Succes heeft ook zo zijn negatieve kanten.
Tussen alle positieve berichten over Tesla door, moeten we af en toe natuurlijk ook wat nuance aanbrengen in alle hosanna. Wat Elon en zijn troepen doen is in vele opzichten indrukwekkend, maar daar waar gehakt wordt vallen ook spaanders. Dat is ook merkbaar op fora rondom het onderwerp ‘Tesla’. In den beginne kwamen daar alle devote fans die elke dag een paar 9-Volt-batterijen offeren voor een buste van Elon Musk. Nu Tesla met de model 3 ook de massa bereikt, komt het gepeupel echter ook op deze voormalige virtuele safe spaces voor gelijkgestemden. There goes the neighbourhood…
In plaats van de blinde devotie voor Musk, durft de nieuwe aanwas allerlei vraagtekens te stellen bij de werkwijze van de grote roerganger. Het nieuwste commentaar: Tesla verkopers zouden pushy zijn en mensen met leugen(tje)s in een duurder model willen praten. Ja, je zou zelfs kunnen stellen dat het verkopers zijn zoals bij alle andere merken.
Vooral Model 3 klanten zouden onder valse voorwendselen richting een Model S (rijtest) gemanoeuvreerd worden, door een verkeerde voorstelling van zaken te geven over de Tax Credits die je in ‘Murica kan krijgen op EV’s. Dat wil zeggen, op de eerste 200.000 EV’s die een merk produceert. Reddit-gebruiker Turtlesz doet zijn schokkende relaas:
“I’m a day 1 Model 3 res holder in CA. Delivery estimate for first production is Nov 2017-Jan. I have been interested into going for a new Model S after realizing the config of the Model 3 I wanted was $56.5k vs $79k for a Model S of my choice. The quicker 0-60, storage space, auto liftgate, air suspension, quicker delivery and better looks (subjective) is what is drawing me in. I went in wanting to see the interior difference between textile and vegan and called ahead to let them know my interest. I get there and they said there is no textile in inventory as they had reported when I called. The store reps were trying to sell an inventory model and said if I didn’t act quick I would miss out on the full tax incentives, which I knew was complete BS [nadruk toegevoegd]. They even said if I custom built a Model S with delivery of late September it also might be cutting it close and not guaranteed to get all credits. The inventory model was more expensive then the new 75 build I wanted and didn’t have the air suspension and new faster drive unit. I’m probably going to wait till the first reviews and unbiased comparisons come out before making a decision now. Also the 3s longer range, newer computing power (less ui lag), and similar interior storage makes it tough to spend on the S. Just disappointed that I got the grimey salesperson feeling that traditional dealers are known for.”
Maar kennelijk is hij lang niet de enige die te maken kreeg met een glibberige verkoper. De best gewaardeerde reactie op het draadje luidt namelijk als volgt:
“Not that we’re aware of, but your situation has happened a lot lately, and it’s off putting. Not least of which because they’re telling outright falsehoods [nadruk toegevoegd]. It would be literally impossible for the credits to be gone by September, unless they’re talking about state ones. If I’m not mistaken we have to be informed the clock would be started on the 200,000. If that’s the case it means it didn’t happen last quarter, so it’s actually impossible it’s gone before the end of the year, assuming they hit it like tomorrow.”
Op zich is deze strategie deels in lijn met wat Elon zelf heeft aangegeven over het ontmoedigen van Model 3 kopers. De wachtlijst is immers al lang genoeg. Dat dealers (*kuch* stores *kuch*) potentiële klanten willen overtuigen van hun andere producten is ook niet per se raar, maar het is duidelijk dat fans van het merk gehoopt hadden dat Tesla boven deze tactiek zou staan. Sommigen brengen ter verdediging van de foutieve claims over de tax credit in dat de verkopers in kwestie simpelweg niet beter weten. Reddit-gebruiker jvonbokel weet echter wél beter:
“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.
― Upton Sinclair
I would hope Tesla would be above this tactic, but I suspect some salespeople are even straight up lying about the expiration in order to promote sales of the S.”
UPDATE januari 2018: de eerste Model 3 is op de Nederlandse wegen gespot, maar productie loopt achter. Eind 2017 zijn de eerste afleveringen gestart en de ervaringen zijn zeer positief!
desjonnies zegt
Ik geloof er geen pepernoot van.
Boven de lokale Tesla Boer hier hangt constant een roze wolk, regent het niet, gaat de zon niet onder en leven er cartoon figuren naast mensen van vleesch en bloed gelijk de film Roger Rabbit.
Somewhere over the rainbow
Robert zegt
@desjonnies: briljante observatie.
phevtreb zegt
@desjonnies: wat heb jij gebruikt?? Doesn’t matter, ik wil het ook!
ghost zegt
Eerst had Amerika al die woekerhypotheken. Nu gaan die yanks allemaal krom liggen op die rijdende Duracells. Ik voel weer een crisis aankomen daar.
bertorelli zegt
@ghost: Ben in juni in de VS geweest en dan ook nog voornamelijk in Californië.
Ben in die 4 weken daar minder Tesla’s tegengekomen dan bij de taxistandplaats op Schiphol.
flutterby zegt
@bertorelli: ik heb ze afgelopen oktober ook niet gezien, zelfs niet in San Francisco.. Wel veel M’s en RS’en.
borrelnoot zegt
Het Tesla luchtbelletje knapt nog wel een keer. Met massa ontslagen, ontevreden klanten en een Musk die “ik kan er niets aan doen” huilt tot gevolg.
730ld zegt
@borrelnoot: misschien komt Victor Muller dan nog met een spaarvarkentje
woudloper zegt
@borrelnoot: dat is gewoon de essentie van innoverende bedrijven. Je doet iets wat nog niet gedaan is, plukt er de oogsten van, waarna de rest je na aapt en waarschijnlijk zelfs een beter product (eg. Porsche met hun EV) op de markt brengt.
Tegen dan heb jij een nieuwe innovatie. Zo werkt musk al gans zijn leven.
Het werkt maar je zal nooit zoveel verdienen als een grote multinational die lang eenzelfde product lijn finetunet.
Zelf werk ik voor een bedrijf die 85000 mensen in dienst heeft, en een jaarlijks R&D budget heeft van 20 miljard euro. Dat is veel veel meer dan tesla en toch heeft jan met de pet er nog nooit van gehoord.
De echte captains of industry gunnen het ome Elon wel. In hun ogen is ie klein bier.
Ik vind dat je zijn durversmentaliteit alleen maar kan bewonderen.
Als ik een mening over iemand wil/mag/moet maken denk ik altijd van “hoe zou de wereld eruit zien mocht iedereen zoals hem/haar zijn” in geval van Ome Elon redelijk goed denk ik.
diablogt zegt
@woudloper: Porsche IS een beter product dan Tesla!
RuVi zegt
Deden ze hier in NL ook. Hier lieten ze een koopprijs zien maar vertelden daar niet bij dat ze daar al 4 jaar “brandstofbesparing” vanaf hadden getrokken en de echte prijs veel hoger lag.
stfu zegt
@rudyv: beide prijzen stonden er en het stond gewoon bij dat het brandstofbesparingen waren. Al een tijdje niet meer op de website gezie.
toyotafortuner zegt
>In den beginne kwamen daar alle devote fans die elke dag een paar 9-Volt-batterijen offeren voor een buste van Elon Musk.
Wat een heerlijke stuk weer @jaapiyo!
racerx zegt
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat wanneer je bij BMW ofzo voor een 3 serie komt kijken, ze je een 5 aan proberen te smeren… laatst met een collega bij de dealer een 4 serie samengesteld, de 5 of 6 serie is geen moment ‘im frage’ geweest…
BaRa zegt
@racerx: komt ongetwijfeld omdat ze de 4 gewoonweg kunnen leveren… en omdat de marge op een 4, wat nog steeds gewoon een 3 is met een andere badge, geschift hoog is.
lekkaah zegt
@BaRa: de marges zitten op de 5 en vooral 7 series……
Wat is eigenlijk een ‘geschifte’ marge? Je bedoeld die producten die gewoon massaal afgenomen worden? Alleen monopolie heeft geschifte marges, en dat hebben autofabrikanten zeker niet.
racerx zegt
@BaRa: Beetje ver gezocht, als een klant weet wat ‘ie wil denk ik niet dat er heel veel moeite gedaan wordt om hem/haar/het (gender neutraal he) iets anders te verkopen. Wél wordt er flink moeite gestoken in het aanbieden van pakketjes en losse opties, maar da’s ook vrij logisch natuurlijk.
gwnbmw zegt
@racerx: bij bmw en mercedes zijn de persoonlijke ervaringen goed. mijn vader wou een bmw 1 serie.
oke meneer, wilt u eerst een proefrit? tot zo!
welke uitvoering mag het dan worden? de diesel? oke, ik vink hem aan. en welke kleur wilt u? metalic zwart? dat heet dan *insert duitste gekke naam*, ik vink die ook aan. kijk nog even door de optie lijst, vink aan wat u wilt, dan zorg ik dat de auto morgen klaarstaat voor uw proefweekend. tot morgen!
bij mercedes ging dit hetzelfde met de a-klasse.
toen kwamen we bij audi… mijn vader wou graag een a3, dit heeft ook met budget te maken natuurlijk. oke, maar we hebben ook de a4. (vader: ja, maar die wil ik niet, want dan heb ik geen airco binnen mijn budget) vervolgens bleef de verkoper een halfuur doorlullen over hoeveel beter de a4 was. toen zijn we weggelopen. gek joch.
racerx zegt
@gwnbmw: inderdaad vreemd, zou ook niet mogen. Als je voor een bepaald soort auto wilt gaan dan heb je je als verkoper maar in te schikken en ondersteun je met opties etc. Bij een occasionhandelaar is ’t natuurlijk weer net wat anders, zeker als iemand op zoek is naar ‘een auto’ binnen een bepaald budget.
trustmeiamanengineer zegt
Tja verkopers, of ze nou koelkasten of auto’s verkopen, de meeste verkopen voornamelijk onzin.
lekkaah zegt
Ik zou gewoon marketing verbieden, of wacht, verkoop verbieden, nee wacht laten we kapitalisme afschaffen!!1
Ik pleur mijn 4k tv, iphone, ziggo abbo, sieraden, en voorgesneden casinobrood direct de prullebak in
Ik schaar dit figuur onder dat figuur met d’r 1000 eu clio’tje, het vereist toch niet zo’n hoog IQ om te begrijpen dat de verkoper belang heeft bij VERKOPEN
Overigens zou ik LIEGEN nooit goed keuren, laat dat duidelijk zijn
Erik zegt
@lekkaah: u keurt liegen nooit goed? Dat is dan een leuke uitdaging om tegen al die mensen die tegen hun kinderen vertellen dat Sinterklaas bestaat.
lekkaah zegt
@erik2907: ik ben officeel sponsor van kickoutzwartepiet! :)
ablogjunk zegt
@lekkaah: Sylvana, jij ook hier?
Esprit_de_Flandre zegt
@lekkaah: Ja, maar je hebt verkopen en verkopen.
Als ik weet wat ik wil, en ik heb mijn keuze dus al gemaakt, dan mag een verkoper nog wel iets anders – duurder natuurlijk – voorstellen, maar hij zal snel genoeg op z’n plaats gezet worden door mij.
Als ie dan niet doorheeft wat z’n plaats is, dan is het gewoon een irritante vent waar ik Niets van wil kopen…
fconderkantlat zegt
niet heel gek, ik kijk er niet van op.
voorraad model (model s) verpatsen boven een BTO model (model 3) wat zelfs waarsch een lange wachtrij gaat zorgen en uitverkocht is voor de komende tijd
hoe vaak komt dat nou voor dat je uiteindelijk 10 tot 20 % meer betaalt dan wat je beoogd had?
tinustussengas zegt
Elke die hypocriete Elon Musk met z’n gehypede en zwaar gesubsidieerde Tesla apparaten in het nieuws.
Elke dag komt er wel weer een bericht over deze man en z’n zogenaamde milieu vriendelijke produkten…pfff vermoeiend….
amg65 zegt
@tinustussengas: Dat komt omdat Jaapiyo de hele dag zijn best doet om iets vinden waarover hij kan schrijven, het liefst negatief.
Waar zijn de artikelen over Jan de verkoopman van de lokale Opel dealer in Drenthe? Ik stelde wat lastige vragen en het enige wat hij zei is, “toevallig hebben we deze week €1000 korting”.
2wheeler zegt
@tinustussengas: onder elk stuk van Elon is er wel een reactie die het het Elon nieuws (goed of slecht) zat is…pffff vermoeiend
tinustussengas zegt
@2wheeler: En zo blijven de meningen altijd verdeeld….Elon Musk mag dan een zogenaamd visionair zijn, maar als mensen bepaalde beelden en berichten elke dag maar weer mogen lezen en zien gaan ze misschien ergens in geloven wat niet bestaat…
racerx zegt
@tinustussengas: ik wil alleen even zeggen dat ik je username briljant vind.
amg65 zegt
KEIHARD LIEGEN!!
hans75 zegt
Maar die hele EV hype doet in nederland precies hetzelfde… zogenaamd voor ondernemers zou het zo voordelig zijn, want je bijtelling is zo laag…;-) alsof dat het enige is dat telt….
lekker belangrijk, maar als mijn bedrijf 2000 euro permaand kwijt is om een tesla voor me te kopen… hoor je ze niet over die 2000 euro.. terwijl ik die liever als salaris aan mezelf uitkeer… om netto 1000 euro in mijn portemonnaie te zijn….
mashell zegt
@hans75: bijtelling is maar één ding. Maar als een bedrijf een electrische auto koopt zijn er ook nog andere regelingen. Het kan wel interessant zijn.
stfu zegt
@hans75: het is niet zogenaamd voordelig, het IS voordelig. Ook zonder lage bijtelling.
mlut zegt
@stfu: correct
poes zegt
Het zou fijn zijn als Jaap eens normale artikelen zou produceren. Hier valt amper doorheen te komen.
Jantje_555 zegt
Elon Musk is zo een beetje de nieuwe Steve Jobs he, die kon ook niets verkeerd doen.
Esprit_de_Flandre zegt
@jantje_555: Ook een goeie marketeer…
mlut zegt
@Esprit_de_Flandre: zei hij vanaf z’n iPhone?
Esprit_de_Flandre zegt
@mlut: Nee hoor…