Met volle borst vooruit heeft Tesla een top tweede kwartaal achter de rug.
Het eerste kwartaal zag er niet zo heel mooi uit voor met name fabrikanten van elektrische auto’s. De tendens was dat de vraag naar EV’s afnam, waardoor bijvoorbeeld een merk als Tesla met tegenvallende cijfers naar buiten kwam. Voor het Amerikaanse bedrijf was het zelfs het slechtste kwartaal in jaren. Daarnaast zagen we in de afgelopen maanden een merk als Fisker omvallen.
Tesla in het tweede kwartaal 2024
Is het allemaal kommer en kwel? Nee hoor, Tesla presenteert met trots de cijfers over het tweede kwartaal. Deze zijn goed, het merk leverde 444.000 auto’s af aan klanten. Een flinke stijging van de 387.000 stuks van het eerste kwartaal. Wall Street reageert dan ook positief op het nieuws, het aandeel Tesla steeg met meer dan tien procent.
Nu lijkt dat een wat overtrokken reactie, maar onder de techbedrijven in de Verenigde Staten kan een mooi resultaat al gauw zorgen voor flink stijgende aandeelkoersen. Hoewel Tesla voornamelijk auto’s aflevert, profiteert het Amerikaanse merk van dit feit.
Het gevaar is natuurlijk een flinke afstraffing als het niet goed gaat. Dat zagen we wel in het eerste kwartaal. Ondanks de stijging van zo’n 24 procent in de afgelopen vijf dagen is de koers nog steeds niet hoger dan dat het was, helemaal aan het begin van dit jaar.
Tesla produceerde 411.000 auto’s in het tweede kwartaal. Dat zijn er wel minder dan de 433.000 geproduceerde auto’s in het eerste kwartaal van dit jaar. Het is nu afwachten wat Tesla in de tweede helft van 2024 gaat doen. Elon Musk heeft al laten weten dat klanten geen facelift voor de Model Y hoeven te verwachten. Dat zou kunnen betekenen dat het modellengamma helemaal geen updates krijgt voor de rest van 2024, tenzij Musk weer eens met een verrassing tevoorschijn komt.
audirs3 zegt
Wel grappig om al die overtrokken reacties van 3 maanden geleden terug te lezen…
Al vrees ik in de toekomst wel om het marktaandeel van Tesla, als ze niet met updates voor de Y komen en geen nieuwe modellen voor Jan Modaal lanceren.
RutgerK zegt
Mooi dat ze minder produceerde dan verkochten want ze hadden een flinke voorraad opgebouwd.
Redrum zegt
Dat zegt iedereen maar die ballon die hier op autoblog werd opgelaten, ivm parkeerterreinen, werd volledig debunked dus ik betwijfel ten stelligste of dat er zoveel stock zou geweest zijn.
PunicaOase zegt
Eens dat Tesla met nieuwe modellen/of updates moet blijven komen anders worden ze ingehaald.
Wel vind ik de 3 en Y al Jan Modaal auto’s: ze zijn niet heel duur, zeker niet tweedehands (straks) en ze staan letterlijk op elke straathoek, nog meer dan vroeger de Golf en Astra in mij gevoel..
gekketurbo zegt
In US hebben ze een dikke aanbieding op leases met 0,99% rente. Tesla is obv de maandelijkse kosten ~$300 een van de goedkoopste auto’s die je kan krijgen. Dat doet wel wat met de verkopen.
Puntje bij paaltje missen ze gewoon nieuwe modellen om de gewenste groei te maken…
Johanneke zegt
Ik denk dat ze helemaal geen nieuwe modellen kunnen maken. EV’s produceren is geen makkie. Kia bijvoorbeeld doet er iets van 500k in een jaar, als mijn google search klopt. Ze hebben waarschijnlijk de productiecapaciteiten niet om zoveel accu’s te maken bijvoorbeeld.
rwdftw zegt
Ik vind het een beetje gezever dat iedereen steeds om een nieuwe Y gaat vragen. De 3 is er sinds 2017 en kreeg in 2023 een refresh (de Highland). De Y is van 2020 en heeft intussen allerlei dingen gekregen die de 3 ook heeft. Adaptieve verlichting bijvoorbeeld, of een scherm achterin.
Als je er een soort lifecylce idee op na houdt dan is de Y in 2026 toe aan een refresh. Een modelcyclus van 6 jaar is redelijk normaal.
gekketurbo zegt
Gezever dat verkopen kost. Ik had een Model 3. Met een serieuze updates had ik er 1 overwogen, maar de Highland leek meer op oude wijn in nieuwe zakken ipv een serieuze update…
Trojan zegt
Ik had ook graag een heel nieuw model gezien, maar toen ik keek hoeveel er in de Highland is veranderd ten opzichte van m’n 2019 exemplaar was ik toch best wel onder de indruk; met name van het gigantische kwaliteitsverschil in het interieur.
RutgerK zegt
Ik rijd nog een Model 3 uit 2019 en heb deze week even gezeten in een 2024 Model 3 Performance. Ik vind het toch wel een wereld van verschil en ik denk vele met mij die eind 2019 voor de bijtelling in een Model 3 zijn gestapt..
Redrum zegt
Niet jokken, daar zit wel degelijk een enorm verschil op.
Rogier zegt
Huh….dat zegt RutgerK toch ook? Dat hij het verschil ziet tussen de oude en nieuwe model 3?
auto62 zegt
Tesla is niet alleen maar auto’s
Rogier zegt
Exact….Dat is ook een opmerking die ik bij dit artikel heb…Waar zie ik o.a. de Mega-pack verkopen terug in dit artikel?
Joris24 zegt
Zal wel aan mij liggen, maar als ik niet zie wat dat met het resultaat doet, wat de marge-ontwikkelingen zijn, hoe andere inkomsten zoals de verkoop van emissierechten zich ontwikkelen (waarmee tesla voor het eerst zwarte cijfers schreef) et cetera zegt zo’n nieuwsbericht niet zoveel. Tesla is op dit moment 15x hoger gewaardeerd dan volkswagen, dat een veelvoud aan auto’s verkoopt. Ergens moeten ze dan toch iets waarmaken als het aankomt op nettowinst – en niet alleen het uitkeren van tientallen miljarden aan musk.
Rogier zegt
Ze “keren” die -zuur verdiende compensatie- niet zomaar uit hoor. Dit is een optie-pakket die hij gekregen heeft omdat hij het bedrijf naar ongekende waarde en omzet en winst geleid heeft.
Toen dit plan werd aangekondigd, geloofde niemand dat het hem in de verste verte zou gaan lukken en hij heeft het gewoon geflikt.
Rogier zegt
@RubenPriest:
Waarom noemen jullie de Megapack verkoop niet in dit artikel? Deze is substantieel gestegen QoQ met +/- 130%
Dat is toch het noemen waard?