Zonder verdere communicatie is het niet langer mogelijk om de Tesla Roadster Founders Series te bestellen. Wat is hier gaande?
De nieuwe Tesla Roadster moest de meest bizarre elektrische supercar worden waar we ooit van hadden gehoord. Aangekondigd door Tesla CEO Elon Musk in 2017, met een beoogde marktlancering in 2020. We zijn bijna in 2022 en van een nieuwe Roadster is nog altijd geen sprake. Toch zijn er ontwikkelingen te melden over deze elektrische auto.
Tesla heeft namelijk de bestelknop weggehaald voor de Roadster Founders Series. Dat is de dikste en duurste uitvoering van het nieuwe model. De Amerikaanse autofabrikant bouwt 1.000 exemplaren van die Founders Series met een prijskaartje van 250.000 dollar. Bij Electrek hebben ze het vermoeden dat het model mogelijk is uitverkocht en dat daarom Tesla de ordermogelijkheid heeft weggehaald.
Wie interesse had in een Tesla Roadster Founders Series moest een orderformulier invullen op de website van het automerk. Er werd direct om een aanbetaling van 5.000 dollar gevraagd en je moest nog eens 45.000 dollar overmaken binnen 10 dagen na bestelling.
Tesla Roadster bestellen in Nederland
Nu kunnen klanten alleen nog maar de ‘gewone’ Roadster bestellen. Bovendien zijn de prijzen niet meer te vinden. Enkel een directe betaling van 4.000 euro en een latere betaling van 39.000 euro kan gevonden worden. Wat de Roadster nu gaat kosten is niet bekend. Op zich wel prettig om te weten als je zo’n grote aanbetaling doet..
Vooralsnog is de nieuwe Tesla Roadster vertraagd naar 2022. Maar gek kijk niet gek op als Elon Musk nog een vertraging communiceert. De prioriteit ligt namelijk eerst bij de Cybertruck en dan pas komt de Roadster aan de beurt.
mashell zegt
Raar. Een wagen die nog niet geproduceerd wordt is al uitverkocht? En je moet €4000 meteen en €39000 binnen 10 dagen aanbetalen voor een wagen waarvan je niet wat die gaat kosten en wanneer je die krijgt? Dat doet toch niemand?
invictus66 zegt
Dat zou je denken, maar er zijn genoeg mensen die €50.000 op tafel leggen zoals een modale mens dat met €50 doet.
mashell zegt
Hmm. Tesla is geen bank. Dus als je nu een Tesla roadster bestelt, dan is die €44000 een aanbetaling, die staat dan niet meer op de spaarrekening en hoef je er volgend jaar geen vermogensrendementsheffing over te betalen. Komt die roadster ooit, dan vindt je die niet mooi of te duur en vraag je de aanbetaling terug.
Twee bezwaren daartegen, het is belastingontduiking en ik wil me eigenlijk niet verbinden aan de Tesla kerk.
Pascal zegt
Dat jij je niet wilt verbinden aan Tesla is inmiddels wel voldoende vastgesteld hoor ;) Ik weet trouwens niet of je zo’n aanbetaling onder belastingontduiking moet scharen. Iets is immers legaal of het is het niet. Als zo’n aanbetaling nog blijft vallen onder ‘vermogen’ dan moet de accountant dat gewoon meepakken in de aangifte en als het dat formeel niet valt, nouja dan dus niet. Natuurlijk zou het een trucje zijn wanneer je een aanbetaling doet met de intentie om ‘m later gewoon weer terug te vorderen. Maarja, de overheid past met vermogensrendementheffing ook een trucje toe door te blijven beweren dat je zogenaamd nog steeds 4% rendement op je spaargeld krijgt terwijl we allemaal weten dat die situatie de afgelopen jaren totaal niet meer aansluit bij de realiteit. Als je daarbij optelt hoe snel je zuurverdiende geld minder waard wordt doordat de ECB het lekker blijft bijdrukken, de huizenprijzen ontploffen en energie en al het andere duurder wordt, is vermogensrendementsheffing in dat licht een uiterst onvriendelijk grapje van onze overheid. Overigens gaat niemand daadwerkelijk zo’n aanbetaling doen met alleen maar de intentie om ‘m weer terug te krijgen. Je kunt namelijk altijd wel een rendement krijgen wat hoger is dan 0%, al doe je alleen maar aan een stukje index-beleggen. Niemand gaat dus voor z’n lol geld bij Tesla op de rekening zetten.
pomoek zegt
@pascal: Toen de vermogensrendementsheffing werd geïntroduceerd in 2000 (belastingplan 2000) waren er al fiscalisten die voorzagen dat de fictieve rendementsheffing een probleem zou gaan worden. En inderdaad. In tijden dat op vermogen veel rendement kan worden behaald is iedereen blij, zoals in 2000. En nu is Leiden in last.
In dit geval denk ik overigens ook dat het verhaal “belastingontduiking” onzin is. Je haalt geen rendement over het vermogen dat je hebt aanbetaald. Simpelweg omdat dat niet meer in je bezit is.
menno zegt
@Pascal: 👍🏻
ty5500 zegt
Soortgelijke praktijken zie je ook bij andere merken, bv. Mclaren amg one, voorschot van 6 cijfers, levering was oorspronkelijk voorzien in 2019.
https://www.motortrend.com/news/mercedes-amg-project-one-hypercar-revealed/
Sommige mensen zijn bereid een dergelijk voorschot te betalen voor een plaats in de rij. Niets verplicht je echter dit te doen.
Pascal zegt
Precies, een gevalletje “als je moet vragen wat ie kost, kan je ‘m niet betalen”
mashell zegt
Dat is een statement dat hoort bij een Rolls Royce, nu weten we dat jij Tesla helemaal hyperdepiep fantastisch vindt maar nuchter bekeken is het niet helemaal van Rolls Royce niveau.
Pascal zegt
Bij een uitdrukking gaat het om de betekenis en is het iets minder relevant waar deze ooit bij ontstaan is. Als je trouwens werkelijk denkt dat ik Tesla helemaal fantastisch vind, dan lees je m’n comments niet erg goed. Ik brand ze immers met regelmaat tot aan de enkels toe af wanneer ze weer eens slechte kwaliteit leveren of wanneer Elon weer eens de rare vogel uithangt die hij nu eenmaal is. Er zijn ook veel dingen die ik tof aan ze vind en ik heb zelf een exemplaar wat me goed bevalt ja, dus dat zie je me dan zeker ook zeggen. Achja, je zou bijna denken dat de wereld niet zo zwart/wit is…
flutterby zegt
@Pascal: vergeleken met de concurrentie is de eerder genoemde prijs van $250k spot goedkoop. Onder de miljoen houdt niemand hem bij.
Pascal zegt
Yes klopt, ik kijk er zeker naar uit om te zien wat deze presteert wanneer deze (eindelijk) komt!
rijnounsdoor zegt
@mashell: was goedkoper dan stallen bij de bank.
flutterby zegt
@mashell: in Europa worden prijzen nooit genoemd bij reservering omdat de markt voor Tesla niet serieus genomen wordt (enkel met de Y straks). De prijs in dollars is wél bekend en gaat echt niet opeens het dubbele worden. Met de huidige specs mag je bij de concurrentie bijna 10x zoveel uitgeven met ook jaren wachttijd.