Tesla zorgt ervoor dat leasers geen Tesla kunnen kopen.
Een auto leasen wordt steeds populairder. In Nederland hebben we de explosie van Private Lease gezien de afgelopen jaren. In ‘Murica is een auto leasen al veel langer gemeengoed. Een bekend fenomeen is bijvoorbeeld dat Amerikanen bang zijn een degelijk Duits premium product te bezitten nadat de lease (en garantie) ophoudt. Dan gaan de kosten immers de hoogte in, zo heerst de gedachte.
Veelal hebben de leaseconstructies een proviso dat je de auto na de lease kan kopen voor een bepaald bedrag. Tesla zorgde er in 2019 echter al voor dat dit niet gold voor mensen die een Model 3 leaseten. Zijn moesten hun elektrische blepper hoe dan ook inleveren aan het eind van de huurperiode. De officiële reden daarvan destijds was dat Tesla de gebruikte Model 3’s in wilde zetten voor haar leger zelfrijdende robot-taxi’s.
Nou is dat leger er nooit gekomen en is het nog maar de vraag of/wanneer het er wel komt. Desalniettemin heeft deze move episch uitgepakt voor Tesla. Door de huidige situatie op de tweedehandsmarkt, kan Tesla de ingeleverde Model 3’s met extreem dikke winst verkopen aan nieuwe klanten. De auto’s kunnen niet zelden zelfs voor meer Dollars verkocht worden dan ze oorspronkelijk nieuw gekost zouden hebben.
Dit bevalt Tesla zo goed dat ze de regel nu doorvoeren voor het hele modelgamma. Geen enkele Tesla afgeleverd na 15 april van dit jaar in ‘Murica kan na de leaseperiode nog gekocht worden door de leaser zelf of door een derde partij. Ze gaan dus terug naar Tesla, dat dan zelf kan besluiten wat ermee gebeurt. Waarvan akte. Lease dan?
bernoulli zegt
Private leasers?
jaapiyo zegt
Private lease dan!
bernoulli zegt
Het is een oprechte vraag. Gaat het hier om mensen die via private lease een Tesla rijden? Want in andere gevallen is de auto al niet meer van Tesla zelf.
jaapiyo zegt
Ach so. Ja, gaat om leasen via Tesla, in principe goedgekeurd op basis van personal credit score https://www.tesla.com/support/leasing.
bernoulli zegt
Thanks
flutterby zegt
Beter dan de achterlijke prijzen die leasemaatschappij vragen. Tesla verkoopt haar gebruikte voertuigen overigens vaak in combinatie met EAP, zelfs al had de vorige berijder dat niet.
kniesoor zegt
EAP ? Electronisch Afschrijf Protocol ?
iphonistvongates zegt
@amghans:
Extreme Anxiety Prescription
AutoPilot gerelateerd 😧
Pascal zegt
Ik had ook eens geinformeerd wat overname van m’n leaseauto zou kosten (BMW 1-serie). Ik kreeg een belachelijk voorstel. Een paar maanden na inleveren zag ik ‘m op internet staan bij een handelaar en heb ‘m daar alsnog gekocht voor (I kid you not) 4000 euro minder.
marcus zegt
Het omgekeerde heb ik jaren geleden gehad toen een collega mijn oude lease Mondeo wou kopen. Die heeft dat ding echt voor een appel en een ei gekocht omdat de lease maatschappij geen geld hoefde te besteden aan auto ophalen, poetsen voor veiling, veiling, etc. Die kerel heeft nog jaren plezier gehad van die auto.
wimof zegt
Bedrogen worden jullie toch, niet alleen bij Tesla, je koopt je Dyson bij henzelf en niet meer bij Coolblue, je Caddy 1.2 tsi 105 pk is piet- en pietdood op na 116.000 km (redhead youtube 16/04/22) en ze bieden je enkel een blok aan geen onderdelen beschikbaar, Dealers worden buitenspel gezet na eerst zo ZOT geweest te zijn om eerst een kwart miljard in een nieuw complex te investeren en nu zijn ze agent. Mensen, mensen, blijven we dit pikken, blijven we consumeren of zeggen we met zij allen (of toch (al dan niet ) slimste deel) steek die rommel waar ik het nu denk en we gaan eens een paar jaar afkicken. Zodat die heren terug landen.
jarnobakker zegt
@wimof: het zit je hoog he? Ik snap wel wat je bedoelt . dat lease gebeuren is 1 grote diefstal . voor bedrijven kan ik me er nog iets bij voorstellen , maar als consument word je met privatelease genaait en iedereen trapt er in.
flutterby zegt
@jarnobakker: hier blij met de private lease hoor. Ik zou nooit het risico op restwaarde willen lopen van een accu die niet van Tesla af komt. Helaas genoeg voorbeelden hoe dat kan aflopen.
Richmond zegt
Private lease is een stuk gemak wat je koopt. Het gaat niet meer om daadwerkelijk bezit. Je rijdt een nieuw model auto, betaald niet direct meer voor het al het onderhoud. Na 3 jaar kun je weer gemakkelijk een andere kiezen. Daar doen ze het voor.
thjvanvlerken zegt
@wimof: naja dan lease niet en koop direct via financiering of cash.Tesla laat je lease en wil dan niet vast leggen dat je de auto alsnog kan kopen, hun keus. Ik snap dus niet wat je loopt te klagen of we dit moeten pikken, je kan dus gewoon iets ander kiezen.
Pascal zegt
Bij Tesla word je allerminst bedrogen. Je weet exact vanaf dag 1 waar je aan toe bent en als het je niet aanstaat, dan kan je bij elke andere leasemaatschappij terecht. (Om daarna een flutaanbod te krijgen waar je niets aan hebt, maar dat terzijde). In het algemeen geldt: Bied je onvoldoende meerwaarde, dan verdwijn je. En dat geldt dus ook voor dealers. Jouw voorbeeld Coolblue is (van oorsprong) een internetwinkel die talloze lokale retailers buiten spel heeft gezet door een groot assortiment met uitstekende service te combineren. Als ondernemer heb je nergens ‘recht op’. Een ‘kwart miljard in een nieuw complex investeren” is dan ook gewoon dom als je niet eerst hebt gekeken hoe de markt eruit ziet, welke trends er gaande zijn en wat er op je afkomt. Mensen gaan heus niet minder consumeren om een paar van die arrogante autodealers te redden. Bovendien: met slecht ondernemerschap moeten we sowieso geen medelijden hebben.
redbeams zegt
@Pascal: Ik begreep ‘m meteen maar zal het toch ff zeggen…de combi coolblue/dyson was sarcastisch bedoeld
O plaat zegt
Tja een VW expert die ik goed ken maakt alle onderdelen om bvb een DSG bak te reviseren zelf via een CNC machine. Zo kan hij een versleten versnellingsbak herstellen voor een fractie van de prijs die VAG vraagt voor een nieuwe. Als de vraag hoog genoeg is vinden echte liefhebbers en experts een manier hoor.
wimof zegt
Daar ben ik het volkomen met je eens, vandaar mijn referentie naar
Redhead Zylinderkopftechnik, ze hebben die motor ook gereviseerd,
Maar het basisidee, dat het gemaakt is om weg te gooien staat me steeds minder aan.
toniominestrone zegt
@shiva: in de categorie ” een kennis van een kennis” oftewel borrelpraat.
O plaat zegt
Bevriende garagist op 800m van mijn deur. Als je wilt stuur ik het adres via privé bericht. Het is wel in België.
Pascal zegt
Als je de intentie hebt om een leaseauto over te nemen kan je ‘m beter vanaf dag 1 op basis van financial lease nemen en kiezen voor een constructie waarbij de auto aan het einde van de looptijd kunt overnemen. Dit kan dan vaak voor een zeer klein restbedrag omdat je ‘m verder al hebt afbetaald. Je bent dan aan het eind niet meer overgeleverd aan wat voor voorstel je vanuit een leasemaatschappij krijgt.
Jan zegt
Met leasemaatschappij nooit wat mee te maken (gehad) dat blijft zo ;-)
Pascal zegt
Als je de middelen hebt is kopen inderdaad het beste wat er is!
mashell zegt
Conclusie: leaserijders zijn zo zuinig op hun wagens dat ze zelfs met waard worden.
fanboy zegt
@mashell: Conclusie: de nieuwmarkt is naar de knoppe vanwege leveringsproblemen, en daardoor de 2e hands markt ook. En oja, inflatie en hoge brandstofprijzen.
gezondverstand zegt
Tesla is net zo’n walgelijk dictatoriaal merk als Apple.