekbak:
Of was het net andersom ??
lekbak zegt
@lincoln: jij hebt ongetwijfeld meer kennis van meneer Ford. Maar niet waar hij om bekend staat…
nick007 zegt
De verliezen die Tesla blijft opstapelen zijn alvast pakken groter…
pramm zegt
@nick007: Zeker geen accounting achtergrond. Natuurlijk zijn de verliezen groot als je als bedrijf dermate hard groeit. Investeringen zijn dan onvermijdelijk.
nick007 zegt
@pramm: Ten dele wel, en mijn vrouw is bedrijfsrevisor :-). Ik zie enkel dat de investeringen de pan uit swingen (resultaten Tesla deze week gezien, gevolgd door koerscorrectie van het aandeel…). Ik weet ook dat zekere in deze volume nodig is om winst te maken, maar dat volume moet er komen van een model dat wordt verkocht aan (minder dan) de helft van de huidige modellen… Sta me toe twijfels te hebben (en vele analisten met mij).
pramm zegt
@nick007: Eens dat de investeringen bizar zijn. en deze zullen de komende jaren alleen nog maar toenemen, aangezien er in een paar jaar tijd nog 3 enorme fabrieken zullen worden gerealiseerd om aan de benodigde 1 miljoen auto’s, en enorm aantal zonnepanelen en thuisbatterijen te kunnen voldoen.
Tesla is een bedrijf wat in een paar jaar tijd qua omvang vergelijkbaar wordt met de grote fabrikanten. Niet gek dat er dan verliezen geleden worden.
Er heeft een koerscorrectie van het aandeel plaatsgevonden. Maar de vraag is even of dat op basis van de investeringen is, of een correctie op de te hoge waardering zoals Musk dat zelf vaak al aan geeft. Blijkbaar zijn er voldoende analisten die er wel vertrouwen in hebben, gezien het feit dat de daling al snel gestopt is.
Het meest spannende zal zijn is hoe de verkopen van de Model 3 zal verlopen. Tot op heden was de beperking bij de Model S / X niet de verkoop maar de productiecapaciteit. Met een capaciteit volgend jaar van 500.000 auto’s, zou dat geen belemmering meer mogen zijn. Als het dat wel is, moeten we constateren dat het een succesverhaal is en dat verdere investeringen dan zonder meer te verantwoorden zijn.
nick007 zegt
@pramm: veel open vragen inderdaad. Zo ook wat zal het antwoord zijn van de gevestigde fabrikanten die in geval van blijvend succes (…) snel kunnen reageren en in veel gevallen niet zo’n schuldenlast zullen moeten torsen…
pramm zegt
@nick007: Denk je serieus dat die snel kunnen reageren bij succes. Voor de 500.000 auto’s, moest Tesla de jaarproductie van batterijen (incl. de batterijen voor telefoons, laptops etc) verdubbelen. De bouw etc duurde 5 jaar. Op dit moment zijn er geen batterijfabrikanten die een dergelijke capaciteit over hebben, noch worden er op dit moment fabrieken voor serieuze aantallen batterijen gerealiseerd.
VW geeft aan 9 miljard te investeren in EV’s… in 5 jaar tijd. Vergeleken met de investeringen die Tesla heeft gedaan in fabrieken voor cellen etc. is dat peanuts.
GM heeft nu de Bolt op de markt, en krijgt het niet voor elkaar meer dan enkele 10.000-den per jaar te produceren, enerzijds omdat men geen groot risico wil lopen, maar ook als gevolg van beperkte hoeveelheid batterijen.
Door de Giga factory zal tesla echter batterijen kunnen produceren op een schaal die zorgt voor een prijsdoorbraak.
Begrijp me niet verkeerd, ik hoop dat andere partijen serieus zullen instappen. Maar tot op heden zie ik nog geen hele concrete stappen, anders dan aankondigingen, powerpoints en toezeggingen. Op een paar beurzen zijn concepts getoond, en er wordt geroepen dat er volgend jaar nieuwe auto’s op de markt zullen verschijnen van de Duitse fabrikanten. Dan hadden we nu toch onderhand Test varianten moeten zien.
De enige die enigszins concrete stappen lijkt te maken is jaguar
nick007 zegt
@pramm: enige tijd terug las ik dat een bedrijf (was het Samsung??) gelijkaardige productie voorziet. Als de vraag en vooral het geld er is, kan het een pak sneller. Er zijn m.i. nog een aantal problemen. Enige tijd geleden was er spraken van een ‘black-out’ (ik ben Belg :-) ) waarbij er een afschakelingsplan werd voorzien omdat de kans reëel was dat er een tekort aan elektriciteit zou komen (ongelooflijk in 2017, maar dus wel…). Ik heb toen, zij het snel (info verbruik en aantal afgelegde kilometer op jaarbasis in België. Zou het nog eens moeten herdoen) en ik meen me te herinneren dat hiervoor een aantal kerncentrales nodig waren (voor België alleen al)… Dus als iedereen al zou, al dan niet verplicht, omschakelen dan zijn er nog wat extra voorzieningen nodig. Denk ook maar eens aan het feit dat het laden niet zo snel gaat als het traditionele tanken (je kan het natuurlijk wel thuis). Hier in de buurt is er een Holiday Inn nabij de autosnelweg met van die Tesla-laadpunten. Toen ik er een klant ging ophalen stond aan elke paal een auto met 1 à 2 Tesla’s er achter aan het wachten… Leuk als je reeds 50km aan 90 per uur tussen de vrachtwagens hebt ‘gehangen’ om de batterij te sparen (en zo zie ik er dagelijks). Ik denk dat iedereen het er over eens is dat er een alternatief moet komen voor de fossiele brandstoffen, maar of elektriciteit die op korte of middellange termijn wordt voor transport…
dafmaf zegt
Je kunt van Jobs zeggen wat je wil, maar niet dat hij megalomaan was. Hij verwachtte voor iPhone bijv. een marktaandeel van 1 procent (inmiddels slurpt Apple zo’n 90% van al de winst op op mobiele telefoon en meten alle fabrikanten zelf hun telefoon af aan iPhone).
windhoekgokarting zegt
Probleem is de martkwaarde. Nu nog goed. Kan zo verdampen. Investeren kan nu nog doorgaan op basis van de marktwaarde en visie. Iedereen blij vooralsnog, maar aandeelhouders willen winst zien binnen 5 jaar.
3246cm252kw zegt
Gewoon een commerciële kut auto. Als die auto niet werd gepromoot door de overheid met hun belastingtrukjes dan waren er waarschijnlijk heel weinig op de Nederlandse wegen.