Zweden zaagt Tesla keihard de stoelpoten onder de stoel vandaan. Een rechtszaak biedt echter geen soelaas voor de EV fabrikant.
Elon Musk heeft geen hoge pet op van socialisme en vakbonden. De beste man zegt dat dit een nagel aan de doodskist is van het cleane, prachtige, eerlijke Darwinistische kapitalisme is. Nu snappen we dat wel vanuit het perspectief van de Zuid-Afrikaan bezien. Maar ja, iedereen die er keihard uitgeknikkerd wordt door Elon, denkt daar natuurlijk anders over.
In het extreem olierijke Scandinavië, is de op petrochemie drijvende welvaartsstaat echter een behoorlijk dingetje. En dat is onhandig voor Elon. Aan de ene kant zet hij in het land van Equinor en de omliggende landen behoorlijk veel Tesla’s af. Aan de andere kant is hij verwikkeld in een hoog oplopende fittie met zijn medewerkers in de contreien. Zij staken namelijk. En krijgen bijval van Jån en Allemøn. Zelfs havenarbeiders en het postbedrijf tackelen de activiteiten van Tesla.
Dit vind Elon krankzinnig. En dus heeft hij een rechtszaakje aangespannen. Tesla had gedacht dat zij toch op zijn minst konden afdwingen dat hun post gewoon bezorgd zou worden. Maar neen, de rechter staat aan de kant van de noeste Scandinavische arbeider! Bloomberg rapporteert:
Sweden’s appeal court said the postal service ‘can’t get the industrial action to end and its stance of respecting legal industrial action does not constitute sabotage’. Any approval of Tesla’s demands, would risk infringing the employees’ right to take action.
Zweedse rechter
Met andere woorden, ‘wij willen actie, wij willen actie’ roepen en het werk neerleggen mag gewoon in Zweden. De rechter gaat geen risico nemen een uitspraak te doen die dat recht in gevaar brengt. Tesla zal zich dus achter de oren moeten krabben of ze het echt de moeite waard vinden de circa 100 Zweedse medewerkers in de wielen te blijven rijden.
Aan de andere kant is voor Tesla natuurlijk ook de precedent-werking belangrijk. Als ze inbinden, staan ze in Duitsland, Amerika en China…of nou ja, in Duitsland en Amerika, ook in de rij voor fatsoenlijke werkomstandigheden. Waarvan akte.
rulefollower zegt
Zweden olierijk?
jaapiyo zegt
Scandinavië. In de absolute D66 heilstaat Noorwegen is Equinor (née Statoil) het grootste bedrijf en grofweg 4 keer zo groot als het op een na grootste. Exxonmobile en uit mijn hoofd BP maar anders een van die andere grote jongens staat ook in de top-10. Altijd wel lachen om in het achterhoofd te houden als wokies naar Noorwegen wijzen als het grote voorbeeld. Het kan alleen maar omdat het land letterlijk en figuurlijk op olie drijft. Die buurlanden profiteren daar linksom of rechtsom natuurlijk ook van. En doen ook mee aan deze staking.
rulefollower zegt
Maar het artikel gaat over Zweden en Noorwegen, niet Zweden, heeft de olie- en gasreserves.
jaapiyo zegt
Noorwegen en Denemarken staan Zweden bij in de strijd.
vondick zegt
D66 is top
jaapiyo zegt
Vooral Tjeerd. Sympathieke vent. Iedereen mag ‘m.
mashell zegt
Die Scandinavische landen staan hoger dan Nederland in het World Happiness Report van de Verenigde Naties. Dus misschien hebben we juist veel meer D66 en veel minder van die rechtse partijen nodig.
jaapiyo zegt
Of een bak fossiele brandstof in de grond die we tegen marktprijs verkopen.
Fernando zegt
Je had een bak gas in de grond dat allemaal aan marktprijs is verkocht en toch is NL ver van een rijk land
simonbv zegt
Geluk valt wel mee. Drank is daar zo hoog belast want in de winter zijn ze zo depressief dat ze zich dood zuipen
Flutterbear zegt
Nee maar hebben vakbonden wel hoog in het vaandel.
faalhaas zegt
Kunnen wij niet de Tesla’s aannemen en naar Scandinavië sturen? We hebben een hoop ja-knikkers maar geen olie namelijk.
moveyourmind zegt
Kennelijk is de rechter niet zo’n Teslafan en staat hij aan de kant van de Teslaven.
Robert zegt
Toch is het triest, dat zo’n megalomane multinational, bij monde van z’n bipolaire CEO, denkt dat deze activiteiten in een bepaald land kan ontplooien en daarbij de wetten en regels van dat land naar believen kan negeren, ombuigen en/of ontwijken.
Jeff Bezos lacht zich nu vast de ballen uit de broek…
Flutterbear zegt
Welke wet of regel wordt er overtreden? Heb je het artikel überhaupt gelezen voordat een mening vormde laat staan deelde?
Robert zegt
Ja. Klik nog maar eens op het linkje in het artikel, wat verwijst naar de ‘hoog oplopende fittie’. Daarin staat de volgende zinsnede:
“Het begon allemaal eind oktober toen 130 Zweedse medewerkers van Tesla in staking gingen om collectieve loonovereenkomsten af te dwingen. Zeer gebruikelijk in Zweden, maar de Amerikaanse autofabrikant zei NO.”
Ik zal de rest maar even samenvatten: via allerlei omwegen probeerde Tesla de staking te breken, door de dagelijkse gang van zaken via een omweg geregeld te krijgen. Tja, los van de wettelijke toelaatbaarheid, is dit een reden waarmee je terecht veel mensen in her harnas jaagt. en dat de Scandinavische broeders één lijn en één front trokken tegen Tesla en de Muskias,
Ik denk dat het tegen beter weten in is, maar soms hoop je dat dit soort bedrijven er eens lering uit trekken. En niet alleen maar denken in belangen van kwartaalcijfers en aandeelhouders.
Redrum zegt
Denk het toch niet…..de vakbond heeft geen wet overtreden door er tegen in te gaan. Tesla wou dat de post hun kentekens opstuurden maar dat hoeft van de rechter niet. (On-ge-lofelijk)
Tesla heeft ook geen wet overtreden door niet op de ongeschreven regel in te gaan tot die CAO….als het wettelijk was geweest, zou de rechter hen wel dwingen.
Trouwens iedereen buiten enkelen zijn al een tijd terug aan het werk en de actie wordt verre van door iedereen onderschreven.
Nog een leuk weetje, Tesla heeft door hun royale optie pakketten, de meeste miljonairs als werknemers en het gaat heus niet enkel over c-level
Ik werk zelf voor een Amerikaans bedrijf en die werken op basis van een merite systeem waarmee je tot een 2de jaarloon kan krijgen (60% naar de staat uiteraard) en dat botst met het socialistische model waar iedereen iets moet krijgen anders gaan we wenen.
Maar uiteraard, blijven bashen en roepen …
kas_par zegt
Lees anders het artikel nog eens? Tesla/Musk heeft de zaak verloren…
Flutterbear zegt
Klopt, ze hebben de rechtzaak verloren dat het onrechtmatig is wat de vakbonden deden. De rechter zegt juist dat er geen wet overtreden is.
grrrrrene zegt
…door de vakbonden. Tesla (Elon) is de wetgeving in de VS gewend waar bedrijven als Tesla en Amazon actief actie voeren tegen vakbonden door de medewerkers te indoctrineren met beweringen dat vakbonden slecht zijn. Daarom plassen bezorgers en order pickers daar in een flesje, omdat ze geen pauzes krijgen en mogen zwangere vrouwen niet vaak genoeg naar de wc en na de bevalling snel weer aan het werk. Zolang ze niet samen sterk staan voor fatsoenlijke arbeidsomstandigheden, trekken Jeff en Elon aan het langste eind.
Flutterbear zegt
Mogen alleen zwangere vrouwen niet vaak genoeg naar de wc? Overigens hebben ze in dat hele land geen enkele verlof voor zwangerschap en over het algemeen worden baby’s eerser bij de moeder weggehaald dan puppy’s in Nederland weg bij moeder mogen.
Vakbonden zijn in de VS dan ook iets heel anders dan hier, zie bijvoorbeeld hoe de president gemanipuleerd wordt door Tesla niet te mogen noemen. “You let Mary”.
Overigens ben ik ook totaal geen fan van Nederlandse vakbonden zoals FNV. Veel te mondig en lang niet altijd een positieve bijdrage. Mede dankzij dit soort onzin ben ik voor mijzelf begonnen. Maar ja, mijn expertise is gewenst.
TheMaster zegt
Doe maar lekker mee met de negatieve berichtgeving. De consument weet gelukkig wel welke keuze je het beste kan maken. Tesla breekt verkoop record na record met vooral de Model Y in Zweden. Vorig jaar 10k aan Tesla’s verkocht. En dit jaar, ondanks alle bedrijven die Tesla proberen te blokkeren, hebben ze al 20k+ Tesla’s verkocht.
kas_par zegt
Klopt. Ik weet dat Tesla wel echt de laatste auto is die ik kies, ondanks de geweldige accu technologie en dat Tesla nog steeds het enige automerk is dat het belang van goede software écht snapt…. De meeste Tesla rijders zijn meelopers die meer geven om een ‘hip’ logootje dan kwaliteit of een visie. Ze volgen blind hun Messias, Elon Musk en negeren matige bouwkwaliteit, slechte service, hoge winstmarges en medewerkers die als slaven behandeld worden. Alles om op de parkeerplaats naast die 12 andere volstrekt identieke Tesla’s te mogen parkeren met jouw ‘statussymbool’.
mashell zegt
Denk je echt dat veel van de Tesla rijders ware gelovigen van de guru Musk zijn? Volgens mij zijn de meeste Tesla klanten overtuigd door de prijs kwaliteit verhouding (net als Dacia klanten) en nemen ze de matige ergonomie, de niet altijd perfecte bouw kwaliteit, de hoge onderhoudskosten en vooral de grimmige Musk gewoon voor lief.
Flutterbear zegt
Pff je zou maar zo weinig zelfvertrouwen en persoonlijkheid hebben dat je het beste product laat staan om wat een ander daar misschien van vind.
De meeste Tesla rijders hebben niets met Elon Musk. Zelfs toen beweert werd dat het in de VS een soort Trump support token was (MAGA pet) bleven ze als warme broodjes verkopen.
grrrrrene zegt
Volgens mij heb je juist persoonlijkheid en pedicures als je een product laat staan waardoor mensen worden uitgebuit. En “beste” is nogal subjectief. Ik bewonder de efficiëntie van Tesla’s, maar de bouwkwaliteit is matig en nu ze enorme body panels toepassen, vraag ik me af wat daarmee gebeurt als je eens een aanrijding hebt. Even een paneel vervangen is er dan niet meer bij. Autofabrikanten gingen met de “breuk” in de achterste raamstijl juist richting goedkopere reparatie. Tesla dus juist niet. Goedkoper in aanschaf misschien, maar veel duurder als er wat mee is. En dat is precies wat Tesla wil: niet dat je blijft repareren, maar dat je een nieuwe koopt.
Flutterbear zegt
Hahaha, hoeveel in juist huis komt uit China? Principes.. laat mij niet lachen. Wel eens op AliExpress of Temu besteld? Dat is nog een factor 100 erger qua arbeidsomstandigheden (dan Chinese producten via Europese kanelen).
Overigens reageerde ik op iemand die de Y de beste keuze vond. Als best verkochte auto bijna overal waar het markt er toe doet kunnen we inmiddels wel zo noemen toch?
Verder slaat dat reparatie argument ook ergens op en geld voor alle moderne auto’s. Om bij grote impact levend uit te stappen zullen ze bij kleine impact als boter in elkaar vouwen. Safety first. De Cybertruck krijg je echter met een winkelwagentje niet stuk, maar dan is het weer onveilig voor voetgangers.
PS: Voor de ruitwissers hebben ze trouwens overwogen om de frunk-kap omhoog te laten komen, mogelijk dat ze deze ook kunnen optillen om voetgangers op te vangen. Volgens mij doet Volvo dat ook.
Richmond zegt
Het gros van de mensen die BMW, Mercedes of Audi rijden doen dat vanwege het logo op de auto en het erbij willen horen. Omdat het rijden van zo’n auto vaak wordt geassocieerd met succes (of nu dat nu echt zo is of niet).
Redrum zegt
Wat is het nu, een Kadett? Een bpm bak, een statussymbool?
Als trouwe Duitse Premium rijder, kan ik je uit eerste hand meegeven dat je versteld zou staan maar daarvoor moet je het zelf al wel eens ervaren hebben,
Als de Duitsers hun zaakjes op orde hebben en wat gaan innoveren, kom ik misschien nog eens terug maar voorlopig ben ik blij dat ik van die antieke droefheid verlost ben ….
Ps: Musk is een d!ck maar wel eentje die van wanten weet als het op techniek en visie aankomt.
Roadster1976 zegt
Het gaat niet om de verkopen…dikke prima. maar het feit dat Tesla geen cao wil afsluiten met een minimum loon wat in Zweden erg gebruikelijk is. Top als je je als bedrijf zo gedraagt. Dat mag; sympathiek is het niet echt.
petroldrinker zegt
je hebt geen bedrijf om sympathiek te zijn, maar om zoveel mogelijk te verdienen, logisch dan dat je geen minimum prijzen wilt afspreken, meer knijpen is zelf en mede aandeelhouders meer geld… dus vanuit musk snap ik dat zeker
Redrum zegt
Heb je cijfers hoe slecht Tesla zou betalen? Ik ben er vrij zeker van dat ze beter dan gemiddeld betalen.
Ik meende zelfs dat ze beter betalen dan gevraagd door de vakbond aldaar. Voor beide is het een principes kwestie.
mashell zegt
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat die klanten die een Tesla Model Y willen het met de oppernarcist eens zijn dat de Tesla medewerkers uitgebuit moeten worden.
coupedriver zegt
Je gaat er toch indirect mee akkoord als je voor zijn product kiest. Je kan je nog moeilijk van de domme houden, dagelijks verschijnen er artikels van en gelukkig ook steeds meer met een kritische noot ipv al de fanboy adoraties.
Redrum zegt
Meeste, zo niet alle artikels worden doorprikt, eerlijkheid gebied om dat ook eens dieper te bekijken.
Als je soms even wat dieper opzoek gaat, valt het enorm op dat er serieus wat bagger bijeen wordt geschreven en klakkeloos overgenomen voor de clicks wat niet strookt met m’n eigen ervaring en die van een overgrote meerderheid van klanten.
Vergeet ook niet dat TSLA nog steeds een van de meest geshorte aandelen is op dit moment dus als er een auto in brand vliegt, zal er enkel bij Tesla de naam worden bijgezet en bij een recall wordt er altijd verzwegen dat na het verschijnen van zo’n artikel, de fix al wordt uitgerold. Recalls gebeuren aanhoudende dus waarom is het enkel nieuws bij Tesla en zo kan je nog wel even doorgaan.
Afronden doe ik met: ja, Musk is sociaal incapabel en ik hoop dat X snel uit z’n miserie verlost wordt. Voor de rest is het een briljant ingenieur en visionair
cdlop01 zegt
Cultuurclash. Jaren in de Usa gewerkt, gelukkig voor Europees bedrijf en dito arbeidsvoorwaarden…. . Amerikaanse bedrijven en management zijn medogenloos, arbeidsvoorwaarden vaak heel slecht. Ook in Canada gewerkt, volstrekt andere mentaliteit.
Goed dat Musk wordt aangepakt. De man wordt met de dag irritanter met zijn gepreek over alles en nog wat.
petroldrinker zegt
Echt krankzinnig, als elon zou ik gezegd hebben: ok dan geen banen meer voor jullie, en direct het bedrijf het land uit getrokken, wat een kinderachtig gedoe van zo een rechter zeg
Redrum zegt
Het is op het randje van afpersingen en de rechter laat toe.
Robin zegt
Is er dan niemand die eigenlijk nagaat hoe het echt zit?
De Tesla-medewerkers staken NIET. Uiteraard niet: hun huidige arbeidsovereenkomst is beter dan wat de vakbonden in de CAO willen 🤪.
Het zijn de vakbonden die iedereen rond Tesla laten staken om druk te zetten op Tesla.
Dit is een puur politiek spel. De vakbonden zijn bang om hun macht te verliezen.
https://www.teslarati.com/tesla-employee-laments-union-strike-sweden/
waterisnat zegt
Bah, het echte verhaal. Dat willen de meesten hier niet horen. Gewoon NPO nablaten dat Musk en Trump slechte mensen zijn voelt veel beter. Gezellig in de kudde.
Frankypanky zegt
Hahaha,
Dan mag jij mij eens vertellen waarom Trump en zijn ‘cronies’ rechtszaak op rechtszaak verliezen aangaande de verkiezingen van 2020!
Of vertel mij dan even wat er zo goed is aan DJT, behalve dat die narcist/fascist slechts ‘voor een dag’ een dictator zal zijn als hij weer in het Witte Huis zit…
#DutchMAGA fool!
Redrum zegt
Denk nu wel dat DJT net van een iets ander niveau is. Die beste man had al lang in de gevangenis moeten zitten.
mikee368 zegt
Ik kwam voor precies het zelfde te reageren.
Zo ziekmakend dat niemand naar de medewerkers luisterd die zelf aangeven dat maar zo’n 10% staat en dat de vakbond juist degene is die met bedreigingen naar werknemers komt etc
ffw88 zegt
Sssstttt, minder sensationeel verhaal. Laat Jaap even lekker Tesla bashen.
OT: wat eigenlijk veel enger is dan Fanb0yz zijn de anti-fanb0yz. Hoop frustratie en met verdraaide feiten discussiëren omdat ze diep van binnen weten dat “hun” merkje, waar ze zelf fanboy van zijn, op veel punten slechter is.
jaapiyo zegt
Ik heb niet echt een go to fanb000000000i merkje…Wel een paar vaste pluspunten waar ik naar zoek in een auto. Maar of het dan Alfa, BMW, Ferrari, Genesis of zelfs Geely (Lotus) is die het maakt, boeit me eigenlijk niet. Of nou ja, Geely wel een beetje omdat ik niet graag geld aan China geef. In theorie zou Tesla een blepper kunnen bouwen die al mijn vakjes aankruist…Ik had ook nooit gedacht dat ik voor Audi zou gaan maar de A6 e-tron is een van de auto’s waar ik het meest naar uitkijk nu. Maar goed, ik snap dat er nog steeds mensen zijn die alle kritiek op Tesla toeschrijven aan haters of ‘shorts’. Bijzonder wel, maar ook wel geinig.