Kijk, dat Top Gear een tv-show is die gaat om humor en vermaak, dat weten de mensen bij Tesla best. En dat de Britten daartoe best wel eens willen overdrijven of een en ander aan willen dikken, ook dat snappen ze wel. Maar hé, dat ze dat nu met de Tesla Roadster gedaan hebben, dat kan natuurlijk niet.
Rachel Konrad, niet zomaar Communications Manager maar Senior Communications Manager van Tesla Motors, heeft een lange reactie geplaatst bij onze vrienden van eGMcartech over de Top Gear-aflevering van afgelopen zondag. Ze vindt dat er wat dingen opgehelderd moeten worden.
Zo is geen van beide Tesla’s ooit echt zonder stroom komen te staan; de accu’s zijn niet onder 20% van hun lading gekomen. De auto’s hoefden dus zeker niet van de testbaan geduwd te worden, iets wat in de rijtest wel gebeurde. Ook zegt ze dat het ‘uitvallen van de remmen’ waar Clarkson het over had slechts te maken had met een kapotte zekering, en dat de auto na het vervangen van een pomp gewoon weer verder kon rijden. Dus wat was er nou kapot, een zekering of een pomp? Da’s nogal een verschil, Rachel. Volgens haar kwam de veiligheid van Clarkson of de andere Top Gear-chauffeurs in ieder geval nooit in het gedrang.
Verder zegt Rachel dat het helemaal geen 16 uur duurt om de Roadster op te laden, zoals Clarkson beweerde; volgens haar gaan de ruim honderd auto’s die er inmiddels rondrijden in minder dan 3,5 uur van leeg naar vol. En tenslotte vindt ze het belachelijk dat er zo’n punt wordt gemaakt van de prijs van de Tesla Roadster, terwijl de Honda FCX Clarity later in de aflevering de hemel in wordt geprezen. De Clarity is niet te koop, alleen te leasen voor $600 per maand en zou in feite zo’n $500.000 kosten. Maar er zit dan ook iets meer ingewikkelde en bijzondere techniek in he.
Tja, Tesla-mensjes, misschien wat advies: als je alleen maar droge journalistieke aandacht wilt, geef je auto dan niet aan Top Gear.
De volledige comment van Rachel van Tesla:
For the record: Thanks to The Stig’s impressive turn behind the wheel, the Tesla Roadster gets a higher ranking in Top Gear’s performance board than a Porsche 911 GT3. Jeremy Clarkson, a die-hard “petrol head” with a clear bias against green cars generally, said that it must be “snowing in hell” because he had such a great time driving the Roadster and now considers himself a “volt head” thanks to the Roadster’s amazing performance. This is amazingly high praise from Clarkson, whose entire schtick is to savage even his most beloved petrol-guzzling sports cars.
However, I would like to clarify a couple things. Never at any time did Clarkson or any of the Top Gear drivers run out of charge. In fact, they never got below 20 percent charge in either car; they never had to push a car off the track because of lack of charge or a fault. (It’s unclear why they were pushing one into a garage in the video; I’ll refrain from speculating about their motives and their acting ability.)
The “brake failure” Clarkson mentions was solely a blown fuse; a service technician replaced the Roadster’s pump and it was back up and running immediately. They were never without a car, and the Top Gear testing did not put the Roadster’s reliability or safety in question whatsoever. Again, I’m going to leave out comments as to why the good folks at Top Gear might have mischaracterized the blown fuse as a brake failure, which is was decidedly not.
I am also unclear as to why Clarkson said it took 16 hours to recharge the Roadster without qualifying that statement at all. The vast majority of people who have taken delivery of their Roadsters (and there are more than 100 of them now) have much faster systems that recharge from dead to full in as little as 3.5 hours. However, I really enjoyed and heartily endorse Clarkson’s suggestion that, if people want to race Roadsters 24-7, they should simply buy two.
If anyone continued watching the show until the end, you no doubt also saw the show’s astoundingly uninformed coverage of Honda’s hydrogen fuel-cell vehicle, which cannot be purchased at all but rather leased for $600 per month in Southern California to 200 pre-qualified customers in the next three years. Clarkson rips on the Roadster for being three times the price of a Lotus Elise — yet I find it odd that the humble advocates for everyman at Top Gear never even mention the price of the Clarity, which is about five times the cost of a Roadster, according to industry analysts. (Honda refuses to divulge the price of the Clarity, but its previous FCX, first delivered in 2002, cost about $1 million each to produce, and executives have coyly indicated that the new ones are about half the cost of the old ones.)
A conspicuous omission, me thinks. Let the readers beware.
Rachel Konrad
Senior Communications Manager
Tesla Motors Inc.
En nog even de gewraakte review van Top Gear:
baztiaan1 zegt
wat een gezeur, als je top gear in je auto laat rijden kan je zulk commentaar gewoon verwachten als de auto geen ferrari of lambo is :p
RenesisHP zegt
Boehoe…. :cry:
Dat ding verkoopt toch wel. Ik snap het hele gezeik niet zo.
Dat remverhaal is ook vreemd.
1 Wat is nou de exacte oorzaak?
2 Waarom zou Clarkson dit verzinnen?
Dennis zegt
Ik vind dat ze een punt heeft, ze vertelt gewoon de droge feiten. Top Gear is een televisieSHOW over auto’s, geen autoprogramma.
eendje zegt
Later zeggen ze tegen ons dat er geen ‘benzine’ door onze aderen stromen maar elektriciteit,en hebben we ook zwevende ‘autos’….
Alwood zegt
tsja… daarom gaan topgear producties buiten de UK ook nooit werken :P en hoewel Hollanders aardig met Engelse humor overweg kunnen is het voor de rest van de wereld soms net een stapje te veel gevraagd.
Laten we ons gelukkig prijzen dat de naam inmiddels zo groot is dat geen fabrikant er meer omheen kan. ;)
eendje zegt
oftewel als het zo doorgaat hebben we later geen echte auto’s meer,persoonlijk vind ik deze auto’s nogal sissy…
Mike zegt
Nou ik vind het wel degelijk ernstig dat Jeremy zei dat de accu van de Tesla’s 16 uur duurt om van leeg naar vol te gaan terwijl het eigenlijk 3,5 uur is. De rest kan met een korreltje zout genomen worden en over de remmen zou ik helemaal niet gaan zeiken want of het nou de zekeringen zijn of dat de remmen kapot zijn, de remmen doen het niet en dat is gevaarlijk!
AutoInformatief zegt
Dus in feite is de Tesla perfect, want de dingen wat Jeremy slecht vind zijn allemaal overdreven?
En waarom zeuren, iedereen weet dat Top Gear soms (meestal) nog wel eens (erg veel) over the top is………
Michael zegt
Dat zegt hij precies goed!!
“In the real world it just don’t seem to work”
Als er in de toekomst (wat ook wel zal gebeuren) accu’s worden gemaakt die het heeeel erg lang kunnen uithouden en binnen een mum van tijd zijn opgeladen… Tot dan.. roeleren de verbrandingsmotoren :-)
Volvo_440_turbo zegt
Top gear kijken vind ik redelijk leuk en amusant.
Maar af en toe erger ik mij wel aan het denigrerende van de presentatie.
Ik heb zo het gevoel dat Britten zich wat superieur voelen wat ze zeker niet meer zijn, kijk maar naar de techniek, Inches bijvoorbeeld worden bijvoorbeeld niet meer gebruikt in Europa…
En het zijn de Europeanen die steeds de Britse automerken moesten redden. Tevergeefs soms…
Dus mijn boodschap naar de Top Gear presentatoren, vooral dan Jeremy Clarkson: gewoon een toontje lager zingen en wat meer respect tonen…
GekkeHenkie zegt
Leasen voor $600 per maand terwijl de auto $500,000 kost?
En een half miljoen voor zo’n lelijke Honda.. wie gaat dat nou betalen!?
C6.R zegt
Aflevering van VPRO tegenlicht (met ook de Tesla) over waarom waterstofauto’s zo’n ongelofelijk slecht idee zijn!
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/40004478/media/40102294/
hendrik zegt
weet iemand al wat er in de noorse code gezegd wordt?
als ik hat het geld had, had ik hem mischien wel gekocht…… mischien.
Mtyn zegt
nou nou, ik vind dat ze het bij Tesla wat overdrijven hoor. Tuurlijk had Clarkson wat grapjes die je bij Top Gear kan verwachten, en het lag er wel bovenop dat dat grapjes waren. Want natuurlijk moet je zo’n auto niet van de baan duwen omdat hij ineens uitvalt. Ik vond het verder eigenlijk een hele positieve review want clarkson was goed te spreken over de Tesla en de Stig reed een mooie tijd. Klein beetje flauw dat Tesla van deze review juist zo’n punt maakt.
Joost zegt
@ hendrik: Het is morsecode ;) En ja: “Not bad for a motor that’s the size of a watermelon”
Guan zegt
Ik kan Tesla geen ongelijk geven met deze reactie. Wat jullie zien als flauwe of leuke grapjes wordt door 80% van de kijkers aangenomen als zijnde werkelijkheid. Over dat 16 uur laden bijvoorbeeld, als je er bij nadenkt weet je wel dat het niet klopt – het zou de auto in dagelijks gebuik totally useless maken – maar ik had het uit mn hoofd niet tegen durfen spreken. Ik wed dat ik die 16 uur later terug hoor van mensen, en nu kan ik hen vertellen wat het wel is.
Wanneer JC een porsche afkraakt weet iedereen dat deze auto beter is dan 90% van wat er rond rijd, het merk heeft een gevestigde reputatie. Tesla heeft dit niet, en kan dus niet gebruiken dat er dit soort onzin de wereld in gaat.
Mensen die onwaarheden corrigeren zijn niet meteen aan het zeiken!
dekster zegt
Ik las onlangs dat je 3.5 uur nooit haalt met je de gewone stroom bij je thuis.
Je mag toch al snel rekenen op 7uur en dan is de batterij maar 90% vol, die overige 10% duurt nog eens 7uur.
Dus 16uur, was niet onrealistisch
rikkon zegt
@ Hendrik
“I LIKE GARY NEWMAN”
(Gary Numan van “Here in my car”, “Are Friends Electric?” ?)
“THAT PORK TASTED FUNNY” ????
joep zegt
Als ze gelijk heeft over die 3,5 uur dan kan ik erin komen dat je er tegen in het verweer komt wanneer wordt gezegd dat het 16 uur duurt om hem op te laden… TG eeft een wereldwijde impact en kan daarmee auto’s maken of breken. En zo’n lange oplaadtijd is wel degelijk een factor waarop een auto gebroken word….
SpaceCowboy zegt
Wat een onderkruiperig gemierenneuk zeg.. Wat me opviel toen ik het las was dat de toon naar TopGear toe in het begin nog redelijk vriendelijk was, maar later gewoon degrading werd.
“(…), you no doubt also saw the show’s astoundingly uninformed coverage of Honda’s hydrogen fuel-cell vehicle, (…)”
Oh en spelfouten in een pressrelease, wat handig!
“which is was decidedly not.” Als je dan toch correctheid predikt, doe het dan tenminste zelf goed.. En tenslotte nog een taalgrapje om de lezers op haar hand te krijgen: “A conspicuous omission, me thinks.”
Wat een gezanik.
realhustler zegt
De meeste huizen in nederland hebben wel krachtstroom tegenwoordig, en als je een tesla kan betalen kan je zo’n aansluiting best aan laten leggen. Kost niks vergeleken met de auto.
Een flinke klassieke lood accu van bv een heftruck is te laden in 6 uur, indien een krachtstroom (3 fases) gevoede high frequency pulse lader gebruikt wordt (wel duur). Met goedkopere simpele laders duurt het max 12 uur.
In Engeland is het standaard lichtnet (20A) van een zwaarder vermogen dan in Nederland (16A), dus ik denk dat met een goedkope 1 fase lader het inderdaad 16 uur kan duren. Maar ook daar kan je een duurdere 3 fase lader inzetten. Kost wel 2000 euro of meer. Nog niks vergeleken bij de aanschaf van de Tesla, zit misschien er wel reeds bij ?
Bestiun zegt
mensen die direct in de verdediging schieten hebben meestal iets te verbergen…..
PantheraLeo205 zegt
‘k Vond Top Gear juist positief. Of het nou 16u of 3,5u is, het is hoe dan ook veel te lang en er zal vast wel een addertje onder het gras zitten (krachtstroom, speciaal stopcontact dat meerpolig is weetikveel). Over tanken denk je ook niet na, dat doe je gewoon ff omdat het toch zo gepiept is, nu moet je een agenda gaan bijhouden.
Emile_Benz zegt
tss, die Rachel kan niet eens lezen. De Tesla had namelijk dezelfde tijd als de Prosche, niet een snellere…
GT300 zegt
SpaceCowboy, misschien moet je maar wat lezen over waterstof, dan zou je weten dat topgear onzin heeft lopen vertellen
Klassiekerrally zegt
Wordt deze aflevering nog herhaald? Normaal was dat altijd woensdags, maar nu… NIKS… :(
Guan zegt
@ PantheraLeo205; mijn werkdag duurt meestal langer dan 3,5 uur en ik slaap ook meestal langer dan dat, dus wanneer het 3,5 uur is, doe me er dan maar 1. Wanneer het 16 uur is mag je hem houden..
Rick dos zegt
Niet meer dan begrijpelijk dat Tesla dit doet.
Als hetgeen wat JC in het programma verklaard heeft, wordt aangenomen (en vooral op het WWW) als zijnde de waarheid dan kun je je zaak opdoeken.
Een media offensief is dan ook begrijpelijk.
Internet mythes, we hebben er allemaal mee te maken gehad…
rotorhead zegt
@GekkeHenkie: da’s bull ;0 Het principe is gelijk aan dat van de EV1, in 1996. Auto’s blijven dus eigendom van Honda Motor Company.
keesD zegt
Tsja.. het is typisch TopGear… als Tesla een Britse producent was geweest dan hadden ze het de hemel in geprezen… Het lijkt mij toch een heerlijke auto hoor, absoluut top prestaties tegen het verbruik van een bromfiets. Ik hoop dat ze mateloos populair worden en daarmee de aanschafprijs drastisch daalt ;)
Guan zegt
@keesD: Morris Marina…
Need i say more?
Avon zegt
Zo Meneer Claxon, welke innovatie heeft de Britse auto-industrie de laatste 25 jaar nog gedaan? Supersnel bankroet misschien?
CSL zegt
Top gear weet nou gewoon niet wanneer ze Serieus over iets moeten zijn. Ze zijn veel te kinderachtig vind ik. Vooral met dingen opblazen, crashen etc..
badidea zegt
@C6.R
Hele interessante documentaire! Zeker in combinatie met de ontwikkelingen in de auto-industrie op dit moment. Raad ik iedereen aan om te kijken. De link nog een keer:
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/40004478/media/40102294/
linkinparknl zegt
Godgod, waarom neemt iedereen Top Gear zo extreem serieus :’). Het is een entertainment programma met auto’s als hoofdthema.
Stel dat het ding inderdaad sneller leeg was, yeah so? Hij heeft waarschijnlijk gewoon dik lopen trappen, iets wat je niet 123 zo snel kan doen in het ‘normale’ verkeer.
Tevens over die FCX Clarity, die auto gaat waarschijnlijk officieel rond 2018 in massa productie. Die Tesla is al in productie.. Niet zo heel raar dat de FCX dan duur is, aangezien het meer een test is dan een auto klaar voor het volk.
Nogmaals Top Gear is niet serieus, het is entertainment..
Michael zegt
” En tenslotte nog een taalgrapje om de lezers op haar hand te krijgen: “A conspicuous omission, me thinks.” ”
que?! No entiendo!?
Dr. jur. Rudy Pladijs zegt
Het verschil tussen 16 uur en 3,5 uur is in deze van kapitaal belang. De lange oplaadduur was namelijk Clarksons voornaamste argument tegen de dagelijkse bruikbaarheid van de wagen. Maar goed, Top Gears these van de avond was nu eenmaal dat hydrogen de beterde brandstof is.
DRU zegt
Ik was altijd een Top Gear fan, maar Clarkson is een Dinosaurus net als GM. Hij is wat betreft de vernieuwing niet te vertrouwen want zijn overwegingen zijn niet logisch. Hij heeft een emotionele band met benzine en engine noise en stuurt zijn conclusie daarheen met onwaarheden zoals de 16 uur charge time. Ik heb ook een emotionele band met een mooi motorgeluid, maar ik kan mijn ogen niet sluiten voor true efficiency en vooruitgang. Sorry V8, V10, V12.. hoe mooi ik jullie ook vind klinken, jullie klinken in mijn oren nu al als een grote vieze kolentrein.
DRU zegt
Ik had nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen. Snik.. een traan is gelaten.
sjazz zegt
heeft iemand nog de morse ontcijferd die er klonk toen de stig de laptime neerzette?
Laurens zegt
Laat het aan de markt over of Tesla een succes wordt!
Ze hebben er al 100 verkocht, de meeste hobby auto’s halen dat niet ;-)
Roger zegt
Dennis heeft gelijk, het is een televisieshow met toevallig auto’s als nevenonderwerp. Het belangrijkste onderwerp zijn uiteraard de presentatoren zelf. Niet echt wetenschaps- of technische journalistiek, maar wel lachen!
In ieder geval kan de suggestie van C6.R niet vaak genoeg herhaald worden dus bij deze:
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/40004478/media/40102294/
Kijken!
Laurens zegt
@Roger
Met alle respect, als de VPRO een documentaire maakt, is het opeens de waarheid?
Ik geef direct toe dat ik bevooroordeeld ben (wie niet), maar de VPRO is dat ook.
Nogmaals, laat de markt (= consument) bepalen wat het gaat worden. Over het algemeen hebben die met zijn allen nog gelijk ook, vandaar dat eigenlijk niemand zich echt interesseert voor het broeikaseffect.
Behalve natuurlijk een aantal ondernemers (en simpatiserende politici) die er lekker aan willen gaan verdienen, versus andere ondernemers die aan de huidige situatie geld overhouden.
merry zegt
Wat ze bij Top Gear een nadeel vonden was niet het feit dat hij langzaam moest opladen, maar het feit dat je hem MOET opladen.
De stoom komt uit een centrale die vervuilt en dus is het hele verhaal niet schoner dan benzine auto’s.
Dat de Tesla zo snel gaat is een leuke vooruitgang voor electro motoren zonder discussie.
Maar wat Honda maakt is een auto die je met waterstof moet vullen en dan rijd.Dat is een mega verschil.
En auto die zijn eigen stroom maakt is de toekomst.
Auto’s die je aan een strekkertje moet hangen is not the way to go.
realhustler zegt
@merry
Ook waterstof maken kost bakken energie, hoe wordt die energie opgewekt ?
Daarnaast zal er bij het proces om waterstof uit water te halen ook warmte vrijkomen.
Tevens is het van brandstof cellen bekend dat ze behoorlijk warm worden.
En elektro motoren worden ook warm als ze aan het werk moeten.
Afhankelijk van het waterstof win process komt er dus misschien geen co2 vrij, maar wel degelijk een puist warmte = global warming. Btw geen idee hoe die warmte zich verhoud tot de warming van een conventionele auto.
tom zegt
Tsja… “…to fully recharge the batteries from a normal 13-Amp socket like that…”. Dat zal best 16 uur kunnen duren, maar de grap is natuurlijk dat je er beter aan doet een 3-fasen krachtstroom aansluiting voor te gebruiken. Dat het kan vanuit een (Brits) standaard 230V/13A wandcontactdoos is toch mooi meegenomen?
Jan C. zegt
wat mevrouw ivm de 16 uren er niet bij verteld is hoe die 3.5 uur tot stand komt. En ivm de remmen zegt ze dat er geen probleem met de remmen was maar met een zekering, een storing die door het uitwisselen van een pomp verholpen werd. Is dit een rembrachtigingspomp? Wat voor een pomp bedoelt ze? En waarom een complete pomp als er een simpel zekeringetje is doorgebrand?
Dat van het de baan afduwen; Het is denk ik meer om een punt te maken dat het mogelijk is dat je zonder stroom komt te staan. Een punt dat ik nogal slap vindt, want dat kan met een benzinemotor ook (nou ja, zonder benzine dan).
Nu, een elektrische auto is voorlopig niet de grote stap voorwaarts, want dezelfde bezwaren die er 100 jaar geleden al bestonden zijn nog niet opgelost.
Marko zegt
Een kapotte zekering bij een nieuwe auto :oops:
Stijn zegt
Die vergelijking met de GT3 loopt ook wel spaak. De GT3 moest zijn rondje op een wel zéér natte baan afleggen. De GT3 RS kon zijn rondje wel bij beter weer afleggen en die was dan ook héél wat sneller!
RijNouNsDoor! zegt
Life’s too short to be sustainable!
Maar volgens mij is in die Tesla nog een hoop sustainable lol te beleven!
Rutger zegt
De Tesla is juist zeer geschikt voor dagelijks verkeer maar niet voor vakantieverkeer. De meeste forenzen rijden ’s ochtends misschien hooguit 80km naar werk en ’s avonds weer terug. Ondertussen staat je auto 8 uur stil bij het werk of minimaal 12 uur voor de deur thuis. Als er een mogelijk is om in die tijd de auto weer op te laden is er geen enkel probleem om met deze aandrijving je woonwerkverkeer af te leggen.
Citrofiel zegt
Voor Top Gear (lees: Dus niet voor andere bronnen) vind ik het oke dat auto’s belachelijk gemaakt worden of juist de hemel in geprezen. Wat ik echter vervelend vond aan de laatste aflevering, temeer daar ik het met hun standpunt oneens ben, was het verschil in benadering van de Tesla en de FCX. Van de Tesla werden zowat alle nadelen opgesomd, terwijl dat bij de FCX met de voordelen gebeurde. Boor dan gelijk alle millieuvriendelijke auto’s de grond in, of prijs ze de hemel in. Dit vond ik flauw.
the Honda Spirit zegt
door wie wordt top gear en autoblog eigenlijk gemaakt? door autofabrikanten toch? Geen autofabrikanten = geen auto nieuws….net als met Tucker vroeger… en delorean…en vele anderen.
T is toch helemaal super dat zo’n auto bestaat !
Ook al ben ik Honda liefhebber betekent de FCX toch weer een verslaving aan de pomp die mij die brandstof levert…nee, dan liever de NUON…of misschien nog beter…zonnepanelen de m’n auto (en m’n hybride fiets) opladen.
ELB zegt
Ik twijfel ook aan de objectiviteit van Jezza. Het zo mij niets verbazen als Topgear voor die test van een paar automerken wat geld heeft ontvangen.
Maar de vergelijking en de aandacht die ze besteden aan verschillende auto’s is nooit helemaal in evenwicht geweest dus ja…
En wat die oplaadtijd betreft, met 230V kan ik me voorstellen dat dat 16 uur duurt. Zou Tesla die 3,5uur baseren op hogere voltages?
André zegt
Het wordt tijd dat Telsa Bezine/watersofmotoren of biobrandstof erbij gaat ontwikkelen, want ik zo’n Telsa op de Rai zien staan. De wagen is mooi maar zo’n accubak zonder geluid daar wordt je niet warm van.
dieselpomp zegt
een auto hoort en echte motor in te zitten diesel of benzine maak mij niet uit als ik een elektrische auto wil gaa ik wel naar bart smit of naar de intertoys