De Tesla van 25 mille kan een dingetje gaan worden binnen drie jaar.
Gisteren was Battery Day bij Tesla, evenals de aandeelhoudersvergadering. Het is een jaarlijks moment waarop Tesla aangeeft hoe goed en gaaf ze zijn en wat ze nog in petto hebben. Het eerste nieuws hebben jullie op de deurmat: de Tesla Model S Plaid komt eraan.
Het tweede nieuws is iets minder concreet. De Model S Plaid is in feite met twee jaar uitgesteld en dat kan dus ook gebeuren met het tweede wapenfeit: er komt een Tesla van 25 mille. Volgens Elon Musk en Drew Balgino (Senior Vice President Powertrain en Energy) is Tesla bezig met het ontwikkelen van een nieuwe accutechnologie. Deze techniek moet de accu’s goedkoper maken. Aangezien accu’s een duur onderdeel zijn van een EV, betekent dit ook dat elektrische auto’s goedkoper worden.
Hierdoor is het volgens Musk mogelijk om een auto voor 25 mille aan te bieden (in dollars). Daarbij geeft Musk ook aan dat een elektrische auto van 25 mille echt heel erg goedkoop is. Een elektrische auto is veel goedkoper om te rijden en onderhouden.
Het is niet de eerste keer dat een Tesla van 25 mille ter sprake komt. In 2018 voorzag Elon Musk het al. Toentertijd was het de bedoeling dat de auto er in 2021 komt. Dat wordt dus in feite 2023. Echter als we Elon Musk nu zuiver verwoorden, zegt hij dat het mogelijk is om een dergelijke auto te bouwen dankzij de nieuwe accutechnologie. Net zoals je hebt beloofd aan je vriend(In) dat het mogelijk is dat je de afwas gaat doen.
Ondertussen zijn er nog veel Tesla projecten die al wel zijn aangekondigd, maar nog niet productierijp zijn. Denk aan de Tesla Semi, Tesla Cybertruck of Tesla Roadster. Er is nog voldoende te doen bij Tesla.
Op dit moment is natuurlijk de Model 3 de goedkoopste Tesla die je nieuw kunt aanschaffen. In de Verenigde Staten vanaf $35.000 (als hij te bestellen is). Wij hebben natuurlijk eerder al een ‘volle’ NL Tesla gestest. Zie onder voor de video
barendbotje zegt
Een standaard model 3 kost $31.600, echter kost het basismodel in Nederland maar liefst €49.000. Er komt dus ruim 60% bij. Als dat bij die auto van $25.000 ook zo is zal hij €39.000+ gaan kosten. Voor veel Nederlanders al vrij snel niet meer interessant in dat geval.
P1m zegt
Pssst… Ze zijn bij Berlijn in Duitsland een fabriek aan het bouwen…
barendbotje zegt
Dat maakt niet eens het verschil, overheid moet een groot deel hebben(iets met een melkkoe). 25k zal het simpelweg nooit hier gaan kosten of ze moeten met een nog kariger model komen dan de model 3 natuurlijk.
P1m zegt
Het grootste nieuws gaat eigenlijk over de nieuwe batterijcellen. Kort samengevat:
Range +54%
Prijs per kWh -56%.
De nieuwe cellen bevatten geen kobalt meer en het gehele productieproces is sneller, efficiënter, minder mileu belastend en volledig recyclebaar. Dit is de échte mijlpaal eigenlijk.
Daarnaast wordt het nieuwe battery pack, samen met uit één stuk geperste voor- en achter terreinen, onderdeel van de gehele constructie waardoor de auto lichter en stijver wordt. Batterijen worden straks ook in Berlijn geproduceerd, waardoor het gehele import-verhaal verleden tijd is. Het is behoorlijk bijzonder wat die gasten allemaal bedenken…
Pascal zegt
Da’s allemaal leuk en aardig, maar kunnen we nu wel weer gewoon terug naar de panelgap-discussies? Wel een beetje on topic blijven hier graag, dank!
crepito zegt
@Pascal: plus10
goodvibrations zegt
@Pascal: ?
flutterby zegt
@barendbotje: Amerikaanse prijzen zijn zonder BTW omdat dit per staat verschilt. Daarnaast kost shipping ook +/- 2k en moeten ze 10% importheffing betalen.
Daarom zie je ook een enorm terugloop in aantal verkochte Tesla’s in Europa dit jaar. Het is voor Tesla simpelweg interessanter om aan hun kant van de oceaan te leveren.
superfunky zegt
@flutterby: oh, dat is de reden dat er pas 180k verkocht zijn, de S en de X volledig gekannibaliseerd zijn door de 3 en er in Q3 en Q4 dus nog 320k verkocht moeten worden om de beloofde 500k te doen.
Die gaan ze dus allemaal in de US doen en in China natuurlijk!
Ik begreep het al niet. Dacht dat het iets met aanstormende concurrentie te maken had waardoor het marktaandeel in Europa inmiddels onder de 10% duikt, het hoog segment (where the money is made) is overgenomen door de Duitsers, en het midden segment bezig is verdeeld te worden tussen de Aziaten, VW en de Fransen.
Wel fijn dat ik nu snap dat het allemaal express is!
Net zoals het natuurlijk express is dat de Muskias dinsdag komt met een vaag plan over nieuwe batterij technieken, lagere kosten, een model van 25k. Allemaal aangekleed met fancy marketing plaatjes, 0.0 prototypes en geen enkel bewijs dat Tesla de next generation accu eindelijk heeft.
Komt natuurlijk helemaal niet omdat hij zich na het ritje in de ID.3 realiseerde that hij fucked is, Tesla te laat is met een goedkoper model en het volume nu gemaakt gaat worden door de anderen.
En dat er zoveel mensen zijn die in het sprookje van de goedkope, Gen 2.0 batterij trappen is natuurlijk al helemaal onvoorstelbaar. Ff inlezen zou ik zeggen. Daar zoekt de wereld al 60 jaar naar en we zijn nog niet verder dan de stap naar lithium-ion en het vergroten van het aantal celletjes per dm2. Eén ding moet je hem nageven, hij schetst weer een prachtig pad om een miljard of 50 uit de markt te kunnen halen, want ja, die ontwikkeling kost geld en geld verdienen is nou net iets wat Tesla nog nooit heeft gedaan, dus hupsakee, de aandeelhouder (lees: uw pensioenfonds) moet lappen.
We wachten nog op de aankondiging dat de benodigde nieuwe grondstof op Mars ligt en de Muskias het daar gaat halen. Humor.
torsen zegt
@barendbotje: Ga eens kijken wat er bij dat bedrag van $31.600 staat.
De purchase price is gewoon $37.990.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Edit: laat maar, antwoord staat hierboven
breakingpoint zegt
Nou ja, Amerikanen en dealerprijzen, het is nogal een dingetje. Ben wel benieuwd of ze voor die hatchback-look gaan, of er toch maar een crossover van maken. Zou me niet verbazen, die doen het in meer werelddelen dan enkel Europa goed
flutterby zegt
@breakingpoint: zelf denk ik dat het een soort mini Model Y gaat worden. Doordat de batterij flink compacter kan de achterbank iets lager geplaatst worden.
breakingpoint zegt
de sketch lijkt wel van die typische “stoere” zwart plastic te hebben rondom de wielkasten, dus helaas kan je wel eens gelijk hebben.
mashell zegt
Tesla voelt blijkbaar de hete adem van de Volkswagen ID.3 al in de nek…
Ik zou zeggen maak eerst af waar je aan begonnen (Roadster, Vrachtwagen, Cybertruck) bent, kom met een meer courante Model S en X en ga dan pas het gamma naar onderen (waar de marges dunner zijn) uitbreiden. Ergens heb ik de indruk dat Tesla vooral nog hete lucht produceert en er niet zoveel voortgang meer in zit.
flutterby zegt
@mashell: die drie modellen wachten allemaal op de nieuwe batterij techniek waar ze gisteravond op ingegaan zijn. Echter is dat met name ingespeeld op de Amerikaanse markt en niet op Europa en China. Die markten hebben ze wel nodig voor 20 miljoen voertuigen per jaar.
crepito zegt
@mashell: Jij hebt blijkbaar niet gekeken gisteravond ?
rs62k5 zegt
Ik vind het best frappant dat veel nieuwsmedia heel druk zijn met de plaid en de 25k model 3 en om het grootste nieuws heen kijken.
– Innovatieve nieuwe cellen die op alle gebieden de huidige stand der accutechniek voorbij streven
– Eigen batterij productie, in Fremont, proefplant staat er al
– Innovaties in celvorm, maat, materialen, productieproces zorgen voor tot wel 56% lagere kosten per kwh en 54% meer range per kg
– Geen kobalt of andere dure metalen
– Supply chain van (simpelere)materialen veel lokaler = duurzamer
– Eigen lithiummijn in nevada met genoeg grondstoffen voor miljoenen accupacks
– Eigen kathode factory
En de beleggers zijn ontevreden omdat de model S nog geen nieuw interieur heeft. Hoewel dat op de korte termijn misschien belangrijk is, is het bovenstaande, als waargemaakt, oneindig veel waardevoller voor de aandeelhouders.
https://youtu.be/l6T9xIeZTds?t=6452
https://images.hgmsites.net/hug/tesla-battery-day-vertical-integration-overview_100762380_h.jpg
superfunky zegt
@rs62k5: en vergeet de grondstoffen die hij gaat halen in Mars niet!
En jij vraagt je bij het presenteren van een op plaatjes gebaseerd “ontwikkelingstraject” van 3 jaar niet af hoe waarschijnlijk dit allemaal is? Misschien moet je ff het lijstje met niet geleverde beloftes van de Muskias googlen.
Google daarna ff het lijstje met wetenschappers, laboratoria etc die allemaal de afgelopen 20 jaar publicaties gedaan over de goedkope, snel oplaadbare, lichte, hoge capaciteit batterijen. Het resultaat is een hogere dichtheid en een ietsiepietsie meer capaciteit.
Maar leg alvast wat centjes opzij, want de Muskias gaat nog vele miljarden aan de aandeelhouders vragen, want dat ene model dat ze in productie hebben waar ze wel wat aantallen in verkopen levert geen pepernoot op, dus je snapt wie het nieuwste feestje mag betalen.
rs62k5 zegt
“Musksias”.. wat een frustratie.
Welke grondstoffen gaat hij van mars halen? Heb je de presentatie gekeken of praat je alleen wat twitteracounts na? Van alle grondstoffen moet alleen nikel opschalen.
Eigenlijk staat de ontwikkeling van de Lithium-ion batterij nog in haar kinderschoenen. Tot smartphones op de markt kwamen was er nauwelijks groot genoege vraag om significant te investeren in onderzoek. En EV’s brengen de vraag pas echt naar grote hoogte. Van experimenteren in een lab naar een productierijp concept is enorm complex en duur. Een universiteit of onderzoeker kan individueel een mooi resultaat hebben, maar dan heb je nog geen product. Zoals je in de presentatie ziet is Tesla hier al jaren aan bezig, hebben ze verschillende bedrijven overgenomen dit ook al jaren hebben gedaan (maxwell, SilLion).
Maximilian Fichtner, professor for Solid State Chemistry at the Ulm University is schijnbaar onder de indruk: ” De kostenbesparing in twee tot drie jaar zou buitengewoon snel zijn. Als het echter om celontwerp gaat, heeft Tesla alles goed berekend en is er goed nagedacht over de betere integratie van de batterij in het voertuig. Ik denk dat het zeer waarschijnlijk is dat Tesla ten minste tweederde tot driekwart van de doelstellingen haalt.”
https://www.spiegel.de/auto/tesla-battery-day-das-ist-ein-quantensprung-a-21308112-66dd-45eb-9b50-edce807da711
Over “dat ene model”: De Model 3 en Y verkopen goed en Tesla heeft een van de hoogste brutto marges in de industrie (na o.a. Porsche). Wat ontbreekt is schaal, met 400-500k auto’s ben je gewoon nog een kleine fabrikant. De vaste kosten van een wereldwijde producent moeten over die aantallen worden afgeschreven.
hakvo054 zegt
Het lijkt wel een 8e generatie Civic met een Tesla neus er op geplakt :)
goodvibrations zegt
Die nieuwe accucellen zijn toch wel meesterlijk.. Ook de sandwich constructie met accucellen… Geniaal.. 1 ding ben ik wel bang voor.. Dat een ongeluk nóg duurder gaat worden als alles integraal wordt.. (Lastig repareren) Ook mooi hoe Elon daadwerkelijk alles agile aanpakt.. Niet praten (behalve op BD dan) maar doen… Als de helft hiervan waarheid wordt dan is het al erg knap..
Wat me verast is de negatieve reactie op de koers.. Ik vond het een best positief verhaal namelijk…
multimrshepherd zegt
Krijg de indruk dat niemand echt onder de indruk is hier van de revolutie die Tesla creëert, althans de meerderheid. (nee geen fanboy of shareholder) Wellicht is een drie-/viercilinder voor de meeste mensen nog domweg prima voor nu en is al die innovatie nog een “te ver van me bed show”. Al hoop ik toch stiekem dat we vooruit durven te kijken.
Yzord zegt
Wacht even hoor. Tesla met een ev van 25k is al een feit? Is dit journalistiek? Het is pas een feit als dat ding voor je neus staat voor 21k euro. Tot die tijd is het gewoon een roadmap die ze willen volgen en geen feit.
superfunky zegt
@yzord: precies! Jij snapt het!