
Tesla’s kunnen aan het einde van het jaar volledig autonoom rijden, aldus opperbaas Elon Musk.
Onlangs had ondergetekende met een voormalig petrolhead de oude discussie: kan elektrisch rijden ook leuk zijn?
Autonoom rijden
Nu zijn de meningen daarover verdeeld. Je kunt een elektrische auto goed afstellen. Wel zullen de nadelen blijven. Het geluid is slechts een klein dingetje, het is met name het torenhoge gewicht. Maar als we de laatste berichten kunnen geloven, is bovenstaande discussie dus verleden tijd. Althans, de discussie is binnnekort waarschijnlijk niet meer relevant. Elon Musk heeft namelijk aangekondigd dat volledig autonoom rijden heel erg dichtbij is. Dat meldt persbureau Reuters.

WAIC
Nu heeft Musk wel vaker iets beloofd. Maar het was niet via Twitter na een paar pretpeuken. Tijdens een video-conference call bij de opening van het WAIC (World Artificial Intelligence Conference) in Shanghai kwam het onderwerp Tesla en autonoom rijden voorbij. Musk heeft aangegeven dat ze heel dichtbij zijn met Niveau 5 technologie. Dat is volledig autonoom, waarbij de bestuurder niets hoeft te doen. In veel gevallen moet de bestuurder actief blijven, maar met dit systeem is dat niet nodig.

Vol vertrouwen
Ome Elon is vol vertrouwen in de toekomst. Volgens hem zal de wetgeving snel worden aangepast. Tesla’s zullen volgens hem aan het einde van het jaar er al klaar voor. Er staat dus niets meer in de weg. Althans, als je de overheden en infrastructuur even niet mee rekent.De huidige systemen van Tesla zijn overigens nog niet perfect. Geregeld komen er berichten van ongevallen naar boven waarbij het Autopilot systeem niet feilloos werkte. Nu is zeker niet altijd onomstotelijk bewezen dat het enkel en alleen aan het systeem ligt. Juist daardoor is de wetgeving ook zo lastig.

Lekker
Tesla gaat lekker op het moment. De Model 3 verkoopt als een malle en de productie van de Model Y verloopt volgens planning. Dat zijn overigens niet de enige activiteiten. De Tesla Semi, Roadster en Cybertruck moeten ook nog het concept stadium ontrgroeien. Er is duidelijk veel vertrouwens in Tesla, want volgens Autonews is Tesla de meest waardevolle autofabrikant ter wereld.
Alle zelf-rijdende auto’s in een treintje op de rechter-baan, alle petrolheads blazen er links voorbij. Hoop ik dan….
Probeer eerst maar eens in te voegen door het treintje heen.
Kun je gewoon doen, de autonome autotrein zal wel remmen. Misschien zullen de inzittenden wakker schrikken en vloeken maar ach…
@scheurbuik: gooi je voor een zelfrijdende auto en deze stopt vanzelf!!!! Inzittenden voelen hun gordel een uur later nog, maar wie maalt daarom?
@ericc: met al die camera’s aan boord heb je zo een poging tot doodslag aan je broek.
@ericc: Wel, ik heb daar ook al over nagedacht en dat lijkt me toch wel een behoorlijk pijnpunt voor autonoom rijden. Nu kijken mensen als ze de straat oversteken (de meeste toch), want een bestuurder kan soms onoplettend zijn of te snel rijden. Als alles autonoom is, waarom nog moeite doen? Waarom wachten op groen of een zebrapad gebruiken?
Daarnaast kan je het verkeer zo heel gemakkelijk ontregelen. Met een paar mensen kan je een hele stad doen vastlopen, door op een paar wegen te gaan staan. Wordt allemaal gefilmd natuurlijk, en dus zullen er wel snel genoeg boetes komen voor specifiek dit soort dingen, maar dan nog. Stakingen, betogingen, rellen, ze krijgen een extra machtsmiddel…
@dutchdriftking: ik hoop het ook, maar het kan ook zomaar andersom uitpakken; petrol heads mogen op het rechterbaantje tuffen?
Al lang ziek van alle 90-95 km/u rijdende Tesla’s op de middenbanen, welke vaak pas gaan versnellen zodra je ze in probeert te halen… Dit gaat er geen verbetering in brengen vrees ik.
Voorstander van een rechter-rijbaan verplichting voor al het elektrische meuk, ga maar lekker treuzelen tussen de vrachtwagens.
Waarom zou een autonome auto gaan versnellen als je er voorbij wilt? Gaat toch net wel verbetering brengen dan?
@AS: ik zeg andersom. Elektrisch stoot lokaal geen stikstof uit, dus die mogen gewoon 130 blijven doorrijden en alle oude zooi (inclusief mijn eigen 6inlijn) max 100.
Wil jij hier gebanned worden ofzo?
Oeps, ik was in de veronderstelling dat dit een nieuwsblog voor autoliefhebbers was… Was me er niet van bewust dat dit zo veranderd is in de laatste jaren. Inderdaad wel een erg hoge ratio ”Elektrische Auto” artikelen nu je het zegt
@AS: goh, dat is de toekomst. Straks zien we brandstofauto’s enkel nog op trailers achter een EV om even lekker een rondje op het circuit te doen. Net zoals het aantal paarden is gegroeid sinds ze van werk naar hobby zijn gegaan.
Is al een jaar zo, hele drama begon tijdje voor dat Tesla model s vs Porsche taycan verhaal. Guess what, Porsche blijft de koning van de ring.
Het gaat momenteel allemaal om de clicks die Autoblog geld oplevert. Het hele autoliefhebber begint meer een hobby te worden voor de elitaire, al dan niet zonder smaak, dus ja dan blijft er helaas weinig over
Ik kijk tegenwoordig ook maar 2x per week ipv 2x per dag op deze site. Vroeger vond ik de reaguurders op deze site nog toffe peren, tegenwoordig ben je een boeman als je ook maar iets tegen een elektrische auto óf Tesla inbrengt.
Aan de andere kant moet er ook nagedacht worden wat er belangrijker is t imago van de site of het geld van de clicks. Maar hey ik kan aan de andere kant ook leven van Reddit, kan je ook zeker r/cars aanraden :)
@barendbotje: Dat AB voor de clicks gaat is al wat langer dan een jaar hoor.
En ik vind iemand niet een boeman als die iets tegen EV of Tesla inbrengt, als het maar een mening met argumenten is. Maar velen zitten gewoon te zeiken zonder ook maar iets van inzicht, of komen altijd maar met dezelfde “argumenten” die nergens op slaan en verspreid worden door organisaties die enkel tot doel hebben verwarring te zaaien. Meestal reageer ik dan niet, want ik wil mijn tijd niet hangen aan een verloren zaak…
Reaguurders? Ga lekker op Dumpert lopen janken.
Een echte autoliefhebber laat zich niet definieren. Maar als ik het toch doe: een autoliefhebber is een techniek- dan wel prestatieliefhebber. Het liefst kiest hij/zij voor de beste techniek. Om die reden boeit het mij niet wat de manier van aandrijven is, zolang het maar het beste van het beste is. Langzaam aan worden accu’s dusdanig goed dat zij de (tot nu toe) beste motor kunnen voorzien van energie: de elektromotor; krachtiger, lichter, betere koppelkromme, soepeler, stiller, directer, etc… Begrijp me niet verkeerd, zo’n twinturbo 6-in-lijn met ZF8 is onovertroffen in brandstofland; veel koppel, nauwelijks turbo-lag, uiterst snelle transmissie, nauwelijks merkbare gangwisselingen, toch nog power bovenin de toeren, echt super… Maar in alle bovengenoemde zaken doet de elektromotor het NOG beter. Ja een paard heeft ook meer karakter en emotie; geef mij toch maar een auto ipv zo’n strontmachine.
Ohja, Tesla vind ik niks. De vernieuwing die ze najagen juich ik enorm toe, maar wil zien dat de Europeanen ze inhalen en dan koop ik het pas. Eerste goede stap: Porsche Taycan.
@vondick: Verfrissend om iemand te zien met dezelfde kijk op elektrisch rijden.
@SimonMc: Nee hoor, ik wil gewoon nog meer redenen om mijn 5 serie te vervangen door een Taycan. En ik denk daadwerkelijk dattie nog leuker is.
@vondick: wel fijnstof
@nautique206: das toch fijn?
@vondick: zeker, tot ze daar over beginnen te zeuren…
@vondick: goedkopere stimulans voor elektrisch rijden is er niet, sterker nog het levert juist geld op.
@vondick: mafkees?
Zakkenwasser!
@vondick: Correctie, de uitlaat stoot niks uit daar deze er niet op zit. Daar de auto’s zo zwaar zijn komt er echter veel meer ellende van de banden en remmen…..
Geen Tesla maar wel iets Duits met autonoom rijden, de auto weet perfect hoe snel de voorligger juist rijd, hij zegt het mij zelfs. Wat er gebeurd is dat hij zijn snelheid regelt op die voorligger waarbij de auto niet de normale remmen wilt gebruiken maar wel de regeneratie.
Als dat systeem dan ook nog op standaard afstand houden staat in plaats van zo weinig mogelijk, dan haalt hij meteen de snelheid eruit omdat er 500 meter verder een bus rijd op hetzelfde rijvak. Of omdat iemand van het rechter rijvak komt op het midden rijvak komt, dan rijd die maar 90 om vervolgens te versnellen maar dat soort interpretatie doet de auto niet dus die begint meteen af te remmen richting 90.
Zelfs op laagste afstand houden zet ik het soms uit omdat er voor mij continu baanvak wissels zijn waardoor de auto continu begint af te remmen en op te trekken.
Het heeft dus niets te maken met jij die inhaalt maar verkeer dat verder op rijd.
Al eens iemand naar de restwaarde van een Tesla Model 3 gekeken?
@mcshine: zeker, op marktplaats gaan een jaar oude modellen met 10-20k km nog voor de oorspronkelijke prijs… alles voor 4% bijtelling.
Een groot voordeel van afschrijving van een Tesla is dat niemand korting krijgt. Een voorraad model voor een prikkie is vaak simpelweg de maximale korting die een dealer kan geven.
@flutterby: ja inderdaad. Ik ken al drie particulieren die een jong gebruikte m3 zouden willen rijden. Kop er af alle herstelbezoeken naar de Tesla dealer gehad.
Maar die prijzen ??
Denk je een aardige te zien voor 50k, is het een ex BTW prijs ?
@arta: zullen we afspreken dat we gewoon netjes “model 3” typen in plaats van “m3”? Er zit nogal ’n verschil tussen.
@davelepeef: zeker bij het verkeerslicht.
@flutterby: weet je, dat boeit me niet eens, wat er nou sneller van z’n plek komt. Ik zou best trots zijn als ik een Tesla had, niks on je voor te schamen immers. Maar gaat m’n hart sneller slaan als ik ’n Tesla zie? Neuh. Ook niet van ’n M3 hoor, of welke M dan ook. Ok – vooruit, beetje harder dan. Punt van ’t verhaal : liever ’n auto waar ik trots op ben en blij van word, dan een auto die toevallig iets goed doet. Er zijn meer boxen te ticken ;)
Geen aandacht geven aan deze fansla, het is ongelooflijk hoe recht deze gast z’n aankoop moet praten. Letterlijk elk elektrische auto of Tesla artikel op alles en iedereen reageren. Dat heet geen passie voor auto’s, maar een passie voor de portemonnee ?
@barendbotje: Blijft leuk dat sommige nog geen troll reactie van een meter afstand kunnen herkennen. Doe niet zo serieus man. Daarnaast rijd ik een Volkswagen. Het enige wat ik van Tesla heb is een rood suede broekje oftewel short shorts.
@davelepeef: Mee eens hoor, alleen die BMW teentjes over Model 3 die M3 genoemd worden is soms gewoon leuk om op te trappen ;) Een M3 is speelgoed, een Model 3 is transport.
@flutterby: onzin, zeg ik als ex-M3 rijder. Nu Model3P. Geven beiden een kick, maar niet te vergelijken.
@mcshine: Klopt, maar niet elke Model 3 is een Perfromance. De SR+ is serieus rap, maar geeft geen kick zoals de dual motor (performance) vanwege het type elektromotor.
@flutterby: nouja, de doorsnee bestuurders van beiden doen er doorgaans hetzelfde mee hè. En serieus: een rood suède broekje??
@flutterby: Ook elders in Europa zie ik trouwens absurde vraagprijzen.
Als de infrastuctuur… dus toch niet volledig autonoom? Volledig autonoom wil zeggen dat de auto op elke situatie gepast kan reageren.
Laatst las ik dit: https://www.autofans.be/nieuws/officieel/45946-belgie-absoluut-niet-klaar-voor-zelfrijdende-auto
Zal hier dus misschien nog 50 jaar duren eer dit mogelijk is…
Ik hoop dat de overheden nog de nodige jaren wachten tot ze dit toestaan. Tesla heeft namelijk al eens bewezen technologische ontwikkeling belangrijker te vinden dan veiligheid. Dat zij nu net de eersten zijn die claimen er klaar voor te zijn vertrouw ik dus voor geen meter.
Misschien een beetje immoreel maar het is natuurlijk prima als ze de komende 10 jaar gebruiken om in de VS de techniek uit te laten rijpen en wij het pas daarna ook in de oude wereld gaan toestaan.
@mashell: mij te immoreel…
@lekbak: dan zijn we wel snel van alle bijtellingsschriepen af. Stukje natuurlijke selectie. Net als met anti vaxxers zeg maar
Leuk dat Tesla het “kan”. Maar het zal nog vele jaren duren voor alle morele keuzes zijn gemaakt door overheden en verzekeringsmaatschappijen die nou niet echt de organisaties zijn die snelle keuzes maken.
– Wie is er aansprakelijk bij een ongeval? Tesla of de inzittende?
– Moet de inzittende nog een rijbewijs hebben?
– Mag je dronken achterin zitten?
– Welke keus maakt de auto als ie in een splitsecond moet kiezen tussen het water of een overstekend kind? En bij een bejaarde en een kind?
– etc etc etc.
Zo werkt dat niet.
Als Tesla vanaf 2021 vol autonoom rijden aanbiedt dan is dat volgens de wetgeving die dan geldt en zoals je correct stelt gaat het decennia duren voordat daar verandering in komt dus de antwoorden zijn al bekend: bestuurder is aansprakelijk, rijbewijs blijft nodig, dronken achterin mag mits er een nuchtere bestuurder met rijbewijs achter het stuur zit.
De vraag over de morele keuzes die auto zou moeten maken is er ook eentje die helemaal zo niet gesteld wordt. Ook helemaal niet gesteld kan worden want wat als die bejaarde een nobelprijswinnaar is en het kind een ongeneeslijke ziekte heeft? Er is gewoon geen moreel juist antwoord en dus wordt er geen keuze tussen bejaarde en kind gemaakt. De algoritmen zullen allereerst dat doen waar mensen niet zo toe geneigd zijn, een absolute noodstop maken, want primair wil je impact van een (mogelijk) ongeluk verminderen en dat gaat altijd door de snelheid zo klein mogelijk te maken. In de tweede lijn zullen ze vermijden dat de inzittenden van het voertuig door acties van het voertuig schade oplopen. De wagen zal dus crashen tegen het overstekend kind maar wel zo zacht mogelijk, het voertuig zal niet uitwijken want de rijbaan mag niet verlaten worden omdat het onbekend gevaar voor de inzittenden zal opleveren. Overigens denk ik dat als je als mens deze regels hanteert, altijd remmen en nooit uitwijken je ook de beste score in schadevermijding en vermindering haalt.
Klopt, maar het kunnen is toch de eerste stap, anders worden de keuzes nooit gemaakt.
Morgen gratis bier.
Leuk als het kan, maar het zal nog jaren duren voordat Tesla de verantwoordelijkheid over neemt van de bestuurder
@arta: aangezien ze hun eigen verzekeraar zijn geworden hebben zij de vertrouwen wel. Dat blijkt ook uit hun cijfers. Nu hoeven wij niet overtuigd te raken van hun cijfers, maar zelf lijken ze wel degelijk het risico op zich te nemen.
@flutterby: het vertrouwen ?
Ehhh ik geloof hier niks van. Kijk hoe brak dat summon gebeuren is, met alle mooie woorden van Elon. En het gaat nog jaren niet mogen of praktisch zijn. Mijn inschatting is 2060 ?
@nout: Dat is vrij matig idd. Nu blijkt dat vrijwel de gehele software is herschreven. Wat nog een paar maanden werk heeft. Vermoedelijk duidt Musk op de update die dan gaat komen.. we shall see
Mooi bericht dat op heeeel veel scepsis zal kunnen rekenen. Er zijn (nog steeds) AI experts die beweren dat Level 5 autonoom rijden de komende jaren niet kan, misschien zelfs nooit zal kunnen.
@ericd: Elon Musk heeft wel eens vaker zaken gerealiseerd die “experts” onmogelijk achten.
Yeeey wat een prachtig nieuws. Laat ze nu in vredesnaam gaan werken aan ’n extra kleurtje in de lak straat wat ik word -zeker met dit weer- bijkans depressief van al die grijze Teslas
@davelepeef: nog even geduld en over een jaar krijgen we Giga Berlin met hoogwaardige paintshop en geen “milieuvriendelijke” Californiaanse lak meer.
Nog beter; geen lak! Waar blijft mijn Cybertruck?
@flutterby: die Cubertruck is ook grijs!! Die look is overigens prima te krijgen hoor, ook met ’n normale auto. Je moet alleen regelmatig de schuurmachine eroverheen trekken…
@davelepeef: Ik houd niet van regelmatig.
Eerst zien dan geloven.
Het zal wel volledig autonoom zijn op autostrades of zoiets. 100% zeker dat het autonoom rijden zicht hier verslikt op de kleine baantjes.
Musk=held. Een man met visie en voegt daad bij woord. 1 man die op zoveel vlakken het verschil maakt en gaat maken. Blij dat ik nu leef. Best time to be alive!
Mensen in het algemeen dingen mogelijk niet veel beter als het gaat om ongelukken.
Niveau 5? Mooi, dan kan het stuur en de pedalen weg.
Kan dat niet? Dan is het autonoom rijden niet niveau 5.
Kan de auto zelfstandig een route tussen twee punten afleggen mits de weg overal verhard is en het weer redelijk? Dan heb je niveau 4.
Moet je nuchter en in bezit van een rijbewijs achter het stuur zitten, klaar om over te kunnen nemen? Dat is niveau 3.