In de zoektocht naar gratis geld probeert Tesla de overheid te bewegen om een slinkse move van Donald Trump ongedaan te maken.
Tesla is lekker bezig. Dit jaar zal de productie waarschijnlijk nog net niet (of net wel?) het miljoen aantikken. Maar zelfs als het dit jaar niet lukt, wordt het volgend jaar een eitje. Het merk doelt er namelijk op om dan 1,3 miljoen auto’s af te zetten. Dat is geen klein bier.
Dergelijke expansiedrift moet natuurlijk wel gefinancierd worden. Een van de manieren om dat te doen voor Tesla, is bakken met geld vangen door de beroemde regulatory credits te verkopen. Tesla krijgt deze credits van de overheid omdat ze van die extreem schone auto’s bouwen. Vervolgens kunnen ze verkocht worden aan andere fabrikanten, die troep uitbrakende monsters de fabriek uit laten rollen. Hier gelden allemaal Corporate Average Fuel Economy (CAFE) regeltjes voor.
Nu wil het geval dat de laatste CAFE normen werden opgesteld in het laatste jaar van Obama’s presidentschap in 2016. Onder de regels, zouden de strafbedragen die de vieze fabrikanten moesten betalen en Tesla dus kon vangen, verdubbelen. Doch in de tussentijd is er eventjes een oranje man door het witte huis gefietst. En die heeft in zijn laatste dagen als POTUS nog even deze voorgestelde verdubbeling tot nader order ‘bevroren’.
Tesla probeert nu de overheid te bewegen deze move van Donald Trump zo snel mogelijk van tafel te krijgen, met de claim dat deze onzekerheid geeft in de ‘credit’ markt. Hierbij gaat het dus om de regulatory credits, niet om de credit market in traditionele zin van het woord. Om een beetje achtergrond te geven: fabrikanten die boven de CAFE-normen zitten, kunnen credits kopen direct bij de overheid. Maar ze mogen ook credits goedkoper inkopen bij fabrikanten die deze van de overheid krijgen, vanwege hun schone auto’s. Zo harkt Tesla veel gratis geld binnen.
Fabrikanten als Toyota, GM, Ford en Volkswagen zijn het gek genoeg níet eens met het plannetje van Tesla. Ze zetten de zaken zelfs zo op scherp dat ze zeggen ‘het feit dat Tesla voordeel zou hebben bij zekerheid over de waarde van de credits is nou niet bepaald een reden om in te grijpen in een normaal bureaucratisch proces’. Ouch burn!
Dat men er hard ingaat is op zich overigens wel logisch. Mocht de bevriezing van Trump voor hen ongunstig ontdooien, zouden de trditionele fabrikanten mogelijk zelfs met terugwerkende kracht miljarden moeten betalen voor auto’s verkocht vanaf modeljaar 2019. Je zou bijna uit pure wrok de dure versies van de overheid kopen in plaats van de goedkopere units van Tesla…
flutterby zegt
Dat is een oude foto op de cover!
Sempiternal zegt
@flutterby Jup
Sempiternal zegt
Pfoe
Pascal zegt
Gewoon een commercieel bedrijf wat alle kansen pakt die het kan. What’s new?
geen1234 zegt
Inderaad, niets bijzonders dat Tesla.
autorijdert zegt
Moet je voorstellen hoe “bijzonder” andere autofabrikanten zijn als Tesla al niet bijzonder is.
geen1234 zegt
Ik ben niet onder de indruk van welke dan ook, misschien Ferrari en/of Aston Martin. Dat is pas stijl als je principieel bij je core business blijft. Alhoewel dat ook begint te veranderen met de SUV’s. Ik ben geen frustreert volger van welk merk dan ook. Een auto fabrikant is een auto fabrikant. Ga het ook zo zien.
autorijdert zegt
En de grap is dus dat Tesla juist geen autofabrikant is maar een bedrijf die energiesystemen ontwikkelt om het stroomnetwerk te stabiliseren en ook actief is in de energiemarkt waardoor schone energie geleverd kan worden via hun systemen.
Daarnaast doen ze nog heel veel andere dingen, als je dus roept dat Tesla “niks speciaals” is dan zit je er dus naast gezien ze de enige autofabrikant zijn die dit doet.
porker zegt
Dat is toch ook logisch? Tesla heeft erop gerekend bij de bouw van fabrieken en zou nu door toedoen van de oranje kanarie geld mislopen. En Vw etc is niet verplicht ze bij tesla te kopen.
melkkoe zegt
Dit soort marktverstorende maatregelen heeft tesla volgens de muskieten toch helemaal niet nodig?
pramm zegt
De markt verstoring zit juist op de bizarre hoeveelheid subsidie en belastingvoordelen die de oliereuzen maar ook de bouwers van conventioneel aangedreven auto’s nog altijd vangen.
henkp1 zegt
Subsidie??
Redrum zegt
In europa zo’n 55 miljard en in de us zo’n 20 miljard (20% coal en 80% oil and crude)
Dit is ongeveer 100 jaar geleden gestart en stijgen nog steeds
geen1234 zegt
Net gehoord dat China 40 miljard per jaar steekt in de kolen industrie van Afrika, wat ze nu gaan afbouwen. Geen idee wat dat uberhaupt inhoudt, waarschijnlijk zitten ze daar dan best snel zonder electriciteit.
moveyourmind zegt
Het is een beetje hetzelfde als vreemdgaan en je overspelige gedrag afkopen met een bloemetje voor je vrouw.
Als je er maar in gelooift dat het werkt.
autorijdert zegt
Het is een feit dat het werkt.
mashell zegt
De slogan is niet voor niets “zeg het bloemen”. Dan is het meteen duidelijk aan je partner dat je vreemdgegaan bent, zonder dat je die woorden hoeft uit te spreken. Prachtige oplossing, gemakkelijk te koop bij de betere tankstations!
mpgc zegt
Probleem van Tesla is dat ze een technologisch superieur product maken maar er te weinig geld mee verdienen. Uit eindelijk is Tesla ook gewoon een autofabrikant die geld moet verdienen met het maken van auto’s en niet met cryptomunten of CAFE credits. Een hoop autofabrikanten kunnen van Tesla leren hoe een goede elektrische auto te bouwen, maar Tesla kan ook van andere fabrikanten leren hoe je dat winstgevend kan doen.
Sempiternal zegt
@mpgc Je maakt of een grapje of hebt echt geen flauw idee……
Tesla maakt tussen de 15-20% bruto marge op hun auto’s. Winst is echt totaal geen boeiende financiële ratio, want alles tussen EBITDA en netto winst is rechtstreeks terug te leiden naar aanjagen van groei in het geval van Tesla.
Het grote VW verkoopt z’n EVs met verlies en roomt dit weg dmv hogere marge op hun conventionele auto’s. Ik denk dat Diess heel graag bij Musk op de koffie wilt om te leren hoe je een winstgevende EV maakt.
flutterby zegt
@mpgc: lees het financiële rapport nog eens door wat je praat alleen maar onzin. Tesla verdiend procentueel meer per auto dan de traditionele bouwers. Uitgezonderd uitschieters zoals Porsche.
Hupke zegt
Ik betwijfel dat er iemand van Tesla moet leren hoe ze ev’s maken. Tesla heeft ondertussen bijna geleerd hoe ze een auto kunnen fabriceren.
autorijdert zegt
Wat jij wel of niet betwijfelt is niet relevant
Feit is dat Tesla de techniek, de batterijen, de software, AI, laadnetwerk en fabricage zeer goed beheerst.
De traditionele autofabrikanten kunnen geen enkel van deze aspecten goed en dat is ook logisch want ze zijn daar niet in gespecialiseerd.
Het is ook duidelijk te merken aan de reacties op deze website gezien de meeste bezoekers geen flauw idee hebben van wat Tesla doet.
Tesla had tijdens AI day een spectaculaire aankondiging gedaan maar dat is totaal niet opgemerkt. Tesla heeft van de grond af zijn eigen supercomputer gebouwd. Dus niet door IBM of Google laten bouwen maar zelf gebouwd en zelfs het koelingsysteem om de chips in de supercomputer te koelen hebben ze zelf ontwikkeld door de airconditioning systeem van de auto’s ervoor te gebruiken.
En ook de productie van de auto hebben ze veranderd door gebruik te maken van een Gigacasting systeem wat geen enkel ander fabrikant doet.
Dus als ik jou was zou ik me eerst verdiepen in het bedrijf waar je een mening over hebt.
Of denk jij dat BMW, Volkswagen, Mazda en Ford ook hun eigen supercomputer bouwt?
geen1234 zegt
“Feit is dat Tesla de techniek, de batterijen, de software, AI, laadnetwerk en fabricage zeer goed beheerst.”
Feiten???? Dat zijn geen feiten hoor.
Feit is de techniek??? Welke techniek???? Ze hebben niet eens een assemblage lijn die er meerdere modellen uit stampt.
De batterij technologie is niet van hen. En ze concurreren op dat vlak met de rest van de wereld, de kans is zeer klein dat als er doorbraak komt, dat het van Tesla zal komen.
De software is ruk hoor? Wat is er zo goed aan? Het enige wat je hoort, het is beter bij de volgende update, en dan blijkt het nooit zo te zijn. Als je het hiermee niet eens bent, graag een video plaatsen dat je hier https://th.bing.com/th/id/OIP.eYNaJBii29ohtcq9FYoq1QHaFk?pid=ImgDet&rs=1 autonoom rijdt.
“Tesla heeft van de grond af zijn eigen supercomputer gebouwd ” Tja wat is de efficiëntie (tflops/gw ofzo) van dat ding vergeleken met andere supercomputers in de branche. Dat wil ik wel even wat voordat ik hoog van de toren ga blazen. Ik vraag me uberhaupt af of dit zo een prestatie is.
Wellicht is die supercomputer net als hun auto’s, een slap aftreksel van de huidige kwaliteit. Tesla’s AI ziet nog steeds de zon aan voor een verkeerslicht. Wees er maar blij mee dat als Tesla koper jouw geld gestoken wordt in een super computer en niet het product wat je nu koopt.
Wat heeft een laadnetwerk te maken met de beoordeling of een bedrijf goed een auto kan fabriceren?
Woon je toevallig in zo’n regio waarvan ze rapporteren dat er veel drugs gebruikt wordt? Want wat je schrijft, heeft niets met feiten te maken.
Sempiternal zegt
@geen1234 Pfoaaaah.
Sempiternal zegt
@geen1234 Assemblage lijnen? So overrated…
4 top modellen meer dan voldoende, moet wel nog een compacte middenklasser komen zodat de die Europeanen ook volledig kunnen bedienen….
“Woon je in zo’n regio …” tsja. Dat zegt eigenlijk wel genoeg.
geen1234 zegt
Het zijn geen top modellen. Als ze dat wel waren, werden er geen porsches/ferraris/bugatti’s verkocht. Het zijn gewoon bijvoorbeeld 4 dacia’s met een EV aandrijflijn.
Sempiternal zegt
@geen1234 Lol. Porsche, Bugatti en Ferrari vergelijken met zo’n burgerbak als Tesla.
Denk dat ze bij tesla blij zijn dat je naar die merken grijpt voor je argumentatie.
4 Dacia’s met een EV aandrijflijn. Wat rij je zelf? 😂
autorijdert zegt
Je maakt het me wel heel makkelijk, alles wat je roept is namelijk fout.
En dat meen ik serieus.
En gezien je zo emotioneel reageert is het duidelijk dat je tot de groep behoort die op een of andere manier een haat tegen Tesla geeft gekweekt en op basis van die haat alles wat Tesla doet afkraakt ongeacht of het positief is of niet en ongeacht of het waar is of niet.
Sempiternal zegt
@autorijdert zeer boos. Maar “heb niks tegen tesla”.
‘T is maar een otooooo denk ik dan.
autorijdert zegt
Het grappige is dat het juist niet maar een otooo is maar juist veel meer.
Tesla verkoopt zonnepanelen en opslagsystemen voor huizen waardoor je niet afhankelijk bent van het stroomnetwerk en stroom kan terugverkopen wat dus helpt met de energietransitie en ons af kan helpen van vervuilende energie productie.
Daarnaast verkoopt Tesla energieopslag systemen voor steden en grote bedrijven die daarmee ook hun stroomnetwerk kunnen stabiliseren.
En Tesla heeft de markt voor batterijen en electrische auto’s in een stroomversnelling gebracht waardoor we sneller de transitie kunnen maken naar schone energie.
Terwijl Volkswagen jarenlang exact het tegenovergestelde deed met hun sjoemeldiesels…
geen1234 zegt
Het is geen technologisch superieur product. Net als dat een iphone geen superieur product is. Dat Apple en Tesla dit zeggen, betekend niet dat het zo is.
Denk je nu echt dat het kleine (tov de rest van de wereld) development team van Tesla beste accu’s/electra motoren ooit zal realiseren.
Tesla is net als VHS, veel en snel markt aandeel waardoor het iets beters als v2000 uit de markt zal drukken.
autorijdert zegt
Wat een onzin kraam je uit zeg, het is duidelijk dat je geen verstand hebt van techniek want ook je opmerking over de iPhone klopt niet.
Apple heeft elk jaar de snelstew chip, die ontwikkelen ze namelijk zelf en dus hebben ze zelf de expertise hun product beter te maken dan de concurrent.
Daarnaast zijn computers veel meer afhankelijk van hoe goed de software werkt dan de hardware.
En laat software nou juist hetgeen zijn waar Tesla in uitblinkt.
Tesla is dan ook veel meer een IT bedrijf dan een autobedrijf en Tesla heeft weldegelijk op alle relevante gebieden meer kennis en ervaring dan al die andere fabrikanten
Die andere fabrikanten hebben decennia lang alles uitbesteed door die “slimme” managers die dachten daarmee kosten te besparen.
Dus zit de kennis bij de toeleveranciers en niet bij de autofabrikanten.
Tesla is zelfs de enige EV fabrikant die zijn eigen electromotoren maakt
Sterker nog, voor de Plaid versie moesten ze een dermate nieuw geavanceerd motor maken dat de machines daarvoor niet bestonden en dus de machine die daarvoor nodig is zelf maar hebben gemaakt.
En dat doen ze met heel veel dingen.
1 ding is wel zeker, op deze website zitten veel mensen die weinig van techniek en EV’s snappen. Dat is heel duidelijk aan de reacties te merken…
geen1234 zegt
Je schrijf eerst “Daarnaast zijn computers veel meer afhankelijk van hoe goed de software werkt dan de hardware.”
En dan is je betoog over de iphone superioriteit over hardware :D Voel je wel goed? Laat het nu zo zijn dat je met een ge’root android altijd meer kunt dan met wat de Apple toestaat. Daarnaast heb ik het idee dat het gebruik van een eigen platform meer gekozen wordt om de monopolie positie te versterken dan de klant een beter product te geven.
Als je prijs/kwaliteit vs daadwerkelijk gebruik gaat analyseren, is de laatste 10 jaar de iphone niet superieur. Heb je al in het huidige ios dat het mac address automatisch wijzigd zoals android al jaren heeft? Jij mekkert over snelheid terwijl dit er nog steeds niet in zit. En zo is er nog een waslijst op te noemen.
“Dus zit de kennis bij de toeleveranciers en niet bij de autofabrikanten. ” Ehhh en wat is daar mis mee? Volgens mij is dit toch de grondslag voor een betere en efficiëntere arbeidsproductiviteit.
“ze een dermate nieuw geavanceerd motor maken dat de machines daarvoor niet bestonden en dus de machine die daarvoor nodig is zelf maar hebben gemaakt. ”
Wat denk je dat er de afgelopen 100 jaar in de normale auto industrie is gebeurd? Wat Tesla nu een keer doet, heeft al decennia plaatsgevonden. Hoezo ben je onder de indruk?
Eerst schrijf je dat Tesla meer een IT bedrijf is, en dan ben je blij dat ze eigen machines gaan maken. Met jouw redenatie ben je blij, dat je in het vervolg je eigen tandarts ook kunt gebruiken voor je hersenchirurgie.
Het is nog maar de vraag of de politiek geen stokje gaat steken voor het ongecontroleerde toegang tot voertuigen. Nu zijn ze daar nog redelijk onwetend in. Maar ik kan me zo voorstellen dat dit geblokkeerd gaat worden. Dan zijn alle investeringen in proprietary software oplossingen waardeloos.
autorijdert zegt
Je reageert zoals die mensen die beweren dat de aarde plat is.
Alles wat je roept is aantoonbaar fout.
En aan je reacties te zien heb je blijkbaar iets tegen Tesla.
Je zou haast gaan denken dat Tesla degene is die achterloopt als je zo jouw commentaar leest dat niets meer is dan een onderbuikgevoel.
goodvibrations zegt
@autorijdert Er zitten genoeg mensen met verstand hier… Maar al zou het niet zo zijn… moet je dan zo reageren? Gezellig!!
Kwam niet voor niets met mijn vergelijking over voetbal clubs.. jij bent duidelijk Tesla fan, prima.. ik wellicht Alfa en ja die kunnen zeker wel auto’s bouwen..
Qua software eens dat Tesla nr.1 daarin is vandaar dat ik ook Apple en Alphabet noemde.. die hebben erg veel budget en kunnen zeer snel inlopen…
Maar vlak ook “Lucid” niet uit / de ex chief engineer verantwoordelijk voor de model S. Eenzijdig Tesla benoemen en zo reageren laat zien dat je een fanboy bent met lange tenen.. fijne wedstrijd 😉
autorijdert zegt
Het gaat niet om hoe ik reageer.
Ik geef aan dat je of je nou wel of geen verstand van hebt beter kan reageren met feiten.
We zitten allemaal op een smartphone waar je Google tot je beschikking hebt en in 2 seconden kan opzoeken wat je beweert voor het te schrijven maar veel bezoekers hier schrijven liever wat hun onderbuikgevoel zegt dan wat de feiten zijn.
Alphabet is recent bijvoorbeel al gestopt, die hebben na al deze jaren de conclusie getrokken dat ze niet verder kunnen komen.
geen1234 zegt
Over feiten gesproken, “Alphabet is recent bijvoorbeel al gestopt, die hebben na al deze jaren de conclusie getrokken dat ze niet verder kunnen komen. ”
Wat ik net heb gelezen is dat ze nog in Juni 2021 nog 2,5miljard funding hebben binnen gehaald.
Waar schrijven ze dat ze niet verder kunnen komen? Daar ben ik wel benieuwd naar. De meeste haken namelijk af vanwege de toenemende concurrentie en marges zijn dan niet echt groot.
autorijdert zegt
Omdat ze met Lidar niet verder kunnen komen.
Alphabet laat zijn auto’s rijden met vantevoren in kaart gebrachte gebieden waardoor de auto precies weet hoe die moet rijden.
Je kan dus niet overal naartoe omdat niet alles in kaart gebracht is.
En als er ook maar een stoeprandje verandert is het systeem daar niet op ingesteld en zal die een ongeluk maken.
Tesla ontwikkelt een volledig autonoom systeem die zelf constant leert, er is geen enkel ander bedrijf die dat doet omdat ze de auto’s niet hebben die constant op de weg rijd en data verzamelt.
Volkswagen heeft niet eens de moeite gedaan ermee te beginnen met de ID3 en ID4 gezien ze hun auto’s niet eens met camera’s en AI chip hebben uitgerust.
ericc zegt
Tesla zou moeten betalen om op asfalt banen te rijden. In asfalt zit namelijk een stuk petroleum. Als ze milieuvriendelijk willen zijn, moeten EV’s maar offf-road rijden!
petroldrinker zegt
@ericc: haha die is geniaal die zal ik onthouden 👌👌
Sempiternal zegt
@Ericc gaat gelukkig ook best aardig met die vierwielaandrijving.
flutterby zegt
@ericc: jij denkt nog steeds dat elektrische auto’s goed zijn voor het milieu? Ze zijn beter dan brandstofauto’s maar daar houd het dan ook wel bij op.
Tesla gaat het milieu meer helpen door autonoom rijden op de weg te krijgen waardoor minder auto’s nodig zijn en geen parkeerplaatsen dicht bij de eindbestemming.
autorijdert zegt
Het grappige is dat ze inderdaad goed voor het milieu zijn.
Een electrische auto is namelijk meer dan een auto.
Als je het over waterstof auto’s had had je nog een punt.
Maar een electrische auto word in de toekomst onderdeel van het opslaan en distribueren van electriciteit.
Dat is namelijk een onderdeel van de puzzel om de wereld over te zetten op het gebruik van duurzame energie.
Het klinkt alsof je hier totaal niet over nagedacht hebt en niet eens weet dat dit aspect überhaupt bestaat.
flutterby zegt
@autorijdert: de accu hoeft niet op wielen te staan om te helpen bij de energie transitie. Sterker nog bij een stationaire accu speelt gewicht en volume een veel kleinere rol.
Maar een elektrische platform is inderdaad een stap in de juiste richting die met name met autonoom rijden tot zijn recht komt. Tenslotte wint een EV in duurzaamheid met name in gebruik. Één auto produceren en die 100.000 km/jaar te laten rijden is veel beter dan 10 auto’s die 10.000 km/jaar rijden.
autorijdert zegt
Ja maar het is dus geen kwestie van of of maar een kwestie van en en.
Stationaire accu’s moeten ook worden gebruikt.
Maar electrische auto’s hebben al een accu erin, waarom dan niet gebruik ervan maken als er miljoenen daarvan rondrijden?
Je kan moeilijk gebruik maken van een benzinemotor door die ergens aan aan te sluiten.
En de accu van een electrische auto die na slijtage word afgedankt is daarna nog jarenlang zeer goed te gebruiken voor stationaire opslag omdat je voor stationair opslag niet een optimaal en sterk accu nodig hebt.
Dat word nu bijvoorbeeld al gedaan.
geen1234 zegt
Tesla gaat autonoom rijden niet op de weg krijgen. Dat wordt gewoon een Europees systeem. Welke idioot zal ooit een Amerikaans bedrijf zoiets belangrijks laten beheren.
flutterby zegt
@geen1234: Enig idee wat er allemaal draait op Windows van het Amerikaanse Microsoft? Om maar niet te spreken van Fortinet, Google, Amazon (AWS) en Cisco? Zonder Amerikaanse bedrijven stort het internet letterlijk in.
geen1234 zegt
Inderdaad, inderdaad! En ik denk dat dit gaat veranderen, ik denk dat Europa veel meer open standardisatie gaat vereisen waardoor die posities afzwakken. Wat je ziet bij de opladers/usb is volgens mij slechts het begin.
flutterby zegt
@geen1234: heb je ook argument voor je denkwijze? Tot heden shopt de overheid nog graag bij Microsoft met overkoepelende contracten waar overheidsinstanties zo op kunnen inhaken.
geen1234 zegt
Een ander voorbeeld is de EU regelgeving waarbij de consument eigenaar is van zijn data en dat de leverancier voor een adequate overdracht van deze data moet zorgen indien gewenst (weet het ook niet precies)
Ik weet niet of de overheid graag shopt bij microsoft, feit is wel dat er praktisch geen alternatief is. Het lijkt me dus eerder van moeten. Er zal nooit een alternatief komen als je vast blijft houden aan de proprietary standaarden/oplossingen van microsoft.
Ik denk wel dat iedereen het er over eens is dat een monopolie nooit in het belang is van afnemers. Dus als je van deze monopolie af wil, moet je een omgeving scheppen waarbij er alternatieven kunnen worden aangeboden. Dat zou je kunnen doen door open standaarden te eisen bij je leveranciers.
Neem nu als voorbeeld semi professionele producten gebaseerd op een ms sql database server, je bent dus verplicht om daarvoor licenties af te nemen. Forceer je dat de database van de frontend applicatie moet voldoen aan een open standaard, creëer je ineens de mogelijkheid om voor een andere database oplossing te kiezen. Op deze wijze knabbel je aan die monopolie positie.
(gejammer over al dan niet aanwezige functionaliteit is een andere discussie)
flutterby zegt
@geen1234: nog meer gevoelens en geen argumenten. Geen enkele partij is zo complaint aan de Europese wetgeving als Microsoft. MsSQL is trouwens één van hun mindere producten en zijn eenvoudig betere en/of voordeliger alternatieven voor te vinden.
Nogmaals zonder de Amerikaanse bedrijven hebben we hier amper internet en de drie grootste spelers uit de westerse wereld op gebied van autonomie zijn Amerikaans (Tesla, Intel en Comma.ai). Mercedes is ook bezig maar wel samen met het Amerikaanse Nvidia.
Pascal zegt
@geen1234 ik heb de indruk dat je opmerking “weet het ook niet precies” wel van toepassing is op meerdere reacties die ik je hier zie plaatsen.
Pascal zegt
Wat een grappige opmerking; ze hebben het al bijna op de weg! Tesla is het enige bedrijf die accepteert dat de wereld niet met simulaties kan worden nagebootst, maar dat je de talloze ‘edge-cases’ uit de echte wereld zal moeten inleren in je systeem. De wat meer kortzichtige mensen spreken daar nu grote schande van, maar straks is Tesla dan wel (met grote afstand) de eerste fabrikant die er klaar voor is. Het verschil in de voortgang met bijv. een Mercedes is nu al ronduit lachwekkend. Zie ook: https://youtu.be/SVuBBAWbOTk . De andere fabrikanten hebben straks nog maar 1 keuze: deze kennis inkopen bij Tesla.
Wat belangrijke dingen door Amerikaanse bedrijven laten beheren betreft: Vrijwel alles wat jij online doet draait aan de achterkant allang op Amazon (AWS) en Google (Cloud), letterlijk alle bedrijven draaien met al hun mail en bestanden op Microsoft of Google (of een combi daarvan) en minstens 80% van alle apps op je telefoon hebben ook een Amerikaanse achtergrond. Welcome to the real world :)
geen1234 zegt
Ze hebben een auto met ruk software op de weg.
Post even een video dat je hier https://th.bing.com/th/id/OIP.eYNaJBii29ohtcq9FYoq1QHaFk?pid=ImgDet&rs=1 autonoom rijdt. Zolang je dat niet durft, is de software ruk.
EDIT: gast…nee
Pascal zegt
@redactie Fixed
flutterby zegt
@geen1234: is dat je favoriete afbeelding? Ik zou bij 90% van de mensen met een rijbewijs op die weg er niet graag naast zitten. Gelukkig hoeft die weg geen autonoom rijden in de ontwikkelde wereld in de weg te zitten.
geen1234 zegt
Het is bedoeld om je aan het denken te zetten dat autonoom rijden ook inhoudt dat het in gecompliceerde gevallen goed moet werken bijvoorbeeld een woonwijk kruising waar een overstekende kinderen bord half achter een boomtak staat.
Een systeem maken dat op de snelweg een beetje functioneert is niet autonoom rijden. Elon vind toch ook dat zijn eigen systeem slecht is, want anders maant hij je niet het stuur vast te houden en op te letten.
flutterby zegt
@geen1234: Wedden dat Elon in zijn Tesla geen hand aan het stuur hoeft? Er is nu al genoeg ophef dat Tesla niet genoeg de bestuurder in de gaten houdt. De wetgeving, zeker in de EU, eist dit gewoon. Net als dat Europese Tesla’s bij een bepaalde snelheid maar zoveel graden mogen sturen. In 2018 mochten Tesla’s op AutoPilot veel harder door de bocht.
autorijdert zegt
Kan je die foto ook posten wanneer je over die weg in het pikdonker rijdt?
Een auto kan in de nacht beter zien dan mensen, of uberhaupt zelfs zien want een mens kan niet in het donker zien.
Dan heb ik liever een autonoom auto die beter dan een mens zonder afleiding kan rijden dan een mens die constant op zijn telefoon kijkt.
geen1234 zegt
Ik vind dat een kenmerk van een gebrek aan intelligentie, is dat als je een discussie hebt over de onderbouwing van ‘stelling A’ ineens bewijs/argumentatie voor je voeten krijgt geworpen over een ‘stelling B’.
ericc zegt
@flutterby: ik hoop nog een benzine auto te kopen voor je met pek en veren wordt rondgedragen!
thjvanvlerken zegt
Achja, shit happens.
mt03 zegt
Japie is een behoorlijk verbitterd mannetje zeg.
Rick-dos zegt
Als het hem niet lukt moet hij het maar bijleggen met de winst van z’n Bitcoin scam.
autorijdert zegt
Dus als je Bitcoin koopt ben je een scammer?
Vreemde redenering heb jij dan.
geen1234 zegt
Hij doelt waarschijnlijk op dat Tesla zijn positie gebruikt om de koers te manipuleren en daar zijn voordeel uit haalt. Dat dit ongereguleerd is en dus wettelijk toegestaan is, is in zijn ogen nog steeds een scam.
Soort van een brood verkopen voor 5 euro aan een oud blind vrouwtje. Wettelijk toegestaan, maar de meeste zullen het toch zien als onacceptabel gedrag.
autorijdert zegt
Dat is een aanname, wat voor redenering pas je toe om tot de conclusie te komen dat het een scam is?
Er zit totaal geen logica in de beredenering.
Tesla heeft de Bitcoin niet verkocht, dus is het vreemd om te spreken over een scam.
Het is dus volstrekte onzin, er zijn andere bedrijven die voor Tesla al Bitcoin hadden gekocht.
Maar het is natuurlijk niet interessant om daarover te praten want dat boeit niemand.
Tesla onterecht beschuldigen met van alles en nog wat is natuurlijk interessanter ongeacht of het klopt of niet want het klopt niet.
Bella Macchina zegt
Geen enkele producent is toch verplicht om certifikaten te kopen bij Tesla, ze kunnen toch proberen geheel op zichzelf de CAFE-normen te halen maar kiezen om dit niet te doen.
Weerom much ado about nothing.
Shaw zegt
Ik dacht dat wij leefden in de democratische Dictatuur Rutte (DDR) maar overzees gaat het er in sommige opzichten echt nog veel erger aan toe dan hier
kevertje zegt
Wanneer ik door de commentaar lees, kan er best nog maar één bedrijf overblijven. Ze zijn in tegenstelling tot de rest superieur, hoogtechnologisch, hebben meer marge en vooral een heel slimme baas. Dat scheelt natuurlijk. Het zijn toch sukkels bij al die merken met hun lelijke oranje, ondermaatse dingen, die wél in één keer 1200km rijden al het moet zonder zweet op het aangezicht.
Redrum zegt
Je begint het te snappen 😂
Wat je niet in je analyse opneemt, is het feit dat de verbrandingsmotor moet en zal verdwijnen. (En relatief snel)
EU/US/constructeurs hebben dit allemaal onderschreven en sommige landen vervroegen deze datum nog.
Je begrijpt dus dat wat jij, ik een Jaap hiervan vinden er dus niet meer toe doet en het dus zal gebeuren.
Voorlopig op EV gebied hebben ze gewoon de beste kaarten in handen maar aangezien alles zo snel gaat tegenwoordig kan dit natuurlijk snel veranderen. Het probleem met de andere is dat deze momenteel enorm veel schulden hebben en een transformatie moeten doen richting EV. Dit kost geld, veel geld dus moet men dit goed aanpakken om zich niet te verbranden.
De kip met de gouden eieren is terminaal ziek en men is dus momenteel op volgen aangewezen. Het enige geluk is de onmetelijke haat tov Tesla , desinformatie mbt EVs in het algemeen, lobby netwerk en landelijke belangen.
Men rekent op partijen als Quantumscape en andere voor een doorbraak in solid state om dan de ICE als een baksteen te laten vallen. Aangezien dit toch nog enkele jaren zal duren vooraleer in produktie, wordt het erg interessant om te zien wat er gaat gebeuren de komende jaren.
geen1234 zegt
Er is geen haat tov Tesla. Hooguit naar het gedrag van de fanboys. Iedereen weet inmiddels wel dat de dagen geteld zijn van ICE. Maar dan daarvan de sprong maken dat Tesla de beste kaarten in handen heeft is wel volgens basisschool logica.
Dus al die mensen die een EV van een ander merk kopen zijn gek of zo?
Er is helemaal niets bijzonders aan Tesla. Het is het standaard Amerikaanse bedrijfsmodel, gewoon zoveel geld ergens tegen aan gooien totdat je een significant marktaandeel hebt. Het liefst met een inferieur product en veel blabla zodat je marge kan maken bij het grootte domme publiek, wat blindelings volgt.
En volgens mij hebben ze zich vergist in de Europese markt, want er wordt steeds meer gekozen voor een alternatief.
Pascal zegt
Een bewering dat er niets bijzonders is aan o.a. de software, accutechniek, aandrijflijnen en het fabricage proces van Tesla klopt feitelijk niet. Zo’n bewering zal alleen gemaakt worden door zij die (al dan niet bewust) ongeïnformeerd zijn.
geen1234 zegt
Met deze redenering van je, is elk bedrijf bijzonder, want ze denken allemaal wel unique selling points te hebben.
Ik durf wel te wedden dat er een organisatie of persoon op deze wereld rond loopt die een betere accutechnologie heeft ontwikkeld waarvan we niets hebben gehoord, en als het even tegen zit koopt tesla dan de patenten. Wellicht hebben ze dit al gedaan. Iedereen kan geld uitgeven daar is niets bijzonder aan.
Oh kijk eens:
https://www.cnbc.com/2019/10/07/tesla-reportedly-bought-a-company-for-high-speed-battery-manufacturing.html
autorijdert zegt
En hoeveel bedrijven kunnen naast geld uitgeven samenwerken met SpaceX om de warmtepomp te ontwikkelen? Of de staal voor de auto’s die voor rakketten word gebruikt?
Of de aerodynamica van de rakketten die ook voor de auto’s word toegepast?
En daarnaast willen de beste mensen voor Tesla en SpaceX werken, en dus heeft Tesla de luxe om slimste mensen aan te nemen.
Dus je hebt gelijk, iedereen kan geld uitgeven maar daar heb je weinig aan als je niet de beste mensen hebt
Redrum zegt
@geen1234 Hoe je mijn post interpreteert en vervolgens nog wat woorden in mijn mond legt, is op zijn minst verwonderlijk te noemen. (Basisschool onwaardig)
autorijdert zegt
Veel mensen die deze website bezoeken inclusief jij zijn echt keihard blijven steken in de auto denkwijze over een auto dat het een vervoermiddel is en op benzine of diesel werkt.
Je snapt er daarom helemaal niks van, Tesla is juist bijzonder omdat Tesla dus niet beoordeeld kan worden als een “autofabrikant”
Dat je dus niet snapt wat Tesla precies doet geeft aan dat je het ziet als een gewoon automerk die toevallig een paar jaar eerder is dan de concurrentie.
Tesla heeft samenwerkingen met SpaceX door raketingenieurs mee te laten werken aan de auto’s, Tesla bouwt zelf hun eigen supercomputer, ontwikkelen hun eigen AI, ontwikkelen hun eigen productielijnen in de fabrieken, verkopen grid storage battery systemen voor grote bedrijven en gemeentes, hebben hun eigen wereldwijd laadnetwerk en ik kan nog een hele waslijst opnoemen van dingen waarvan jij heel duidelijk laat merken niet op de hoogte van te zijn.
Jij denkt dat een Volkswagen, BMW, Mazda, Ford dat ook doet????
Sempiternal zegt
@kevertje dat is ook een manier om er naar te kijken. Hoe is je zondag verder ? 🍋
goodvibrations zegt
Niet super nieuwswaardig.. Tesla ziet haar voorsprong krimpen.. En wil haar huidige voorsprong zo veel mogelijk uitbuiten..
Auto’s maken kunnen ze allemaal (ja ook Tesla). Interessant is nu hoe snel VW bijv. hun software richting het niveau van Tesla krijgt.. Dat is echt wel even een uitdaging!! Voor mij niet het meest boeiende tot het moment dat ik met de laptop op schoot mag zitten of een dutje kan doen richting werk… Ben benieuwd wie het eerst dat stadium bereikt.. Tesla heeft vooralsnog de beste uitgangspositie.. Maar Apple of Alphabet kunnen ook nog wel eens verrassend zijn.. VW kan ik niet goed inschatten maar Dies heeft wel een goede visie en strategie..
maar autoliefhebbers zijn wellicht net voetbalsupporters.. ik ben niet voor de club die momenteel de beste is 😅.
Sempiternal zegt
@goodvibrations ik ben ook heel nieuwsgierig naar Apple en Alphabet. Interesting times zoveel is duidelijk voor de automotive.
Leuke parallel inderdaad met voetbal.
kevertje zegt
Willen we dit echt? In mijn auto zitten ook een boel zeer geavanceerde rij-automatismen ingebouwd maar de tijd dat ik mijn ogen dicht doe, is nog heel ver weg hoor.
ty5500 zegt
De VW groep heeft inderdaad al een mooie ommezwaai gemaakt richting elektrische wagens maar softwarematig loopt er toch nog een hele boel mis. Open maar eens een willekeurig forum van een recent nieuw VW-model, de softwaretopics zijn meestal niet te overzien en er zijn best ook wel wat gevaarlijkere problemen bij. Onlangs nog het verhaal gelezen van een nieuwe golf die op de autobahn opeens besloot dat het een zone 30 was. Leuk als de travel assist dan staat op maximum snelheid respecteren.
Tesla is hier natuurlijk ook niet feiloos met jet phantom breaking.
autorijdert zegt
Je begrijpt er weinig van.
De voorsprong van Teska krimpt niet gezien ze zelf ook niet stilstaan en daarnaast worden mensen zoals jij heel snel misleid wanneer ze een aankondiging zien van een fabrikant die een nieuwe EV aankondigt maar er niet bij vertelt dat ze maar 10.000 stuks ervan kunnen maken
Het gaat erom dat je er grote aantallen van kunt maken en dat kunnen traditionele fabrikanten niet al was het alleen al omdat ze de batterijen ervoor niet hebben.
Bovendien om Tesla in te halen of te benaderen moeten ze een paar natuurkundige doorbraken forceren.
Je roept auto’s bouwen kunnen ze allemaal maar dat kunnen ze dus niet, de auto bestaat namelijk uit batterijen, software, laadnetwerk, elektronica en een andere manier van auto’s produceren met Gigacasting wat Tesla nu doet.
Geen enkel fabrikant is zo goed als Tesla in ook maar 1 van deze punten laat staan in allemaal.
geen1234 zegt
“Bovendien om Tesla in te halen of te benaderen moeten ze een paar natuurkundige doorbraken forceren.” Tjonge jonge, je moet toch wel niet helemaal 100% te zijn om zo over wie/wat dan ook te praten.
Je begrijpt toch ook wel, dat al heb je een goed objectief argument, het teniet gedaan wordt door dit soort opmerkingen?
Wat jij niet begrijpt is dat ‘die voorsprong’ er niet toe doet op een gegeven moment. Zoals is aangetoond is een range van 300 km(?) genoeg voor de meeste mensen, en laden die niet vooral thuis?
Het over grote deel van deze kopers koopt elektrisch vanwege dat ze denken dat dit beter is voor het milieu. De wannabe’s die een snel sprintje moeten trekken met een ferrari zijn op een hand te tellen.
Daarom zie je nu dat men voor andere alternatieven kiest, de koper vindt de door jouw gestelde voorsprong bij Tesla niet relevant.
Dit is toch ook dwaze opmerking “maar 10.000 stuks ervan kunnen maken ”. Tesla heeft zelf een historie om niet hun verkoop aantallen te halen. Dit is toch een standaard traject voor elke fabrikant.
autorijdert zegt
Sjonge jonge ik schrijf het in het Nederlands maar alsnog begrijp je het niet en lees je over exact de punten heen die ik specifiek opnoem.
Iedereen weet en zelfs Elon Musk heeft toegegeven dat zelfs al zouden ze de perfecte auto bouwen dat mensen altijd ook andere merken zullen kopen omdat smaken eenmaal verschillen.
Daar gaat het niet om, het gaat erom dat Tesla zoals ik hierboven heb benoemd en jij overheen hebt gelezen andere productiemethodes toepast en sneller, efficienter en goedkoper kunnen produceren waardoor ze de prijs van hun auto’s omlaag kunnen brengen.
Want het is zo duidelijk dat er zoveel dingen zijn die mensen zoals jij niet weten maar hier toch komen discussieren niet om iets te leren maar omdat je al een mening hebt gevormd en ondanks nieuwe informatie je toch blijft volhouden aan die mening zelfs wanneer ik met feiten aangeef dat wat je zegt niet klopt.
Daarom lees je ook over de feiten heen die ik opnoem.
Een voorbeeld, Tesla heeft met de 4680 batterij die ze zelf hebben ontwikkeld, laat dat even tot je bezinken, dus ZELF hebben ontwikkeld de dry electrode techniek waar ze patent op hebben en dankzij de dry electrode een enorm kosten intensief, tijdrovend en energieverslindend en ruimte innemend proces in de batterijfabriek kunnen overslaan.
Mensen die zich niet verdiepen in deze zaken denken “ach een nieuwe batterij het zal wel”
Maar die batterij is het minst belangrijke, het feit dat die op een veel goedkopere en efficientere manier geproduceerd kan worden is waar Tesla zich mee bezig heeft gehouden.
En als de concurrentie dat niet heeft want dat hebben ze dus niet omdat Tesla er patent op heeft kunnen ze niet op prijs concurreren.
Tenzij de concurrentie met een natuurkundige doorbraak komen en de batterij chemie, proces, of andere natuurkundige zaken beter onder de knie krijgen en efficienter dan Tesla kunnen produceren.
Maar dit zal je ook niet snappen en weer doorgaan met je betoog, dus mocht je dat doen dan weet ik genoeg over je motivaties.
goodvibrations zegt
Nou vertel wat is de “mega” vooruitgang van Tesla geweest de afgelopen 5 jaar? Die van Hyundai en VW kent iedereen.. die gingen van een simpele EV op basis van een ICE naar een volwaardige 800volt EV.. al Dan niet met een versnelling.
De Taycan zet de maatstaf wat betreft “begeerlijke EV”. De Hyundai Ionic 5 & Kia EV6 zijn er ook niet onaardig.. mooier dan een Tesla.. (aldus velen) en jij beweert met droge ogen dat er niet ingelopen wordt?! Kijk eventueel ook eens naar de verkoopcijfers.. VW gaat Tesla nog wel voorbij.. De Audi A6 etron gaat het beter doen dan de model S Let maar op..
Ik vond Tesla’s ook leuk vanwege hun prestaties.. maar heb hier al 2 personen in de straat die hun tesla geruild hebben voor een EV van een ander merk.. de derde ruilt zijn model S in voor een Taycan.. je zal ze wel voor gek verklaren 😅.Tesla haar voorsprong krimpt echt… maar als je van tech & specs houdt.. wat vind je van Lucid?
autorijdert zegt
Jij bent echt grappig.
Je denkt zoals zoveel onwetenden hier dat het om de auto gaat.
Dat je in de huidige tijd met Google tot je beschikking zo onwetend kan zijn is een behoorlijke prestatie.
Dat je 800volt noemt om te denken dat je daarmee een sterk argument hebt is al helemaal lachwekkend.
Wat heb je aan 800 volt als er geen wereldwijd laadnetwerk is waar je met 800volt kan laden zonder problemen?
Weet je wie wel een wereldwijd laadnetwerk heeft? Maar ik hoop dat je me kan laten lachen door dat opzij te schuiven alsof het niet belangrijk is of zo want dan diskwalificeer je jezelf.
Dus gezien je te lui bent om Google te gebruiken geef ik je wel 2 woorden ondanks dat ik het hierboven al heb uitgelegd en dan kan je zelf lezen en hopelijk zo erachterkomen wat the big deal is: “Dry electrode”
En lees vooral over wat Dry electrode doet met de kosten voor batterijproductie.
Want dat is wat Tesla doet en patent op heeft, de kosten voor het produceren van een auto omlaag brengen en niet een fancy LED verlichting in de auto bouwen.
En waar ook iedereen hier met open ogen intrapt is dat je leest over aankondiging van een fabrikant en denkt “aha daar is de concurrentie voor Tesla” maar dat die fabrikant vervolgens nooit noemenswaardige aantallen en zeker niet de aantallen kan produceren die Tesla produceert denkt niemand aan.
Wat heb je aan 500.000 klanten voor je auto als je maar 50.000 kan produceren?
En heb jij gezien wat een ID3 of ID4 voor auto is? Dat is gewoon een budget auto die gewoon zo goedkoop mogelijk is gemaakt om maar mee te doen met de EV’s.
Behalve Tesla maken alle fabrikanten verlies op hun auto’s, de investeringen kunnen ze de komende 5-10 jaar nog helemaal niet terug verdienen.
Maar ook dat is niet relevant, Tesla is met hele andere markten bezig naast auto’s en zal uiteindelijk misschien wel minder geld verdienen met auto’s dan in andere markten.
goodvibrations zegt
Ja dat 800volt heeft idd geen nut.. jij snapt het.. 😂
Sorry maar hiermee diskwalificeer je jezelf toch echt.. je hoeft niet met 800 volt te laden om wel een 800 volt systeem te hebben… een transformator heet zo’n ding dat je daarbij gebruikt… iets met koperen wikkelingen aan beide zeiden aan de ene kant minder aan de andere kant meer…
autorijdert zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
autorijdert zegt
Niet dus, de lader moet het ondersteunen.
Als de lader het niet ondersteunt hoe moet die weten hoeveel volt die door de kabel moet sturen?
Het is pure marketing van die merken door een hoog getal te koppelen zodat mensen erin trappen.