Shocker! Tesla heeft de beloofde specs en prijzen van de Cybertruck van haar website afgehaald.
Tesla trok in 2019 met veel fanfare het doek af van de bizarre Cybertruck. De introductie ging gepaard met een episch Elon-moment. Men had bedacht dat het gaaf zou zijn om te tonen hoe robuust de Cybertruck wel niet is door projectielen tegen de ruiten aan te gooien. Zie het een beetje als een iPhone laten vallen filmpje op Youtube. Probleem was alleen: de ruiten gingen keihard stuk. Oops.
Het maakte echter allemaal niet uit. Sterker nog, het vergrootte alleen maar de hype van de zeer bijzonder vormgegeven ongelakte pickup. Velen vroegen zich echter wel meteen af hoe levensvatbaar de scherpe gigant daadwerkelijk was. De hoekige roestvrijstalen neus nodigt nou niet bepaald uit om er als onverwacht overstekende voetganger je hoofd tegenaan te vleien, om maar wat te noemen.
Tesla beloofde desalniettemin dat de auto eind 2021 op de markt zou komen. Een spannend vooruitzicht, daar met name in thuismarkt Amerika de pickup markt immers even gigantisch als conservatief is. Was het gewaagde design nou gek of geniaal? Veel fans waren meteen overtuigd en deden een aanbetaling. Al moet daarbij aangetekend worden dat die aanbetaling maar 100 Dollar betrof. Dat is nog net wat minder dan dan het aandeel Tesla dagelijks in waarde stijgt.
Qua specs had Tesla meteen al een aantal varianten in gedachten. De goedkoopste Cybertruck moest op de markt komen voor minder dan 40.000 Dollar. Daarboven stond dan de Dual Motor versie voor een kleine 50 ruggen en de blubberdikke Tri Motor variant voor net geen 70.000 Ekkerdollars. De range zou respectievelijk 250+, 300+ en 500+ mijl bedragen.
Inmiddels is al een tijdje duidelijk dat de Cybertruck níet eind dit jaar nog op de markt komt. Tesla mikt nu op eind volgend jaar voor de eerste exemplaren. De echte grote getallen moeten dan in 2023 op de markt komen. Het merk is daardoor sowieso niet meer ‘de eerste’ met een elektrische pickup. Concurrenten als Ford en Rivian hebben hun producten in dit segment inmiddels al in de showroom staan.
Het lijkt er nu op dat Tesla ook de beloofde specs een beetje moet bijstellen. Het gaat dan zowel aan de onderkant om de instapprijs als om de epische specs aan de bovenkant. De gedetailleerde omschrijvingen van wat de verschillende versies van de Cybertruck gaan leveren voor welke prijs zijn helemaal weggehaald op de site Tesla. Wel wordt er nu gesproken over een maximale range tot 500 mijl in plaats van de 500+ mijl van voorheen. Het enige wat je verder nog steeds kan doen, is de aanbetaling van 100 Dollar maken.
Waarvan akte. Denk jij dat de Cybertruck de hype alsnog gaat waarmaken? Laat het weten, in de comments!
TheMaster zegt
Shocker, Tesla kan niet genoeg produceren, ondanks een groei van 50%+. Er is (vooral in de US) veel te veel vraag naar de producten. Daarom ook alle recente prijsverhogingen. Aantal voorbeelden als je nu een Tesla besteld;
Model S/X voor in NL: Eind 2022
Model 3 standaard range in US; augustus 2022
Model Y long rage in US; juli 2022
Dan kan je wel de hoop/ambitie hebben om nog een nieuw model te gaan bouwen, maar als de onderdelen er niet zijn, heeft het uitbrengen ook geen zin. Dus die cybertruck zien we niet voor eind 2022 waarschijnlijk. Die paar duizend auto’s die Rivian gaat maken in een jaar, zet ook geen zoden aan de dijk natuurlijk.
Overigens is dit in NL voor ID4 volgens mij ook. Als je die nu nieuw besteld, is levering april 2022.
rolov zegt
@TheMaster: rivian heeft het ook te stuk met die bestelbussen. Maar die pickup is een plaatje . Tesla moet geschrokken zijn van dat ding
TheMaster zegt
Die bestelbussen, je weet dat dit helemaal niks toch? Men hoop 100 stuks dit jaar, en daarna tot 2030 maximaal 10.000 per jaar (wat in 2022 waarschijnlijk eerder op een paar duizend zit en langzaam omhoog gaat). Allemaal prestige projecten, maar geen aantallen met winstgevende cijfers.
Paul58 zegt
@TheMaster: model 3 en model Y juist weer bizar snel geleverd. Vandaag nieuw bestellen is in november rijden.
tortuga zegt
@TheMaster: dat is nog heeeel snel. Een simpele A klasse is zomer 2022
Charles Taycan 4S zegt
Tja, Betrouwbaar Tesla……..😜
Sanitarium zegt
@charles hoe zit het nou met die chips in die Porsches. Opties die ik na avonden uit heb zitten pluizen (daar heb je een handleiding voor nodig zolang is de lijst), blijkt dat ze niet alles kunnen leveren. Verdorie. Wat een onbetrouwbare lui in Stuttgart
Charles Taycan 4S zegt
@sanitarium, gewoon een Telsa bestellen bij je Premium dealer op de hoek , die deel uitmaakt van een fijnmazig dealernetwerk met uitstekende aftersales service en onder het genot van een espresso! Dan krijg je hem wellicht in 2022 of 2023….Doen!😉👍
Sanitarium zegt
@charles ik moest heel hard lachen 😃🌞 goed weekend maat
Charles Taycan 4S zegt
@sanitarium, een dag niet gelachen….😜 Maar ff terugkomend op die chips, ook Porsche heeft daar uiteraard last van, net als alle andere fabrikanten. Gewoon een Taycan bestellen zonder al te veel elektronische opties… of ff wachten idd!😉👍
Sanitarium zegt
@charles zit je maar te plagen hè. Het boeit me allemaal niet zo 😀
9114life zegt
@Charles Taycan 4S: een 911 cabrio 2 is ook december 22. Een 4s of 4 gts cabrio september 22.
Charles Taycan 4S zegt
@9114life, klopt idd, hoge vraag en chiptekort zorgen voor lange levertijden. Sommige Porsches worden nu tijdelijk met 1 hoofdsleutel afgeleverd vanwege het chiptekort….
9114life zegt
@Charles Taycan 4S: Correct. Tijdje geleden werd er wel een taycan geleverd zonder laadkabel… na 1,5 week lukte het de dealer om ook die te ontvangen :)
flutterby zegt
Die espresso maak ik wel thuis. Ik hoef niet extra te betalen zodat een kansloze verkoper fulltime op een industrieterrein hoeft te zitten en zijn dag te vullen met proefritten, koffiezetten en folders uitdelen.
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, ik betaal daar nooit extra voor, ga juist met die verkoper stevig onderhandelen! Prachtig!👍
flutterby zegt
Net als bij een keuken weet je gewoon dat je altijd teveel betaald. Waar denk je dat het fabeltje vandaan komt dat de auto 20% waarde verliest wanneer je het terrein afrijdt? Dat is met name de marge van de dealer. Hoe goed jij ook denkt te onderhandelen, een verkoper maakt altijd winst.
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, nee dat klopt niet. Ben heel mijn leven werkzaam geweest in de sales als salesmanager en soms werden auto’s met verlies verkocht. Het dealerrendement is zwaar bedroevend. Was vanmiddag nog bij een VW dealer voor een vriend voor een Golf GTE Hybrid, na wat praten liet de dealer zijn uiteindelijke marge zien, 2%, zijnde €804,-…… 😉 Geloof me, geen enkele dealer heeft geen 20% marge. Zouden ze heeeel graag willen!😉
Redrum zegt
Haha,,, uhu 😅
durashift zegt
Chipstekort is de paraplu waaraan de gehele verstoring in productie en distributieketens wordt opgehangen.
Zoals Kees de Kort van de week in zijn verhaal op BNR ook aanstipt: chipsfabrikanten hebben nu toch al wel bijna een jaar de tijd gehad om eens een goede prijs te vragen voor hun chips en gewoon te gaan leveren aan de autofabrikanten? Er is vraag, een tekort.. nou, de meeste bedrijven zien dat toch vooral als een kans om voor een mooie (marge) prijs aan de slag te gaan, toch?
Zelfde als met de containers die op de verkeerde plekken staan.. Hoezo nu nog? Die hadden toch al wel eens overgevaren kunnen worden? Zeker met de booming vrachtprijzen… of vinden de reders dat wel lekker.. hoge prijs tegen een (kunstmatig) te kort aan containers?
piebepost zegt
Nou Charles, kom er maar in!
Charles Taycan 4S zegt
@piebepost, je loopt achter Piet!😉
piebepost zegt
Ja, blijf jou ook maar eens voor als het om je obsessies gaat.
Charles Taycan 4S zegt
@piebepost, haha! Mijn obsessies? Hoop dat dit consult gratis is Piet? Een kritische noot op Tesla blijft gevoelig bij jou begrijp ik. Geen probleem hoor, daar zijn specialisten voor om te helpen.😉👍 Fijn weekend Piet!🙏
ghini zegt
Niet verrassend.. Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen die een aanbetaling hebben gedaan hun geld hebben terug gevraagd.
Paul58 zegt
@ghini: zal ook wel meevallen gezien de reserveringskosten maar 100 euro zijn
pignon zegt
@ghini: ik laat het gewoon staan. Wel een nieuwe auto besteld ondertussen. Maar wanneer de CT daadwerkelijk in EU leverbaar wordt zien we wel opnieuw
Sanitarium zegt
Tsja. Tesla onbetrouwbaar, fijnmazig dealer netwerk, geen espresso. Geen begerenswaardige EV, eerste komt uit Stuttgart.
Iemand? Een idee?
Charles Taycan 4S zegt
@sanitarium, haha! Inkoppertje! De Taycan! Jij snapt het!👍😉
mashell zegt
Voorspelling: als de wagen komt dan wordt die duurder dan de Model X.
flutterby zegt
Hij is al verkocht voor minder en na schatting hebben ze meer dan 1 miljoen reserveringen. Ik snap wel dat ze geen toezeggingen meer willen doen nadat de het model uitgesteld worden en de eerste 4 jaren van productie al gereserveerd is. Nu reserveren betekent pas in 2026 rijden of zo, als die überhaupt hierheen komt.
akranoplan zegt
Een andere verklaring voor het verwijderen van de versies op de site, is dat ze nu al genoeg reservaties hebben om Cybertrucks te produceren voor de komende 2 jaar. Mogelijk proberen ze op deze manier gaten op te vullen eens de productie op ging komt in Texas.
Redrum zegt
Welke gaten bedoel ja dan juist?