Tesla verkocht het afgelopen kwartaal meer auto’s dan vorig jaar, maar toch gaat het aandeel in de min.
De tijden dat Tesla het rijk alleen had liggen ver achter ons. De concurrentie is inmiddels moordend, zeker in China. Daarom verkocht Tesla is de eerste twee kwartalen mínder auto’s dan het jaar ervoor, wat nog niet eerder was voorgekomen. Toch heeft Tesla nu weer positief nieuws te melden.
De cijfers van het derde kwartaal zijn namelijk binnen en die zijn wél hoger dan vorig jaar. Tesla leverde 463.000 auto’s af, wat 6% meer is dan vorig jaar. In totaal heeft Tesla nu 1,3 miljoen auto’s geleverd dit jaar.
De stijging is naar verluidt voor een deel te danken aan China. Daar is weliswaar hevige concurrentie, maar Tesla heeft geprobeerd de kopers te paaien met aanlokkelijke deals. Bovendien zijn er in China nu meer incentives voor EV’s.
Je zou denken: goed nieuws, de beurskeurs gaat omhoog, maar het tegendeel was het geval. Het TSLA-aandeel zakte gisteren met 4%. De investeerders zijn dus toch teleurgesteld met de resultaten.
Over het hele jaar bezien zitten de verkoopcijfers ook nog steeds in de min ten opzichte van vorig jaar. Ze moeten bij Tesla dus wel heel erg hun best doen in het laatste kwartaal, willen ze dit jaar nog meer auto’s verkopen dan in 2023. Maar je weet het natuurlijk nooit met Tesla. Wie weet geven ze Model Y’s straks gratis weg.
Via: CNN
Robert zegt
Hoogmoed komt voor de val…
https://youtu.be/_9ftbRWqkj0?si=HdQNbc2nWa8_VN-m
rwdftw zegt
Het is toch logisch allemaal. Aandeelhouders denken alleen aan hun dividend en de waarde van het aandeel. Tesla had ooit het rijk alleen. In 2019 was er eigenlijk alleen een Model 3 als redelijk leasebare en fatsoenlijke EV. Tegenwoordig wordt de markt overspoeld want ook China heeft de fabrieken op volle kracht aan het draaien. Inmiddels zijn er geloof ik 10 verschillende fabrikanten die hier auto’s verkopen.
Dat zorgt ervoor dat je marktaandeel moet inleveren. Anderen willen ook een stukje van de taart. De taart wordt echter ook groter, waardoor het totaal aantal verkochte modellen wel afneemt, maar niet dramatisch keldert.
ik verwacht overingens aan het einde van het jaar weer een boom in de verkoop. Mijn werkgever had eind 2019 6 Model 3s in de lease. Die moeten nu vervangen worden. Ik pak weer een M3, 3 collega’s gaan naar een Y en eentje pakt een Chinees.
marcomanta zegt
@rwdftw: een M3 van BMW mag ik toch hopen…..
rwdftw zegt
Nee, een Tesla Model 3.
Als ik BMW M3 geld te besteden had stond ik vanmiddag nog bij de Alfa dealer met een grijns van oor tot oor. Doe mij er maar eentje.
marcomanta zegt
Ach, Elon zijn knip is goed gevuld, zal hem een worst wezen.
mashell zegt
Is dat zo? Elon heeft veel geld geleend om Twitter ten gronde te kunnen richten, die mensen waarvan hij geleend gaan ooit hun hand bij hem ophouden.
audirs3 zegt
Gezien de wereldwijde EV markt dit jaar 16% is gestegen, betekent die schamele 4% groei dus gewoon verlies van marktaandeel.
De model Y heeft een facelift nodig, de Model S moeten ze goedkoper gaan fabriceren (is gewoon te duur), en er moet een kleiner model onder de 3 komen.
mashell zegt
Aandeelhouders is gewoon een ander woord voor het begrip “rupsje nooit genoeg”.