Dan is het wel handig dat de techniek zijn tijd ver vooruit is. Behalve de oude accu’s, die zijn niet nieuw bij alle Tesla’s.
Het voordeel voor een merk als Tesla is dat ze zich enkel en alleen hoeven te focussen op elektrische auto’s. Geen transitie, geen omschakeling in de productielijnen, geen nieuwe mindset voor de klanten. Gewoon zoveel mogelijk EV’s bouwen en zoveel mogelijk die modellen doorontwikkelen.
Tot nu toe blijkt die tactiek erg goed te werken. Sterker nog, als het puur en alleen om de elektrische aandrijflijnen gaat, staat de techniek van Tesla op eenzame hoogte. Neem de verschillen tussen een Tesla Model 3 en Polestar 2. De Model 3 kan net eventjes verder komen met minder. Efficiënte motoren en puike accu’s.
Nieuwe auto, oude accu’s
Maar dat gaat dus niet op voor alle nieuwe Model 3’s. Daar kwam een lezer van het Amerikaanse Jalopnik achter. Hij was op zoek naar een nieuwe Model 3 en kwam erachter dat bij sommige exemplaren een bijzondere disclaimer stond:
Range may be up to 12 % lower due to battery age.
Tesla, verkoopt oude wijn in nieuwe zakken.
Eh, wat? Je koopt een nieuwe auto, maar dan wel met de mogelijkheid dat de accu al flink erop achteruit gegaan is? Zelfs een iPhone met minder 90% batterij is lastig verkopen. Maar een nieuwe Tesla is kennelijk geen probleem. Waar ligt het dan aan? Tesla meldt het volgende op hun online internet webpagina:
This vehicle was built with a battery pack manufactured as early as 2017. While this pack was brand new when the vehicle was built, the cells have reduced capacity due to their age and you can expect up to 12% reduction in range from current production specifications.
Tesla, is tenminste eerlijk over de situatie.
Eerlijk
Hoe eerlijk Tesla ook mag zijn, ergens klopt het niet helemaal. Want volgens Tesla was het batterijpakket nieuw toen de auto gebouwd werd. Maar men verkoopt 2021-modellen, geen 2017-modellen. Alleen de accupakketten lijken dus uit 2017 te komen en hebben daardoor last gehad van de nodige degradatie. Elektrische auto’s zijn briljant, de benodigde accu’s zijn altijd de achilleshiel geweest. Dus waarom investeren in een nieuwe auto met een oude accu? De vraagprijzen waren niet noemenswaardig lager dan de exemplaren met 2021-accu’s.
Of heeft Tesla gedaan wat Pagani nog weleens doet: oude modellen oplappen met de nieuwste techniek? Gezien het feit dat Tesla dermate veel updates doorvoert, lijkt die kans ons heel erg klein. Mocht iemand het juiste antwoord hebben, houden we ons van harte aanbevolen in de commentsectie!
Let op het gaat in dit geval om sommige nieuwe voorraadmodellen in de VS. Niet om occasions en al helemaal niet om nieuw te configureren auto’s. Die zijn allemaal voorzien van de laatste techniek. Bij alle voorraadauto’s in Nederland konden we geen disclaimer vinden.
Via: Jalopnik.
kniesoor zegt
Met een vette discount is zo’n ding misschien nog wel een goede propositie.
DeWitteCondor zegt
Tja, als ie goedkoper is dan een model met 2021 batterijen en ze vermelden het er eerlijk bij is er toch niks aan de hand? Beter dan dat batterijenpakket wegflikkeren.
Ik voel Tesla fans met clickbait opmerkingen aankomen overigens …
Redrum zegt
Staat het erbij? Ja, …. koop je hem? aan jouw de keuze ….. een probleem? niet echt.
Tesla is duidelijk geen traditionele OEM, die liegen er gewoon compleet over….iets met diesel gate ofzo … :D
flutterby zegt
@Redrum: Tesla is niet bang om iets te proberen. Het is inderdaad aan de consument of dit interessant is.
wimof zegt
Diesel gate, laat me niet lachen, je moest er toen bij geweest zijn toen klanten er hun cat’s uithaalden en geen reet, wat zeg ik GEEN REET, om het milieu gaven . Volkswagen bouwde wat de klant (toen) wilde (en ik vrees nu stiekem nog) een wagen die snel, zuinig was.
Of wat dachten jullie toen je de test van de Audi R8 RWD vandaag zag, niets aan de hand of zo.
Ik ga niet met alles akkoord maar ik kan het door mijn verleden wel in de context plaatsen.
bernoulli zegt
Wegflikkeren hoeft niet meteen. Zo gebruikt de Johan Cruyff Arena oude Leaf-batterijen in hun energieinstallatie.
BeQuietAndDrive zegt
Geeft een mooi inzicht in de degradatie van die accupacks eigenlijk. Zo’n 12% na 4 jaar, kennelijk.
Verder prima dat ze het erbij vermelden, dan kun je daarvoor kiezen in ruil voor een forse korting (neem ik aan). En duurzamer dan ontmantelen/verwerken tot afval.
florisje zegt
@BeQuietAndDrive: ivm garantie hebben ze het op 12% gesteld. Het blijkt in de praktijk gemiddeld wel een stuk lager te zijn.
citrorob zegt
De huidige accu’s in een Model 3 zijn ook groter dan die van 2019. Dat verschil verklaard al een heel groot deel van het verschil.
Dutchdriftking zegt
Dit is toch wel spannend voor de occasion markt. Stel je voor dat een 4 jaar oude auto 10% meer verbruikt dan het zelfde model nieuw….
DeWitteCondor zegt
Je ziet bij de Model S van de beginjaren met hoge km standen al terug dat er fors wordt afgeschreven terwijl er qua slijtage niet zoveel aan de hand lijkt te zijn (los van bekleding etc). Dat lijkt dan toch voornamelijk te komen door een aanstaande vervanging van een batterij pakket a 20k. Ik denk dat de markt dat vanzelf oplost. Ik vind het wel opvallend dat die accu’s zich over het algemeen erg goed houden (langer dan wat men van tevoren had ingeschat lijkt het).
Interessant is bijv. ook of fabrikanten gaan zeggen, lever je 10 jaar oude EV maar in, dan frissen we hem helemaal op met refurbished accu pakket en zetten m met approved garantie weer in de markt. Dat lijkt me pas optimaal gebruik van middelen.
pimmie zegt
@dutchdriftking: Het is niet zo dat je auto 10% meer verbruikt. Je tank is 10% kleiner geworden. Je staat dus iets vaker aan de pomp cq. laadpaal.
ecknine zegt
Als de diesel na 4 jaar 5,5L/100km vebruikt ipv 5L/100km lijkt me dat niet zo’n ramp om eerlijk te zijn…
knapzuur zegt
Sowieso omdat de energetische waarde van diesel gedaald is in diezelfde periode.
bpc zegt
Als mijn auto zijn verbruik op 4j leeftijd 10% meer verbruikt dan nieuw zou ik mij oprecht ernstige zorgen maken om de bouwkwaliteit
Kristof zegt
Hij heeft een kleinere tank, maar verbruik blijft hetzelfde…
seanxtype zegt
@dutchdriftking: dit heeft niet echt wat met verbruik te maken. Maar eerder dat je 4 jaar oude auto een brandstoftank heeft waar mogelijk tot 12% minder brandstof in kan.
knapzuur zegt
Het verbruik is niet omhoog gegaan.. de capaciteit is omlaag gegaan..
mh1252 zegt
Heeft eigenlijk niet veel met degradatie te maken, de eerste accupacks van het model 3 in 2017 hadden blijkbaar ook minder energie-inhoud of minder bruto kWh.
In elk geval was het EPA-rijbereik toen 310 miles en vandaag is dat 353 miles. Dus 2017 was dat officieel 12% minder. Uiteraard zijn er nog software-optimalisaties aan gebeurd maar die gelden voor alle batterijpacks en hun management. Bron: https://thedriven.io/2021/12/21/why-is-tesla-selling-2021-demo-model-3s-with-12-less-range/
Onlangs kreeg het batterijpack van de Long Range alvast ~10% meer officieel rijbereik, ook dankzij van 75 kWh naar 82 kWh ge gaan, beide bruto: https://thedriven.io/2021/11/05/tesla-adds-10-percent-range-larger-battery-to-model-3-no-change-in-price/
The battery size will jump from 50kWh to 62.3kWh (60kWh), while the Long Range also gets an upgrade from 75kWh to 82kWh.
mh1252 zegt
Ik moet mijn vorige post nog wat nuanceren
In 2017 werden enkel model 3 met achtertractie of RWD verkocht, in de regel zuiniger dan de zwaardere AWD die pas juli 2018 verkocht werd in de USA. De batterijchemie bleef ook niet 4 jaar hetzelfde, ook daar een evolutie.
Ik zie trouwens offic. EPA 358 miles staan voor het huidige model 3 LR AWD.
In 2017 hadden de model 3 LR RWD dus maar 310 miles EPA, wat die vandaag nog halen zal alleszins minder zijn dan die aangeboden 358 miles minus 12 % = 315 miles en dat voor AWDs… met de batterijchemie en inhoud van 2017, die minder dan 1600 km gereden hebben.
mashell zegt
Refurbishen is toch heel erg in?
meetsysteem zegt
Als je korting krijgt kun je het ook als voordeel zien.
In plaats van een vier jaar oude auto met vier jaar oude accu’s, krijg je vier jaar oude accu’s met een splinternieuwe auto eromheen. Goeie deal!
Toch iets anders dan maar een beetje aansjoemelen zeg maar…
gregorius zegt
Krijg je dan dezelfde garantie op je batterijen alsof ze nieuw zijn?
Kan best interessant zijn als dat wel zo is.
Wat ik me wel af vraag (als we het over oude Tesla batterijen hebben); wat gebeurt er met de eerste model-S’s die nu zijn afgeschreven? Gaan de batterijen terug naar Tesla? Of pleurt de laatste koper ze straks gewoon in de plomp? Gaan we straks Tesla de schuld er van geven dat elke Henkie die oude batterijen maar gewoon weg-miks? Of bijvoorbeeld aan 3e patijen verkopen die de goede celletjes houdt en de slechte weg gooit. Lastig
mashell zegt
Breng maar langs die oude Tesla batterijen, zo’n 60kW accu van een oude Model S waar nog 40kW het van doet is nog altijd fantastisch als huisbatterij voor je zonnepanelen.
Redrum zegt
Dat is inderdaad een interessante. Als de garantie geldt zoals bij een nieuwe batterij, heb je met wat geluk een nieuwe batterij onder die garantie. Is je wagen ineens meer waard bij verkoop.
Maar ik vrees ervoor….
wimof zegt
We mogen niet accepteren dat een wagen van 8 – 10 jaar oud afgeschreven is.
moet ik mijn nog perfect draaiende Miele wasmachine na 37 jaar weggooien om eentje die 4-5 jaar meegaat te kopen?
Cuprafan123 zegt
Ff iets heel anders. Een iPhone met 90% of minder moeilijk te verkopen? Ik zit zelf in de handel van die iPhones, het lukt me regelmatig. Zelfs met minder dan 80%.
wimof zegt
en voor een paar €’s heb je er een nieuwe in..
sportabgasanlage zegt
USA. Land of the law suits, home of the disclaimers.
ty5500 zegt
De ‘nieuw’ is wel wat misleidend. In alle printscreens wordt aangegeven dat het demomodellen zijn.
Best een bijzondere praktijk, maar als het transparant wordt gecommuniceerd is het maar aan de koper om te beslissen of hij ermee akkoord is. Ik zou in het algemeen al niet happig zijn om demomodellen kopen, ev of ice. Lekker afgetrapte boel wrs.
frank2b zegt
Ik vind het merkwaardig. Het is niet zo dat accu’s vier jaar lang in een magazijn liggen te verstoffen. Die dingen zijn schaars.
Martijn Valk zegt
“Let op het gaat in dit geval om sommige nieuwe voorraadmodellen in de VS. Niet om occasions en al helemaal niet om nieuw te configureren auto’s.”
Dus het gaat om modellen van 2017 met een accupakket van 2017?
3246cm252kw zegt
Ja wordt eens wakker mensen….
kevertje zegt
Tesla is een merk dat met alles wegkomt vanwege die EV-hype. Zelfs al stijgen de prijzen morgen met 30%. Het zo typisch ook, die doorstoken kaart om ginder een product op deze manier te assembleren en commercieel te slijten, de klant voortdurend te paaien met ‘new technology’. Dat is ook de reden waarom ik nooit met een auto die bedacht werd over de plas zal rondrijden. Zelfs de derivaten zoals Ford en Opel (destijds onder GM) staken vol met middelmatig materiaal van bepaalde massa-leveranciers (uiteraard van 100% US origine). Als het voor 5 jaar blijft werken is het genoeg, een auto is immers een consumable, dan wordt het nieuwe model ingepraat bij elke garagebezoek.
ty5500 zegt
Ik weet niet waarom je zo overtuigd bent dat Opel en Ford slecht zijn (en breder gezien alles met een Amerikaanse invloed) maar dit lijkt opnieuw voornamelijk gebaseerd te zijn op buikgevoelens. Het vergelijkbare Volkswagen doet het in veel testen hoogstens even matig tot zelfs slechter.
https://autorai.nl/consumentenbond-zo-betrouwbaar-zijn-deze-145-autos/