Tesla verlaagt weer de laagste prijs van de Model 3 met een paar duizend.
Als je zelf een auto via marktplaats verkoopt, is het de zin die je het meeste zult horen: “Wat is de laatste prijs?”. De kunst van het onderhandelen is inmiddels overleden. Het direct en brutaal vragen naar de laatste prijs is iets dat blijkbaar effectief is. Anders gaan mensen het niet toepassen. Overigens moet je nooit een laatste prijs geven, gewoon naast de auto onderhandelen. Anders heeft het geen zin.
Tenzij je bij de Tesla-dealer bent. Dan kan het weldegelijk lonend zijn om te vragen naar de laatste prijs. Tesla verlaagt namelijk WEER de prijzen van haar goedkoopste auto. In eerste instantie is het alleen in de Verenigde Staten. Andere markten volgden later tot nu toe, want is namelijk niet de eerste keer dat Tesla de prijzen verlaagd. Sterker nog, dit is de tweede keer DEZE MAAND dat Tesla de prijs aanpast.
Minder dan 40 mille!
De goedkoopste Tesla, de Model 3, kost nu 39.990 dollar. Dat is een daling van precies 2.000 dollar. De Performance blijft op zijn huidige prijs van 52.990 dollar.
Ook de Tesla Model Y is goedkoper geworden in de VS. De goedkoopste versie met enkel achterwielaandrijving kost nu 46.990 dollar. De Long Range AWD is er voor 49.990 dollar en de Performance kost 53.990 dollar. Dat zijn prijsreducties van 3.000 dollar per model. Nu was de Model Y ook al best goedkoop in ons landjes sinds de introductie.
Verlaagt Tesla laagste prijs ook voor ons?
Nu is het dan ook geen keiharde garantie dat nu ook de Nederlandse Tesla-prijzen nog verder zullen zakken. Allereerst is de prijs van de Model 3 uiterst competitief, want de auto is goedkoper dan de nieuwe Peugeot e-308. Ook komen de Amerikaanse Tesla’s uit Fremont, terwijl ze bij ons ook uit Berlijn en Shanghai komen (afhankelijk per uitvoering).
De Tesla-aandeelhouders waren bang voor verdere prijsverlagingen, want die zien nu hun marges verdampen. Analisten hebben voorspeld dat Tesla nog verder zij prijzen zal verlagen om zo nog meer aantallen weg te kunnen zetten. Het merk was van plan om dit jaar 1.800.000 auto’s te bouwen, maar op deze wijze kunnen ze de grens van 2.000.000 bereiken.
Meer lezen? Check hier de aanstaande Model 3 facelift!
CYBRTRK zegt
@willeme ”De goedkoopste versie met enkel achterwielaandrijving kost nu 46.990 dollar.” In de USA hebben alle varianten van de model Y AWD, dus ook de goedkoopte variant (die in de USA met de 4680 batterijen geleverd wordt)
Maarten123 zegt
Op de US-site staat RWD, dus je stelling klopt niet helemaal.
CYBRTRK zegt
Op de US site zie ik alleen maar 3 opties onder ”Dual Motor All-Wheel Drive” staan
sandman zegt
Je kunt er van vinden wat je wil, maar voor de consument gewoon perfect.
Dit gaat vast wat teweeg brengen.
Menig directie overleg bij “old-auto” zal redelijk rieken naar een zwetende CFO
mashell zegt
Dit is toch wel een grote FY van Tesla naar haar aandeelhouders. Ooit gaan die een keer muiten, op aandeelhoudersvergaderingen lastig doen, of hun aandelen massaal van de hand doen.
CYBRTRK zegt
Hoezo een FY naar de aandeelhouders? Eerst de cijfers vanavond maar eens zien, dan kunnen we kijken of de aandeelhouders reden hebben om ontevreden te zijn
TheMaster zegt
Wall street zal ongetwijfeld ontevreden zijn. Van 25%+ marge naar +/- 20%. Ik vind het allemaal prima. Zelfs als er in Q1 (ondanks de 5% meer verkopen in Q1 tov Q4) minder winst is gemaakt. Kwestie van verder doorschalen en nog meer van de markt pakken. Zolang de groei in heel 2023 maar weer 50% is TOV 2022.
adbrotjeknor zegt
Tesla scoort ruim 20% marge op de autoverkoop. Voor de meeste producenten van e-auto’s is dat iets waar ze van dromen. Het is voor de meeste concurrenten een hele toer om überhaupt een kleine winst te scoren. Daarnaast maakt Tesla steeds meer winst op hun laadstations, etc. Maar hun aandeelhouders zijn verwend (of hebben veel te duur aandelen ingekocht).
Flutterbear zegt
De aandeelhouders zijn al maanden van te voren geïnformeerd dat groei voor gaat op winst. Gezien de hoeveelheid aandelen in particuliere handen, waaronder Musk zelf is de kans op “muiten” nihil. Dezelfde aandeelhouders zullen graag hun positie uitbreiden als de professionele beleggers hun aandelen van handen doen.
lekkerlinksrijden zegt
Nog even en je krijgt m kado bij een pakje boter
kendi zegt
Kan het te maken hebben met de komende facelift zodat ze voorraad autos proberen te verkopen?
PunicaOase zegt
Ook slim: mensen kiezen voor een Tesla en blijven hopelijk bij het merk plakken.. dat zet de EV verkopen van alle achtergebleven klassieke merken en ook hun marges onder druk..
sandman zegt
Als ze al geld verdienen aan een EV… zijn er blijkbaar een boel die geld toeleggen vanwege de R&D, schaarste en grondstoffen.
Dan is dit niet houdbaar, en krijgen we binnenkort vast weer klagende automerken bij de EU om steun voor “de transitie”…
William zegt
Wanneer je er als lease maatschappij er duizend hebt rijden moet dit toch gevolgen hebben voor de afschrijving / restwaarde?
En dus in negatieve zin voor de resultaten van die leaseboer..
MarcoM zegt
Tesla is gewoon slim bezig, zo trek je meer klanten die nieuwe willen kopen en ook genieten van de subsidie. De leaseboer kijkt alleen naar de maandelijkse lasten.
MarcoM zegt
Ik schreef het vorige week al uit de gein dat de prijzen van Tesla omlaag zouden gaan, dan volgen ook VW, Kia, Hyundai etc ook, en wat zien we…. inderdaad. Prachtig eigenlijk.
1ercoupe zegt
Dat zal vrij lastig worden aangezien Tesla geen gebruikte business heeft. Het fors verlagen van je nieuwe auto prijzen is zelfmoord voor automerken met used car business.
fanboy zegt
1ercoupe: daarnaast hebben ze ook nog weinig marge op de EVs waardoor ze de prijzen niet kunnen verlagen zoals Tesla.
Roskampies zegt
Van supermarkt prijzen oorlog naar EV prijzen oorlog. Benieuwd wie na deze eerste ev-war overeind blijft. Zullen er vast meer volgen.
flyerbunch zegt
Er zit dus wel degelijk nog marge op.. jammer voor de kopers die er juist na de vorige prijsverlagingen eentje hebben besteld.
jeroenm83 zegt
Het gaat echt niet best met Twitter kennelijk…