We zijn benieuwd wat ze hier bij Porsche van vinden. Tesla verbreekt het Nürburgring-record met maar liefst 7 seconden!
Records zijn er om verbroken te worden. Op de Nordschleife van de Nürburgring is dat niet anders. Normaliter is het Porsche dat aan het laatste langste einde trekt, maar vandaag is een record van hen de Zuffenhausers verbroken door een techbedrijf uit Fremont.
De auto in kwestie is uiteraard de Tesla Model S Plaid. De auto zette een rondetijd neer van 7:25. De bestuurder is nog onbekend, dus dan moet het wel The Stig zijn. In de categorie van elektrische productieauto’s is de Plaid daarmee de snelste auto. En ja, de Plaid is dus ook op de Nüburgring sneller dan de Porsche Taycan Turbo S.
De Model S Plaid heeft 1.020 pk tot zijn beschikking en enkele jaren geleden waren ze al bezig met het testen van de Plaid. Dat ging destijds gepaard met veel bombarie om vervolgens onverrichterzake huiswaarts te keren.
Tesla verbreekt Nürburgring-record met ‘standaard’-auto
Nu was Tesla juist vrij stil (net als de auto’s) en laten ze vooral weten wat het eindresultaat was. Nu moeten we uiteraard wel het een en ander in de juiste context plaatsen. Ten eerste was de Model S niet standaard. We zien namelijk geen standaardstoel, maar een racekuip met zespuntsgordels en een heuse rolkooi.
Ook was de Tesla in kwestie uitgerust met het Track Package. Dat betekent dat de standaard wielen vervangen zijn door lichtgewicht gesmede patta’s. De remmen zijn ook anders, met grotere schijven, blokken en klauwen. De banden zijn ook superzachte en plakkerige semi-slicks.
En daar komen we een beetje bij de crux van dit soort records tegenwoordig: het zegt niet zo veel, eigenlijk. Het betekent dat als je een Model S Plaid koopt, je het track pack moet selecteren (staat overigens niet in de Model S-configurator), een racestoel, rolkooi en zespuntsgordel erbij moet kopen én een topcoureur moet inhuren. Als je dat allemaal doet, kun je in de juiste omstandigheden. 7:25 halen.
Tesla zeker niet de enige die sjoemelt
De eerlijkheid gebied te zeggen dat veel fabrikanten dit doen. De auto’s waarmee ze de records zetten, zijn namelijk níet identiek aan de showroomauto’s. Nu is Tesla hierin niet de enige, ook de rondetijd van Porsche met de Tayrcan S was met keramische PCCB-remmen, semislicks, rolkooi, racestoel en zespuntsgordels.
Dan gaan we door met ziften, want is 7:25 wel zo snel eigenlijk? Het is een auto met 1.020 pk en veel modificaties. Eh, nee. Het is iets trager als een Mercedes-AMG GT63S 4-Door Coupé 4Matic (X290). Een auto met zo’n 400 pk minder. Dus met elektrische auto’s heb je wel wat pk’s nodig om die kilogrammen te compenseren.
Vergelijking met andere vierdeurs auto’s
Een ander dingetje: het gewicht is het grootste probleem. Lichtere auto’s met minder vermogen komen alsnog beter uit de voeten. Een Nissan GT-R (7:19), Ferrari 488 GTB (7:21) of Porsche 911 Turbo S (7:17) zijn sneller. Dat zijn echter allemaal coupés. Als we kijken naar auto’s met minimaal vier deuren, doet de Plaid het dus heel erg goed:
- Mercedes-AMG GT63S 4-Door Coupé 4Matic (X290) | 7:23
- Jaguar XE SV Project 8 | 7:23
- Tesla Model S Plaid | 7:25
- BMW M5 CS (F90) | 7:29
- Porsche Panamera Turbo (971) | 7:29
- Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio | 7:32
- Porsche Taycan Turbo S | 7:33
- BMW M3 Touring (G81) ” 7:35
- Audi RS3 | 7:35
- BMW M5 Competition (F90) | 7:35
- BMW M5 (F90) | 7:38
- Porsche Taycan Turbo | 7:42
Een ander ding dat opviel, de Model S Plaid loopt niet harder dan 289 km/u. De ronde kun je hieronder bekijken:
Meer lezen? Dit zijn 9 redenen waarom Nürburgring rondetijden waardeloos zijn!
leaper035t zegt
In dat lijstje zie ik vooral BMW en Porsche staan. Merken die voor rijplezier staan. Dat is hetgene dat de lijst weerspiegelt.
bunnylebowski zegt
@leaper neem plaats in een i4 M50 en een model3 performance en beantwoordt de vraag rijplezier maar zelf. Ik heb het gedaan. De tesla won.
harrie zegt
Bmw heeft inderdaad net iets mooier nepgeiuid uit de speakers.
bunnylebowski zegt
Nou ja gelukkig zeg je het zelf. Wat een gezift. Gewoon knap resultaat en de argumenten dat een Tesla het niet uithoudt op een stukje racebaan is bij deze nu ook definitief klaar.
katoenboer zegt
Raar artikel wel. Eerst is er een heel paragraaf gewijdt aan alle aanpassing en dat het dus logisch is dat hij zo snel is, om vervolgens te vertellen dat de Porsche diezelfde modificaties had. Dus is die 7 seconden op de Porsche toch gewoon heel knap, of mis ik iets?
willeme zegt
@katoenboer: in principe zijn de tijden van zowel de Taycan als de Model S niet relevant. Het zijn records, maar met racekuip, rolkooi, semislicks zijn het beide niet auto’s die in de showroom staan. Wat wél een verschil is, de Taycan Turbo S heeft keramische schijven standaard.
none1234 zegt
Het zou mooi zijn als ook wordt meegenomen hoe lang je dit kan doen. Ik heb het idee, dat als je dit een dagje met je Tesla doet, hij daarna uit elkaar valt. Ben ook wel benieuwd naar de conditie van de accu, lijkt met dat die performance ook in het voordeel van Tesla is afgeregeld en niet van de eigenaar.
Dus ik prefereer een test van een willekeurige Tesla Plaid eigenaar, die ze antennes en communicatie een maand van te voren heeft uitgezet. Kijken hoe die auto het doet.
willeme zegt
@none1234:
Oh, ongetwijfeld dat Tesla de auto ‘geoptimaliseerd’ heeft. Net zoals Honda dat ook gedaan heeft met de Civic Type-R:
https://www.autoblog.nl/nieuws/honda-speelde-keihard-vals-met-record-3485184
grrrrrene zegt
Nee, je mist niks. Zo denk ik er ook over. Toen ik de eerste alinea las, dacht ik: goh, met al die aanpassingen slechts een klein beetje sneller dan de standaard Porsche…
Wat ik wel interessant vind is hoeveel pogingen beide merken hebben gedaan om dit record te pakken en hoe goed de coureur was. 7s op 7,5 minuten is iets waar een goede visie nog wel eens het verschil kan maken. Met genoeg miljoenen krijg je een ex-coureur uit de F1 misschien zover om zo’n ronde te doen.
harrie zegt
Een rolkooi en racekuip met zespuntgordel vind ik eigenlijk wel een valide aanpassing als je in zeven en een halve minuut over de ring wil jagen.
Onehp zegt
Die racekuip (met HANS?) en rolkooi is gewoon een kwestie van een veilige en gezonde arbeidsomgeving. Recordjes rijden op je werk is gewoon leip en potentieel dodelijk als het fout loopt. Wat stijvere maar ook zwaardere auto dus niet echt een voordeel.
Tesla track pack heeft overigens *keramische* remmen @willeme
adbrotjeknor zegt
De coureur in kwestie krijgt geen verzekering zo gek als hij geen helm, race-overall, rolkooi en 6-puntsgordel gebruikt.
willeme zegt
@OnehP: feit blijft dat de auto waarmee het record wordt gereden, niet de auto is die in de showroom staat. Kan misschien een goede reden voor zijn, maar als de hardware anders is dan de auto die in de showroom staat, is er sprake van een andere auto of andere versie van de auto.
Bij Sport Auto doen ze de ronde tijden overigens ook zonder racekuip en rolkooi.
Paul58 zegt
Giulia record zelfs in een t shirtje gereden haha
https://youtu.be/5gEdJmIVqLY
maarteno zegt
@willeme wat ik dan mis is dat de Taycan Turbo S nog steeds niet veel langzamer is en ook 320pk minder heeft met uitzondering van paar keer 10s overboost.
mc96 zegt
Nou hèhè meneer Musk heeft eindelijk zijn zin. Ik vraag me intussen af of hierdoor ook maar één potentiele Taycan Turbo S koper een nadere keuze gaat maken.
bunnylebowski zegt
@mc96 denk het ook niet inderdaad.
Roskampies zegt
Idd keuze porsche vs tesla is snel gemaakt. Mocht ik de dukaten hebben.. porsche 100% zit m meer in de details en ja de heritage die het m doen.
Bert zegt
Natuurlijk zijn deze cijfertjes alleen maar interessant wanneer ook de relatie met de verkoopprijs (dus ook incl Nurnbergring modificaties) bekend is. Maak categorieën in bv tot 100K per 25K, tot 250K per 50K en daarboven verhoudingsgewijs verder oplopend.
Dan krijg je iets in de trant van de snelste instapper, de snelste voor Jan Modaal, de snelste gemiddelde leaseauto, de snellere en luxere D-klasse etc., en uiteindelijk eindigend met de all time snelste productie auto.
Wie heeft er een tabelletje?
CYBRTRK zegt
Van de directe concurenten ziet het er zo ongeveer uit:
-Mercedes-AMG GT63S 4-Door Coupé 4Matic (X290) | 7:23 € 234.493
-Jaguar XE SV Project 8 | 7:23 € 250.000
-Tesla Model S Plaid | 7:25 € 150.925 (inc track package)
-BMW M5 CS (F90) | 7:29 € 226.760
-Porsche Panamera Turbo (971) | 7:29 € 214.463
-Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio | 7:32 € 123.820
-Porsche Taycan Turbo S | 7:33 € 204.253
none1234 zegt
:D 150k voor die Tesla Plaid, marge iets van 100k
rwdftw zegt
Als ik mag kiezen zou ik de Giulia doen. Die 8 seconden zouden mij echt jeuken als ik daarvoor de looks, geluid en rijplezier van Juul zou krijgen.
Sir_Vmax zegt
Dat lijstje van tijden schetst een verkeerd beeld. Je kan geen Sport Auto tests vergelijken met officiële rondetijden. Sport Auto zelf zegt dat daar zo’n 5 a 10 seconden tussen zit, wat doorgaans ook zo is als je van dezelfde Auto de Sport Auto en officiële tijden vergelijkt.
willeme zegt
@srthellcat:
Dit zijn geen SportAuto tijden, maar de tijden die door de fabrikant zelf zijn neergezet.
De tijden van SportAuto zijn overigens het meest relevant, want die laten zich wel vergelijken. Daarbij zijn de auto’s dan daadwerkelijk standaard.
Sir_Vmax zegt
Ik ben best bekend met zo goed als alles M5 cs gerelateerde content en specs. BMW heeft met de M5 cs nooit een officiële tijd neergezet. Opzich jammer maar ik vermoed dat het simpelweg te duur is voor een gelimiteerde versie die niet super circuit georiënteerd is en geen verkoop boost nodig heeft. De 7:29 refereert naar: https://youtu.be/1d_UfIhV85I
ggj1987 zegt
Is dat met of zonder rollout?
willeme zegt
@ggj1987: Nürburgring tijden zijn altijd op volle snelheid ;-). (zoals de meeste laptimes overigens, behalve bij TopGear en heuvelklims en vroeger op Le Mans).
audirs3 zegt
Wat een muggenzifterij in dit artikel zeg. Het is gewoon een stock Model S met track package, die je straks gewoon kan aanvinken, net zoals je bij de M5 een performance kit kan bestellen.
En een rolkooi voegt alleen maar extra kilo’s toe, en is wel zo veilig voor als je met dit soort snelheden een rondje ‘ring doet. Maar in theorie kan je natuurlijk precies dezelfde tijd neerzetten zónder die rolkooi.
Het is eigenlijk jammer dat Tesla de Plaid niet eerder standaard zo heeft geleverd.
willeme zegt
@audirs3:
Straks ja, straks. Maar nu niet. De auto waarmee de tijd is gereden, is niet de tijd van een auto die je kan bestellen. Geldt overigens voor de meeste fabrikanten, niet specifiek Tesla.
arta zegt
Fijn dat ze bij die records veiligheidsmaatregelen nemen voor de coureurs. Hoop dat ze dit blijven doen op deze manier en voor mij een acceptabele aanpassing ten opzichte van een showroomuitvoering.
Als ze de auto leeg halen en gestript over het circuit jagen met een aangepaste motor/software wordt het een ander verhaal.
Mooie tijd ook voor een olifant over het circuit!
Wat voor een tijden staan ons te wachten als we het gewicht van de batterijen omlaag krijgen?! 1500kg en dan 1000 pk 🙃
Hoe je het ook bekijkt. De prestatie/prijs verhouding is bizar.
herve11f zegt
Wat een saai surreëel filmpje. Record of geen record, whatever. Het lijkt op de woke van het racen.
Je hebt volgend mij als rijder ook geen gevoel waar je bent door het ontbrekend schakelgeluid.
Ik blijf bij mijn Alfa QV
ddr780 zegt
Het is wel vreemd dat Tesla geennTurbo heeft.
Als ze die zouden gebruiken moet het vast nog veel sneller gaan. :-)