Help Elon, bezorg een Tesla.
De Amerikaanse autofabrikant Tesla staat voor een serieuze uitdaging. Er staan nieuwe auto’s klaar om geleverd te worden, maar de autobouwer heeft niet de capaciteit om al die nieuwe auto’s te leveren. Eerder werd al bekend dat Tesla duizenden autotransporters heeft gekocht en schakelt nu de hulp van zijn medewerkers in.
In een interne e-mail roept Tesla’s senior vice president Sanjay Shah op om het automerk te helpen. In de mail, die in handen is van Business Insider, staat dat Tesla de komende twee weken 30.000 nieuwe auto’s moet bezorgen. Die deadline is niet toevallig, over twee weken eindigt het eerste kwartaal. Voor het einde van het eerste kwartaal wil Tesla de klus geklaard hebben. De autofabrikant hoopt dat medewerkers vrijwillig een handje kunnen helpen door auto’s te bezorgen bij klanten.
De leveringen moeten op volle toeren gaan draaien. In het vierde kwartaal van 2018 maakte CEO Musk al bekend dat het aantal leveringen dit jaar met 65 procent moet toenemen. Het is de bedoeling dat in 2019 tussen de 360.000 en 400.000 Tesla’s bij de klant terechtkomen.
Het is niet de eerste keer dat Tesla hulp van zijn medewerkers vraagt. De autofabrikant heeft inmiddels een geschiedenis als het gaat om leveringsproblemen. In november vorig jaar had Tesla ook grote moeite met het op tijd leveren van de Model 3. Elon Musk sprak toen van een logistieke hel. Met onder meer de aankoop van de autotransporters zal het waarschijnlijk niet zo’n drama als de vorige keer worden.
gebruikersnaam3 zegt
Oplossing is gewoon doen wat Porsche doet. Extra vragen om hem zelf de fabriek uit te mogen rijden (moet wel een rondleiding bij dan)
Dutchdriftking zegt
@gebruikersnaam3: Doet de hele VAG groep, en het werkt fantastisch.
dennisdd zegt
@dutchdriftking: als je auto afgeleverd wordt in de goede tijd van het jaar. Ik heb inmiddels 3x het aanbid gehad dat ik hem (gratis) in Wolfsburg mocht ophalen. Elke keer dacht ik: Nouja, lijkt me wel een keer leuk.
En moesten ze erop terugkomen omdat het winterbandentijd was, en die schijnen ze er in de fabriek niet op te kunnen leggen en laten ze je niet wegrijden.
dennisdd zegt
@dennisdd: sorry voor de typfouten….
autospotterkerkrade zegt
@gebruikersnaam3: dat kost ook nog eens 700 Euro extra
dutchneon zegt
@gebruikersnaam3: ja maar dat doet Tesla al, zo ook in Tilburg…. maar dat duurt nog veel te lang en er is geen plek om al die auto’s te laten staan als het er 30000 zijn!
MercMax zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
basv zegt
Het lijkt mij wel relevant om te vermelden dat de medewerkers gewoon voor hun diensten betaalt zullen worden. Vrijwillig doet velen denken dat er geen compensatie tegenover staat, maar dat is dus niet zo.
335istage1 zegt
@basv: Prachtig, betaald krijgen om eens lekker te gaan lopen stampen in andermans tesla. Woei ! Puik plan.
stfu zegt
@335istage1: uh joah
jaapiyo zegt
@stfu: ik leen die van jou wel een keer. Eens kijken wat die range nou echt is in de praktijk met een normale ab-rijstijl.
koen0373 zegt
@jaapiyo: Range. Daar istie weer. The horseless carriage van 2019. De drogreden van de fossielen die niet begrijpen dat autorijden een hobby gaat worden net als paardrijden. Range maakt geen fuck uit voor 95% van de bevolking. Thuisladen en elke ochtend een volle batterij. Over 10 jaar lekker autonoom al gamend of op je laptop naar je werk en in het weekend lekker dat benzinekreng vol de toeren in jagen op het circuit.
TimoBac zegt
@koen0373: autorijden in een auto op fossiele brandstoffen gaat een hobby worden ja. Ik geloof niet dat al het vervoer over de weg een hobby gaat worden.
koen0373 zegt
@timobac: correctie: zelf autorijden gaat een hobby worden :-)
milieumeneertje zegt
Kleine vraag/opmerking van mijn kant. Eindigd niet het eerste kwartaal bijna? Of houden ze op de beurs andere kwartalen aan?
evdw zegt
@milieumeneertje: Kleine reactie van mijn kant, eindigt is met een t en tevens staat in het het artikel vermeld: “Die deadline is niet toevallig, over twee weken eindigt het eerste kwartaal.”
drogerijst zegt
@evdw: klasse
560pkferrari zegt
@evdw: Dat stond er eerst niet. Is net aangepast naar ‘eerste kwartaal’…
thomcarspotter zegt
@milieumeneertje: over 2 weken eindigt het eerste kwartaal ja, dit staat ook in de tekst.
futse zegt
@milieumeneertje: zoals in het artikel staat
dutchneon zegt
@milieumeneertje: ja dus je had gisteren op 264$ je kans kunnen pakken en een halve tesla bij elkaar kunnen sparen in een paar dagen ;)
ghost zegt
Teslabezorgd punt NL
cossiekiller zegt
De kwaliteit die je gewend bent dus, maar dan extra vrijwillig.
dper4mance zegt
@cossiekiller: Tesla’s reputatie qua afwerking kennende is het meer “het gebrek aan kwaliteit wat u gewend bent “…
ukbob zegt
Stel: iemand komt bij mij voor de deur een Tesla brengen (bedankt!) moet ik dan daarna die vriendelijke Tesla-medewerker terugbrengen naar de dealer / Tilburg?
maartenb98 zegt
@ukbob: wat dacht je van de trein
potver7 zegt
@maartenb98: in Murica… Yeah right
maartenb98 zegt
@potver7: het is toch het probleem van tesla. Dan hadden ze er maar voor moeten kiezen om de auto’s op te laten halen bij de dealer of de fabriek
johnwaters zegt
Wat een trieste organisatie. Auto’s bouwen maar geen capaciteit hebben om ze te leveren.
ghost zegt
@johnwaters: schuld van Tesla zelf. Klanten kunnen toch ook hun nieuwe Tesla zelf ophalen? ?
stfu zegt
@johnwaters: jij kan het beter?
johnwaters zegt
@stfu: ik ben geen zelfverklaarde EV heilige, maar het leveren van de afgewerkte auto’s maakt naar mijn mening een essentieel onderdeel uit van de ganse productielijn. Of weet jij het beter?
lippie zegt
@stfu: niet happen. @johnwaters is een troll
johnwaters zegt
@lippie: je mag ook inhoudelijk reageren hoor.
galverink zegt
Heeft ook weet veel te maken met de zogeheten Dealer Franchise Laws. In veel staten is er wetgeving die het o.a. verbiedt om direct aan klanten te leveren. Dat geeft de grote dealergroepen veel macht t.o.v. de merken. Tesla omzeilt dat met allerlei kunstgrepen.
bmohnee zegt
Goed voor elk bedrijf om in contact te blijven met de klant!
Gulli zegt
Je hebt van die bedrijven die hebben zo’n parkeerplaats vol met vrachtwagens staan. Vaak kun je ze dan bellen en als je ze wat geld geeft rijden ze je spullen voor je rond. Wellicht een gek idee maar misschien kan zo’n bedrijf helpen?
bmohnee zegt
Soms is het niet verkeerd als werknemers van binnen de operatie ook in contact met de klant komen – een dergelijke strategie zal ook deels meetellen.
moveyourmind zegt
Er zit toch niet voor niets Autopilot op.
Gewoon het adres van de klant intypen en de auto zichzelf naar de klant laten brengen. Opgelost.
Esprit_de_Flandre zegt
Tesla heeft dringend nood aan een manager voor dit soort “conventionele problemen”…