De Model S is supersnel, maar het duurt superlang voordat je er eentje hebt. Of je moet extra betalen. Tesla vertraagt orders als je de oude (afgesproken!) prijs wil betalen.
Een nieuwe dag, een nieuwe wending in de Tesla-soap. Natuurlijk gaat het allemaal supergoed met de toko van de heer Musk en zijn nietige onderdanen. Tesla is nog altijd de meest waardevolle autobouwer als je de aandelenkoers mag c.q. moet geloven. Toch gaat niet altijd alles van een leien dakje.
Dt is op zich logisch, elk bedrijf dat zo snel groeit als Tesla zal last hebben van wat groeipijntjes. Die brengen wij uiteraard aan het licht, simpelweg omdat de lieve lezers heel graag Tesla-nieuws lezen. Waar gaat het dit keer om? In dit geval de Model S. Die is nogal lastig leverbaar de laatste tijd.
Tesla vertraagt orders
Nu is dat niet specifiek iets waar alleen Tesla meer kampt. Ga voor de grap maar eens een Audi Q4 e-tron met panoramadak bestellen, bijvoorbeeld. In het geval van de Model S wordt de leveringsdatum steeds verder uitgesteld. Uiteraard heeft Tesla zijn excuses aangeboden aan de getroffen klanten, alhoewel er geen melding gemaakt werd waardoor er een vertraging is opgetreden. Handig, via je je Tesla Account kun je zien wanneer de leveringsdatum dan wel is.
In sommige gevallen is de wachttijd meer dan een jaar, alhoewel het gemiddeld genomen ongeveer de helft blijkt te zijn. Nu is dat op zich ook niet heel erg schokkend. Maar dan komt nu de crux. Bij Tesla vinden ze geld kennelijk erg belangrijk, volgorde ietsje minder. Mensen die hun Tesla Model S later hebben besteld, krijgen deze eerder geleverd.
Meer betalen
De destijds op zich erg voordelige prijs van de Model S is flink gestegen. De mensen die ‘m besteld hebben voor de oude prijs, dienen langer te moeten wachten. Als je 10.000 dollar overmaakt aan de firma Tesla, kun je je Model S alsnog snel krijgen: deze maand is dan ineens wel mogelijk! Tesla vertraagt dus de orders, tenzij je meer betaalt. Nogmaals, Tesla is een bijzonder merk dat zorgde voor een revolutie in de gehele industrie, maar een beetje goede PR (allemaal opgeheven) en klantenservice schijnen nog best lastig te zijn om goed te managen. Fanb0is: kom er maar in!
Via: Electrek.
bluebluered zegt
Met zo’n praktijken kan maar één merk wegkomen..
tinnemans zegt
@bluebluered; Tsja, het blijft wel bijzonder.
Nou heb ik nog nooit een nieuwe auto gekocht, het dichtste wat ik erbij in de buurt kwam was 7 jaar denk ik, dus ik heb geen idee wat hierin normaal is of niet. Maar ik zie dit toch wel als een ‘blocking issue’; het voelt als afpersing en het is maar een auto, geen levensreddende operatie oid.
cloverleaf zegt
@tinnemans: het voelt niet alleen als afpersing. Het is ook gewoon afpersing!
porker zegt
@cloverleaf: je kunt ook gewoon annuleren toch? Tenzij je vooraf bent overeengekomen dat ze mogen vertragen. Kleine lettertjes zijn ook lettertjes. Lezen. Niet alleen tekenen bij het kruisje. Afpersen is dit niet, onbeschoft etc ok maar het kan.
flutterby zegt
@cloverleaf: Net zoals bij elk merk worden er nooit afspraken gemaakt over een leverdatum. Dat kunnen en mogen ze makkelijk uitstellen. Het jammere alleen is dat ze hiermee de trouwe fans pakken.
Aan de andere kant zou ik best een paar maanden willen wachten op exact dezelfde auto als dat mij 10k scheelt. Gezien niemand anders dat krijgt is dat bij verkoop pure winst op je restwaarde.
cloverleaf zegt
@flutterby: praat maar recht wat krom is! Vertraging kan ontstaan. Dat is het probleem niet. Maar als ik als eerste zo’n ding zou bestellen, en jij zou mijn slot overnemen omdat jij wel 10k wilt neerleggen is dat gewoon belachelijk!
flutterby zegt
@cloverleaf: ik praat het niet goed, maar alsnog betaal ik liever 10% minder om hem wat later te krijgen. En vergeet niet dat niemand korting krijgt bij Tesla. Je kan hem de dag na levering letterlijk verkopen met 8-10k winst. Snel verdiend.
ouwedibbes83 zegt
@flutterby: dat is een positieve blik, kan me er best in vinden. De kopers van enige tijd geleden krijgen idd een auto geleverd waar recente kopers een klap meer voor hebben betaald.
Tesla levert t liefst als eerste de orders uit waar ze meer voor vangen. Niet zo netjes, de klanten die m voor de oude prijs bestelden moeten daarmee langer wachten, maar volgens mij is dat t verhaal. Niet dat je 10K zou moeten bijleggen om als eerste je auto te krijgen.
flutterby zegt
@ouwedibbes83: nee maar als je 10k bijlegt krijg je hem wel direct. Dat komt voor deze koper dus op hetzelfde neer. Nieuwe kopers hebben deze keuze niet.
flutterby zegt
@bluebluered: kan je nagaan hoe waardeloos de ervaring van en bij de andere merken eigenlijk is.
E34M5Touring zegt
Meestal doen US dealers een premium op modellen die erg in trek zijn en direct leverbaar zijn (Dodge RAM TRX bijv.). Tesla doet het voordat de auto überhaupt leverbaar is… Maar goed, iedereen gaat het gewoon betalen, want Tesla. Good for them, maar nou niet meer zeiken op de rest als zij premiums toepassen. Dan kun je in ieder geval direct rijden.
basman147 zegt
Dat is een andere situatie, in dat geval staan de auto’s bij de dealer en is dat ook de eigenaar, dus in principe mag die doen met de prijs wat hij wil.
Tesla heeft geen verkooppunten, die mensen hebben een contract met Tesla afgesloten voor levering van een voertuig in een bepaalde periode tegen een bepaalde prijs.
En vervolgens krijg je te horen dat je hem of later krijgt, of 10k mag bijlappen om hem op tijd te krijgen.
Interessante tactiek.
wimof zegt
Waar de wereld zal aan onder gaan: hoogmoed!
Sempiternal zegt
@wimof voorlopig staat VAG nog overeind. En PON ook.
basman147 zegt
Ik betwijfel of ze hiermee wegkomen, een rechtzaak is waarschijnlijker.
En in dat geval is overmacht moeilijker te claimen voor Tesla, want je kan je auto wel op tijd geleverd krijgen, als je maar betaald….
flutterby zegt
@basman147: de meeste die deze auto vroeg besteld hebben zullen fan van Tesla zijn en vermogend genoeg om ook wat aandelen te bezitten. Zuur is het zeker, maar denk niet dat vele zullen weglopen.
pindakoning zegt
Rijden er in NL trouwens al nieuwe modellen rond?
sleuteltje13 zegt
Lijkt mij niet, dit jaar zijn er pas 3 Model S geregistreerd. https://www.kentekenradar.nl/auto/tesla/model-s/#uitvoering
frankvr zegt
@pindakoning: Nee, levering pas vanaf Q1 2022
gregorius zegt
Als je nooit een nieuwe auto koopt, hoef je ook nooit te wachten op levertijden.
Slim he?
(Ik heb nog nooit een nieuwe auto gekocht; laat staan een auto voor meer dan 50% van de nieuw prijs).
tinnemans zegt
@gregorius; ik hooguit voor 1/4 van de prijs, meestal minder. M’n laatste aanschaf van 2 jaar terug was voor 7.5% en die kon ik direct meenemen.
Sempiternal zegt
Bijzondere praktijken. Not my cup of tea.
mcshine zegt
Mooi toch, dat je een keuze hebt. Als je het niet bevalt koop je maar iets inferieurs.
jeroenm83 zegt
Jij kreeg er een Elon-pyjama bij!
frank2b zegt
Wel lastig om iets inferieurs te vinden …
vaakbenjetebang zegt
Het begint Soup Nazi-achtige proporties aan te nemen, die houding die Tesla zichzelf aanmeet ten opzichte van haar klanten.
petitelima zegt
Tesla model S een iPad op wielen maar zelfs Apple is een love or hate it bedrijf of kwa producten dan maar zelfs Apple is niet zo arrogant. Bedrijven verzinnen de gekste dingen om maar meer geld binnen te harken terwijl sommige bedrijven al zat geld hebben. Ik vind dit hetzelfde als, zeggen dat dit goed of beter voor het milieu is maar wel geld binnen harken met Co2 compensatie regelingen voor andere merken die niet zo groen zijn. Achter de elleboog praktijken, wil nog steeds ooit een model S rijden maar dit soort zaken, vind ik niet goed. Bah vies dat ze ermee wegkomen.
Charles Taycan 4S zegt
-Edit: ja, we weten het, jij bent blij met je Taycan… –
tinnemans zegt
-edit: regelen we voor je ;-) –
tinnemans zegt
Ik denk @willeme; Vriendelijk bedankt!
Nou jezelf nog gaan modereren. Elke keer dat je premium schrijft moet je een weetikveelwatvoorengelatte drinken. :P
willeme zegt
@tinnemans: Don’t shoot the messenger! De merken noemen zichzelf vaak premium ;-).
tinnemans zegt
@willeme; ik zal je een geheimpje verklappen; dat is marketing, daar hoef je niet in mee te gaan.
Een kale 1 serie heeft maar bar weinig verwantsschap met een M of een afgeladen 7 serie, behalve dan dat ze logootjes delen. En mijn oude 7 is wel een fijne auto, maar schiet enorm te kort op het gebied van moderne rijhulpsystemen of infotainment. Niet dat ik daar erg mee zit, maar een beetje aangeklede DS is eigenlijk gewoon een betere auto, als je niet al te veel hecht aan een V8 of binnenruimte.
Dat geldt bij de andere ‘premiummerken’ net zo, die verkopen zelfs instappers met trommelremmen als je niet uitkijkt.
Beoordeel gewoon elke auto op z’n eigen merites, dat klopt gewoon beter.
PS niets zo leuk als messengers schieten, ik mag toch wel een hobby hebben?
willeme zegt
@tinnemans: een rijk uitgeruste auto staat niet gelijk aan een premium auto. Integendeel. Het is sowieso marketing, maar dat geldt voor alle commerciële bedrijven. We zullen er weleens een artikeltje aan wijden. kan ik mijn opleiding toch nog eens toepassen ;-)
tinnemans zegt
@willeme; Een artikel lijkt me een goed idee. Ik ben wel erg nieuwsgierig welke objectieve maatstaven een automerk ‘premium’ maken.
Hou er maar rekening mee dat ik erg kritisch ben; een Lamborghini met Audi motor uit Hongarije is voor mij geen Italiaanse sportwagen meer. Ik zie dat meer als Italiaans design over een overwegend Duitse auto. Niet dat daar verder iets mis mee is, ik genoeg beestjes gewoon graag bij hun naam.
Rolls Royce hangt voor mij op de grens van Brits, tenminste, the normale, dat SUV ding ontken ik volledig. Bentley, dankzij de duidelijk herkenbare Audi motoren, is allang over het randje gevallen en is hooguit Brits design.
Succes met mij overtuigen dat het anders zit. :)
Wat voor opleiding heb je gedaan?
willeme zegt
@tinnemans: (onder andere) hoge hotelschool en International Business Management ;-).
Overigens is wat je noemt niet relevant voor ‘premium’. Hoe kritisch je ook bent, verandert daar niets aan ;-). Het is een een simpele marketing-term voor een product dat hoger is geprijsd dan mainstream producten. Alles wat jij noemt is enorm premium, namelijk ;-).
Je pakt een product, voegt waarde toe en verhoogt de prijs. Dat jij dat het niet waard vind of andere facetten veel belangrijker, dat is mogelijk, maar een Lambo en Rolls zijn enorm premium.
koeberg zegt
Haha! Ja en terecht. Zijn prachtige wagens.
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: bij Porsche betaalde je al dubbel vanaf de start voor op elk meetbaar vlak minder. Het is een auto waar je trots op mag zijn maar ver van een model voor de massa of iets praktisch.
rob5nismo zegt
Dat je dit als klant pikt dan klopt er ook iets niet bij je
mashell zegt
Bij een normaal automerk is de aankoop een zakelijke overweging, bij Tesla is het een emotionele beslissing uit overtuiging, uit liefde voor de guru Musk (of voor de lage bijtelling natuurlijk).
Redrum zegt
Is het kopen van een auto dan ooit een zakelijke beslissing? Toch zeker niet voor de liefhebber of autoblog lezer anders reden ,we hier allemaal rond met een saaie, niet-bijtelling gevoelig, 1.0 3 cylinder, 75 pk hoopje staal
mashell zegt
Uiteraard is het een zakelijke beslissing. Je weegt allerlei aspecten af zoals uitrusting, configureerbaarheid, beschikbare motoren, prijs/prestatie verhouding, etc. voordat je wat kiest, dat die jals je een 1.0 3 cilindertje kiest maar ook of je een RS6 of M5 neemt. Maar een Tesla… die neem je vanwege de bijtelling of omdat je verliefd bent op Elon Musk.
flutterby zegt
@mashell: het is algemeen bekend dat een auto een emotionele aanschaf is. Voor zakelijk boeit de motor niet als die maar zo goedkoop en betrouwbaar mogelijk van A naar B komt. Gek genoeg is Tesla daar best sterk in..
mashell zegt
Voordat de lage bijtellingskerk allemaal in een Tesla Model 3 reed, reden ze in een Peugeot 308 of Renault Megane. De tranen die deze wagens bij je opwekken zijn zeker emotioneel maar dat deed je jezelf aan vanwege keiharde prijs/kwaliteit zakelijke (dus €€€) argumenten. De Tesla maakt het voor het eerst weer een klein beetje leuk maar ook die rijden ze vanwege goedkoop.
flutterby zegt
@mashell: jij hebt duidelijk geen benul van leasebudgetten. Een 308 en Model 3 zit één of twee klasse tussen. De meeste Model 3 rijders komen uit duurdere auto’s zoals een Outlander PHEV die toevallig in 2019 zijn bijtellingsvoordeel verloor.
Redrum zegt
Het is duidelijk dat je er nog nooit serieus mee gereden hebt. Mijn model 3 overtreft mijn 330e op alle gebied. Perfomance, fun, innovatie, wegligging et ga zo maar door. Zelfs op die zogenaamde slechte afwerking heb ik niets aan te merken.
Oh, en in BE betalen we die bijtelling niet dus dat is alvast mijn insteek niet. Nooit zou ik voor een saaie, slechte auto gaan omdat hij maandelijks goedkoper is.
Voor mij was zelfs het ecologische aspect nog niet eens van belang, ik had mijn keuze gemaakt na de eerste proefrit.
Nee, ik kan dagelijks de 2 wagens vergelijken ipv wat oneliners over een of ander merk rond te strooien 👍
Probleem is dat dit soort reactie als fanboy gedrag wordt weggezet maar het is real life experience zonder agenda gezien mijn volgende zowaar wel eens een i4 m50 wordt.
petitelima zegt
of je vind de auto gewoon mooi en wil niet perse lawaai maken voor dezelfde mogelijkheden. Dus niet iedereen heeft een auto van de zaak of is verliefd op of denkt groen want zo groen is Tesla dus ook weer niet. Dan heb ik het niet alleen over batterijen maar ook Co2 compensatie voor andere auto merken en dit soort acties kan ik niet waarderen. Oude prijs betaald, ow nee je auto is nog niet klaar even 10k overmaken ow je auto is ineens opgeschoven in de fabriek of eerder onderweg of ja staat al in de haven opeens in NL. Echt waar? Nee, wat bizar. Stelletje geldwolven. Straks hoef ik geen model S meer, dan een andere want welke automerk heeft nu geen EV, PEV, Hybrid ? Arrogantie, niets en niks zakelijks aan, vies is het.
tom_hanekamp zegt
Dat doen de meesten van ons, stoere verhalen over de dikke bolides die we allemaal wel niet hebben ten spijt, toch ook?
Of ben ik daar dan de enige in?
Sempiternal zegt
@rob5nismo Pik jij het wel dat Audi/PON jouw auto enorm vertraagd en bepaalde opties ook niet meer levert? Zie andere (iets genuanceerder) artikel autoblog
Het is gewoon één grote shit show nu met al die automerken en tekort aan halfgeleiders / verhoogde grondstofprijzen. Ze maken allemaal gekke sprongen.
Snap daarom ook niet dat tesla blijft volhouden dat zij zelf niet direct geraakt worden door het chip tekort want alle uitstel suggereert anders.
rob5nismo zegt
@Sempiternal: maar bij die bedrijven heeft iedereen gewoon pech dan teken je er zelf voor en krijg je de auto gewoon op volgorde geleverd. Een collega van me heeft zoiets met een lease ford hij was einde contract dus mocht een nieuwe samenstellen dus na dat gedaan te hebben kregen ze het over de levertijd dat die langer als normaal is vanwege het chip te kort.Ik heb een artikel gelezen dat Ford Amerika auto’s bouwt zonder werkende ruitenwissers enzo vanwege het te kort
flutterby zegt
@Sempiternal: afgelopen kwartaal was ondanks de chip tekorten op elk vlak een record. Ze hebben daar geen last van, al schijnt de S/X productie niet helemaal vlekkeloos te lopen.
remco zegt
Lijkt wel Ryanair. Je moet extra betalen voor “priority” en ondertussen doet iedereen dat en sta je nog steeds met zijn allen in dezelfde rij en is het bedrijf er alleen maar rijker van geworden.
potver7 zegt
Dan doe je geen ‘priority’ en ben je sneller aan de beurt. Zo ingewikkeld is ’t niet toch?
flyerbunch zegt
Money makes Elon’s world go ‘round..
Redrum zegt
Proper is het niet maar ze zullen er wss geen S minder door verkopen. Tja, no balls no glory…
Charles Taycan 4S zegt
Wat een praktijken weer! Lijkt wel daghandel bij Telsa! Goed voor de concurrentie !😉👍
piebepost zegt
Was vast goed voer voor een vreugdedansje daar in Frankrijk!
Charles Taycan 4S zegt
@piebepost, haha! Nee, geen vreugdedansje hoor. Vind het gewoon triest deze manier van zakendoen, tegen al mijn principes. Begrijp werkelijk niet dat iemand hier 1 ton Plus in investeert, maar ieder zijn meug natuurlijk.😉
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: geen ton plus, een ton – 10k 😜
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, nee.. Plus 10 K! Zie tekst hierboven!😜
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: het zal je verbazen maar een complete auto als de Model S Long Range kost maar €99.950 als je hem nu besteld. Daar heb je bij Porsche hooguit de emblemen voor. Deze kopers kunnen hem voor 10k minder krijgen als ze geduldig zijn.
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, minimaal 1 ton dus voor een Tesla…. zoals ik schreef… bij Daghandel Musk…. non, merci! Kijk voor de juiste prijzen van de Taycan even op Porsche. Com…. het valt mee vanaf €89K…😉👍
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: nu ja, maar om ontopic te blijven kunnen deze kopers hem voor minder krijgen.
De Taycan zie ik trouwens zelfs al vanaf 87k, maar die zou ik qua specs eerder vergelijken met de 50k Model 3. Vergeleken met de Model 3 Long Range wint die hooguit op “beleving”, al is dat discutabel maar zal ik in het algemeen aan de Taycan toeschrijven. Al lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat je op een Taycan bij de dealer nog wel wat korting kan krijgen.
tinnemans zegt
@charlestaycan4s; Ik zou zo geen concurrent voor een Tesla weten, jij wel?
Zat je vrijdag toevallig op de A20 naar t noorden? Zal rond begin van de middag zijn geweest.
flutterby zegt
@tinnemans: Polestar, EV6, Ioniq 5 en Mach-e. De rest is kansloos.
Charles Taycan 4S zegt
@tinnemans, zie dagelijks worldwide mensen overstappen van een Model S naar een Taycan….😉👌
Nee, zat niet op de A20 toevallig, daar kom ik niet zo vaak op, rijdt meestal op de Campagne!😜👍
tinnemans zegt
Goh, dan zijn er al 2 Taycans in Frankrijk. :P
Charles Taycan 4S zegt
@tinnemans, ik was toevallig vandaag bij mijn dealer en ik kan je vertellen… er zijn er al veel meer!😉👍
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: destijds was er geen keus als je iets leuks elektrisch wilde rijden. Nu wel, maar dat maakt het nog geen concurrenten. Waanzin om een Porsche met Tesla te vergelijken. Je zou een 911 toch ook nooit vergelijken met een Mazda CX-5 ondanks dat in beide benzine gaat?
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, als mensen nu de vrije keuze hebben om uit een Tesla Model S of een Porsche Taycan te kiezen dan worden het toch concurrenten . Hetzelfde geldt voor de Audi E-Tron GT. En er zijn sinds 2019 ruim 30.000 Taycans verkocht waarvan een deel hiervoor een Tesla reed, logisch ook want er was voor die tijd geen alternatief, nu wel…😉👍 Je kunt je geld, althans de meesten, maar 1 keer uitgeven…
Redrum zegt
Heeft iets te maken met een recente ombouw zodat deze een ander type chips ook ondersteunen. Het fijne weet ik er ook niet van maar dit werd een tijdje terug gedaan met het oog op die hele heisa…
mashell zegt
Dus dat de software nu ook op een ander BSP is aangepast zorgt er niet voor dat als je veel geld betaald je de auto eerder krijgt. Het is gewoon een verdienmodel.
Redrum zegt
Ja, dat trek ik toch ook niet twijfel? Ze hebben in de aanloop van de chip crisis er gewoon voor gezorgd om hun software compatible te maken met een ander soort chip die minder in vraag is/was om zo hun supply chain te kunnen garanderen. Ik zeg zelfs niet dat het gelukt is want ook zij moeten leveringen uitstellen.
terazino zegt
Dat mensen er nog intrappen bij dit rotzooimerk. Om te gieren.
frank2b zegt
Er is inmiddels zoveel keuze en er komen nog zó veel meer leuke EV’s aan …. ik snap werkelijk waar niet dat Ducky McDuckface nog überhaupt klanten weet te trekken.
wernerv8 zegt
Das toch niks nieuws dat noemen ze premium veel betalen voor weinig😆
realhustler zegt
1 reden waarom dit kan: geen echte concurrentie. Als ik iets koop is levertijd één van de factoren. Als iets beter is of goedkoper maar ik moet er langer op wachten, dan kies ik misschien iets wat ook voldoet maar snel leverbaar is. Echter een echt alternatief voor de S is er nog steeds niet….. anders durfde tesla dit niet aan
Sempiternal zegt
En toch zou ik m wel willen. Vertraagd of niet.
650 km range, 3.1sec, geweldig geluidssysteem, on par afwerking, alle opties standaard.
Snap nu wel weer waarom ze er (weer) mee wegkomen. Product is gewoon uitstekelbaar.
degrotemuis zegt
Bijzondere taktiek. Andere velgen, dan deze maand leverbaar. O ja, wel even 10k meer aftikken. Nu gooien dealers wel vaker de prijzen boven msrp in de VS, maar de prijs proberen te verhogen na het contract getekend is, anders komt je auto later? Dat zou wel een bizarre manier zijn om extra geld te vangen. Mag toch hopen dat Tesla hier een verdomd goede verklaring voor heeft, anders dan de Bottom Line.
tinnemans zegt
@willeme; Maar welke waarde dan? Bij een Rolls of Lambo wil ik daar nog wel in meegaan, ik snap dat uitstraling een prijs heeft, en dat je voor extreme luxe of performance veel meer kunt vragen, maar bij een kale ondergemotoriseerde 1 serie of een A3 ofzo, nee, dat krijg je er bij mij niet in. Dat zijn gewoon “auto’s”. Een Fiat-500 straalt nog iets van Jeu de Vivre uit, maar een kale Duitse instapper is gewoon pure dread. Dan is een DS een veel frisser merk.
willeme zegt
Niet onaardig bedoeld, maar het maakt helemaal niet uit wat je ervan vindt ;-). Een Audi A3 25 TFSI is een premium product. Je betaalt namelijk meer dan voor een vergelijkbare auto. Dat jij die auto niet leuk vindt, is niet relevant.
Jij hamert op ‘value-for-money’ en producten met een hoge intrinsieke waarde of aaibaarheidsfactor. Die laatste kun je eventueel combineren met premium, maar zijn geen premium. Een Audi A3 25 TFSI is inderdaad niet gezellig, maar wel heel premium. Overigens is er wel degelijk een groot verschil tussen een Audi A3, Fiat Tipo, Ford Focus of Toyota Corolla. Dus in dat opzicht is de Audi A3 het beste voorbeeld van echte premium ;-)
Redrum zegt
Dus omdat het duurder is, maak je er premium van? Of hzb ik dit nu verkeerd begrepen….
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, 12.22, ja klopt 87€K zelfs😉en ook nog korting! Top he!👍😉
Iedereen zegt
Nou ja, het blijft miljoenen euro’s goedkoper dan de vergelijkbare “competitie”, maar ben blijf dat ik het niet hoef te betalen.
wensis zegt
Ik ga het toch zeggen.. Muricaaahh fuck yeaahhh