Tesla verkoopt troep, maar weigert er iets aan te doen. Een vernietigend rapport kan ze gaan achtervolgen.
Bij Tesla gaat het lekker. Elon Musk is de rijkste alleenheerser in de autoindustrie. Sterker nog, het is de rijkste meneer op deze planeet. Dat komt vooral door de waarde van Tesla. Het Amerikaanse elektrische automerk boert goed. De marges op de Tesla’s zijn kennelijk enorm, waardoor ze heel makkelijk met de prijzen kunnen variëren om ze de concurrentie te pareren. Daarbij hebben Tesla’s een goede actieradius en kun je ze snel laden. Ze zijn nog compleet uitgerust ook!
Waar doen ze het toch van? Nou, ze schijnen een enorme hoeveelheid troep te verkopen aan hun nietsvermoedende klanten. Mochten de gedupeerden opmerken dat hun auto niet zo goed is als verwacht, geeft Tesla de schuld aan die klanten. Dat blijkt uit een werkelijk vernietigend rapport van persbureau Reuters. Collega Machiel sprak hier vorige week al een keer over, maar het blijkt echt een clusterduck (d=f) van jewelste te zijn..
Voorwielophanging
Zo is er het verhaal van ene Shreyansh Jain. Die had een Model Y gekocht (modeljaar 2023, de nieuwste dus). Na 170 gereden kilometers begaf de voorwielophanging linksvoor het. Uiteraard ging Jain ermee naar het Tesla-servicepunt om garantie te reclameren, maar volgens Tesla lag het toch echt aan misbruik van de bestuurder. De reparaties bedroegen een niet al te malse 14.000 dollar.
Dan zul je denken: dit is een exemplarisch voorbeeld en daar heb je helemaal gelijk in! Maar volgens Reuters zijn er tal van voorbeelden waarbij Tesla wist dat ze troep hadden verkocht en alsnog de kosten verhaalden op de slachtoffers. Reuters zegt duizenden gedocumenteerde voorbeelden te hebben van dergelijke praktijken.
Hetzelfde verhaal
Telkens is het verhaal hetzelfde: een slecht geporduceerd onderdeel weigert deugdelijk te functioneren en Tesla geeft de schuld aan de bestuurder die de rekening voor zich krijgt. Reuters meldt dat het om zaken van 2016 tot 2022 gaat.
Het grote issue is dat het gaat om heel wezenlijke onderdelen als de aandrijfassen, stuurinstallatie en ophanging. Als deze niet goed functioneren, kan dat voor hachelijke situaties zorgen. In China werd Tesla er op gewezen dat een gedeelte van de voorwielophanging niet deugdelijk was en dat Tesla dat bij alle auto’s moest vervangen (in China).
Wat te doen?
Een ander dingetje om rekening mee te houden is dat de Tesla-medewerkers aan Reuters hebben gemeld dat de problemen bekend zijn, maar dat ze er niets aan mochten doen. Zo stelden enkele ingenieurs van Tesla voor om toeleveranciers keihard aan te pakken voor het leveren van troep.
Dan is het nu tijd voor de oh zo bekende Autoblog Nuance. Want is dit echt zo’n schandalige situatie? Als het waar is wel. Nu moeten we erbij aantekenen dat Tesla de afgelopen jaren miljoenen auto’s heeft verkocht, dus dan vallen duizenden gevallen relatief mee, natuurlijk. In veel gevallen zijn het natuurlijk wat goedkopere budget-producten van een nieuwe fabrikant. Dus ja, wat kun je verwachten van de bouwkwaliteit?
Check hier het COMPLETE rapport.
Via: Carbuzz
Johanneke zegt
Als er zo gehandeld wordt is het gewoonweg schandalig. Stel je verkoopt een miljoen auto’s en 1000 hebben een serieus probleem, dat is niet erg, zolang je het maar oplost. Niet oplossen en de rekening bij de klant leggen is gewoonweg schandalig.
Rokende Wielen zegt
Dashcams zou ik met name gebruiken om het gedrag van andere weggebruikers vast te leggen in het geval van schade of gevaarlijk rijgedrag, maar om dit vast te gaan leggen om bij de fabrikant van een gloednieuwe auto na 115 mijl onomstotelijk non-conformiteit te kunnen overleggen gaat wel erg ver. Dit soort verhalen over Tesla’s gaat al langer rond op Internet. Waar rook is, is vuur? Als met 80 of 100km/h een wiel losraakt of een as breekt, dan is dit niet alleen gevaarlijk voor de inzittenden (klanten) van Tesla, maar ook voor eventuele omstanders die een waarschijnlijk onbestuurbare Tesla op zich af zien komen. Succes met je fietsje op het fietspad…
Dit is verwijtbaar:
“ The documents, dated between 2016 and 2022, include repair reports from Tesla service centers globally; analyses and data reviews by engineers on parts with high failure rates; and memos sent to technicians globally, instructing them to tell consumers that broken parts on their cars were not faulty.”
Los van de kwaliteit (veiligheid?) van het product zelf, de wijze waarop een bedrijf omgaat met haar klanten is voor mij voldoende om producten voorlopig te mijden.
dalmore zegt
Hmm, zouden ze afgekeken hebben bij VAG (specifiek: PON) ?
Rokende Wielen zegt
Ik heb het gelinkte Reuters-artikel gelezen, ik kreeg eenzelfde gedachte: na diesel-gate zou dit wel eens suspension-gate kunnen worden. Wel verbazend dat VW zo hard is aangepakt door Amerikaanse instanties maar dat Tesla “terugblaft” naar Amerikaanse instanties terwijl ze wel voor Chinese klanten het “deugdelijker” oplossen. Een bedrijf dat op deze manier met klanten om gaat zou in 2023 toch niet meer bestaan denk je. En menig (voormalig) Tesla medewerker die rapporten/analyses adviezen heeft geschreven heeft niet gereageerd naar Reuters. Waarschijnlijk om een gang naar de rechtbank te voorkomen…
mashell zegt
Jongens niet teveel kritiek op Tesla, dan kakt de beurskoers in, is Elon Musk heel wat minder rijk, komt de dekking d.m.v. de Tesla aandelen die hij gebruikt heeft om Twitter te kopen in gevaar en houdt dat prachtige platform waarmee zoveel leugens, nepnieuws en onzin over ons uitgestort wordt mogelijk op te bestaan. Dat wil je toch niet op je geweten hebben?
3246cm252kw zegt
Als auto freak zie je van een kilometer af al dat een Tesla pure armoede en rommel is. Die elektrische auto’s zijn sowieso de millieu terroristen van het huidige decennium… en mensen maar geloven erin, neem gerust nog een prikje dat helpt echt! Hahahaha
Flutterbear zegt
Inderdaad, schandalig dat het je eigen schuld is als je binnen 170 km een ongeluk hebt met je auto en zelf de schade moet betalen. Klein detail wat weggelaten is uit het nieuws artikel, helaas kijken de meeste journalisten niet verder dan hun neus.
Boeman zegt
En waardoor kwam dat ongeluk? De klant verliest controle over zijn stuur doordat de voorwielophanging het begeeft, niet andersom. Dus niets eigen schuld, dat staat ook helemaal niet in het artikel.
Redrum zegt
En je denkt dat dit niet aantoonbaar zou zijn? Waar rook is, is vuur maar hangt ook erg af van wie die rook maakt.
Het probleem is dat je op basis van dit soort artikels nog steeds niets wijzer bent geworden maar er een toon wordt gezet.
Ondanks de horrorverhalen in de pers zien we wel dat ze blijven verkopen en mensen enthousiast zijn en dat is volgens mij nog steeds de beste graadmeter in plaats van groot verhaal te maken met een edge case.
We weten trouwens niet wat er gebeurd is. Na 170km zal zelfs een slecht onderdeel niet afbreken of alle Ys zouden binnen de korste keren naast de baan staan en dit is duidelijk niet het geval.
Er is ooit een lichting geweest met slechte draagarmen en die zijn redelijk snel in de serie vervangen. Tijdens de garantieperiode zullen ze ook netjes vervangen zijn maar na de garantieperiode niet en daar zou een stuk van de kritiek terecht zijn.
Voor de rest, up naar het volgende “schandaal” 🤦
Frankypanky zegt
Hm,
Het probleem is serieus groot. Reuters.com heeft het over tienduizenden klanten van Tesla die klachten hebben over gebreken aan wielophanging en stuurinrichting van hun Tesla. meer dan tienduizend in de afgelopen zeven jaar.
En echt raar is het niet dan VW en Toyota (gaspedaal, dat trouwens in de VS werd gemaakt!) harder worden aangepakt dat GM (contactslot) en Tesla. Is toch een soort verkapte overheidssteun.
Vandaar dat er wel aanpassingen zijn uitgevoerd in China. Musky wil toch graag gebruik kunnen blijven maken van Chinese slavenarbeid …
Flutterbear zegt
https://www.usatoday.com/story/money/cars/recalls/2023/11/01/toyota-rav-4-reacall/71415724007/
1.8 miljoen RAV’s recall omdat ze spontaan kunnen ontbranden.. ja Tesla maakt echt troep..
Robert zegt
Och, dit is niet uniek voor Tesla, hoor. Ik ken een Duitse fabrikant waarvan het belangrijkste merk eindigt op ‘olkswagen’ die in moederland Duitsland zaken onder garantie of coulance verhelpt, maar waarvan de Nederlandse importeur en diens dealers keiharde pecunia verlangen van hun klanten.
Been there, done that.
werf76 zegt
Ach ja, Hyundai kan er over meepraten…
MarcoM zegt
@werf76: vertel eens?
werf76 zegt
Iets met korte termijn geheugen?
https://www.autoblog.nl/nieuws/hyundai-ioniq-5-uit-2022-gesloopt-door-kapot-accupakket-3592737
Robert zegt
Iets met begrijpend lezen? Uit het artikel: “Van onderen was het pakket beschadigd geraakt door een klap, waardoor het accupakket niet meer naar behoren functioneren.”
werf76 zegt
Nee hoor. Gewoon belachelijk. Dus u rijd met uw ICE over een hobbel. Een deuk in je brandstoftank. Dan trekt ineens de verzekering en de autodealer hun handen er vanaf terwijl uw ICE auto 1 jaar oud is.
Enne, in dat artikel functioneerde de Hyundai nog.
MarcoM zegt
Op YT staat een filmpje zag ik net, dus duidelijk.
Fernando zegt
Als de Chinese autoriteiten gebreken hebben vastgesteld en Tesla hebben gedwongen om verbeteringen uit te voeren waarom hebben de collega´s in de VS en de EU dan nog niks gedaan ivm met die gebreken?
De manier hoe Tesla en vele andere fabrikanten en dealers hun klanten behandelen is toch niet goed te spreken?
wimof zegt
Alexander Bloch heeft er vandaag ook wat over te vertellen gehad.
https://www.youtube.com/watch?v=wCC6LnpcZbI&t=1828s
mc96 zegt
Als het werkelijk zo slecht is snap ik niet dat Tesla er al zo lang mee weg komt. Amerika is toch het land van de grote schadeclaims. Doet me dus vermoeden dat de waarheid wat genuanceerder is.
Svenska II zegt
Nee hoor, het is alleen ook het land van verregaand economisch protectionisme….
Redrum zegt
Inderdaad, dit dus…
TheMaster zegt
Hoor en wederhoor, lijkt me een goede aanvulling om reactie van de beschuldige partij erbij te zetten;
Reuters published an article that leads with a wildly misleading headline and is riddled with incomplete and demonstrably incorrect information.
This latest piece vaguely and nonsensically suggests there are thousands upon thousands of disgruntled Tesla customers. It’s nonsensical because it’s nonfactual—the reality is Tesla’s customer retention is among the best and highest in the industry.
Misleading headline:
“Tesla blamed drivers for failures of parts it long knew were defective.”
Reality (buried in the article):
Tesla paid for most of the 120,000 vehicle repairs under warranty.
Manufactured story:
The customer photo represents not a failed component, but instead a post crash component that was damaged in the course of reducing the adverse effects of a collision. The customer was informed that Tesla was able to review the telemetry and understood there was a crash that resulted in this repair not being covered by warranty.
Most, if not all, manufacturer warranties exclude damages caused by a crash because that is the point of insurance coverage.
Helpful context:
Tesla has the most advanced vehicle telemetry system that can identify emerging issues, determine scope, and allow for faster vehicle and service improvements than has ever been seen in the auto industry. We take action as soon as we see a problem, something that should be celebrated as best-in-class, and is often cited by our regulators as a major safety advantage.
False accusation:
The author has conflated a noise-related (non-safety) issue with a range of unrelated and disconnected service actions. Contrary to the article’s statements based on erroneous data, Tesla is truthful and transparent with our safety regulators around the globe and any insinuation otherwise is plain wrong.
Tesla Service Principles:
a.
Our service technicians and advisors diagnose, maintain and fix our customers’ cars efficiently and are not incentivized to profit off customers’ repair needs.
b.
Tesla provides our service employees with excellent compensation and benefits packages. They don’t work off of commission like at other dealers who are incentivized to upsell or overcharge their customers.
c.
The best service is no service. When service must be done, we fix 90%+ problems without even needing the customer present – either through over-the-air updates or with mobile service at a customer’s house or workplace.
To see Tesla’s approach in action, one can refer to this maintenance study from earlier this year, “Tesla was named the cheapest luxury car brand to maintain..” → autos.yahoo.com/tesla-named-ch…
This cherry-picking approach to journalism results in missing the truth, which is a pattern in many of the negative articles about Tesla.
Using one customer’s one-sided version of events as the universal experience of all customers paints a false and misleading picture of Tesla. In reality, for every upset customer, there are hundreds more who are thrilled with their Tesla and eager to repeat their business. The numbers don’t lie in terms of repeat sales and customer satisfaction.
We strive to make every customer a lifelong member of the Tesla family.
While others may have their own agendas, our principles have been the same since the beginning: to make the safest cars in the world, which are easiest to maintain, while accelerating the world’s transition to sustainable energy.
Redrum zegt
Wacht maar tot Toyota een of andere constructeur het meest geshorte aandeel wordt, ik geef het je op een briefje, autoblog en andere zullen overspoeld worden met bagger over die constructeur.
Best verkochte wagen, enthousiaste bestuurders en toch …. er is niets goed aan, je word bedot, blablabla….
De constante stroom van berichten/rook dienen 1 ding: $$$$. (Shorts, media, lobby,…)
Kijk uit het raam en op straat en u weet dat u bespeeld wordt.
driver79 zegt
Slechte journalistiek. 16k usd aan schade na 170 km? Luister, ik hoor die model 3 voorwiel ophanging ook geregeld kraken bij oudere bouwjaren maar ze vallen vast niet uit elkaar. Om 16k usd aan schade te hebben dan is zo’n beetje heel de voorkant van de auto aan diggelen. Ongeval?
En als de ingenieurs van Tesla de toeleveranciers de schuld geven dan wordt er geinsinueerd dar de leveranciers niet volgens specificatie leveren. Dat kunnen ze juridisch aanvechten en vrij snel recht zetten.
Verzameling van broodjes aap dus.