Nog sneller naar 100 km/u? Lappen maar.
Je kunt veel van Tesla’s vinden, maar ze langzaam noemen is niet eerlijk. Met name in de sprint naar 100 km/u zijn de elektrische auto’s van het merk door het enorme koppel heer en meester. Mocht je een Tesla bezitten en van mening zijn dat het accelereren toch iets rapper mag gaan, dan heeft de Amerikaanse autobouwer goed nieuws voor je.
Een post in de ‘TeslaMotorsModel3’ groep op Facebook suggereert dat Tesla werkt aan een nieuwe optie om je Model 3 sneller te maken. Het gaat om een betaalde optie die via een software update over-the-air geïnstalleerd kan worden. De upgrade is enkel verkrijgbaar voor de achterwiel aangedreven Standard Range+ en Long-Range Model 3.
Tesla omschrijft de optie als ‘Acceleration Boost’ en zou 2.000 dollar kosten. Verbeterde acceleratietijden zijn op dit moment nog niet bekend. De Model 3 Dual Motor doet 0-60 mph normaal gesproken in 4,4 seconden. Na de update heeft de auto voor hetzelfde sprintje nog maar 3,9 seconden nodig.
Het is een vereiste om de laatste software te draaien op je Tesla (2019.40.2). De aankoop van de optie zou ook via de mobiele app van het merk gedaan kunnen worden. (via Electrek)
str8six zegt
Gewoon chiptunen voor een accu dus?
trasimo zegt
@str8six: want, in die vergelijking chippen ze bij een benzineauto de tank ofzo?
str8six zegt
@trasimo: ja dat weet je toch wel? Ze chippen de tank kleiner zodat de auto lichter wordt..
trasimo zegt
@str8six: ohja da’s waar ook, stom van me!
SpeedGeek zegt
3,9 seconden maar??
nissanfairladyz zegt
@speedgeek: Pff ja, maar een klein beetje sneller dan een BMW M3. Sloom ding die Tesla he.
SpeedGeek zegt
@nissanfairladyz: hap hap hap ?
bfvo zegt
@speedgeek: ik denk dat jij degene bent die hapt en bovendien de stijlvorm ironie niet begrijpt ?
SpeedGeek zegt
@bfvo: Als je bovenstaande “ironie” niet begrijpt dan maak ik mij toch veel zorgen om het verdere verloop van je leven. Ik word een beetje “Tesla-moe” dus dan raken mijn opmerkingen net zo inhoudelijk als de auto in kwestie. En dat zegt iets over de auto.
Dutchcarwizard zegt
Twin scroll Turbo S XR3i
hiostu zegt
Dit is niet meer iets wat gesuggereerd wordt. Vanochtend zijn de mails verstuurd naar klanten voor deze upgrade. Je kunt hem in NL aanschaffen op de LR AWD voor 1800 euro en dan gaat de sprinttijd van 0-100 van 4.6s naar 4.1s.
supertjeduc zegt
@hiostu: dat is wel een mooi verdien model
stephane8200 zegt
@hiostu: precies. Had de mail vanmorgen ook al binnen.
timdawg zegt
@stephane8200: same here
olivier420 zegt
@hiostu: De Long Range gaat in 4.4 nu toch?
hiostu zegt
@olivier420: officieel 0-100km/u in 4.6s en 0-60mph in 4.4s.
marinepower zegt
@hiostu: die halve seconde merk je natuurlijk wel.
RobUSA zegt
Model 3 competition
Edge zegt
Het is natuurlijk tof dat Tesla nog wat extra performance uit een auto weet te halen door softwarematige optimalisatie en de klanten daardoor achteraf de auto nog kan laten upgraden, maar als die iets snellere sprinttijd alles is zou ik daar geen 1800 euro / 2000 dollar voor betalen als ik eigenaar van een Model 3 was.
hiostu zegt
@edge: ik zal het zelf ook niet doen. Al is dit soort verbetering van sprinttijd op dit soort tijden best veel. Op zich is 1800 euro voor een dergelijke upgrade niet veel, zeker niet vanuit de fabrikant zelf. Ik vind zelf 4.6s meer dan snel zat.
trasimo zegt
@edge: mee eens, ondergetekende begint er ook niet aan
rogers zegt
@Edge: helaas baas des huizes heeft er geen behoefte aan om iets sneller op haar werk te zijn…
arta zegt
Er zijn veel merken die een motor leveren en middels software meer vermogen bieden.
Ik denk dat €1800 voor een dergelijke upgrade niet duur is. 100pk extra uit je ICE is meestal ook niet gratis…
supertjeduc zegt
@arta: nou ik vind het best veel geld voor een update waar geen andere hardware voor nodig is
Is op zijn minst 1700€ winst
hiostu zegt
@supertjeduc: En hoe is dit anders dan bij chiptuning vanuit de fabriek? Zo’n ABT kuurtje is doorgaans dezelfde prijs. Is ook gewoon een softwarematige upgrade. Enige verschil met bv een lokale chiptuner is fabrieksgarantie.
2cv4 zegt
@hiostu: er is nog een verschil met de lokale chip-boer: een garantie op vermogen dmv een testbank run, en een op jou motor afgestemde software.
mashell zegt
@2cv4: chiptuning verandert niet de software maar de parameters waarmee de software werkt. En die zijn op een motortype afgestemd, niet op een specifieke motor.
timowouters zegt
@supertjeduc: het feit dat je het niet kunt aanraken wil niet zeggen dat t daarmee allemaal ‘winst’ is.
Of reken je bij een grotere turbo ook alleen de materiaalkosten van t metaal (euro of 10?) en is de rest winst.
Nulletjes en eentjes zijn nou eenmaal extreem waardevol in de juiste volgorde.
mr27 zegt
@supertjeduc: vergeet je niet de ontwikkelingskosten? Alle lonen van de programmeurs etc..?
nissanfairladyz zegt
@mr27: Het zorgt wel voor daling in de tweedehands markt. Ik heb liever de langzaamste met veel range. De snellere versies zorgen voor meer stress op de batterij. Hogere piekstromen betekend vaak meer slijtage.
Volvo_440_turbo zegt
Met de Mitsubishi Colt van mijn vriendin is het gratis om een halve seconde te winnen, gewoon die achterzetels eruit en de tank bijna leegrijden… direct 2000 euro bespaard!
Avir zegt
@Volvo_440_turbo: je kunt nog. Wel meer besparen. Gewoon je vriendin er uiten Je bespaart gelijk veel meer
nissanfairladyz zegt
@riva: De TCO van een vriendin hangt heel erg af van het rendement van de keuze qua vriendin. Je kunt er ook op vooruit gaan als ze een fatsoenlijk inkomen heeft. Maar ook op achteruit gaan als je de verkeerde keuze maakt.
autodidact zegt
@nissanfairladyz: ach een hobby mag wat kosten nietwaar!
flutterby zegt
Toch bijzonder dat de dualmotor versie ook sneller wordt van een update die alleen voor achterwielaangedreven Model 3’s beschikbaar is.
stephane8200 zegt
@flutterby: ik dacht ook al. Waarom krijg ik die mail nu en kan ik het vinkje aanzetten voor mijn Dual Motor LR.
Trouwens, als je voor de grap het vinkje aanklikt zit je er gelijk aan vast. Geen bevestiging nodig. Als je je creditcard aan de Tesla account hebt gekoppeld is het betaald. Iemand kwam hier achter nadat hij het vinkje aanklikte.
flutterby zegt
@stephane8200: ik bedoelde eigenlijk de volgende zin: “De upgrade is enkel verkrijgbaar voor de achterwiel aangedreven Standard Range+ en Long-Range Model 3.” Gevolgd door dat de acceleratie van de dual motor beter wordt na de update.
stephane8200 zegt
@flutterby: dat begreep ik ook. Die inconsistentie had ik ook opgemerkt. Dat kwam alleen niet zo goed over.
j05b zegt
@flutterby: exact wat ik dacht. T artikel klopt niet helemaal.
hiostu zegt
@stephane8200: nee hoor. Mijn creditcard is gekoppeld en een vinkje zorgde helemaal niet voor een directe aankoop. Je mocht toch echt eerst nog op een knop drukken om te bevestigen.
BaRa zegt
@hiostu: logisch ook. Het “alleen maar een vinkje” zou niet overeind blijven in een rechtbank.
stephane8200 zegt
@hiostu: dan zat iemand te trollen op Facebook. Heb het zelf niet geprobeerd.
timowouters zegt
@stephane8200: les 102: niet alles geloven dat op feesboek heb gestaan!
stephane8200 zegt
@timowouters: dat stond laatst al in de krant inderdaad :P
baklava zegt
2000 euro voor een update…..wanneer staat ie op Piratebay?
grasvreter zegt
Ik reed laatst mee in een model 3, en eigenlijk, ik vind dat ze te snel zijn. Overig verkeer verwacht ook niet dat een auto ineens zo snel kan gaan, en, stel je kijkt al bijrijder achterom, en de bestuurder denkt leuk te zijn en trapt het pedaal in. Nou dan krijgt je nekkie een heel flinke opdonder. Kan mij bijna niet voorstellen dat dit nog niet gebeurd is de afgelopen jaren.
SpeedGeek zegt
@grasvreter: Is dat niet met iedere snelle auto zo? Koppel van een elektrische auto is natuurlijk gigantisch vanaf 0km/h maar alles boven de 80km/h is voor een beetje duitse bolide ook niet zo bijzonder. Kwestie van anticiperen van de bestuurder.
maferick74 zegt
@grasvreter: te snel whabaha, is dat t zelfde als te gelukkig of te rijk?
nissanfairladyz zegt
@maferick74: Daar weet jij waarschijnlijk niks vanaf zeker :D Te gelukkig en te rijk. (ik ook niet hoor haha)
kminne zegt
Leuk voor de eigenaren van een bestaande 3 Long Range, maar als je die 2K optelt bij een set 19″ velgen dan is het prijsverschil met een echte Performance nog maar 1000 euro.
dare2think zegt
Je kan het ook op een andere manier vertellen: Als je nieuwe Tesla de dealer verlaat, zit hij op 80% van zijn kunnen. De rest wordt er in de jaren erna bijgeprogrammeerd op betaling. Een uitstekend businessmodel, moet ik zeggen.
Als de verbrandingsmotorwereld nou ook eens op dat idee was gekomen.. Maar die lopen te ver achter met ICT en zitten vast aan CO2-regels. Je kan van alles zeggen over Tesla, maar met hun OTA updates lopen ze ver voor en hebben ze een sterke troef in handen. Zeker ook omdat ze gebruikersdata live binnenkrijgen, daar kunnen traditionele fabrikanten alleen maar van dromen. Die voordelen zouden ze zelfs hebben gehad als er een verbrandingsmotor in lag.
HzR zegt
@dare2think: de meeste moderne ‘premium’ auto’s sturen bergen data naar de fabrikant. Tesla is daar niet alleen.
elemento zegt
0.5 sec is bijna 100pk . Verder is het mooi dat het na aanschaf kan. Hoef je ook niet extra bijtelling te betalen
moto84 zegt
Overal wordt alleen maar gesproken over de dual motor long range versie. Volgens mij klopt bovenstaande dus niet helemaal
Dutchdriftking zegt
Gek eigenlijk, wanneer je een halve seconde sprint snelheid wint voor 1.800 euro vinden we het duur, maar wanneer je 100pk extra (redelijk vergelijkbaar) in je auto met verbrandingsmotor kan krijgen door een uitlaat, inlaat + chip (welke samen minimaal 2.500 euro kosten) vinden we het een koopje…..
louisvdd76 zegt
@dutchdriftking: 100% mee eens. Er is al een upgrade geweest voor iedereen met 5% meer vermogen. Ging de 0-100 tijd van 4,8 naar 4,6.
Om nu naar 4,1 sec te gaan spreek je over een aanzienlijke powerboost upgrade.
Voor een auto van dit gewicht denk ik dat er zelfs meer dan 100pk nodig is.
Ik heb zelf een Lr AWD variant en ga er nog een nachtje over slapen. Het is leuk zo’n wist maar hoevaak gebruik je het… en ook dat wordt weer “gewoon”
hokeej zegt
@louisvdd76: en wat wordt het?? ik twijfel zelf ook haha
ouwedibbes83 zegt
@dutchdriftking: het gaat hier toch om koppel, niet om vermogen? Als de Model 3 na de update bij lage toeren (vd elektromotor) meer koppel af kan geven, dan sprint hij sneller. Volgens mij hoeft het maximale vermogen daardoor niet beïnvloed te worden, als hij nog evenveel koppel heeft op t toerental dat hij max vermogen levert.
superfunky zegt
Het is weer duidelijk een hoop gewauwel van mensen met een mening over tunen die het duidelijk nog nooit hebben laten doen.
Een Duitser tunen voor 1500 doe je maar zeer ten dele voor meer vermogen of koppel. Dat doe je voor een beter verdeelde koppelkromme, voor een optimalisatie van de versnellingsbak en natuurlijk het milieu, want meestal wordt de motor iets zuiniger, als je normaal hetzelfde blijft rijden tenminste, maar da’s een beetje een dingetje ;)
Deze onzin van de Muskias vergelijken met conventionele auto’s is je reinste onzin. Wat overigens geen onzin is, is dat door het hogere vermogen de belasting van de elektromotoren weer verder verhoogd wordt als ook het stroomverbruik (tenzij …., daar os de rechtervoet weer). Nou maakt het de Muskias niks uit, want de 3-4% extra elektromotoren die hij onder garantie moet vervangen worden (zoals alles aan de auto ongeveer) weer betaald door de aandeelhouder, dus let’s go! Wanneer was het geld alweer op? Q2 meen ik.
evdw zegt
@superfunky: Waarom zou je niet mogen vergelijken met een conventionele auto? Meer power in je auto is meer power in je auto en als dit bij een EV voor veel minder geld kan dan een ice auto dan lijkt me dat een prima vergelijk.
superfunky zegt
@evdw: omdat het bij tunen van een conventionele auto maar voor een deel gaat om power. Veel belangrijker is motorloop, koppelkromme, versnellingsbak.
Dat is wat je koopt voor 1500.
Als het alleen gaat om power koopt je een software kit en ben je voor 300 klaar.
Waar het mij om gaat is dat sommigen hier de vergelijking maken tussen deze Tesla upgrade en het tunen van conventionele auto wat dan hetzelfde zou kosten. Da’s appels/peren. Of bottom-line: dit Tesla pakketje is zakkenklopperij.
evdw zegt
@superfunky: Mooi verhaal maar het gaat toch uiteindelijk om het feit dat je met je wagen sneller wil zijn. Dat is waar het om gaat en dat is dus ook wat je koopt. En bij beide is dit wat je met de upgrade bereikt.
Dus niets appels met peren maar een prima vergelijk.
En gezien er geen enkele ander auto is waarbij je voor 1800 euro van 4.4 naar 3.9 sec kan gaan lijkt mij dit een nette prijs. Ik ben benieuwd naar jouw argumenten om dit zakkenklopperij te noemen.
superfunky zegt
@evdw: ja snapt het niet en daarmee bevestig je eigenlijk mijn punt al.
Vertel eens eerlijk, hoeveel auto’s heb je al laten tunen? En zo je er meer dan 1 hebt laten doen, hoeveel keer je meer dan €1.000 besteed?
evdw zegt
@superfunky: Ik snap het prima hoor en bevestig helemaal niets. Waarom ga je niet in op mijn vraag waarom jij de EV tuning zakkenklopperij vindt?
Ik begrijp echt wel dat een ICE tunen heel iets anders is en hele andere zaken bij komen kijken dan bij een EV sneller maken. Neemt niet weg dat je de kosten voor tunen niet met elkaar kan vergelijken. Net als dat je tanken en laden met elkaar kan vergelijken. Ik denk dat jij een beetje te bekrompen denkt.
Ik heb al best wat tuning gedaan met Duitse auto’s.
Op dit moment ben ik bezig met een project om een N55 blok te tunen tot ca 750pk en 1000nm. Blok wordt intern versterkt om het vermogen aan te kunnen. Als jij er verstand van hebt dan snap je vast ook wel wat dit ongeveer kost en dat dit sowieso een getal van 5 cijfers is.
Standaard is deze bmw iets langzamer dan mijn Model 3 LR AWD. Na de tuning hoop ik dat hij net zo snel is hoewel ik het sowieso op de 0-100 ga verliezen ben ik bang. Oftewel, enorm verschil in prijs en weinig verschil in resultaat; de power die de auto uiteindelijk zijn prestaties geeft en met elkaar kan vergelijken.
unknown234 zegt
@evdw: prima vergelijking idd, weg met het voordeel van de bijtelling of telt het dan niet?
frank2b zegt
Da’s mooi snel verdiend!
Hoeveel van die eastereggs zouden er in het systeem zijn ingebouwd vraag ik me af ….
993carrera4s zegt
Er is heel even een Performance versie geleverd geweest, zonder het performance pack, dus 18″ wielen, kleine remmen enz, voor de zelfde prijs als de standaard AWD. Dat was een betere deal, 3,4s 0-100!
freezzr zegt
Ik hoorde dat er binnenkort ook een update komt voor de claxon, meertonig ipv 2-tonig en een stuk harder. Ik twijfel welke ik update ik ga aanschaffen…
mrgg zegt
Voor €1800,- koop je naast je 350 pk nog eens 100 pk bij. Dan heb je een kanon met zo’n 450 pk aan vermogen + een ideale koppelverdeling. Én alles met behoud van de fabrieksgarantie!
Wees eerlijk: welke pk liefhebber droomt daar niet van? Ik vind het geweldig sterk! Oké, welke auto fabrikant volgt?