Tesla past de Cybertruck aan en volgt daarmee trendsetters Rivian en General Motors.
Tesla is een pionier op het gebied van EV’s naar de massa brengen. Maar ook pioniers kunnen wel eens ingehaald worden door concurrenten. Wie gebruikt er tegenwoordig bijvoorbeeld nog Ilse, Lycos, of AskJeeves als zoekmachine? Waarschijnlijk alleen mensen die nooit antwoord hebben gekregen op hun open sollicitatie bij Google. Waarvan Ak…Nou ja nee, ik scherts.
Enfin, de Tesla Cybertruck zou de eerste elektrische pickup op de markt moeten worden. Maar op dit punt is de Amerikaanse autofabrikant reeds de loef afgetroefd door Rivian én dat extreem hippe en agiele bedrijf genaamd General Motors. Zij hebben namelijk (als je veel geduld hebt) sinds kort de R1T respectievelijk GMC Hummer voor je in de aanbieding. Beide loodzware molochen die natuurlijk extreem goed zijn voor het milieu, want elektrisch.
De Cybertruck daarentegen is nu al twee jaar te laat als we uitgaan van de belofte van Elon Musk. Onlangs verdwenen de verschillende specs waarmee je het bizar gevormde vehikel van de site van Tesla. Dat gaf te denken over wanneer het moment nu daar is dat het ding wél op de markt komt, met welke specs en voor welke prijs.
Over dat laatste hebben nog geen hard nieuws. Dat zou ook een beetje gek zijn, daar Tesla de laatste tijd bijna wekelijks de prijzen van de andere modellen aanpast. Maar qua specs is er wel heeeeeeet nieuws te melden over de Cybertruck. Waar voorheen de ‘Tri-Motor’ de non plus ultra big daddy whopper met kaas zou worden, heeft Tesla nu bevestigd dat er een versie met vier motoren komt. Jawel, vier motoren, voor elk wiel is er dus één motor. Daarmee volgt Tesla Rivian en General Motors, die de R1T en Hummer ook met vier motoren leveren. De topper uit de range zal tevens de eerste versie van de Cybertruck zijn die op de markt komt.
Elon Musk heeft verder beloofd dat de Cybertruck zich zal kunnen bewegen als een krab.
Will have both front and rear wheel steer, so not just like a tank – it can drive diagonally like a crab.
Elon Musk, ontkent zelf nog altijd een van de crabpeople te zijn
Zowel de voor- als achterwielen hebben namelijk zoveel stuuruitslag dat de gigantisch pickup zich als een krab zijdelings kan bewegen. Ook dat is iets wat de GMC Hummer al kan en waar Rivian naar verluidt aan werkt. Is Tesla dan nu officieel niet meer de trendsetter? Laat het weten, in de comments!
mashell zegt
Tesla begint aan het Apple effect te lijden. Er wordt enorm gehyped, als het al komt dan is het veel later dan verwacht en dan is het heus wel goed maar valt het toch ook weer een beetje tegen.
flutterby zegt
@mashell: inderdaad, we weten allemaal dat GM de echte marktleider is. Zelfs zonder überhaupt een model te leveren op het moment.
mashell zegt
Ze bijten wel vandaag zeg… Kritiek op Tesla en Musk en dergelijke mag gewoon! Tesla mag dan wel meer religie dan automerk zijn, kritiek mag gewoon. De echte marktleider in EV’s in inmiddels het Hyundai concern, die zijn Tesla voorbij. Waarschijnlijk omdat Tesla aan zoveel verschillende projecten tegelijk werkt (cybertruck, roadster en semi) kunnen ze de concurrentie niet meer aan.
flutterby zegt
@mashell: mijn reactie was van gister. Moet ik naast marge ook het begrip vandaag aan je uitleggen..?
Redrum zegt
Dat is inderdaad een valabel argument maar ook niets nieuws voor de iets kritische lezer.
Vanaf het moment dat Austin en Berlijn zullen draaien, komt er nieuwe capaciteit vrij om andere projecten aan te vangen. Tesla concurreert nu met meerdere bedrijven op verschillende producten. Rivian focust enkel op een truck, Lucid focust op 1 klasse, de S en Hyundai/Kia mikken op de 3. Als je naar de 2 eerste kijkt, gaan zij met dezelfde problemen kampen, namelijk volume productie of denkt men dat voor hen dit gegeven niet speelt?
En GM? Ach ja….wie kiest er nu in godsnaam een hummer boven een Rivian als je dit dan toch al elektrisch wil rijden?
Gezien in Nederland de Model 3 toch als de nieuwe kadet wordt omschreven, zullen ze inderdaad massaal worden ingewisseld voor Hyundais en KIAs….die stiekum toch niet zo vooruitstrevend zijn dan hier weer verkondigd.
flutterby zegt
@Redrum: de grote spelers houden zich niet beter met de modellen maar om voldoende chips en batterijcellen in te kunnen kopen.. Een auto maken is makkelijk maar opschalen is iets wat maat weinig lukt en daarom zie je ook nauwelijks nieuwe spelers een serieus marktaandeel innemen.
adyton zegt
@mashell: als het allemaal zo lang duurt, kan je niet anders dan achter de feiten aanlopen. En daarbij, de concurrentie heeft Tesla serieus een vuistslag uitgedeeld door met een serieus completere wagen op de markt te komen. Heel dit Cybertruck gedoe blijft in mijn ogen een gigantische flater van Tesla.
cossiekiller zegt
Denk zelfs niet dat die ooit op de markt komt in de huidige vorm.
jaapiyo zegt
Dat denk ik ook niet. Tenzij Musk wat investeert in het hedgefund van Biden junior wellicht…
rolov zegt
Ik ben echt enorm fan van rivian . Ik vind het zo’n prachtige wagen. 10 keer liever dan een tesla.
frank2b zegt
Tesla is inderdaad niet langer de benchmark. Wanneer EV’s nu onderling vergeleken worden, dan is dat met de EV6 of de Ioniq5.
mh1252 zegt
De EV6 en de Ioniq5 verbruiken nog teveel om de benchmark te mogen zijn:
https://insideevs.com/news/550811/kia-ev6-bjorn-1000km-challenge/
Redrum zegt
Er is een verschil tussen objectieve en subjectieve vergelijkingen. Technisch is Tesla nog altijd heer en meester.
Wat de Hyundai en Kia doen, is het allemaal wat vertrouwelijker en minder bruusk brengen. Dit zegt natuurlijk niets over innovatie.
Kijk inderdaad naar bovenstaande test van Bjorn. Laden doen ze inderdaad iets sneller maar over een traject van 1000km doe je 40 minuten langer tov een 1 jaar oude Tesla zonder de 4680 cellen.
Weet ook dat naarmate je langer EV rijdt, je aan een supercharger nooit tot 100 gaat laden, neen, zelfs niet op vakantie. Dus de winst op die laatste 10-15 minuten is leuk voor aan de toog en betekent erg weinig.
Ik vermoed wel dat ook Tesla over zal schakelen naar 800 of eerder naar 900 volt maar later pas gezien deze wijzigingen hun tijd en capaciteit vragen (supply chain, redesign,..) die er nu gewoon niet zijn.
Dit is dan het “sterkste argument” van de Koreanen want anders was het waarschijnlijk een zeer middelmatig presterende EV…..gewoon de wet van de remmende vooruitgang.
Daremaster Co zegt
Grote onzin Frank. Je moet wat beter je huiswerk doen hoor!
Kijken wie er volgend jaar (2022) het meeste BEV’s gaat leveren in Europa als Giga Berlijn open is.
Tesla is nog steeds de benchmark en zal dat zeker jaren blijven.
Daremaster Co zegt
Tesla kan rustig een jaar wachten met de start van fabrikage, Rivian maakt 1,5 auto per dag en heeft een grote kans om falliet te gaan als ze niet de produktie kunnen vergroten.
Om Rivian en GM trendsetters te noemen is wat ver gezocht en mijn inziens jezelf voordoen als Biden.. Let’s Go Brandon!