With a little help from my friends…
Als het om Tesla gaat zijn er nooit saaie dagen en zodoende was ook de eerste week van dit jaar weer tumultueus voor de Amerikaanse autofabrikant. Tesla maakte wat cijfers bekend over de productie en de verkopen. Sec genomen waren die best oké, zeker als je bedenkt hoe problematisch het eerder nog bleek te zijn voor het merk om voldoende auto’s de fabriekspoorten uit te pompen. Beleggers hadden echter kennelijk op nog betere getallen gehoopt, dus ging de beurskoers weer eens met tien procent onderuit. All in a day’s work voor Tesla.
Toch is het duidelijk dat de EV-pionier nog steeds balanceert tussen hoop en vrees. Volgens Musk zijn de donkerste dagen voorbij, maar het bedrijf zal ook de komende tijd op de kleintjes moeten letten. Vandaar dat Tesla een beroep heeft gedaan op The Donald om de productiekosten van verkoopknaller Model 3 binnen de perken te houden.
Een en ander heeft te maken met de importheffingen die de eerste oranje POTUS heeft ingesteld op producten uit China. De gedachte van Trump achter deze maatregel is onder andere om Amerikaanse bedrijven te ‘dwingen’ meer (onderdelen van) producten in Amerika te produceren en daarmee keiharde (blue collar) djawbz te creëren. In de auto industrie was de Domestic Content overigens ook voor Trump al een issue, in reactie op het feit dat de Big Three steeds meer auto’s in Mexico en deels ook Canada maakten in plaats van in Detroit. Trump maakt echter echt werk van de zaak, hoewel de meeste economen het er wel over eens zijn dat zijn maatregelen in ieder geval op macro-economisch niveau negatief uitwerken.
Enfin, scherpe geesten hebben nu wellicht al door waar dit verhaal naartoe gaat: yep, een belangrijk onderdeel van de Model 3 komt inderdaad uit China, dus dat wordt dokken voor Elon en de zijnen. Tenminste, als alles gewoon volgens de regeltjes zou verlopen. Echter heeft Tesla een het verzoek ingediend bij de overheid om het onderdeel te mogen importeren zónder de heffing van 25 procent te moeten betalen. Het gaat om een computer die Tesla zelf omschrijft als ‘het brein van de auto’.
Volgens Elons bedrijf is er geen directe mogelijkheid om het onderdeel te betrekken van een andere (Amerikaanse) fabrikant. Als ze dat toch zouden moeten doen, zou dat het productieproces naar schatting 18 maanden vertraging opleveren. Bovendien zou het eventueel ook veiligheidsrisico’s met zich meebrengen omdat het product van een andere leverancier minder goed zou kunnen zijn.
We zijn benieuwd of Trump en zijn henchmen (m/v) ingaan op het verzoek van Elon. De twee billionaire boys werkten ooit samen maar hebben daarna ook wel een aanvaring of twee gehad. Trump lijkt er niet bepaald de persoon naar te zijn om zoiets lichtvaardig te vergeten.
yipikaye zegt
Ik pak mijn popcorn alvast ?
Robert zegt
(…) de meeste economen het er wel over eens zijn dat zijn maatregelen in ieder geval op macro-economisch niveau negatief uitwerken.
Tja, dat krijg je, als je een land laat besturen door een president met een groot ego, i.p.v. met een groot inzicht.
Overigens moet in Trump op één punt wel gelijk geven; het outsourcen van productie is een trend die te hekelen valt. In Europa doen we het ook niet anders – hoeveel (met name) Duitse en Italiaanse fabrikanten hebben hun productie de afgelopen twintig jaar niet naar Oost-Europa verplaatst? En daar dan nog EU-subsidies voor ontvingen ook…
mashell zegt
@RRRobert: door de economie in Oost Europa te stimuleren wordt daarmee de afzetmarkt voor onze producten en diensten groter, ook is het de meest effectieve rem op de zo gehekelde migratie.
Jochempie zegt
@mashell: economie, maar vergeet ook onderwijs niet, over hoe je op eigen benen kunt staan.
flutterby zegt
@Jochempie: daar heb je ouders voor.
Jochempie zegt
@flutterby: Ik wel, en jij misschien ook. Maar da’s in een wereld waarin het gezin niet meer centraal staat een beetje een utopie..
flutterby zegt
@Jochempie: de gene zonder ouders leren juist het snelste op eigen benen te staan!
Het probleem ligt bij de slechte ouders die hun kroest altijd de hand boven het hoofd houden, hun problemen oplossen en letterlijk beperken om zelfstandigheid te ontwikkelen.
Robert zegt
@mashell: die zo gehekelde migratie, daar heb ik niet zulke problemen mee, want daar komen goed geschoolde vaklui vandaan, die ons al jaren uit de brand helpen omdat ons onderwijssysteem deze al jaren niet meer in voldoende mate voor onze arbeidsmarkt weet op te leiden.
pomoek zegt
@rrrobert: misschien niet door jou maar het tegenwerken van immigratie is wel de hoeksteen waar veel populistisch beleid op rust. Dat goed geschoolde mensen in de EU gaan werken is fijn voor de Nederlandse bedrijven maar rampzalig voor de economie in bijvoorbeeld Polen, Waar weer mensen uit andere landen naar toe trekken om daar de vacatures te vullen. Al die mensen moeten worden opgeleid, dat gebeurt met collectief geld, en de vruchten van die investering plukken wij in de EU.
Robert zegt
@pomoek: ik snap je punt, maar de fout wordt toch echt híer begaan: ons onderwijssysteem weet al jaren niet meer in voldoende vakmensen voor onze arbeidsmarkt op te leiden. Maar de meeste populisten krijg je dit niet aan het verstand. En de overige politici overigens ook niet, want die hebben de afgelopen jaren zó gefocust op het voorkomen van schoolverlaters zonder diploma, dat zo’n diploma anno nu geen reet meer voorstelt.
Ik ben op m’n 49ste nog weer met een nieuwe baan begonnen (da’s dan weer een voordeel van de krapte op de arbeidsmarkt), maar bij m’n vorige werkgever was het ook al zo’n drama. Productiepersoneel draaide structureel overuren omdat er te weinig handjes waren. Kregen we via W&V 25 jongelui die -ondanks hun leeftijd- al te boek stonden als ‘moeilijk bemiddelbaar’. En dat waren nog geen eens drop-outs o.i.d., maar jongeren met een diploma op VMBO niveau 3/4 of zelfs MBO niveau 1/2. Maar daarvan hebben het er, ondanks alle extra begeleiding, uiteindelijk maar twee het gered… Ze misten soms al de meest basale vaardigheden als ‘kom op tijd’, ‘luister naar wat je gezegd en gevraagd wordt’ tot ‘houd je aan de regels’ en ‘voor de derde keer, leg nou die f*cking telefoon in je kluisje’… Ja, dan is het logisch als P&O vervolgens toch maar weer met de bemiddelaars voor Poolse, Kroatische en Slowaakse uitzendkrachten belt…
pomoek zegt
@rrrobert: daar zou je zeker gelijk in kunnen hebben, ik wist niet dat het zo slecht gesteld was met de opleiding van die jonge gastjes, veel succes overigens met je nieuwe baan!
bmohnee zegt
Nou nou – wat een suggestieve titel, zouden niet nog vele andere organisaties in vs een dergelijk verzoek ingediend hebben?
robert110 zegt
25% op een computer die in bulk wordt ingekocht, dat zal toch geen duizenden dollars per auto zijn? Het lijkt mij dat je dit verschil als fatsoenlijk bedrijf of zelf opvangt of gewoon doorberekend naar de klant.
jaapiyo zegt
@robert110: Ford weigerde ooit een onderdeeltje van 11 Dollar op de Pinto te schroeven dat lichte ontvlambaarheid zou voorkomen…zo’n bedrag maal duizenden auto’s loopt toch al snel in de papieren.
sleurs zegt
@robert110: 350.000 auto’s in 2018 met misschien die computer. Stel hij kost $100 dollar inkoop en wordt $125 door de heffing, kost het 350.000 x $25 = € 8.125.000 extra belasting per jaar. Dat zijn toch aardig wat banen. Gezien ze dit jaar meer willen verkopen loopt het misschien nog op.
johnwaters zegt
Gaat het over de optionele autopilot computer die tegen 5300€ in de optielijst staat? Zou daar nog gniet genoeg marge opzitten? Net zoals de 1600€ kostende laklaag, bij elke andere fabrikant kost dit tussen de 500€ en 750€. Of vinden ze bij Tesla dat ze al premium zijn? En de “geschatte besparingen” doorrekenen in de eindprijs is helemaal misleidend. Tesla is een klein merk, geen historiek, geen bewezen kwaliteit dat stakkerauto’s verkoopt aan meelopertjes die denken milieuvriendelijk te rijden.
bmohnee zegt
@johnwaters: hoe kan je dan ooit een nieuw product of bedrijf in de markt zetten als je eerst ervaring moet hebben?
johnwaters zegt
@bmohnee: net zoals Kia en Hyundai het gedaan hebben misschien?
bmohnee zegt
@johnwaters: overigens kost een metallic bij bmw op een 3-serie ook 1300-2200e meer dan een basis kleur (zojuist configurator erbij genomen), dat die lak voor dat bedrag mooier is ben ik met je eens.
johnwaters zegt
@bmohnee: met het verschil dat BMW bewezen kwaliteit is, de kwaliteit van de Tesla lak is op zijn zachts gezegd belabberd. En om dan als beginnend fabrikant onmiddellijk de volle pot aan te rekenen is een merkwaardige keuze.
johnwaters zegt
@bmohnee: op de Belgische configurator kost metallic bij de BMW 3-reeks 985€ extra. Op de Duitse website 900€ extra. Zo zie je maar wat voor een afzetters de Aygolanders zijn. Geen idee waarom diezelfde verf in Aygoland +30% meer moet kosten.
markie123 zegt
@johnwaters: Omdat de aygolanders dat makkelijk besparen op schokdempers pakken ze ergens anders hun winst.
johnwaters zegt
@markie123: leuk geprobeerd, maar geef eens een deftig argument waarom metaal lak meer dan 30% meer kost in Aygoland t.o.v. de buurlanden. Als ik AB lees lijkt het hier vol met economen te zitten, dus dit moet een lachertje zijn voor jou.
markie123 zegt
@johnwaters: geen idee, vraag BMW. Op mijn a3 sedan was arablau 1000 euro afgerond, dus da’s blijkbaar ook een keus van de leverancier.
johnwaters zegt
@markie123: 1000€ bij BMW is een aanvaardbare prijs. Waarom men bij Tesla het vel over de oren trekt blijft me een raadsel, misschien werken ze volgens de Apple filosofie. Het valt me op dat Tesla volgelingen even fanatiek zijn als Apple volgelingen, het heeft iets religieus.
markie123 zegt
@johnwaters: Oh maar daar heb ik niks tegenin te brengen – daarover ben ik het volledig met je eens. Maakt niet uit wat het kost, als je het logo maar bij je hebt.
markie123 zegt
@johnwaters: Ik vermoed dat afgezien van een iets hogere BTW, de leverancier in NL minder marge maakt door oa CO²-belastingen en zij dat proberen te compenseren door de prijzen voor opties zoals een leuke kleur. Maar ik werk niet in de autohandel dus durf dat niet zeker te zeggen.
flutterby zegt
@johnwaters: autopilot hardware is standaard. Het is enkel de software waarvoor je betaald. 100% marge per auto, maar de ontwikkeling moet wel betaald worden natuurlijk.
johnwaters zegt
@flutterby: het lijkt wel een donatie voor het offerblok in de Tesla kerk. De Elon Musk gelovigen doen werkelijk alles om hun grote leider gelukkig te maken.
bmohnee zegt
@johnwaters: en jouw afkeer is vrij radicaal aan het worden – heeft ook een religieus tintje ;)
johnwaters zegt
@bmohnee: nu nog volgelingen :-) :-)
dakarbemo zegt
“het product van een andere leverancier minder goed zou kunnen zijn.” is dat niet het zelfde als zeggen in de US maken we rommel?
hijman85 zegt
Ik snap het niet? Een product van inferieure kwaliteit leveren met 18 maanden vertraging is toch juist precies wat Tesla wil?