Tesla doet géén total recall en heeft grootse verwachtingen voor het pasgeboren nieuwe jaar: roekeloze groei. Nee, niet onze woorden.
Zo’n 29.222 eigenaren van een Model S uit 2013 kunnen rekenen op nieuw laadgerei, wegens het risico op een heuse inferno in hun milieubewuste garage. Dit dankzij een oververhitte adapter of kabel. Hoe die oververhitting kan ontstaan? Onder andere door slechte bedrading of corrosie, aldus Tesla.
Elon Musk zelf heeft zich nog even laten horen over de terugroepactie, in de VS ‘recall’ genoemd. Want Tesla zelf heeft de woorden ‘recall’ en ‘brand’ nooit in de mond genomen. Van een terugroepactie is volgens het automerk helemaal geen sprake, want auto’s hoeven niet terug naar de garage. Musk, op Twitter: “The word recall needs to be recalled”. Juist.
Gelukkig ben je niet afhankelijk van je stopcontact thuis, want Tesla’s Supercharger-netwerk groeit als kool. Inmiddels hebben de stations al voor 13 miljoen kilometer aan stroom opgehoest.
Ondanks verschillende brandjes die geblust moesten, willen de elektroboys onder leiding van Elon Musk hun sales dit jaar het liefst verdubbelen, zo verkondigden ze in Detroit. Ook op de Amerikaanse stock exchange was een gewenste groei in de koers al te zien, dankzij een fors hogere afzet (+20 procent!) in het laatste kwartaal dan verwacht.
Fotocredit: tk97
joejojo2012 zegt
@carmiggelt: Foto mist op homepage ;) Mooie bak in die kleur
tk97 zegt
ik log weer eens in om wat te gaan uploaden staat deze boven aan met mijn foto erbij. Mooie binnenkomer zo, bedankt.
m19nl zegt
Het blijft een elektrische auto, maar die foto bij dit artikel is toch behoorlijk fijn om te zien. Vooral in die kleur.
Initial_D zegt
Ze zijn al aardig op weg wat betreft hun verkopen, ze hebben in december meer auto’s verkocht in Nederland dan Mercedes-Benz, en dat met maar 1 model!
fit4fun zegt
@Initial_D: SUV’s zijn en blijven populair, dus die Model X zal de verkopen nog flink aanjagen denk ik. 4WD en veel elektro power gaan ook goed samen
Dev zegt
@Initial_D: Het schrijft lekker af, met name voor ondernemers. Geen belasting, aftrekposten van hier tot Tokyo.
m19nl zegt
@Dev:
Jep, als je als ondernemer een beetje verdient rijd je een 100k euro Tesla voor de prijs van de saaie Golf van de buren.
ZeRoo zegt
Mooie wagen zeker in deze kleur. Goed gedaan tk97!
Wel jammer dat er maar 1 foto op autojunk staat.
Heeft Woutertje de Tesla al getest?
tk97 zegt
@ZeRoo: dankje, er kwam jammer genoeg niet meer foto’s door na ’t upload. De andere foto’s staan allemaal op AG http://www.autogespot.nl/tesla-motors-model-s-6/2013/12/14
fit4fun zegt
Jammer dat juist de kleuren een minpunt zijn van de model S: vaak flets en weinig variatie. Donkerblauw oogt als grijs, veel grauwheid in de beperkte kleur keuze mogelijkheden vind ik.
Interieur idem: is bijna wat Lexus de eerste vijftien jaar in Europa aanbood: grijs, zwart of beige.
Zulke dingen zouden toch relatief eenvoudig te verhelpen moeten zijn….
potver7 zegt
De meeste Tesla-brandjes hadden dan ook niks te maken met de laadkabel; daarvoor moet je bij Fisker zijn. Als een laadkabel gaat smeulen leidt dat in de meeste gevallen tot kortsluiting, en bij een fatsoenlijke elektrische installatie vliegt dan de zekering eruit. Brand is zeker wel een risico, maar meestal komt het zover niet. Een vervanging is zeker op z’n plaats in zo’n geval, vooral ook om je imago te redden…
2cool4school zegt
Zie ze vaak rijden en de achterkant vind ik wel mooi, maar de voorkant is een beetje muf. Toch wil ik een v8
lambowambo zegt
Mooie en ruime auto die model S en elektrisch rijden is echt heel comfortabel, maar die flatscreen in de middenconsole vind ik echt te groot en afleidend.
DILA zegt
Ik denk dat deze auto inderdaad meer aan populariteit gaat winnen. In België is het een erg interessante bedrijfsauto (voor bijvoorbeeld zelfstandigen) door de afschrijving >100%. Het is geen vakantie auto (range) maar voor bedrijfsgebruik prima geschikt. Ik heb spijtig genoeg nog niet de kans gehad om er in te rijden, maar door er alleen al in te zitten merk je dat het iets speciaals is (op de goede manier).
st3fan zegt
Hoeveel stroom heeft zo’n ding nodig? En wat kost dat ongeveer?
hammerman zegt
@st3fan: Je hebt een 65 kw en een 85 kw uitvoering en een kw kost ongeveer 0,25ct/kw, afhankelijk van je afgesloten contract bij de electroboer. Verbruik is afhankelijk van veel factoren maar als je heel voorzichtig rekent met een range van 300 km kun je zelf wel uitrekenen wat het kost om een Tesla op te laden en wat de prijs per km is.
st3fan zegt
@hammerman: Dankjewel voor de info !