Bij Tesla worden de aankoopkosten twee-en-een-half keer zo duur. Het merk verhoogt de kosten namelijk met 150 procent.
Tesla heeft de auto industrie flink opgeschud met haar vernieuwende EV’s. Inmiddels is de autofabrikant een soort wereldwijd fenomeen geworden. Volgens velen is Tesla veel meer dan een autofabrikant, wat ook gereflecteerd wordt in de marktwaarde van de toko. Toch is het merk in sommige opzichten net als alle andere autofabrikanten. En zo kampt ook Tesla met het wereldwijde chiptekort dat de wereld momenteel teistert.
Tesla boort extra geld aan
Tesla zou echter Tesla niet zijn als het uit dit nadeel geen voordeel zou weten te halen. Klanten die niet lang willen wachten op hun nieuwe Tesla kunnen voorrang krijgen op de wachtlijst. Ze moeten dan alleen even 10.000 Dollar extra aftikken. Ouderwetse klassenjustitie door middel van keiharde pegels op tafel leggen dus, veel Amerikaanser wordt het niet. Nu heeft Tesla ook nog een andere manier gevonden om extra geld aan te boren. De aankoopkosten van 100 Dollar die je moet betalen om een order voor een Tesla in de boeken te zetten, wordt verhoogd naar 250 Dollar. Terugbetaling blijft daarbij niet mogelijk.
Order fee
De aankoopkosten werden ooit in het leven geroepen door Tesla toen het merk nog een ‘niet goed, geld terug’-policy had. Als je niet blij was met je nieuwe Tesla, kon je die vroeger kostenloos terugbrengen naar de dealer store en kreeg je je geld terug. Service waar je wel wat voor wil betalen dus. Voorheen wilde het merk 1.000 Dollar zien als aanbetaling bij een bestelling, die dan wel in mindering werden gebracht op de verkoopprijs. Die 1.000 Dollar kon je eventueel terugvorderen. De order fee van 100 Dollar was je echter sowieso kwijt.
Marketing tool
Vorig zette Tesla een streep door de bijzondere ‘niet goed, geld terug’-policy. De order fee bleef echter bestaan. Tesla gebruikt het (relatief) bescheiden bedrag ook als een marketing tool. Op basis van de mensen die allemaal 100 Dollar hebben betaald voor een auto van tienduizenden Dollars, concludeert het regelmatig dat het voor miljarden aan orders in de boeken heeft staan. Technisch gezien correct, maar we vragen ons af hoeveel mensen die 100 Dollar hebben gegeven uiteindelijk definitief een CYBRTRK kopen.
Geruisloos als een EV
Nu is de order fee geruisloos verhoogd van 100 Dollar naar 250 Dollar. Nog steeds weinig natuurlijk voor iedere Tesla-fan die wat winst gepakt heeft met de aandelen van het merk. Het is echter wel opvallend dat Tesla deze verandering juist nu doorvoert, in een tijd dat de levertijden van de modellen steeds langer wordt. Voor jou een reden om het toch maar niet te doen? Laat het weten, in de comments!
Only in America…
Tesla in Nederland vroeg ons om nogmaals duidelijk te maken dat je met Dollars in de Verenigde Staten betaalt en niet in Europa. Dus bovenstaande geldt voor de VS en niet voor Europa, waarvan akte!
Sempiternal zegt
Bedroevend. Is de stage inmiddels niet voorbij?
jaapiyo zegt
Ik denk dat Elon gewoon aanblijft hoor…
Sempiternal zegt
@jaapiyo en jij? 😉
Flutterbi zegt
Laat Jaapiyo met rust. Die steekt meer tijd en energie in deze website dan wij allemaal bij elkaar zouden doen. Dat hij niet naar ieders smaak schrijft is juist mooi. Fanboys hebben we hier al genoeg.
Sempiternal zegt
@flutterbi Ach lieverd toch…
Overigens, daarmee doe je Willeme ernstig tekort. Tenzij Willeme/Jaap elkaars ghostwriter zijn.
dutchneon zegt
Logisch in die markt daar is er toch overal dealer markup… zeker nu in schaarste…
Dat kennen wij hier niet, enkel de overheid doet even 35% bovenop de auto…
Charles Taycan 4S zegt
Haha! 1 handtekening was voldoende bij mijn bestelling….😉👍 Wat een onzin dit!
bischero zegt
@Charles Taycan 4S: kleine lettertjes niet gelezen Charles? Cancellation fee zal niet mals geweest zijn.
sportevo zegt
@bischero: en terecht. Zal een mooie boel worden als je zo eenvoudig onder ieder (koop)contract uit zou kunnen komen.
Charles Taycan 4S zegt
@bischero, i know, ik weet hoe het werkt, heb mijn hele leven in de automotive gewerkt.😉
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: Een fysieke handtekening? Gewoon lekker via de site is mij we een paar honderd euro waard.
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, nee joh! Heerlijk een auto uitzoeken, proefrijden en onderhandelen!😉👍 Heel mijn leven gedaan, fantastisch!😉👍En die paar honderd Euro verdien ik dubbel terug in de onderhandeling, altijd!😜
bischero zegt
@Charles Taycan 4S: terugverdienen is altijd jezelf voor de gek houden, dat weet jij en dat weet ik.
Charles Taycan 4S zegt
@bischero, heb heel mijn leven in de sales gewerkt in de automotive… ik weet hoe het werkt.😜
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: dan weet je dus dat je altijd teveel betaald. De autoverkopers die ik tegen ben gekomen zou ik het liefst zo veel mogelijk mijden. Het zijn dezelfde gasten als in de Media Markt alleen iets ouder, helaas nog steeds zonder enige vorm van kennis.
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, haha! Nee hoor, wat ik betaal voor een auto daar ben ik zelf bij… ik weet hoe het spelletje werkt, heel mijn leven gedaan!😉 Daarnaast zijn de gemiddelde autoverkopers in NL mede dankzij het IVA in Driebergen beter opgeleid dan in andere landen kan ik uit ervaring na 13 auto’s kopen in Frankrijk wel zeggen.😉
usmurf zegt
Nu kan je dus eindelijk zeggen: “Ik heb hem zelf ook!”
bernoulli zegt
Hoe krijg je tegenwoordig eigenlijk je Tesla uitgeleverd? Thuis? Bij de lokale KwikFit? Of nog steeds in de haven?
Flutterbi zegt
Als Elon erachter komt dat al dat plastic ook prima blijft drijven, gooit hij ze er bij Calais al uit.
bischero zegt
@bernoulli: dat is iedere keer nog een verrassing 😂
clubbtraxx zegt
Gewoon opgehaald bij de dealer in A’dam, keurige aflevering door een jonge dame. Niks mis mee.
Iedereen zegt
Simpelweg niet, je krijgt in Europa momenteel geen of bijna geen Tesla. Ze zijn wereldwijd continu uitverkocht en in Europa draait de fabriek nog niet.
lecomte zegt
Ik heb niet zoveel met Tesla, dus ik zal er geen last van hebben. Als potentiële Tesla rijders dat beetje geld niet kunnen ophoesten, omdat ze zo graag een Tesla willen kopen, dan moeten ze wellicht beter in de portemonnee kijken. Voor Nederland zal het weinig impact hebben, de meeste Tesla’s worden geleast.
bischero zegt
@lecomte: geen idee of er nog incentives zijn voor ondernemers. Die kopen nog wel eens auto’s …
lecomte zegt
@bischero: Ongetwijfeld, doe ik als ondernemer ook voor mijn werknemers. Dan nog zal dat beetje bij moeten betalen peanuts zijn.
autorijdert zegt
Het probleem is niet de prijsverhoging.
Het probleem is dat deze website het brengt als wereldnieuws en het gigantisch opblaast waardoor je gaat denken dat Tesla de prijs van de auto ineens heeft verhoogd naar 2 ton of zo.
Woorden als “twéé en een halve keer prijsverhoging” of “150 procent verhoging” laten dat duidelijk zien.
mt03 zegt
Tja waarom niet. Je bent er zelf bij als je op enter drukt.
mt03 zegt
Bij andere merken betaal je achteraf de afleverkosten. Wordt ook niet moeilijk over gedaan
frank2b zegt
Als je geen auto koopt, betaal je ook geen afleverkosten.
Is toch een klein verschil.
hehe zegt
Aankoopkosten != Aanbetalingskosten
…
jaapiyo zegt
Joah het was 1.000 Dollar aanbetalingskosten. Nu ben je 250 ekkerdollars gewoon kwijt.
hehe zegt
@jaapiyo: maar dan klopt de titel nog steeds niet.
Het maakt toch niet zoveel uit hoeveel je aanbetaalt als je de auto daadwerkelijk wilt afnemen, als je wilt annuleren had je vooraf misschien beter over je order moeten nadenken.
Wat natuurlijk wel pijnlijk is, is dat je bij Tesla totaal niet van de levertermijn op aan kunt… Bij een niet kosteloos te annuleren bestelling zou je ook wel een uiterste levertermijn mogen verwachten.
mt03 zegt
@hehe: de levertermijn bij andere merken wordt trouwens ook klakkeloos maanden op geschoven. Bovendien krijg je dan bepaalde opties ook niet. Dat is nog bijzonderder. Sta je dan als klant. Maar ja je wilt die Audi of VW. Dan maar accepteren en met de mantel der liefde bedekken
Redrum zegt
@hehe
Van de site:
—————-
Vandaag te voldoen
€ 100
Niet-restitueerbare bestelkosten*
*Niet-restitueerbaar voor annuleringen van bestellingen, behalve wanneer wettelijke annuleringsrechten van toepassing zijn. Als u uw voertuig least en het wordt volledig door een derde partij gefinancierd, dan worden de bestelkosten na levering terugbetaald.
Met andere woorden, niets aan de hand, volgens mij
hehe zegt
Wat zou er aan de hand moeten zijn dan?
Mijn punt is dat de titel zegt dat de aankoopkosten anderhalf keer zo hoog zijn.
Weet niet wat jullie onder aankoopkosten verstaan, maar voor mij is dat de koopprijs. Die is dus niet of nauwelijks veranderd.
Of ik een aanbetaling moet doen van een paar honderd euro voor een auto intereseert toch niemand… een prijsverhoging van 150 euro op een Tesla ook niet, de Tesla prijzen fluctueren de hele tijd door.
Dit is gewoon non-nieuws
Redrum zegt
@jaapiyo
Als ik via de site bestel in BE/NL is het nog steeds 100€. Deze worden bij levering gewoon terugbetaald. (Volgens de site) Enkel in het geval van annulatie ben je ze kwijt indien er wettelijke bepalingen zijn die er anders over beslissen.
Dus hoe ik het interpreteer, is dat je je geld enkel kwijt bent bij annulatie.
However, op het amerikaanse deel van de site staat er inderdaad 250 non-refundable fee hoewel ik hier niet kan uit afleiden dat dit een kost is bovenop de aankoopprijs of dat dit non-refundable is bij annulering.
Langs de andere kant, als je een Tesla wil, betaal je dit met een lach. Als je geen Tesla wilt, zal dit ook niet de druppel zijn om geen Tesla te kopen……Ik vermoed dat Charles zijn Taycan ook niet zou hebben laten staan mocht er een order fee geweest zijn…..En wees gerust, Charles wordt wel op een andere manier leeggezogen door Porsche 😋
Ik denk dat we hier te maken hebben met een verschil in wet
Bella Macchina zegt
Ekkerdollars???
Kan iemand dit voor mij in het Nederlands vertalen?
ffw88 zegt
Swag, je weet zelluf
Iedereen zegt
Nee, het was 100 euro, nu 250 euro.
Maar goed, wanneer je een Tesla wilt huren ben je een stuk meer dan 100 euro kwijt en mag je er zeker geen 1500km mee rijden voor je hem weer inlevert, lukt je ook niet voor 250 euro trouwens, behalve bij Tesla zelf blijkbaar.
flutterby zegt
@Iedereen: die proefperiode doen ze niet meer aan.
moveyourmind zegt
Best wel slim.
De klant het werk laten doen wat normaal een verkoper voor je doet en voor dat werk dat je zelf moet doen je nog laten betalen ook.
Bella Macchina zegt
Banken doen dit al jaren zo.
Regenpijp zegt
Het verhogen van de fee boeit niks. Dit krijg je terug bij afname van de auto. Je verzekert je van een auto en voor €250 kan je deze dus evt nog annuleren. Hoe hoog zijn de annuleringskosten bij andere dealers? Denk veel hoger. Weer een stukje tekst voor de sensatie
jaapiyo zegt
Je krijgt het niet terug bij aankoop. Dit zijn gewoon kosten om de auto te bestellen.
clubbtraxx zegt
Genoeg branches waar je een aanbetaling moet doen… Nooit meubels of een keuken gekocht?
Is bij Tesla niet anders en word verrekend met het totaalbedrag.
jaapiyo zegt
Dat laatste was dus ooit het geval (met die 1.000 ekkerdollars) maar nu niet meer. Dit zijn gewoon kosten om de order te plaatsen en die ben je ‘kwijt’, of je nou de auto koopt of niet.
Paul58 zegt
@jaapiyo: dat is niet waar jaapiyo, ken je feiten voordat je iets post. Je bent het alleen kwijt in geval je het annuleert. Deze informatie is gewoon eenvoudig te vinden op de Tesla website onder de algemene voorwaarden.
Regenpijp zegt
@regenpijp: als aanvulling op mijn eigen reactie: de €250 was al van toepassing op gebruikte 2019/2020 Model 3’s. Tesla ondervond dat veel mensen de €100 aanbetalen maar uiteindelijk deze alsnog annuleerden. Dat gaf veel vervuiling. Door de fee te verhogen naar €250 wordt er beter gefilterd op echt geïnteresseerden.
bpc zegt
Aankoopkosten!? Zoals in je moet betalen om iets te mogen kopen? En er zijn mensen die dat slikken? Belachelijk gewoon
Redrum zegt
Ik vind het erger dat ik naar de garage moet om over de prijs te gaan onderhandelen. Jouw buurman rijdt dezelfde auto als jij waarschijnlijk goedkoper. Trouwens de jury is er nog niet uit of je het geld kwijt bent bij levering dus hou je verontwaardiging nog even vast vooraleer moord en brand te roepen 😎
kevertje zegt
Alsof dit het enige is, wat de consument voelt. Het is met Tesla niet anders dan bij alle andere technologiebedrijven: commercieel wordt het technisch vernuft uitgebuit en vooral, uitgekookt tot alleen een zure en dure pit voor de gebruikers overblijft. Ze zijn in zekere zin allemaal gelijk wat dat betreft, drijvend op een arrogante media-pers van hun CEO’s, terwijl ze eigenlijk geen barst meer inzitten met de klant maar alleen met cijfers en vooral, de ultieme droom van heel snel ‘nog veel groter’ te worden.
ffw88 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
koeberg zegt
Het zullen vast goede auto’s zijn, maar als ik in de markt zou zijn voor een nieuwe auto, dan zou ik eerst bij de vele Europese merken rondkijken voordat ik Amerikaans koop.
autorijdert zegt
Electrische auto’s worden met een totaal andere filosofie gebouwd.
En zijn veel meer afhankelijk van computersturing en software, en laat Tesla nou heer en meester zijn in beide.
Het is dus onzinnig om Tesla af te schilderen als “Amerikaans” want de auto kan je niet zomaar aanduiden als Amerikaans als je het nooit eerder had gezien.
Het is alsof je honderd jaar geleden goede paarden had uit Frankrijk en toen de auto werd ontwikkeld je je auto ook Frans wilt hebben.
Het is gewoon geen vergelijking.
Hardemening zegt
Sorry hoor, dit artikel gaat echt nergens over. Beschamend. De titel schreeuwt moord en brand, over een vonkje.
Paul58 zegt
Pff hier kan ik best moe om worden, is echt een soort trend aan het worden lijkt wel. Onjuiste of verdraaide artikelen op basis van een onderbuikgevoel om het zoeken naar negativiteit (niet enkel bij Tesla artikelen overigens). Voor degene die het willen weten (pas op, want het is niet super negatief); *niet-restitueerbare bestelkosten
* Niet-restitueerbaar voor ANNULERINGEN van bestellingen
Sempiternal zegt
@kevin1989 het is een hellend vlak aan het worden. Clickbait zeik artikelen zonder degelijke fact check en Rusland dashcam filmpjes. Daar heb je Reddit voor.
Autoblog was altijd jong, innovatief, mooie filmpjes met Martijn’s camerawerk en leuke balans tussen informatief en net wat speelser dan (toen) het stijve autoweek. Nu wat minder.
Aannemen van reaguurder (GT)Willeme was een gouden zet want dr zijn denk ik weinig journalisten die zóveel écht weten (dus geen persdemo info oplepelen).
Bella Macchina zegt
Waarom zou je een order plaatsen en dus een order fee betalen als je niet echt van plan bent op de auto te kopen?
Voor zowat alles wat op bestelling gemaakt/verkocht wordt zijn er toch annulatiekosten als je het uiteindelijk niet wilt.
Iedereen zegt
Wat maakt dit nou weer uit, 100 euro of 250 euro is op 125k euro toch niks?
Dit doet me denken aan een meisje vroeger die vroeg “wat kost dat nou? Een kind op de wereld zetten? 100 euro? 200 misschien?”
Schijnbaar zijn ze hier op autoblog tegenwoordig ongeveer van dat niveau.
autorijdert zegt
Wat een website is dit ook toch.
Tesla laat even aan de wereld zien dat ze gewoon even een supercomputer uit de mouw schudden die ze van de grond af aan zelf hebben ontwikkeld notabene.
En je leest er geen woord over.
Maar een prijsverhoging van een reservering van 100 naar 250 dollar word gebracht als wereldnieuws.
Bizar…
Shaw zegt
Auto “2.0” dat is het toch? Nou doe mij het origineel maar, zonder chip-tekorten 100 km/h laadpaal wachttijden en schrale range. Bahbah waar is de vooruitgang?