Groter dan Volkswagen, heeft Tesla de ambitie te groeien tot de grootste autofabriek in Duitsland.
Dat Tesla een eigen Gigafactory heeft in Duitsland kun je al omschrijven als ‘in de hol van de leeuw’. Maar daar blijft het niet bij. De Amerikaanse autofabrikant heeft plannen om de fabriek te laten groeien. Daarmee zou het de grootste autofabriek van het land kunnen worden.
Miljoen auto’s
Op dit moment produceert het merk 5.000 auto’s per week. De bedoeling is om deze capaciteit te verdubbelen met de uitbreiding. Het merk wil zo doorgroeien en uiteindelijk een miljoen auto’s per jaar produceren. Daarnaast wil het merk de batterijproductie verhogen.
Het is niet een gevalletje zo gezegd, zo gedaan. Tijdens een vragenuurtje met betrekking tot de uitbreiding deelden lokale bewoners hun zorgen. Die maken zich zorgen over de natuurimpact als de fabriek gaat uitbreiden. Er werden onder meer vragen gesteld hoe Tesla de biodiversiteit weet te beschermen als de fabriek groeit.
Groter dan Volkswagen
Mocht er groen licht worden gegeven dan heeft Tesla de grootste autofabriek van Duitsland. Klinkt toch gek in het land van Volkswagen, Audi, BMW en Mercedes. Volkswagen heeft op dit moment de grootste fabriek met een capaciteit voor 800.000 auto’s per jaar. Tesla wil dus naar de miljoen als het gaat om de autofabriek in Duitsland. (via Reuters)
Wolflow zegt
Wat moet Tesla met een autofabriek, ze verkopen alleen elektrische hokken
steephh zegt
@wolflow ieder zijn smaak natuurlijk. Gezien hun verkopen denken velen er anders over :-) en zien ze Tesla wel degelijk als een auto en niet als hok :p
audirs3 zegt
Als ze nou eens meer auto’s gaan ontwerpen waar daadwerkelijk vraag naar is (Model 3 en S stations, hatchbacks en crossovers formaatjes Golf en Polo) in plaats van prestigeprojecten als een kogelwerende pickup of hypercar, dan kunnen ze zeker wel de grootste in Europa worden. Maar nu leunen ze eigenlijk maar op 1 model, de Model Y.
Flutterbear zegt
Tesla is koning in productielijn versimpelen. Doorn in het oog voor de gemiddelde Autoblog lezer maar financieel zeer lucratief en de consument lijkt het wel prima te vinden. Niemand is geïnteresseerd in een kleinere Y voor dezelfde prijs.
Vergeet niet dat het prijsverschil in Nederland tussen een Y en Golf met name bepaald wordt door winst. Een kleinere auto nog voordeliger produceren zou betekenen dat ze nog extremer moet zijn in kostenbesparingen.
De pickup markt is in de VS trouwens veel groter dan hatchbacks, en met name lucratiever. Die Amerikanen slaan zo 80k stuk op een pickup. Ik begrijp wel dat Tesla daar liever op focust dan concurreren met Polo’tjes.
lekkerlinksrijden zegt
Gisteren naast een model Y geparkeerd. Ik stond er een beetje bedenkelijk naar te kijken, zegt die eigenaar: vind je m niet mooi? Ik zeg: Nee sorry, best lelijk eigenlijk. Begint hij te lachen en zegt: ik ook, maar hij is ruim en snel en doet alles prima en lekker goedkoop. Hij zegt: het is eigenlijk een lelijke vrouw maar met een goed innerlijk
Hubert zegt
Precies.
Ideaql voor de dagelijkse kilometers.
En voor de fun kun je er altijd nog iets bij hebben.
Flutterbear zegt
Als je zo over je vrouw praat gaat dat niet lang goed vermoed ik..
Hubert zegt
Vriendin moet je ook altijd buiten het zicht van je vrouw houden.
Joris24 zegt
Maatje van me heeft een model 3 dual engine. Gewoon in de lease omdat die fiscaal erg gunstig was. Heeft er meer dan een ton mee gereden, nog nooit gepoetst. Zand van de kinderen zit overal door de auto, maakt ‘m niks uit, is gewoon een gebruiksobject. Hij heeft één keer met een lege accu gestaan, verder nooit gedoe gehad. Is gewoon een gooi en smijt auto, als je er verder weinig om geeft en goedkoop wil rijden snap ik hem helemaal.
En ik heb er een paar keer in gereden, ondanks dat er geen brandstofmotor in ligt is het echt geen straf. Heel relaxed rijden, emotieloos, makkelijk lange afstanden, veel assistentie, en vies snel voor de gemiddelde leaseslet. Ik begrijp prima waarom dit als praktisch elekrtrisch vervoermiddel verkocht wordt. Vooral icm eigen zonnepanelen, wat toch steeds meer mensen hebben.
Richmond zegt
Ik snap niet waarom sommigen zo onbeschoft omgaan met auto”s van de zaak
Hubert zegt
Ach, is net als een vakantieliefde.
Lekker uitwonen en de rotzooit is voor de volgende.
hotze zegt
Ben toch benieuwd of Tesla een hype is of ook in de toekomst zo goed blijft verkopen. Voor die pickup is “lelijk” nog te veel complimenten.
Snap dat het technisch concurrerend is + goede laadmogelijkheden, maar daar houdt het ook wel op met de pluspunten.
jerone zegt
Het kan aan mij liggen natuurlijk, maar, 5000 auto’s per week, 52 weken en dat verdubbelen kom je volgens mij uit op ongeveer de helft van die 1 miljoen auto’s per jaar. Klopt er iets niet in de berekening of is het doel toch anders van Tesla?
kreukelzone zegt
Je leest over het woord “uiteindelijk” heen. Ze zijn nog niet klaar na die verdubbeling inderdaad.