Als je in Amerika iets voor wil stellen als autofabrikant dan is een pickup onmisbaar. Daarom heeft Tesla er ook eentje in de planning staan.
Al jarenlang is de Ford F-150 pickup één van de best verkochte auto’s in Amerika. Een nadeel van deze grote pickups is dat ze nogal onzuinig zijn, en dat is een doorn in het oog van Elon Musk.
Hij ziet zelf namelijk ook wel dat, als hij het benzineverbruik in de VS wil terugdringen, de auto’s waar de meeste kilometers in worden afgelegd zuiniger moeten worden. Daarom is hij van plan om (op termijn) met een elektrische pickup op de markt te komen. Meer info staat op Groen7.nl.
tt123 zegt
Haha door het gewicht dat je er mee vervoert is de accu zo leeg.
Want dat is wat mensen doen met n pickup toch?
Esprit_de_Flandre zegt
@tt123: Denk je? Volgens mij is die bak achteraan bij 90% leeg…
Simpson zegt
@Esprit_de_Flandre: volgens mij is dat de accubak
tt123 zegt
@Simpson: als dat de accubak is? wat wil je er dan in vervoeren. dan is het geen pick up meer in mijn ogen
Hubert zegt
@tt123:
happerdehaphap…
tt123 zegt
@Esprit_de_Flandre: daar heb je wel ’n punt maar het doel van een pickup is eigenlijk spullen snel van A naar B te vervoeren. vandaar de naam pickup
drime zegt
@Esprit_de_Flandre: Tja, hoe los je de overige 10% van de ritjes dat je het wel nodig hebt op dan?
Esprit_de_Flandre zegt
@drime: Ik bedoel niet 90% van de ritjes, maar 90% van de eigenaars rijdt constant met een lege bak. Of nagenoeg leeg; je boodschappen kan je ook in de koffer van een gewone auto kwijt.
Zij die er echt één nodig hebben en bijna constant met een volle bak rijden, die gaan geen Tesla kopen…
aallex zegt
@tt123: tegen die tijd zullen de accu’s alweer een flink stuk verbeterd zijn.
tt123 zegt
@aallex: ik hoop voor ze van wel maar een tesla pickup kan ik me niet voorstellen
sjamp zegt
@tt123: Ja. Net zo als je met een Range Rover alleen maar door de bossen rijdt, en een Renault Espace altijd met minimaal 6 personen is gevuld.
’t is vreemd om altijd met een pickup te rijden, maar ‘because Murica’ gaat niet helemaal op. Hier in Nederland worden ook de meeste kilometers afgelegd met auto’s die voor veel uitgebreidere taken zijn ontwikkeld (of die schijn hoog houden). Verklaar anders eens het succes van de Audi Q serie, de BMW X-en, de Volvo XC’tjes en pak m beet de Skoda Superb Estate. Die ruimte en voor de semi-off-road auto’s: die terreincapaciteiten heb je die echt elke werkdag weer nodig als je in je ééntje in de auto zit, in de file naar je werk?
E34M5Touring zegt
@sjamp: In de States gaat het vooral om de kosten. Pick Ups vallen onder Light Trucks en hoeven derhalve niet te voldoen aan de veiligheids/emissie eisen van normale auto’s. Hierdoor kunnen ze veel goedkoper aangeboden worden. Zo heb je, zeker als dubbele cabine, een enorme bak ruimte voor weinig geld.
Hubert zegt
@E34M5Touring:
Eigenlijk dus het meusli-equivalent van de eco-karretjes hier.
Zo goedkoop mogelijk rijden.
Goh, jet lijken wel hollanders.
E34M5Touring zegt
@Hubert: Ja daar komt het wel op neer. idd.
sjamp zegt
@E34M5Touring: Weer wat geleerd vandaag!
Maar, een EV is in de USA waarschijnlijk, net als in Europa qua emissie ‘niet echt ’t probleem’, vooral ook door ’t ontbreken van enige emissie door ’t voertuig zelf (*)en qua veiligheid staat Tesla toch ook niet op de lijst ‘louche’.. Dus dàt zou niet helemaal de reden kunnen zijn om een Pickup uit te brengen ipv een luxe-sedan.
(*) emissie is er natuurlijk wel als ie af fikt, maar dat doen Tesla’s nu eenmaal wel eens, vooral als je ermee crasht.. net als normale auto’s en Ferrari’s trouwens.
newguy92 zegt
@sjamp: vind ze ook erg met vuur spelen, zou niet graag snel hooibalen willen vervoeren in een tesla pickUp
drime zegt
@E34M5Touring: Inderdaad, zie daarom ook nog niet echt hoe tesla daarmee wil/kan concurreren.. een zeer luxe (king ranch) pick-up kost maar +/- 45k.
E34M5Touring zegt
@drime: Daarbij, zie je zo’n ding al hetzelfde trekgewicht krijgen? Die gaat never nooit geen 3ton+ trekvermogen meekrijgen. En dan praat ik nog niet eens over de 3500HD versies die de meeste merken hebben.
melkkoe zegt
@tt123: valt mee hoor, twee keer zoveel wagen-gewicht (en dat haal je nooit met een volle bak), kost je twee keer zoveel vermogen.
twee keer zo hoge snelheid, kost je vier keer zoveel vermogen.
Luchtweerstand speelt voor een EV een veel grotere rol.
Esprit_de_Flandre zegt
Strak plan. Maar dit fotosoepje lijkt nergens op…
4x4wheels zegt
Doe maar lekker gek, wel met het accupakket van de Model S performance graag!
Ram-G-maN zegt
De Photoshop’d artist impression heeft meer weg van een Crossover Ute dan een pick-up truck. xD
tupperware zegt
@AutomotiveDesigner:
Ik moest aan een andere gouwe ouwe denken, de el Camino.
Met de aandrijflijn van de model-s heb je dan wel een rappe boodschappen auto.
lambo4all zegt
Een pickup moet veel extra gewicht kunnen trekken/vervoeren en zal veel voor langere afstanden gebruikt worden. 2 dingen die elektrische auto’s niet kunnen…
potver7 zegt
@lambo4all: Hoezo wordt een pickup voor langere afstanden gebruikt? Dat slaat echt nergens op hoor…
True, sommige pickup-rijders zullen langere afstanden rijden, net als sommige bestuurders van gewone personenauto’s dat doen. Voor hen is een EV inderdaad niet heel erg geschikt op dit moment. Maar er zullen ook zat pickup-rijders zijn voor wie de beperkte range van een EV helemaal zo’n punt niet is.
mout zegt
Wat weten we van de kwaliteit van de bron? Ik denk aan een hoax.
Ja, pickups zijn belangrijk. Maar alleen omdat een groot deel vd markt zo aartsconservatief is, en vasthoudt aan de grondwaarden van de ’60s.
Niet alleen de carrosserie, maar ook het ladderchassis, de bladveren, de V8, de typisch Amerikaanse afwerking, de lage prijs-per-kilo: dat gaat Tesla allemaal nooit zijn.
MAB zegt
Die rednecks lachen ze kapot, niemand zit hier op te wachten. Tesla doet net alsof ze de personen auto branche hebben verovert en nu over willen gaan naar pick ups.
F1Tim zegt
Truck = geen slecht idee.
Meer bodemvrijheid = minder kans op ontmoeting met trekhaak, en dus geen brand… :)
Mairsil zegt
Het voordeel van een electrische pickup is dat het accu-gewicht veel minder boeit ten opzichte van het totale gewicht. De forse hoeveelheid koppel vanaf 0 toeren is ook best fijn als je daadwerkelijk vracht vervoert. Maar er moet volgens mij behoorlijk wat gebeuren met accu-prijzen voor een electrische pickup financieel zinnig wordt…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik denk niet dat de gemiddelde middeleeuwse red neck hierop zit te wachten…
johannes79 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: kan niet. Hebben niet de middeleeuwen meegemaakt daar.
betonstaal zegt
Ziet er meer uit als een ute (in ontwerp geïntegreerde bak, en geen losse als bij de F150)