De verkoopcijfers van Q1 2021 voor Tesla waren weer eens ouderwets geweldig.
Af en toe steken we de draak met ZKH Elon Musk. De opperdiva van de EV-startup weet het nieuws geregeld te halen. Zijn tweets werken beter dan de gemiddelde reclamecampagne van grote automerken. De in Zuid-Afrika geboren entrepeneur is niet bijzonder bescheiden en af en toe iets te optimistisch. Uiteraard staan hebben wij (en @jaapiyo in het bijzonder) daar iets over te melden.
Maar als je het grote plaatje bekijkt, kun je niets anders dan onder de indruk zijn. Want ondanks dat de Cybertruck, Roadster en Semi nog niet leverbaar zijn, gaat Tesla harder dan ooit. Vorig jaar werden er op een haar na 500.000 auto’s afgeleverd. Dat is bizar voor een fabrikant dat 10 jaar geleden omgekatte Elises probeerde te slijten.
Tesla verkoopcijfers Q1 2021
Voor dit jaar zet de groei gestaag door. TradingPlatform meldt namelijk dat Tesla er een bijzonder succesvol eerste kwartaal op heeft zitten. Het duurde kennelijk even om alle autootjes bij elkaar op te tellen. Er werd een recordaantal van 184.800 auto’s verkocht door de Amerikanen. Tesla zet daarmee de sterke lijn van de tweede helft van 2020 door. In Q1 van 2021 bouwde Tesla 180.338 auto’s.
Hoofdverantwoordelijke
De hoofdverantwoordelijke voor deze verkoopcijfers in Q1 2021 is natuurlijk de Tesla Model 3 en in mindere mate de Model Y. De grotere modellen, de Model S en Model X zijn aanzienlijk minder populair. Daarmee bedoelen we: Van de Model 3 en Y zijn er 182.780 verkocht, de rest was een S of X. Dat is echt heel erg dramatisch.
Tuurlijk, deze modellen zijn een stuk duurder en lopen al wat langer mee. Ook is er een facelift aangekondigd, dus wellicht dat de potentiële klanten wachten totdat deze leverbaar zijn. Daarnaast is er behoorlijk wat concurrentie in het hogere segment, terwijl de Model 3 alsnog de vloer aanveegt met de concurrentie. Alleen de Polester 2 lijkt in de buurt te kunnen komen.
fanboy zegt
De opkomst van de Europese EV lijkt nog niet invloed te hebben. Lokaal wel zoals hier en in Noorwegen. Maar slaat nog geen deuk in wereldwijde verkoop cijfers, want het is alleen maar meer geworden.
flutterby zegt
@fanboy: Tesla verkoopt liever waar ze produceren met als gevolg dat Europa geen interessante markt is. Pas wanneer Giga Berlin op stoom komt volgend jaar gaan we hier concurrentie zien met de Europese merken.
dakarbemo zegt
Nou qua marktaandeel in ev verkoop is de dominantie in de EU maar ook in China tanende, op dat vlak glijd Tesla echt flink af. En de gehypothiseerde EV dominantie is een van de elementen waarover investeerders/Teslafanboiiss jaren lang de toen nog relatief bescheiden aandeelprijs aan toeschreven.
bmw1cabrio zegt
Aantallen moeten op korte termijn uit USA en China komen. Europa is te verdeeld:
Oost-Europa kan dit nog lang niet betalen
Duitsland en Frankrijk gaan eerder voor eigen merken
Portugal, Spanje en Italie hebben nog een te zware crisis waar ze doorheen moeten.
Blijft vrijwel alleen Scandinavie, Benelux, UK, Zwitserland en Oostenrijk over om aantallen te maken op korte termijn.
gold zegt
‘Van de Model 3 en Y zijn er 182.780 verkocht, de rest was een S of Y.’ Een S of een X dus lijkt me?
dutchneon zegt
Er zijn geen S of X geproduceerd… de lijn is omgebouwd voor de nieuwe refresh
arta zegt
2021 maakt in Nederland een langzame start. De voorraden uit 2020 moeten eerste nog opgemaakt worden denk ik.
48 ID3’s op kenteken tot nu toe.
483 ID4’s
421 model 3’s
291 Polestar 2
Zouden we einde jaar nog een piek zien?
flutterby zegt
@arta: logisch gezien op 1 januari de bijtelling omhoog gaat. De meeste ID’s komen nog uit voorraad van vorig jaar.
pascal zegt
@flutterby klopt helemaal, zie op de weg trouwens inmiddels ook best veel ID3 en ook wel wat ID4’s verschijnen
Jochen zegt
@flutterby: er staan er nog 1.500+ te koop nu van vorig jaar geloof ik
woudloper zegt
Willem zeg je nu dat het 182000 van de 184000 verkochte Tesla een 3 of Y zijn?
En dus wereldwijd maar 2000 Model S en X ? kan ik me moeilijk inbeelden
willeme zegt
@woudloper: dat is correct. Inderdaad, een bijzonder laag aantal.
flutterby zegt
@woudloper: ze hebben geen S en X geproduceerd afgelopen kwartaal vanwege de refresh, hooguit pre-productie modellen.
lekkerdwars zegt
Zou aardig zijn om de break down voor EU te laten zien. In NL maar paar honderd geleverd terwijl bij onze Oosterburen enkel in maart al 3699 Model 3’s geleverd (best verkochte EV)
Bron: https://www.teslarati.com/tesla-model-3-germany-ev-sales-march-2021/amp/
dakarbemo zegt
Teslarati als bron, yikes, als dr een website vol blinde propaganda staat… :)
flutterby zegt
@dakarbemo: lol, de bronnen kloppen gewoon hoor. Daar kunnen de negatievelingen nog wat van leren.
Charles Taycan 4S zegt
Knap van Tesla deze totale sales! Hoofdzakelijk de Model 3 begrijp ik en dramatische sales voor de Model S en X…. inmiddels ter aanvulling op @willeme wbt de concurrentie, Q1 2021 9.000 Taycans verkocht…. volgas dus en straks ook nog de EQS en i4…. ben benieuwd wie er nu nog een Model S koopt/ least?
pascal zegt
@Charles antwoord op die laatste vraag krijgen we (pas) wanneer de productie van de facelift-versies goed en wel op stoom is, maar dat er inmiddels meerdere goede alternatieven op de markt zijn staat wel vast!
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, klopt! Of zoals de Fransen zeggen: On Verra! 😉 Echter zijn er al veel huidige Tesla S en X rijders geswitcht naar andere merken want de facelift laat lang op zich wachten in EU en sommige Model S rijders willen na 3-4 jaar ook weer eens iets anders dus logisch ook.
pascal zegt
Absoluut, dat zal vast ook veel voorkomen inmiddels. Ze zullen echt niet meer zomaar de verkoopaantallen halen van weleer, in de goeie ouwe tijd dat er nog geen concurrentie was.
dwfc zegt
Pascal, ik hoop het voor de brand, maar op 1 model kan je niet blijven bouwen !
Als de verkoopcijfers kantelen is er geen alternatief voorhanden.
En van hun sportmodel moet je ook geen explosieve aantallen verwachten, dan kom je in de
prijsklasse zoals de Taycan en ESQ … en dat is geen massa productie.
pascal zegt
Ja geheel mee eens, ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat uitpakken. Er zijn momenteel genoeg risico’s en andere kapers op de kust!
dwfc zegt
Willeme gaat die kopen :-)
dutchneon zegt
Er was niks te verkopen want er zijn geen S’en en X’en geproduceerd. wel zijn er veel orders geplaatst voor de refresh modellen. Daar komt in de earnings call waarschijnlijk nog wel aandacht voor ;)
pascal zegt
He dat is vreemd, ik lees hier al een paar jaar in de comments beweringen dat Tesla compleet gedecimeerd en voorbijgestreefd zou zijn in 2021 door alle (hoofdzakelijk Duitse) concurrentie. Blijkbaar loopt het nog niet zo’n vaart…
dwfc zegt
Kijk Pascal, een officieel VW document ! Zelfs in het rotjaar 2020 staat de groep nog overeind.
Zelfs afsluiten met een winst die hoger is dan de credits die TSLA ontving.
TSLA ontving in 2020 voor $ 1.8 billion aan credits om uiteindelijk met $ 600 mill winst af te sluiten
https://www.volkswagenag.com/en/news/2021/02/volkswagen-group-closes-2020-stronger-than-expected-and-accelera.html#
In de US heeft de VW groep 20 % meer verkocht in het 1ste kwartaal 21 tov 20.
Ander brands scoren even goed en zelfs nog beter !
TSLA is nog steeds een nichespeler in de markt met 500.000 stuks waarvan 95 % op conto is van model 3 waarop de marge zeer klein is. Veel te weinig volume om winstgevend te zijn.
pascal zegt
Dat klopt ook gewoon en goede kans dat ze altijd slechts een niche-speler zullen blijven, maar ik vind ‘t wel geinig om te zien dat ze toch (uiteraard relatief) nog zo uitstekend blijven verkopen terwijl ze inmiddels wel omringd zijn met de nodige concurrentie.
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, idd! Denk dat Tesla snel met een ander Massa Model moet komen want Massa is Kassa! Op de 95% van de Model 3 leunen is een riskante strategie… lijkt mij.
lekkerdwars zegt
@Charles Taycan 4S: tja pent up demand voor model Y is vast mega voor EU voor 2e helft 2021. Vervolgens is er idd een Model 2 nodig om de echte volumes te gaan maken. Komt wel goed.
Charles Taycan 4S zegt
@lekkerdwars, ik hoop het voor Tesla! On verra!😉
dwfc zegt
Ze zullen heus nog wel meer aantallen verkopen in de toekomst hoor,
er worden jaarlijks 70 milj wagens gebouwd wereldwijd.
Dus marge zat voor alle constructeurs.
Enkel het marktaandeel in de taart zal dalen doordat er meer spelers zijn.
dutchneon zegt
De VW groep heeft dan ook heel succesvol hun dealernetwerk misbruikt door alle geproduceerde ID’s op de valreep aan de dealers te verkopen. Er staan er nogsteeds veel te koop. Weet niet of ze die voorraad langs de A2 bij Boxtel al weggewerkt hebben
thjvanvlerken zegt
@wilme of ik lees het verkeerd maar q1 180k verkopen waarvan 182k een model 3 of model y en de rest een s of x, best knap ja 😅
elemento zegt
Elon musk zal toch wat verzinnen. Tesla.heeft gewoon voorsprong. Andere merken hebben lang dom.op.hybride etc geborduurd.